Tiede ja Usko

Kuvitelkaa että joltakin ihmiseltä poistetaan yksi kerrallaan kaikki aistit.

Ensin poistetaan näköaisti, sen jälkeen kuuloaisti, sitten makuaisti, tämän jälkeen tuntoaisti ja lopuksi hajuaisti. Aistien lisäksi poistetaan lopuksi vielä mielikuvitus. Jos joku olisi syntymästään lähtien tällaisessa tilassa hän olisi kylläkin elossa mutta ei tietäisi mitään eikä voisi saada tietää mitään ulkomaailmasta.

Tämä kuviteltu esimerkki osoittaa että ihmisen havainnot ulkomaailmasta ovat täydellisesti riippuvaisia hänen omista ja nimenomaan ainoastaan ja vain hänen omista aisteistaan. Kukaan ei voi havainnoida maailmaa jonkun toisen ihmisen aistien tai jonkin muun olennon aistien välityksellä.

Tästä seuraa loogisesti suoraan ettei kukaan voi tieteellisesti ja objektiivisesti todistaa että tieteen havainnoinnin kohde eli ulkomaailma on olemassa. Meistä kullakin on näet vain ikiomien aistiensa todistus ulkomaailman olemassaolosta mutta ei mitään muuta. Todistaminen edellyttäisi näet että ihminen voisi havainnoida ulkomaailmaa omien aistiensa ulkopuolelta mutta sellainen ei ole eikä tule olemaan mahdollista. Voihan ulkomaailma olla esim. aivojen rakennelma, holografinen kuva, tai jonkun ulkopuolisen toimijan luoma kuva. Samoin ympärillämme olevat muut olennot voivat olla vain aistien luomaa harhaa kun jokaikinen yksittäinen havainto tulee meille vain ja ainoastaan omien aistiemme välityksellä.

Tästä seuraa että ulkomaailman olemassaolo on uskonvarainen asia. Tämä on muuten jo tieteellisen logiikan avulla loogisesti todistettukin. Ulkomaailman olemassaolo on todella vain uskonvarainen asia. Immanuel Kant tiesi tämän ja mainitsi että siltikin ulkomaailman olemassaolo on varsin hyödyllinen olettamus.

Tästä kaikesta taas seuraa että koko tiede perustuu uskoon, nimittäin siihen uskoon että ulkomaailma eli tieteen havainnoinnin kohde on olemassa. Ei siis kannata heilua tieteen nimissä rinta rottingilla kun Suomen eduskunta eikä Ruotsin Tiedeakatemiakaan ole päätöksellään maailmaa luonut mutta se on tässä kaikille tiedemiehillekin valtaosin tuntemattomista ja varsin salaperäisistä syistä silti ihan todellisena, oikeasti toimivana mutta pääosin toimintaperiaatteiltaan tieteilijöillekin mystisenä olemassa. Uskoa siis tarvitaan juuri tieteessä ja se on vieläpä täysin välttämätön.

+3

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu