Zalandon Pride markkinointi-tempaus: vaatteilla ei ole sukupuolta

Muodin verkkokaupan globaali jättiläinen Zalando on kaivanut naftaliinista vuosia vanhan sloganin ”vaatteilla ei ole sukupuolta”, ja kosiskelee sillä asiakkaita Helsingin Pride-tapahtumassa. Google-haulla englanniksi voi todeta, että tuo slogan ei ole alunperin Zalandon, ja sillä on historiaa ainakin viisi vuotta.

https://wsimag.com/fashion/16788-clothes-have-no-gender

Ajatuksella miesten ja naisten samanlaisesta pukeutumisesta on toki historiaa paljon enemmänkin. Kirjailija Anna Dodd visioi vuonna 1887 ilmestyneessä romaanissaan, että tulevaisuuden New Yorkissa miehet ja naiset pukeutuvat samalla tavalla. Villin ja vapaan 1960-luvun aikana keksittiin termi unisex-vaatetus, eli sukupuoli-neutraali pukeutuminen.

Zalandon Pride-tempauksessa ei ole siinä mielessä mitään uutta. Eikä se kuvaa Zalandon toimintaa kokonaisuutena, koska Zalando myy miehille miesten muotia ja naisille naisten muotia, kuten melkein kaikki muotikaupat. Zalando kuitenkin vakuuttaa journalisteille pyrkivänsä vähentämään vaatteiden luokittelua miesten ja naisten vaatteisiin jo ensi vuoden puolella.

https://yle.fi/uutiset/3-11538118

Uskokoon kuka haluaa. Pride-tapahtuman yhteydessä puhutaan yhtä tarinaa, yhdelle kohdeyleisölle potentiaalisia asiakkaita. Mutta globaalissa verkkokaupassa menestyksen elinehto on Ison Tiedon tehokas hyödyntäminen: asiakkaiden mieltymysten dokumentoiminen jopa yksityisyyden suojan hämärille rajamaille asti, ja mainonnan kohdentaminen mahdollisimman tehokkaasti vastaamaan kunkin netissä liikkuvan yksilön henkilökohtaisia mieltymyksiä. Zalando menestyy globaalissa muoti-bisneksessä, koska se mainostaa miehille mitä miehet haluavat, ja naisille mitä naiset haluavat.

Pride-viikon kunniaksi Zalando vakuuttaa kuitenkin siirtyvänsä tulevaisuudessa kohti sukupuoli-neutraalia muodin markkinointia. Vaatteilla ei ole sukupuolta. Onko sukupuolia olemassakaan?

Tällainen aikakausi tosiaankin oli, Suomen valtion politiikassakin, että sukupuoli pitäisi häivyttää pois, ja ihmisiä tulisi kohdella neutraalisti, ikään kuin sukupuolta ei olisikaan. Tuo vihervasemmistolaisen politiikan muoti-ilmiö ei osoittautunut kovin kestäväksi klassikoksi. Nykyään jopa SETA ry:n johto kannattaa mieluummin sukupuoli-tietoisuutta, sukupuolen huomioimista sopivasti ja kaikkien kannalta tasapuolisesti, kuin sukupuoli-neutraaliutta eli sukupuolen olemassaolosta vaikenemista.

https://seta.fi/2018/09/26/sukupuolineutraalissa-ja-sukupuolitietoisessa-kasvatuksessa-on-eroa/

Sukupuolettomuus ei olekaan enää ”in” alan piireissä. Nyt on muotia olla tietoinen sukupuolista, ei duaalissa, vaan monikossa. Onko Pride-viikolla sukupuoli-neutraalin pukeutumisen puolesta kampanjoiva Zalando aikaansa edellä, vai onko naftaliinista kaivettu Zalandon slogan jo ajastaan jäljessä?

 

 

IonMittler

Moniulotteisen demokratian puolestapuhuja. Kansan tahto on moniulotteinen, ja pääsee kunnolla oikeuksiinsa vain jos myös päätöksenteko on riittävän moniulotteista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu