Yöliikenne maata pitkin ratkaisuna lentoliikenteen hiilijalanjälkeen

Ruotsin hallitus suunnittelee yöjunien tarjonnan lisäämistä Ruotsista Keski-Eurooppaan. Poliittista tilausta on, koska Ruotsin kansa on reagoinut ilmastohätätilaan® vähentämällä lentomatkustamistaan useita prosentteja. Ei kuitenkaan kymmeniä prosentteja. Tämä johtunee juuri siitä, että vaihtoehtoisia kohtuuhintaisia ja miellyttäviä vaihtoehtoja on tarjolla hyvin rajallisesti. Siihen ongelmaan hallitus etsii nyt ratkaisuita.

https://yle.fi/uutiset/3-11160142

Yöliikenne maata pitkin on hyödyntämätön mahdollisuus myös muista syistä kuin ilmastopäästöt. Hitaasti liikkuminen maata pitkin on myös halvempaa kuin lentoliikenne, ainakin tiettyyn etäisyyteen asti. Ja varsinkin jos matkustaja laskee säästävänsä yhden hotelliyön, tai rahan arvoista valveillaoloaikaa päivällä.

Onnibus täräyttää Helsingistä Ouluun 600 km matkan kahdeksassa tunnissa, mikä tekee keskinopeudeksi 75 km/h siitäkin huolimatta, että matkan varrella pysähdytään 14 kertaa. Kahdessatoista tunnissa ehtisi matkustaa 900 km keskinopeudella 75 km/h.

Mutta matkustamisen pitäisi olla tarpeeksi mukavaa, niin mukavaa että siinä kelpaa nukkua yönsä makoisasti. Ja sitä se ei kumipyörien päällä ole. Junassa voi ollakin, mutta raiteita ei ole kaikkialta ja kaikkialle.

Linja-auton kohdalla lainsäädäntö on pullonkaulana mukavamman yömatkustamisen kehittämiselle. Laki ei oikeastaan edes tunne makuupaikan käsitettä. Niinpä Onnibus-yhtiön alkuperäisen brittiläisen omistajan yöbussit Lontoosta Glasgow’iin käyttävät erikoisvalmisteisia busseja, joissa on jokaiselle matkustajalle sekä istumapaikka että sänky. Istumapaikka on pakko olla jokaiselle matkustajalle, koska laki vaatii sitä. Tämä tulee kalliiksi ja tehottomaksi, kun bussia ei voi varustaa pelkillä makuupaikoilla, tai recliner-sohvan tyylisillä hybridi-paikoilla jotka saa säädettyä istuvaan tai makaavaan asentoon kesken matkan ja omien toiveidensa mukaisesti. Laki ei taivu tähän, varsinkaan jos sitä tulkitaan samalla tarkkuudella kuin Suomessa on tapana tulkita kaikkia lakeja. Eli pilkulleen ja vähän ylikin.

Olisiko aika päivittää laki linja-autojen ominaisuuksista ja matkustajapaikoista vastaamaan pitkän matkan yömatkustamisen kehittämisen tarpeita? Vaikka ilmastohätätilan® nimissä, jos terve maalaisjärki ja kustannustehokkuus eivät riitä perusteeksi?

IonMittler

Moniulotteisen demokratian puolestapuhuja. Kansan tahto on moniulotteinen, ja pääsee kunnolla oikeuksiinsa vain jos myös päätöksenteko on riittävän moniulotteista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu