Kun ruokarukous on rikos
Lapinlahtelaisen Paloisten kyläkoulun (n. 30 oppilasta) johtajaopettaja on saanut aluehallintoviranomaiselta vakavan varoituksen siksi, että hänen koulunsa päivänavauksissa on lauleltu virsiä ja ruokailuja on aloitettu ruokarukouksilla. Varoituksen tarkoitus on tietenkin lopettaa moiset lainvastaiset puuhat koulussa, mutta tapaus panee kyllä suremaan myös sitä, mihin suomalainen koulukasvatus on menossa ja osin jo mennytkin.
Suomalaisen koulun varmaankin suurin ja surullisin ongelma on koulukiusaaminen – joka jatkuu ja jopa pahenee vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Siinä, missä panoksia kannattaisi suunnata nimenomaan tämän ilmiön lopettamiseen, koulumaailman päähuomio on viime vuosina suunnattu aivan liikaa muualle, esimerkiksi nyt esillä olevan tapauksen kaltaiseen uskontokasvatuksen poiskitkemiseen suomalaisesta koulusta.
Uskontovastaisten kansalaisten silmissä kyseinen lapinlahtelaisen koulun johtaja on joutunut/päässyt eräänlaiseksi vanhoillisuuden mannekiiniksi. Vaikka hän on taatusti tiennyt toimivansa uskonnonvapauslainsäädännön nykytulkintaa vastaan koulussaan, hän näyttää jatkaneen aiemmin kaikissa kouluissa valtavirtana pidettyä toimintaa niin päivänavausvirsien kuin myös ruokarukousten suhteen.
Koululainsäädäntö lähtee kuitenkin siitä, että vaikka koulussa toki annetaan uskonnon opetusta, uskonnollisia tilaisuuksia siellä ei suvaita – koska kaikki oppilaat eivät kuulu kirkkoon. Se, että Paloisten kyläkoulussa ruokarukoukset ja aamuvirret on nähty osaksi paikallista kulttuuria, ei ole säästänyt koulunjohtajaa alvin moitteilta: rikkomus, mikä rikkomus.
Suuremmissa kouluissa uskonnottomien ja oppilaiden enemmistön uskontokunnasta poikkeavien yksilöllinen kohtelu näissä asioissa on mahdollista ja jopa helppoa tekemällä osallistuminen kristillisiin tilaisuuksiin heille vapaaehtoiseksi ja järjetämällä heille korvaavaa ei-kristillistä ohjelmaa. Mahdollisuus vaihtoehtoisen (ei-kristillisen) ohjelman valitsemiseen on jossain suotu jopa koulun kaikille oppilaille, mikä on ihan ok sekin.
Paloisten kyläkoulun kaltaisissa pikkukouluissa moinen vaihtoehtojen runsaus on vaikeata, tilojen ja opettajien vähäisyyden takia käytännössä jopa mahdotonta. Niinpä vaihtoehtojärjestelyjen vaatiminen esimerkiksi ruokarukouksille on tällöin kohtuutonta, jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää noista rukouksista luopuminen.
No, sehän uskonnottomien tavoite tietysti onkin, ja vaikka kunnassa ja koulussa olisi vahvaakin kristillistä perinnettä, koulutoimessa se ei saa näkyä.
Nykylainsäädäntö lähtee yksilöstä ja hänen oikeuksistaan, jolloin myös kritillinen koulukasvatus nähdään – hyvän ja tavoiteltavan asian sijaan – lähinnä yrityksenä kahlita lapsia. Tässä viitekehyksessä ns. uskovaiset opettajat ovat suoranainen vaara oppilailleen, kun taas uskonnottomat opettajat halutaan nähdä eräänlaisina vapaamielisyyden lipunkantajina – olivatpa he sellaisia taikka eivät.
Nykykoulussa nuo pahoja, me hyviä -ajattelu onkin jo aivan liian pitkällä, sillä tämä oppilaita jakava ja syyllistävä kehitys on viety jopa koululainsäädäntöön. Kaikkien oppilaiden pakottaminen esimerkiksi seksuaalivähemmistöjen järjestämiin valistustilaisuuksiin on kuitenkin aivan yhtä vastenmielistä kuin heidän pakottamisensa vaikkapa kristillisiin tilaisuuksiin. Jälkimmäisen koululainsäädäntö kieltää, edellistä ei, jolloin erilaisia yhteiskunnallisia toimijoita kohdellaan kiistatta eriarvoisesti.
Vai onko joku kuullut rehtorista, joka olisi saanut vakavat moitteet aluehallintoviranomaiselta jonkun ei-kristillisen valistajan päästämisestä esiintymään koulussaan?
Miksi ruokarukouksen pitäisi olla kollektiivinen? Jokainenhan voi rukoilla mielessään. Vai eikö ”Jumala” kuule? Tällaisille johtajaopettajien ristiretkille on hyvä laittaa totaalinen stoppi.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä ei Eero olla ihan missä tahansa pitäjässä, vaikkei Rusanen sitä mitenkään nosta esiin. Ollaan kuuluisan Telppäsniityn pitäjässä, Savon Lapinlahdella, jossa suomalainen sielu on syntynyt ja heliästi helähtänyt 1796.
Ilmoita asiaton viesti
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin tuo kouluhan sijaitsee Varpaisjärvellä, joka oli itsenäinen kunta ennen vuoden 2011 kuntaliitosta.
Ilmoita asiaton viesti
Tapoja voi tarkastella myös – tapoina! Muodollisuuksina.
– Ruokarukouksen voi oikein hyvin ajatella olevan vain ja ainoastaan symbolinen jäänne aikakausilta, jolloin ”halla määritti tulevaisuuden”.
Niinä aikoina jolloin luonto määräsi ruuan riittävyyden kovempikin jätkä taipui toivomaan että jossakin olisi joku korkeampi voima, joka auttaisi. – turha siihen on kieltoa toteuttaa. Hyvin muistuttaa rukous symbolisesti toisenlaisesta maailmasta.
Suomeksi: tikulla silmään ruikuttajia. Ja täsmennys: siis symbolisesti tietysti ettei tosikko pillaantuisi.
Ilmoita asiaton viesti
Uskonnollisen propagandan pakkosyöttö koulussa on selkeästi laitonta ja oppilaiden ihmisoikeuksia loukkaavaa. Ilmeisesti tunnustat samaa uskontoa, kuin kyseinen opettaja. Oletko todella sitä mieltä, että sinulla on uskontosi perusteella oikeus rikkoa lakia, jos se mielestäsi on ristiriidassa uskontosi kanssa?
Jos peruskoulun opettaja käyttäytyy noin kummallisella tavalla, niin hänen arvostelukykynsä, ja sitä myötä työkykynsä olisi myös syytä huolellisesti arvioida. Luulisi nykymaailmassa olevan itsestään selvä asia, että uskonnollinen aivopesu ei kuulu peruskouluun, täysin uskonnosta riippumatta. Vai mitä itse sanoisit, jos kolupäivät aloitettaisiin koraanin lukemisella?
Ilmoita asiaton viesti
Pieni välihuuto.
Miksi sitten muslimeille pitää työpaikoilla järjestää erilliset ”rukoushuoneet” ja sallia ”rukoilu” kesken työpäivän?
Eikö tässä ole mitään ristiriitaa?
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole ristiriitaa, sillä islam on ideologia.
Ilmoita asiaton viesti
Lasten aivopesu ja muslimien rukoileminen eivät nyt ole verrannollisia asioita, mutta ei minun mielestäni työnantajan tarvitse sellaisia järjestää. Ei kai sitä mikään laki vaadi?
Ilmoita asiaton viesti
Laista en tiedä mutta tällaista on meidän luotettava media kertonut.
Ilmoita asiaton viesti
Ristiriita olisi, jos kaikkien työntekijöiden pitäisi osallistua muslimien rukoushetkiin. Veikkaan että Jockekin huomaisi asiassa jotain feilua.
Sinällään myös telaketjuateistit voisivat vähän löysätä pipoa, ei joku satunnainen rukous tai virsi lapsia hajota.
Ilmoita asiaton viesti
Käsittääkseni kouluissa ei kaikkien tarvitse osallistua jos eivät halua.
Jo viisikymmenluvulla esim. ortodoksit saivat osallistua ”omille uskontotunneille”.
Samoin jos ei kuulunut kirkkoon niin ei tarvinnut osalsitua uskonnon opetukseen.
Eiköhän asia ole vähintään samalla lailla nykyään?
Vai ollaanko menty ”pakkia”?
Ilmoita asiaton viesti
Ymmärsin aloituksesta, että po. koulussa uskonnollinen sisältö olisi ollut kaikille vakaumuksesta riippumatta.
Ilmoita asiaton viesti
Kertomani perustuu omaan kokemukseen 1958-9.
Voi tietenkin olla että asiat ovat muuttuneet tai että rehtori toimii omavaltaisesti.
Ketään ei kuitenkaan pitäisi pakottaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ristiriita on jos toisilla on oikeus ja toisilla ei.
En ole kuullut koskaan että kristityille järjestettäisiin tällaisia.
Mutta tämähän on sitä punavihreää tasa-arvoa, sitä parempaa jota punavihreät harrastavat.
Ilmoita asiaton viesti
Tuli tässä pari päivää sitten juuri keskusteltua Facebookissa aiheesta. Joku tuntematon oli sitä mieltä, että vanhemmat eivät jaksa tai uskalla vaatia mitään jouluevankeliumia tms. uskonnollisuutta pois koulun tapahtumista, koska yleensä ne lapset, joita ei haluta altistaa uskonnolle, vaan jätetään pois kaikesta sen sijaan että muutettais mitään.(osittain suora sitaatti.)
Kysyin, tietääkö hän, että koululla on velvollisuus järjestää uskonnollisen tilaisuuden rinnalle vastaavaa toimintaa halukkaille. Kerroin myös linjauksesta, että yksinään Suvivirsi ei tee tilaisuudesta uskonnollista.
Kummasti se uskonto ei tässä niin paljon haitannut, että vapaa-ajattelija/ateisti jaksaisi asiasta edes koululle sanoa.
Ilmoita asiaton viesti
Ainakaan täällä ei ole mitään ongelmaa tuon suhteen kun kirkkoon kuulumattomat saavat koulussa itse valita, menevätkö joulu- ja kevätkirkkoon vaiko eivät. Osa menee, osa ei. Meitsin teini ei enää mene, se ”vaihtoehtoinen toiminta” kun on että hengaavat sen ajan luokassa tai jossain huudeilla kaveriporukassa, mikä kiinnostaa enemmän. Alakoululaisena kävi eikä mennyt siitä rikki, ei kääntynyt, hurahtanut tai saanut mitään kirkkobakteeria.
Joulu- ja kevätkirkko on aina erillään koulun juhlista eikä koululla lueta evankeliumia. Suvivirsi lauletaan kyllä. En tiedä ketään, joka ainakaan ääneen olisi protestoinut käytäntöä.
Ilmoita asiaton viesti
Tuota voisi verrata joihinkin urheilukilpailuihin, jotka voivat olla koulun aikanakin, esim. hiihto- ja uintikilpailut. Ja ainakin viime vuonna täällä järjestettiin adventtikirkko koulun aikana, ja Wilmassa merkittiin, osallistuuko lapsi siihen vai samaan aikaan järjestettyyn uskonnottomaan tapahtumaan, josta en sen paremmin tiedä.
Ilmoita asiaton viesti
”Miksi sitten muslimeille pitää työpaikoilla järjestää erilliset ”rukoushuoneet” ja sallia ”rukoilu” kesken työpäivän?”
Ei kai työpaikan islamilaisessa rukoushuoneessa ole kaikkien pakko käydä. Ja yhtä hyvin työpaikoille voisi laittaa kristillisiä alttareita, joiden äärellä halukkaat voisivat käydä rukoilemassa, ei kai se olisi ongelma.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä tuossa on ongelma. Käsittääkseni muslimit ovat ainoa uskonnollinen ryhmä, jolle sallitaan kollektiivinen uskonnon harjoittaminen koulussa. Tasa-arvon kannalta tuo ei hyvältä näytä.
Ilmoita asiaton viesti
Kummallista tosiaan jos noin on.
Tämä lähde on tietenkin vähän puolueellinen, mutta sen mukaan kouluissa olisi rukouspiirejä: https://uusitie.com/rukouspiirit-elavoittavat-nuorten-koulupaivia/
Lentoasemilla näkee toisinaan rukoushuoneita, joiden ovessa on puolikuu, risti ja daavidin tähti tjsp. eli tila on yhteinen. Kouluissa voisi olla sama juttu, sinne vaan rukoilemaan jos rukoiluttaa.
Ilmoita asiaton viesti
Näköjään löytyy rukouspiirejä oppilaille, minulle uusi asia. Mutta muslimeille rukoilutilan tarjoaminen lienee vahvasti yleistymässä, faktaa en nyt pysty tarjoamaan asiasta. Sinänsä tuo ei haittaakaan, jos tapahtuu oppituntien ulkopuolella.
Toinen asia on ramadan, joka taas sekin on selkeän uskonnollista toimintaa ja se haittaa koulun arkea. Paastoa noudattavat ala- ja yläkoululaiset ovat väsyneitä, ärtyisiä ja keskittymiskyvyttömiä uskonnollisista syistä. Jokainen todennäköisesti ymmärtää, että jos opetusryhmässä on muutamia oppilaita ( joskus, riittää yksikin), jotka ovat levottomia, on paketti vaarassa hajota.
Ilmoita asiaton viesti
Meidän koulussamme (peruskoulun yhtenäiskoulun yläluokat) oli viime lukuvuonna muslimioppilaille yhteen luokkaan yhdeksi välitunniksi varattu mahdollisuus rukoilla. Tässä sitten on tietysti se ongelma, että aikaa on vähän, kun puhdistautuminen vie sitä, kaikki tilaan menijät eivät ole teinien tyyliin tekemässä sitä mitä pitäisi (tästä valitti osa rukoilijoista) ja sen tilanteen valvonta.
EDIT: ja kyllä se ramadanin aika näkyy koulussa, enemmän tai vähemmän. Se on vaikea koulunkin kannalta, koska liikkuvana tapahtumana se voi osua keskelle koeaikaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tässäkin keskustelussa on syytä muistaa, että Suomessa ei ole koulupakkoa, oppivelvollisuus vain. Niinpä perhe, joka katsoo esim. koulun ruokarukoukset (esim. Siunaa Jeesus ruokamme, ole aina luonamme.) ”uskonnollisen propagandan pakkosyötöksi, voi asian riitauttamisen vaihtoehtona myös ottaa lapsensa pois ko. koulusta.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi ihmeessä tehdä näin, kun epäkohtaan puuttuminen hyödyttää muitakin lapsia kuin sitä omaa?
Ilmoita asiaton viesti
Ei tarvitse otta pois.
Voi vain ilmoittaa että lapsi ei osallistu.
Eivät muslimilapset osallistu eikä heidän tarvitse.
Itse olen jo -50 – lopulla ollut koulussa jossa näin toimittiin. Ortodoksi poika meni ”omille” tunneilleen ja itse olin vapaana nuo tunnit.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen kansalaisella on oikeus käydä koulua, jossa ei tyrkytetä uskonnollista propagandaa. Minäkin hyväksyn koulun joulujuhlan, suvivirren ja kevätjuhlan, koska ne ovat traditioita, mutta suora rukoilemiseen ohjaaminen ruokailussa on propagandaa.
Ilmoita asiaton viesti
En ole lakien rikkomisen kannalla. Pikemminkin kannatan huonojen lakien tai niiden tulkintojen muuttamista. Jos nykyajattelu tässäkin ilmiössä jatkuu, koululapsi voi pian kysyä iltarukousta aloittelevalta äidiltään, että miksi iltarukous, vaikka opettaja sanoi rukoilemisen olevan uskonnollisen propagandan pakkosyöttöä.
Ilmoita asiaton viesti
Uskonto on yksityisasia. Ei opettajan kuulu siihen puuttua millään tavalla. Ei myöskään painostaa tai pakottaa oppilaita tietyn uskonnon harjoittamiseen, so. ruokaruokoukseen.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoittaja laittaa uskonnot ja seksuaalivähemmistöt(myös seksuaalienemmistöt) samalle viivalle.
Kellään ei ole synnynnäistä uskontoa. Seksuaalisuus on synnynnäinen ominaisuus.
Suosittelen menemään seksuaalivähemmistöjen valistustilaisuuteen.
Muutenkin kirjoitus on ristiriitainen.
Ilmoita asiaton viesti
En ota kantaa seksuaaliasioihin, mutta lasten hengellisyyden / uskonnollisuuden osalta ChatGPt vastasi näin.
Kysymys:Onko lapsi luonnostaan hengellinen / uskonnollinen? Onko tästä tutkimustietoa?
Vastaus:
Kysymys siitä, onko lapsi luonnostaan hengellinen tai uskonnollinen, on monimutkainen ja siihen liittyy paljon keskustelua sekä tieteellistä tutkimusta. Kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta, mutta tutkimukset ja teoriat tarjoavat jonkinlaista näkökulmaa.
Luonnollinen hengellisyys
Monet tutkimukset viittaavat siihen, että lapsilla on luonnostaan taipumus pohtia elämän suuria kysymyksiä, kuten olemassaolon tarkoitusta, kuolemaa ja maailmankaikkeuden alkuperää. Tämä viittaa siihen, että lapsilla saattaa olla synnynnäinen hengellisyyden tai henkisyyden potentiaali. Esimerkiksi tutkimukset ovat osoittaneet, että lapset jo varhain kehittävät käsityksiä oikeasta ja väärästä sekä oikeudenmukaisuudesta, mikä voi olla yhteydessä hengellisiin tai moraalisiin pohdintoihin.
Uskonnollisuus
Uskonnollisuus sen sijaan vaikuttaa enemmän kulttuuriselta ja sosiaaliselta ilmiöltä, jonka omaksuminen tapahtuu ympäristön vaikutuksesta. Vaikka lapset voivat osoittaa kiinnostusta hengellisiin kysymyksiin, uskonnolliset uskomukset ja käytännöt kehittyvät tyypillisesti ympäristön kautta, kuten perheen, yhteisön ja kulttuurin vaikutuksesta. Esimerkiksi perheellä on merkittävä rooli lapsen uskonnollisen identiteetin ja uskomusten muotoutumisessa.
Empiirinen tutkimus
On olemassa useita tutkimuksia, jotka käsittelevät lasten hengellistä kehitystä. Esimerkiksi psykologit, kuten Justin L. Barrett, ovat esittäneet, että lapset ovat ”luontaisia teistejä”, eli heillä on luonnollinen taipumus uskoa yliluonnollisiin olentoihin tai toimijoihin. Tämä voi johtua lasten tavasta ymmärtää maailma intentionaalisena paikkana, jossa asioilla on tarkoitus ja toimijoita. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että lapset olisivat automaattisesti uskonnollisia tietyssä perinteisessä mielessä, vaan pikemminkin että heillä on valmiuksia omaksua uskonnollisia käsityksiä.
Toinen merkittävä tutkimusalue liittyy siihen, miten lapset ymmärtävät kuoleman käsitteen. Esimerkiksi Deborah Kelemenin tutkimukset ovat osoittaneet, että lapset pyrkivät luontaisesti selittämään luonnollisia ilmiöitä ”teleologisesti”, eli uskovat, että asioilla on tarkoitus, mikä voi tukea uskoa yliluonnollisiin selityksiin.
Johtopäätös
Lapsilla näyttää siis olevan synnynnäinen valmius hengelliseen tai henkiseen ajatteluun, mutta varsinaiset uskonnolliset uskomukset ja käytännöt ovat enemmän ympäristön ja kasvatuksen tulosta. Tämä erottaa hengellisyyden, joka saattaa olla osa inhimillistä luontoa, uskonnollisuudesta, joka on enemmän sosiaalinen ja kulttuurinen ilmiö.
Ilmoita asiaton viesti
Milloin Pulkkinen on ajatellut lopettaa tekoälyn sihteerinä toimimisen ja ryhtyä kirjoittamaan tänne omia ajtuksiaan?
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä onko se pelottavaa, vai vainko vain huvittavaa, kuinka ihmiset tukeutuvat tekoälyn?
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko parempi tukeutua jumalaan?
Ilmoita asiaton viesti
Tässä olen samaa mieltä.
On suorastaan typerää kopioida tänne jonkun tekoälyn tekstejä.
Mutta kun ei itsellä riitä kykyä niin näinhän täytyy tehdä.
Olisiko saman tien parempi antaa tekoälyjen keskustella keskenään?
Ilmoita asiaton viesti
Kopioitua tai ei, silti tosiasiat vaikuttavat olevan jokseenkin niin kuin on copypastattu, eli uskonnollisuus on sosiaalinen rakenne, kun taas henkisyys on pyrkimystä ymmärtää ympäristöä ja itseään.
Ilmoita asiaton viesti
Koska taistelussa julkisten koulujen kristillisyydessä kristityt ovat paikoitellen alakynnessä ja koska Suomessa on oppivelvollisuus eikä koulupakko, niin kannustan kaikkia kristityjä miettimään, onko tarvetta heidän asuinalueellaan kristilliselle koululle. Suomessa on 16 kristillistä koulua. Se on todella helpottavaa vanhemmille, jotka haluavat kasvattaa lapsensa kristillisesti, jos saavat lapsensa kristilliseen kouluun, eikä tarvitse vängätä näistä.
https://www.kristillinenkoulu.fi/koululista
Ilmoita asiaton viesti
Hyväksytkö myös islamilaisten koulujen perustamisen Suomeen?
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa toimiikin jo yksi islamilainen koulu, Rabita Madrasah Lönnrotinkadulla Helsingissä. Veikkaanpa, että siellä ei ruokarukouksiakaan tulkita lainvastaisiksi.
Ilmoita asiaton viesti
”Veikkaanpa, että siellä ei ruokarukouksiakaan tulkita lainvastaisiksi.”
Ei varmaan kristillisissä kouluissakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Rabita Madrasah järjestää peruskouluikäisille lapsille arabian opetusta lähi- tai etäopetuksena lauantaisin ja Koraanin opetusta etäopetuksena sunnuntaisin, eli normaalien kouluaikojen ulkopuolella.
Ilmoita asiaton viesti
Se ei ole minun hyväksyttävissä tai kiellettävissä. Yksityisten koulujen on haettava lupaa opetuksen järjestämiseen opetus- ja kulttuuriministeriöltä ja niiden toimintaa valvotaan samalla tavalla kuin julkisten koulujen toimintaa. Minulla on oikein hyvät kokemukset lasten kristillisestä koulusta, ja he olivat aivan selvästi myös tyytyväisiä siihen
Sekä yksityisten että julkisten koulujen on noudatettava samaa valtakunnallista opetussuunnitel.maa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, jotka Opetushallitus laatii, määrittävät opetuksen tavoitteet, keskeiset sisällöt ja arviointikriteerit, ja nämä ovat yhtenevät kaikille kouluille riippumatta siitä, onko koulu julkinen vai yksityinen.
Yksityisillä kouluilla voi kuitenkin olla jonkin verran vapauksia opetuksen toteuttamistavoissa ja koulun omassa opetussuunnitelmassa, kunhan nämä täyttävät valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteiden vaatimukset.
Ilmoita asiaton viesti
Teistiset ideologiat ovat harhaisia ja usein haitallisia. Olisi olemassa painavat syyt kieltää kategorisesti niiden tuputtaminen lapsille.
Ilmoita asiaton viesti
Ihan mielenkiinnosta kysyn, näetkö mitään ongelmia materialismin tuputtamisessa? Vinkkinä voin mainita suurimpien ihmiskunnan tuhojen olleen seurausta tästä ideologiasta, bolshevismi, maoismi, polpotismi ja ei se fasismikaan mikään kristillinen ideologia ollut.
Ilmoita asiaton viesti
Todellisuus sattuu olemaan materialistinen. Tieteellinen tutkimus ei ole löytänyt henkeä mistään. Näetkö paljonkin hyvää todellisuuden kieltämisessä?
Mainitsemiesi ideologioiden nimissä tehdyt hirmuteot tehtiin juurikin niiden, ei materialismin nimissä. No OK, hyvänä tekosyynä materialismi saattoi välillä toimia. Mutta motivoivana tekijänäkään se ei ollut kovin olennainen.
Joka tapauksessa kyse on tosiasioista, joiden kanssa meidän on opittava ihmisinä elämään. Vaikka siinä olisikin aikaisemmin ollut ongelmia, se on huono syy paeta harhoihin.
Ilmoita asiaton viesti
Anssi Pajalan olisi hyvä huomata ettei hänen näkemyksensä ole sen kummoisempi kuin muidenkaan. Jokainen uskoo mihin uskoo.
Materiaa on mahdollisesti monenlaista, pimeää ja tavallista. Energiaakin on pimeää ja sitä tavallista. Löytyypä antimateriaakin.
Tiedeuskon ja materialismin heikkoutena on se että tietomme on niin kovin rajallinen ja vähäinen ja käsityskykymme puutteellinen.
Materia tuntuisi olevan tyhjää täynnä. Alkuräjähdys lähti yhdestä pisteestä ja sitä materiaa tuntuisi nyt olevan avaruus väärällään.
Spekulaatio elämästä on pelkkä spekulaatio. Luultiin että oltiin luotu elämää mutta ei ollut lähelläkään.
Voisin sanoa olevani vielä vähemmän uskovainen kuin Anssi Pajala. En pidä materialismia juuri minkään arvoisena uskomuksena.
Heikko keissi, heikko yksinkertaistus.
Sinällään on tietenkin järkevää jos vaikkapa poliittiset päätökset perustuisivat materiaalisiin seikkoihin. Näinhän ei nyt ole, ilmastotoimien vaikuttavuusarvioita ei tehdä koska vaikuttavuus on nolla. Niissäkin mennään ideologia edellä, samaten kuin muissakin päätöksissä.
Ilmoita asiaton viesti
Millä lailla harhaisia?
Ajatteleppa tätäkin herännäisyyttä, mitä siitä poiki, esimerkiksi suomalainen kehitysvammahuolto.
1877
-Pietari Kurvisen kirjoittama ndongankielinen aapinen ilmestyy Ambomaalla.
-1907 Suomen naiset saavat äänioikeuden ja vaalikelpoisuuden ensimmäisinä maailmassa. Tähän vaikutti poliittisia puolueita ja naisasialiikettä huomattavasti enemmän raittiusliike, vapaapalokuntaliike sekä suomalaiset herätysliikkeet.
-1908
Ambomaalle saadaan ensimmäinen lääkäri, Selma Rainio, yksi ensimmäisistä lääkäriksi valmistuneista naisista Suomessa.
-1911 Onandjokwen sairaala valmistuu.
-Suomalaisten lähetystyöntekijöiden ratkaiseva tuki Namibian itsenäisyyden synnyssä,
– monen Afrikanmaan kirjakieli, lukutaito, koululaitos, terveydenhuolto,
naisten ja tyttöjen aseman paraneminen,
– talous sekä demokratiakehitys.
SLS päättää historiikkinsa, jossa vilahtavat Angola, Senegal, Botswana, Etiopia, Namibia, Tansania lauseeseen;
Niin pysyvät nyt nämä kolme;
usko, toivo ja rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.
Ilmoita asiaton viesti
”Millä lailla harhaisia?”
Harhaisia siten, että perustuvat kuvitelmiin. Ja usein haitallisia esimerkiksi siten, että traumatisoivat ihmisiä (varsinkin lapsia) muun muassa uskomuksilla helvetistä, demoneista ja Raamatun hirviömäisestä Jumalasta.
En näe oikein pointtia tuossa uskonnollisten tahojen vanhojen aikaansaannosten listaamisessa. Ennen vanhaan melkein kaikki olivat uskonnollisia ja uskonto oli mukana vähän kaikessa. Nykyään monet ateistiset ihmiset tekevät paljon hyvää.
Tuo ei sitä paitsi liity mitenkään siihen, mikä on tutkitusti todellista ja mikä ei.
Ilmoita asiaton viesti
Ruokarukous ja aamuhartaus, tai vaikka suvivirren laulaminen – vapaaehtoisina – ovat ihan paikallaan. Voihan sitä pitää suun kiinni ja vaikka meditoida mielessään sen aikaa. Ev. lut. kirkko nyt sattuu olemaan osa suomalaista kulttuuria. Ei sen perinteisiin mukautumisen tarvitse edellyttää uskonnollisutta, sen enempää kuin hatun päästä ottaminen sisätiloissa tai tervehtiminen.
Armeijassa alokasajan jälkeen sotilasvala vannottiin kirkossa – ei sitäkään vastaan kukaan purnannut. Ei tuo vala edellyttänyt uskonnollisuutta. Kai siihenkin on tarjolla jokin sekulaari muoto, mutta en muista että kukaan komppaniassa olisi sitä kaivannut.
Minusta perinteillä ja rituaaleilla on itseisarvo.
Ilmoita asiaton viesti
Sotilasvalassa vannotaan ”kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän jumalan edessä”. Sen sijaan voi antaa sotilasvakuutuksen ”kunnian ja omantunnon kautta”.
Sama juttu kuin oikeudessa todistajana, ei tarvitse luvata sormet raamatulla jos ei tahdo.
Olen samaa mieltä perinteistä, uskonnottomana käyn mielelläni koulun joulukirkossa kuuntelemassa enkelitaivaata ja kevätjuhlissa suvivirttä, tulee mukava lapsuuteen vievä fiilis. Niistä meuhkaavat lähinnä vapaa-ajattelijoiksi itseään kutsuvat telaketjuateistit joista moni ei eroa kovimmista uskonnollisista saarnamiehistä oikein mitenkään.
Ilmoita asiaton viesti
Tuosta viimeisestä virkkeestä samaa mieltä. Koulussa ärsyttää se, että nämä telaketjuateistit osaavat vaatia, mutta eivät kerro mitä pitää tehdä. Esimerkiksi joulukirkon paikalle ei kelpaa uskonnottomille/eriuskoisille pidettäväksi tavallinen oppitunti vaikka matematiikkaa tai kirjallisuutta vaan ”koulun pitää järjestää samanhenkistä, korkeatasoista ohjelmaa” kirkon ajaksi. Itse kyllä henkilökohtaisena mielipiteenäni olen ajatellut, mutten julkituonut, että jos kirkkovierailu on jonkun mielestä joutavaa, sen ajan voisi käyttää hyödyksikin. Eihän opiskelu ole mikään rangaistus.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä minäkin hyväksyn joulujuhlan, ja kevätjuhlan+suvivirren, koska ne ovat traditioita. Ruokaruokousta en hyväksy, koska se on uskonnon harjoitusta, eikä ketään saa siihen pakottaa. Aamunavauksissa varmaan voidaan vuorotella eri tahojen välillä.
Ilmoita asiaton viesti
Ei aamunavauskaan enää voi olla uskonnollinen. Silti sellainen pitää lain mukaan pitää. Itse poistaisin tämän laista. Kyseisellä tapahtumalla ei ole oikeastaan mitään käyttöä, tietyt poikkeukset huomioiden, kuten vaikkapa itsenäisyyspäivän aattona tms. jolloin sisältö ei ole uskonnollinen.
Ilmoita asiaton viesti
Sen verran korjaan, että oikeudessa ei enää vannota ”sormet Raamatulla”, vaan kaikki todistajat vannovat kunnian ja omantunnon kautta puhuvansa totta siihen mitään lisäämättä tai mitään poistamatta.
Ilmoita asiaton viesti
Ja samoin tuomarinvakuutus on nykyään puhtaasti sekulaari. Vannoin sen kymmenisen vuotta sitten, kun olin HO:ssa töissä.
Ilmoita asiaton viesti
–kunnian ja omantunnon kautta puhuvansa totta siihen mitään lisäämättä tai mitään poistamatta.
…taikka sitä muuttamatta.
Ilmoita asiaton viesti
Oukki, tuo on näköjään muuttunut. Itse oli todistajana +10 vee sitten ja siellä kysyttiin kirkollinen status ja vala tai vakuutus sen mukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Muistuu mieleeni, että yli 90 % suomalaisista alokkaista haluaa vannoa nimenomaan kristillisin menoin valansa.
Ilmoita asiaton viesti
Kristillisten koulujen lisääminen voisi olla kohtalainen ratkaisu?
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka ykstyiskoulun perustaminen vaatii paljon ponnisteluja (en tiedä olisko minusta siihen) niin sen hyvän vanhempanaolokokemuksen perusteella mikä minulla on Keski-uudenmaan kristillisestä koulusta, niin kannustan tätä suuntaa, kunhan perustajat tietävät todella, mihin ovat lähdössä. Selvä juttu, että iso ja pitkäaikainen ponnistus on koulun perustaminen.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä kristillinen perinne saa kuulua suomalaiseen kouluun edelleen myös ruokarukousten osalta. Vanha sanonta ja viisaus on totta, että ruokakin maistuu paremmalta, kun muistettu rukoilla sitä ennen. Ken ei tätä halua, uskoa, kehotan kokeilemaan!
Nyt olemme jo liian pitkään unohtaneet ruoka- ja muutkin rukoukset ja se näkyy yhteiskunnassa levottomuutena. Valitettavasti ruokarukousten poistamisten vaatijat tuskin edes ovat yhtäkään kylvöperunaakaan maahan laittaneet. Kannattaisi muistaa viime sotien sukupolven kokemukset ja niiden opetukset, silloin voisi ymmärtää ruuan arvon ja rukouksen siunauksen.
Ilmoita asiaton viesti
En ole koskaan ruokaa siunannut mutta turhankin hyvin se on uponnut, mikä näkyy kropassa. Ainakin kun itse laittaa ja hyvistä raaka-aineista niin ei tarvii erikseen rukoilla korkeampia voimia.
Kylvöperunoita panen maahan joka kevät.
Ilmoita asiaton viesti
Minkäänlaisia muslimille tarkoitettuja rukoushuoneita en työpaikoilla työssä ollessani havainnut vaikka muslimeita työkavereina olikin, pukuhuoneissa rukoilivat. Tupakkahuoneita kyllä oli ja sillä aikaa, kun me tupakoimattomat paiskittiin töitä tupakoitsijat istuivat tupakalla, mutta ei se meitä muutamia sauhuttomia häirinnyt. Koulussa on noudatettava lakeja ja ohjeistuksia, työpaikalla työnantaja toimii miten parhaaksi näkee.
Ilmoita asiaton viesti
Aika aika aikaansa kutakin,teemme lapsillemme ja lapsenlapsillemme pahaa ja Saarijärven Paavon unohduksen.
Ilmoita asiaton viesti
Onko nää kaikki Helsinkistä ja mäkkäri väkee?
Ilmoita asiaton viesti