Kiinteän sähkösoimuksen kirous
Syksyllä ja sen jälkeen tehtyjen määräaikaisten sähkösopimusten kalleus on todella suuri vääryys, ettenkö sanoisi sähköyhtiöiden huijaus.
Se on kuitenkin asia, josta ei vaan juurikaan ole näkynyt isompia otsikoita, vaikka meitä nalkkiin jääneitä täytyy olla enemmän kuin minä onneton, jonka Oomi huijasi tekemään syksyllä kahden vuoden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt maksan sähköstä 26.35 snt/kWh (alennettu ajalle 1.1-30.4.2023), normaalisti 29,75 snt/kWh, kun sähkön hinta ei ole edes pahimpina kuukausina kohonnut lähellekään niin korkealle, viimeksi uutisoitiin, että se on nyt ollut pörssissä jopa miinus merkkinen ja Olkiluoto käy vajaateholla, kun sähköä tuotetaan liikaa. Korjatkaa, jos maallikkona en osaa ilmaista asioita oikein.
Soitin juuri Oomiin ja kysyin, että onko heistä oikein, että me vanhat asikkaat maksamme sähköstä näin paljon, vaikka he nyt jo tarjoavat uusillekin asiakkaille sähköä reilulla 12 sentillä/kWh ja sain erittäin tylytn ja ulkoaopetelluntuntuisen vastauksen, jonka voisi tulkita vakkapa näin, että ”hah, hah, mitäs menit helpoon, siinähän maksat nyt”, eli heillä ei olla kuulemma edes keskusteltu, että näille määräaikaisille sopimuksille tehtäisi jotain.
Onko tämä jonkun mielestä oikein ja reilua ja miksi kukaan ei puutu tähän? Mitä minun pitää tehdä, että pääsen tästä tilanteesta eroon? Onko minun yksin laitettava itseni likoon, vai tuleeko kukaan avukseni taistelemaan tätä vääryyttä vastaan, sillä on varmasti isompiakin yksiköitä kuin yhden hengen kotitalous, jotka ovat jääneet tään loukkuun?
Nyt, kun kaikki muukin on kallistunut jopa ruoka ja lainojen korot, on pienestä eläkkeestä aika ilotonta maksaa tällaisiille ryöstäjille ylihintaa sähköstä.
Meikäläinen, päättäjien mielestä vähäpätöinen maksaja ei ansaitse mitään hyvityksiä, mutta pienellä eläkkeellä, näitä kaikkia korotuksia maksaessa joutuu välillä väkisinkin niin ahtaalle, että jo tämä moninkertaistunut sähkölaskukin vie yöunet ja pitkässä juoksussa se vie terveyden.
Onko ainoa keino jättää laskut maksamatta, että pääsee Oomista eroon, vai mitä pitää tehdä? Miten voin huolehtia, että energian siirtomaksu menee kuitenkin sinne, minne sen pitääkin mennä, ettei tule estettä saada uutta sopimusta toisesta yhtiöstä?
Hullua, mutta nyt on otettava käyttöön kaikki keinot. Se voi olla, että tämä kaataa minun pitkään ja huolella rakennetun, niukan, mutta turvallisen elämän raiteiltaan, vaan epäoikeudenmukaisuuteen on vastattava uhrauksia kaihtamatta, tai kukaan muukaan ei niihin puolestasi näköjään puutu.
Kertokka joku viisas minulle, miten rimpuilen tästä tilanteesta ulos?
HUOM! Ei tarvitse kertoa, että olin tyhmä, kun tein Oomin kanssa sopparin, sillä sen jo tiedän.
Käsittääkseni ainoa keino päästä eroon määräaikaisesta sähkösopimuksesta on muuttamalla eli osoitteen vaihdolla.
Ilmoita asiaton viesti
Sepä se, kun sekin vaihtoehto maksaa, eikä muutenkaan ole nyt hyvä asia, sillä muutin juuri passeliin asuntoon syksyllä. Harkitsin kyllä jo sitäkin, mutta… Ei viitsisi niin radikaalia siirtoa käydä nyt tekemään.
Ilmoita asiaton viesti
Itse olen tyytyväinen Väreen kanssa tekemaani noin 7,8 sentin kahden vuoden soppariin, joka allekirjoitettiin viime vuoden huhtikuussa ja alkoi viime vuoden vaihteessa. Kun sitä silloin minulle yhden päivän voimassa olevana ota tai jätä -tarjouksena meilitse tarjottiin, niin oli jo tiedossa mahdollisuus sähkön hintojen kovaankin nousuun ja ajattelin, ettei tuolla hinnalla ainakaan paljon joudu häviölle.
Ilmoita asiaton viesti
No minullakin oli 5,75 snt/kWh soppari, mutta sepä ei siirtynyt muuton yhteydessä sellaisenaan, vaan minut pakotettiin tekemään uusi. Ja, sain muka vanhana asiakkaana edullisemman hinna, 29,75 snt.
Tästä on tullut jo periaatekysymys, sillä tämä on pahimman luokan huijausta. todella härskiä sellaista.
Ilmoita asiaton viesti
Oletitko keskihinnan kahden vuoden ajalta olevan yli 29 senttiä?
Mitä taas soppariin tulee, niin tee muuttoilmoitus ja sano sopimus irti.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo on hyvä ajatus. Eihän mihinkään tarvitse muuttaa, riittää että tekee muuttoilmoituksen. Sitten voi kaikessa hiljaisuudessa muuttaa takaisin.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri niin ajattelin. Ei sähköyhtiö kyttää muuttokuorman kulkua.
Ilmoita asiaton viesti
Eti läheltä joku kohtalotoveri jonka kanssa muutatte päittäin vaikka parin kuukauden ajaksi, jotta saatte tehtyä uudet sopparit.
Ilmoita asiaton viesti
Mietin tuossa juuri ihan samaa. Tulisivatkohan tarkistamaan, olemmeko oikeasti muuttaneet.
Ihmettelen vaan, miksi kaikki tässä jamassa olevat eivät pidä ääntä itsestään. Nimittäin täytyyhän tämän nyrsiä isompiakin talouksia, sillä en usko olevani ainoa hölmö tässä maassa.
Tämä on niin törkeää kusetusta, ettei tosikaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kukaan ei tarkista, oletko muuttanut. Itse ”muutin” joskus aikoinaan, jotta sain työpaikan kaupungista, johon ”muutin”.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä tässä joku lainmuutos tai jotain saatava, että nämä ylikalliit saadaan purettua.
Ilmoita asiaton viesti
Meinaatko että pitäisi lailla kieltää muita maksamasta jostain hyödykkeistä hintaa, jota sinä pidät liian korkeana? Ei kai se ole sinulta pois.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä, jos markkinatilanne heiluu noin kuten tuossa viime vuonna ja energiayhtiöt (futuureihin perustuen) tiesivät että hinnat tulee laskemaan ja tuotantokustannuksethan ei edes kasvaneet kuin muutamassa voimalaitoksessa joka ryssien verienergialla kävi…
Ilmoita asiaton viesti
Onko meillä jokin syy uskoa että suunnitelmatalous olisi toimivampi tapa, kuin markkinatalous?
Ilmoita asiaton viesti
Minä olen äärioikeistolainen mitä tulee markkinatalouteen, mutta myös oikeudenmukaisuutta pitää olla, sekä tietyt sosiaaliset ohjelmat kuten koulutus ja sote-palvelut on minusta investointi.
Kokoomuslaiset ei usko markkinatalouteen – saati ole fiskaalikonservatiiveja, kuin demareita eri eturyhmillä.
Ilmoita asiaton viesti
Onko väärin, että Patek Philippestä pyydetään 100 000 € kun Casion saa 100 €? Pitäisikö tuollainen tuhatkertainen hinnoittelu kieltää lailla, kun molemmat näyttävät ihan samaa aikaa ja kaikilla on tarve tietää mitä kello on?
Ilmoita asiaton viesti
Mitä helvettiä? Nyt on kyllä kummallinen vertaus jopa täällä kylähullujen palstalla. 😀 Minä pidän laatutuotteista ja kerään boutique kitarapedaaleita, kun ei arvokelloihin ole rahaa – tai kiinnostusta. 😀
Ilmoita asiaton viesti
Kyse on energiamarkkinoista, sitä samaa sähköä se on laitos kuin laitos, vai kerrotko mikä sinusta on Patekkia ja mikä Casioa voimalaitoksissa? 😀
Ilmoita asiaton viesti
Minusta töpselistä tulee samaa sähköä ja kello näyttää samaa aikaa, riippumatta tavaramerkeistä. Kysyin vain, pitäisikö kieltää muita maksamasta Patekista, jos heitä huvittaa?
Ilmoita asiaton viesti
Mieti mitä tukia ja takauksiakin nämä laitokset sai, siis härskimpää menoa ei voi olla.
Ei pitäisi. Minä ajoin tuossa alkukeväästä 300 000€ Lamborginia radalla, tykkään luxuksesta, vaikka semi persaukinen olenkin.
Ilmoita asiaton viesti
Niin ja huvittaako? Tuohan oli täysi kusetus mistä ekonomistit yritti varoittaa ”nyt on huonoin aika ottaa pitkä sopimus, futuurit kertoo…”
Ilmoita asiaton viesti
Sinä olet selkeästi kyllä kokooomuslainen, markkinatalouttahan tuo ei ollut tai aitoa kilpailua suinkaan, vaan törkeää vedätystä ja köyhille iskee pahiten.
Ilmoita asiaton viesti
Äläpäs rupea solvaamaan!
Totta ihmeessä hinnanmuodostus ajettiin ihan metsään. Osa vastuusta, aika suurikin, kuuluu poliitikoille ja medialle, jotka pelottelivat maailmanlopulla. Tukiaiset taas ovat ihan vihonviimeistä puuhaa.
Siitä olen toki samaa mieltä, että kokoomus ja markkinatalous eivät mahdu samaan lauseeseen.
Ilmoita asiaton viesti
”Osa vastuusta, aika suurikin, kuuluu poliitikoille ja medialle, jotka pelottelivat maailmanlopulla.”
Tästä voimme olla samaa mieltä, koska futuurit näytti tämän kehityksen mikä nyt.
”Tukiaiset taas ovat ihan vihonviimeistä puuhaa.”
Tästä vielä enemmän.
Viimeinen 110% totta liioittelematta. Löydettiinhän se yhteinen sävel. Oikein hyvää viikonloppua. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Miten sattuikin että kun meillä on vasemmistolaisin hallitus ikinä joka on kaikkein eniten ”pienen ihmisen” puolustaja (omasta mielestään) niin energiafirmat kusettaa epätoivoisilta ihmisiltä rahat pois ja tekevät ansiottomia miljoonavoittoja.
Ilmoita asiaton viesti
Aivan niin. Koko tämä energiasotku on yhtä kusetusta joka suuntaan. Rahat pois köyhiltä ja tuet isoille yrityksille, hyvätuloisille tai ministerien ryypy-/kokkelikavereille. Onneksi kansa älysi, missä mennään, mutta asioiden tolalleen saaminen kestää kiduttavan kauan, eikä näitä tämän kaltaisia, pienen ihmisen kärsimiä vääryyksiä tulla koskaan korjaamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ai tämä on sitten hallituksen vika tämä vapaa markkinatalous?
Ilmoita asiaton viesti
Ton keksisit ihan ite.
Ilmoita asiaton viesti
Ja Lehtinen alusti. Joskus huomaa ihmettelevänsä, että kuinka matalalta se kannatus pitää oikeasti kaivaa.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä se paappa hourailee, minä vain ihmettelin tätä sattumaa.
Ilmoita asiaton viesti
Sinähän haet ainoastaan persuille kannattajia. Kuten jo sanoinkin.
Ilmoita asiaton viesti
Aika hankalaa on auttaa, kun määräaikaiset sopimukset sitovat määräajan molempia osapuolia. Kusetustahan tuollaisen sopimuksen tarjoaminen kahdeksi vuodeksi on, toistaiseksi voimassaolevana olisi pitänyt tarjota. Sähköyhtiöiden maine on mennyt isolta osalta. Viisaat alueelliset toimijat esim. Pohjanmaalla olivat asiallisia ja ottivat kelpo voiton, mutta ei kohtuuttomuuksia. Heistä jäi hyvä kuva. Isot toimijat kusettivat isosti.
Ilmoita asiaton viesti
Siinäpä se, kun ei sido, minulla oli voimassa oleva sopimus ja aiemmin sen voi siirtäämuuttaessaan uuteen asuntoon sellaisenaan, mutta nyt vaihtoedot olivat, joko tämä kahden vuoden määräaikainen, tai pörssisähkö, jonka juuri silloin uumoiltiin olevan hurjissa hinnoissa, varsinkin talvella.
Ei mi nulle tullut pieneen mieleenkään, että sillä oli jo silloin tarkoituskin vaan rahastaa sähköyhtiäiden piikkiin.
Ainoa vaihtoehto olisi kai muutto, mutta ei sekään ilmaista ole, joten täytyy miettiä. Enkä viitsisi jättää laskujakaan maksamatta ja menettää luottietoja, kun olen saanut ne kuitenkin pidettyä puhtaana.
Eli, juuri tästä syystä ne niin polleena nyt voivatkin rahastaa ja naureskella päälle.
Irvokkainta minusta on se, kun ne joka vaiheessa kyselevät nyt, mitä mieltä olen Oomin palveluista ja suosittelisinko Oomia kavereille tai tuttaville, jos nämä olisivat tekemässä sopparia. Kyllä niiden nauruhermoja varmaa kutkutaa, kun ne lukevat vastauksia, mutta itsepähän kyselevät tyhmiä.
Ääärgh…. Tunnen itseni niin voimattomaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Tuossa alla on Lumme Energian sivuilta kohta:
”Määräaikainen sähkösopimus muuttaessa
Määräaikainen sähkösopimus on voimassa ennalta sovitun ajanjakson ja sähköyhtiö takaa sähkön samalla hinnalla koko sopimuskauden ajan. Yleisimmät määräaikaiset sopimukset ovat kestoltaan vuodesta kahteen vuotta. Määräaikaisten sopimusten etuja ovat yleensä edullisemmat hinnat. Määräaikaista sopimusta ei voi irtisanoa kesken sopimuskauden.
Jos sinulla on määräaikainen sopimus ja olet muuttamassa ennen sopimuskauden loppua, sopimus raukeaa muuttosi yhteydessä. Muuton yhteydessä voit siis solmia määräaikaisen sopimuksen myös uuteen kotiin. Halutessasi voit harkita myös muita sopimusvaihtoehtoja. Jos sinusta tuntuu, että kaipaat lisätietoa eri sopimuksista, ota yhteyttä asiakaspalveluumme joko puhelimitse tai chatin kautta. Autamme sinua valitsemaan uuteen kotiisi parhaiten soveltuvan sähkösopimuksen.”
Määräaikaiset kyllä sitovat, mutta muutettaessa tilanne muuttuu. Tällä kait suojataan molempia osapuolia, tiedä häntä. Tarkoitin siis sitä, että kun ovat saaneet sinut kahdeksi vuodeksi koukkuun, niin eipä siinä paljon vaihtoehtoja jää.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Jari! Minä otan tuon nyt vakavasti mietintään ja pohdin, mitä voisin tehdä. Oikeastikin voisin asua kesän vaikka maalla ja muuttaa tarvittaessa kirjatkin sinne. Pitää ihan kysellä, löytyisikö paikkaa paeta isoa pahaa Oomia.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kuva on myös Rukasähkö Oy:stä, mikä alensi siirtohintaansa pahimman kriisin aikana huolimatta siitä, että sähkönmyynnin oli antanut eteenpäin.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä. Monelle sähköä tuottavalle yhtiölle on ihan sama, että kumpi tuottaa voittoa, tuotanto tai myynti. Ensin tuotantoyhtiö myy sähkön pörssiin ja siten oma eriytetty yksikkö ostaa sähkön sieltä ja myy eteenpäin kuluttajalle. Ideanahan tuossa on vain nostaa hintaa.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta eikös se ole niin, että siirtoyhtiötä et voi kilpailuttaa, muut myyntiyhtiön voit.
Ilmoita asiaton viesti
On se niin. Mutta nyt kyse on siitä, että ensin tuotanto tuottaa ja myy sähkön pörssiin, josta sen ”oma” myyntiyhtiö ostaa sähkön ja laittaa päälle vielä omat katteensa. Mitä enemmän ketjussa on välissä porukkaa, niin sitä suuremmaksi hinta nousee. Kilpailluilla markkinoilla tuohon ei pitäisi olla varaa. Lisäksi joku yhtiö vielä laskuttaa siirtohinnan, joka yleensä on se alueen suurin sähköyhtiö.
Ilmoita asiaton viesti
Tuolla oli kyllä ihan hyvä idea jo. Löytyiskö kaveria väliaikaiseen asunnonvaihtoon? – saattais muutenkin tuulettaa mieltä.
Ilmoita asiaton viesti
Minulla ei ole täällä sellaista kaveria, joka voisi lähteä tähän mukaan. Kauempana olevat ystäväni eivät oikein voi osallistua tähän.
Mitä pään tuulettamiseen tulee, niin se tekisi kyllä terää, sillä vaikka päätin, etten ota tästä paineita, niin tämä miinusmerkkinen sähkön hinta tökkäsi tuossa viikolla ja kun vielä samana päivänä tuli ylisuuri lasku, niin ”nyt meni hermot”.
Onneksi olen nyt jo sen verran maltillisempi, etten enää tee mitään yltiöpäistä, mutta joskus olisin voinut päätyä melko radikaaliinkin ratkaisuun.
Ilmoita asiaton viesti
—
Irma, kokeilepa edetä näillä omaan sähköyhtiöösi päin:
KKO:2015:60
Velkomus
Korko – Viivästyskorko
Kuluttajansuoja
Oikeudenkäyntimenettely – Selvästi perusteeton vaatimus
Euroopan unionin oikeus
https://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2015/20150060
—
NEUVOSTON ASETUS (EU) 2022/1854,
annettu 6 päivänä lokakuuta 2022,
korkeisiin energianhintoihin liittyvistä hätätoimenpiteistä
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:32022R1854&from=FI
—
Myös Kilpailu- ja kuluttajavirastolle (KKV) voisi lähettää asiasta tiedustelun, mitä voisit tilanteessasi tehdä ja mitkä ovat oikeutesi eu-kansalaisena.
Ryhmäkannekin tai/ja kansalaisloitteen avaaminen asian taakse voisivat auttaa.. Nimet saisi varmaan pian kerättyä.
Lycka till! 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Tässä esimerkkinä asiaan, jota soveltamalla voisit päästä asiassasi eteenpäin:
https://www.kkv.fi/uploads/sites/2/2022/01/kril-paatokset-luottokustannusten-kohtuullistaminen.pdf
Lähde KKV:n sivut
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/luotot-ja-maksaminen/luotot/pikaluottojen-kohtuullistaminen/#K2
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos kovasti sinulle näistä! Tuossa nyt onkin minulle vähäksi aikaa puuhaa, sillä en aio nyt jättää tätä tähän ja käytän kaikki mahdolliset kanvat nyt hyödykseni.
Mietin jo kuumeisesti, kuka voisi auttaa minua näiden kanteluiden kanssa, mutta kyllä minä jonun löydän, kunhan nyt tiedä, mihin kähteä kolkuttelemaan.
Ennen ovat asiat selvinneet yleensä järjen kautta, mutta jotenkin nykyään tuntuu, että jäjellä ei ole näiden asioiden kanssa mitään tekoa.
Ilmoita asiaton viesti
Kyse taitaa olla siitä, miten pitkälle omatunto venyy? Jos tekee muuttoilmoitukset kaverin kanssa päikseen, niin voihan sitä kuitenkin jäädä kaverille kylään pariksi kuukaudeksi?
Pienenä lisävaivana siinä kaverilla kyläillessä (eli kotonaan asuessaan muuttoilmoitus tehtynä) on se, että kaverin postit pitää viedä sinne, missä itse väittää asuvansa ja hakea omansa sieltä.
Ilmoita asiaton viesti
Jos kaverukset asuvat omakotitaloissa, niin asia hoitunevat. As.osakeyhtiössä ”lisäsoppansa”tuo se kun muuttotiedot kirjataan isännöitsijän toimensa talteen.
Ilmoita asiaton viesti
Heikki, eihän hänen oikeasti tarvitse muuttaa. Joten isännöitsijälle ei tarvitse ilmoittaa mitään.
Hän tekee muuttoilmoituksen ja tekee uuden sähkösopimuksen omaan asuntoonsa toisen sähköyhtiön kautta. Ja kuukauden päästä tekee muuttoilmoituksen, jolla muuttaa takaisin omaan kotiinsa.
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiintoinen ajatus, että määräaikaisten sopimusten pitäisi olla vain toista osapuolta sitovia. Jos olisi käynyt niin, että sähkön hinta olisikin lähtenyt ylöspäin, uskallan veikata ettei blogisti olisi vaatimassa sopimuksen purkamista vääryytenä, vaan olisi yhtä innokkaasti puolustamassa sopimusta ja ulosmittaamassa siitä itselleen tulevaa hyötyä.
Teillähän oli mahdollisuus tehdä myös pörssisähkösopimus, eikö?
Ilmoita asiaton viesti
Kyse on siitä että onko kyse tasavertaisista sopimuskumppaneista.
Mikä on sopimusosapuolten kyky nähdä häiriötilanteessa lähitulevaisuuden markkinatilanteeseen.
Toisaalta onko sähköyhtiö ostanut tuon sähkön tuolla kovemmalla hinnalla.
Ilmoita asiaton viesti
Jos sähköyhtiän edustaja ”ennustaa”, että pörssisähkön hinta tulee mahdollisesti olemaan ainakin tuplat tuosta ja uutena asikkaana kiinteitä sopimuksia tehdään 15 snt/kWh korkeammalla hinnalla, niin totta hemmetissä minä pyrin varmistamaan, että en joudu ”epämiellyttävään nesteeseen”, ts. kuseen sellaisessa tapauksessa, että se tosiaan olisi ollut sen liki 60 snt/kWh.
En minä seuraa sähkön hintaa haukkana normaalitilanteessa ja vaikka siitä puhuttiin, niin vasta nyt tänä talven aikana olen perehtynyt asiaan tarkemmin, kun olen näitä huikeita laskuja maksanut.
Jos nyt ihmettelet, miksi tästä narisen, niin minusta tämä on vääryys ja tähän liittyy sekä harhaan johtamista, että hyväksikäyttöä, mitä kumpaakaan en siedä.
En minä tähän kuole, mutta tällaisessa tilanteessa, missä kaikki hinnat ovat nousseet, niin velkaisen, pinellä eläkkeellä kituuttavan ihmisen ei pitäisi joutua tällaisen vääryyden kohteeksi.
Joten jätä vittuilut sikseen ja nauti siitä, että sinua tämä asia ei näytä hetkauttavan.
Ilmoita asiaton viesti
No niin, kun ilta ehtii, ehtivät tänne kaikki öykkäritkin, joten lopetetaanpa tähän tämä keskustelu. Noita limanuljaskoita mönkii aina jostakin raosta esiin, eikä niille nämmä voi mitään.
Kiitos kaikille teille, joilta sain hyviä vinkkejä ja ajatuksia asian eteenpäin viemiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/sahkosopimus/
Tuossa on Kuluttajaliiton kommentointia.
Ilmoita asiaton viesti
Ei mitään uutta, eikä oikeastaan mi tään tähän liittyvää, mutta hyvä olla mustaa valkoisella.
Ilmoita asiaton viesti
Kulujen arvioinnissa ei voi olla tarkka, edes jälkikäteen kompensoiden. Mikä ihmeen jälkikäteisjako?
Kulut toisaalta aina tarvitse olla kovin merkittävä puoli hintaa. Millä tavoin juuri ei ole… tämähän tässä liittyy tulokseen, ja kakun korkeuteen (koko).
Mikä tämä toimirakenne mahtas olla. Kyse tietysti tavan ekonomiasta, ja tehokkuudesta. Vähällä paljon, tai maksimaalisesti.
Ei tuo extreme toisaalta aina vaikuta siltä, että siitä voisi kokea olevansa pois. Muu enemmänkin epärealismia.
Kyse tietysti selviytymistilanteesta, ”myös” isojen toimijoiden voimalla.
Ei kuitenkaan tarvitse pelätä mitään. Pöö.
Ilmoita asiaton viesti