Hei me lennetään!

Aika tarkoin vuosi sitten Finnair
muisti Jyväskylän kaupunkia sähköpostilla, jonka keskeinen sisältö oli että
lennot loppuvat reilun kuukauden kuluttua. Näin myös kävi ja valtion
”strategisen omistuksen” ilman neuvottelua toteuttama ratkaisu jätti koneet
maahan. Nopeilla liikkeillä löytyi korvaava operaattori eli Flybe välille
Jyväskylä-Helsinki ja lennot pääsivät jatkumaan ilman katkoja. Valitettavasti tämä
vaati käyntiä veronmaksajan kukkarolla ja Jyväskylän kaupunki sekä muutama muu
kunta tai toimija joutui tukemaan lentoja taloudellisesti. Lisäksi seudulle
saapui myös Estonian Air ja käynnisti suorat yhteydet välille
Jyväskylä-Tallinna. Hieno homma, suora kv-yhteys!

Valitettavan usein joudumme
keskusteluun, mikä on lentojen merkitys seudulle. Tai pitääkö niitä tukea
verovaroin. Tuesta ei kukaan pidä, mutta lentoliikenteelle kaupunki budjetoi
350 000 eur vuodelle 2012. Vertailun vuoksi joukko- ja palveluliikennettä
eli bussilinjoja tuetaan tänä vuonna jopa 5,1 miljoonaa euroa (talousarvion
sivu 152)!  Keskeisin kriitikkojen perustelu
on, että junalla pääsee Helsinkiin lähes yhtä nopeasti. Niin pääsee, eikä
hinnassakaan ole juuri eroa. Miksi siis lentoliikenteestä puhutaan niin
tärkeänä?

Jyväskylää on kehitetty kokous-
ja kongressikaupunkina, jonne saapuu kansainvälisiä vieraita esimerkiksi
yliopiston tilaisuuksiin. Paviljongin kokouksista tai messuista puhumattakaan.
Meillä on onneksi myös kansainvälistä vientiteollisuutta, joista voidaan
mainita ainakin Metso, Valtra tai Moventas sekä monet muut seudun toimijat.

Kansainvälisille matkustajille
tai teollisuuden edustajille tärkeintä ei ole lentoyhteys Helsinkiin vaan
kansainvälinen yhteys. Jyväskylän lentoliikenne on portti kansainvälisiin
kohteisiin ja tätä ei voi korvata nykyisillä junayhteyksillä, valitettavasti. Jokainen
ymmärtää sen eron, mikä on lähteä Tikkakoskelta kohti Intiaa tai aloittaa matka
junamatkalla kohti Helsinki-Vantaata. Ei myöskään ole järkevää, että
teollisuutemme edustajat lähtevät yön pikkutunteina autolla kohti Helsinki-Vantaata,
koska aamukone lähtee Jyväskylästä liian myöhään. Toivotaan, että operaattorit
ottavat annetun palautteen tosissaan ja huolehtivat vuorojen aikatauluista.
Tämän jälkeen teollisuus voisi entistä paremmin hyödyntää yhteyksiä.

Tiedossani on jo esimerkkejä,
joiden mukaan yritykset ovat siirtäneet työpaikkoja Helsinkiin johtuen
lentoyhteyksiemme tasosta. Tähän meillä ei ole varaa. Meidän pitää turvata
kansainväliset yhteytemme Jyväskylästä jatkossakin, vaikka se välillä vaatii
meiltä ikäviä ratkaisuja. Onneksi kuitenkin viimeisin viesti Flyben suunnalta
oli rohkaiseva ja vihjaisi, että julkista tukea ei enää tarvittaisi. Hyvä niin.

Yhtä kaikki, me Jyväskylässä tarvitsemme portin
kansainväliseen lentoliikenteeseen jatkossakin. Paras tapa turvata yhteydet on
käyttää niitä. Liput eivät ole kalliita, vaan pikemminkin päinvastoin. Kun
seuraavan kerran matkustat Jyväskylä-Helsinki väliä, niin mieti voisiko
lentokone olla Sinun vaihtoehtosi.

jaakkoselin

Syntyperäinen jyväskyläläinen Kokoomuksen kaupunginvaltuutettu sekä tarkastuslautakunnan puheenjohtaja. Maakuntahallituksen jäsen ja maakuntavaltuutettu Keski-Suomen liitossa. Suomen kuntaliiton valtuuskunnan jäsen Keski-Suomesta. #yrittäjät #Jyväskylä #Kokoomus #keskisuomi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu