Nyt pitää avata myös toisen asteen oppilaitokset

Hallituksen päätös avata peruskoulut lähiopetukselle oli perusteltu. Samalla logiikalla – eli lasten ja nuorten vähäisellä tautiriskillä – kannattaa nyt avata myös toinen kouluaste eli lukiot ja ammatilliset koulut. Vaikka etäopetus toisella asteella on aiemminkin ollut yleisempää kuin peruskoulussa, lähiopetus on todettu etäopetusta tehokkaammaksi myös siellä.

Oppilaitoksesta riippumatta tärkeä rooli opetus- ja kasvatustyössä on aina myös oppilashuollolla. Ohjaus-, kuraattori- ja psykologipalvelut ovat parhaimmillaan ”vierihoitoa”, jonka tekeminen etänä on kuin robotin kanssa toimisi. Inhimillinen kanssakäyminen on sähköistä kanssakäymistä parempi vaihtoehto myös näiden vähän isompien opiskelijoiden tapauksessa – eikä unohtaa sovi myöskään päivittäisen kouluaterian merkitystä.

Joidenkin opettajien kannalta paluu etäopetuksesta työpaikalle voi tuntua ikävältä, mutta kouluthan ovat aina oppilaita, eivät opettajia, varten. Lisäksi pitää huomata, että kun lukion ja yläkoulun yhteinen aineenopettaja – jollaisia maassa on runsaasti – palaa nyt joka tapauksessa sorvin ääreen yläkoulun tuntien osalta, loogista on palata sinne myös lukion tuntien osalta.

Kun kaikki tärkeät muuttujat niin esi-, perus- kuin  myös toisen asteen koulunkäynnin osalta viittaavat samaan suuntaan, toisen asteen kiinni pitäminen tuntuisi nyt perusopetuksen avautuessa sekä oudolta että jopa vastuuttomalta.

Korkea-asteella tilanne on sen sijaan on aivan toinen. Siellä opiskelijat ovat aikuisia – ja siis nuorisoa isommassa koronariskissä. Korkeakouluopiskelijat ovat myös muita selvästi enemmän etäopetukseen tottuneita, minkä lisäksi korkeakoulujen opettajilla on nyt kädet täynnä töitä opiskelemaan halajavien tuhansien pyrkijöiden valintakiemuroiden kanssa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu