Vierailin SAAB Gripen tuotantolaitoksella
Pääsin Linköpingiin tutustumaan Gripenien valmistukseen, koe-lentokoneisiin, sekä Gripen E mallin lentosimulaattoriin. Jutun lopussa kerron kuinka mm. tuonne varsin mielenkiintoiseen paikkaan pääsee. Jutussa ei kerrota mitään sotasalaisuuksia, sillä en tietenkään päässyt monenkaan koodilla toimivan oven läpi.
Ja jos olisinkin päässyt, en tietenkään voisi kertoa yhtään mitään. Mutta näin ja kuulin monenlaista minulle uutta asiaa, joista tässä lyhyesti, ja että mitä ajatuksia vierailu herätti.
Matka tehtiin yhdessä SAABin Suomen viestintäpäällikkö J.Lewenstamin kanssa. Ensimmäisenä päivänä Tukholmassa SAAbin pääkallon paikalla sain kattavan luennon firmasta. Tutustuin myös mainioon näyttelyyn, jossa esiteltiin SAABin laajaa tuotantoa.
Tämän jälkeen matkustimme junalla Linköpingiin, Tukholmasta etelään. Syötyämme pääsin yhteen euroopan parhaimpaan ilmailu-museoon, ja vieläpä privaatisti, koska museo oli kiinni sinä päivänä. Lentokoneita museossa oli -30 luvulta aina -80 luvun lopun Jass Gripen hävittäjään. Koneita museossa on kaiken kaikkiaan 120 kpl, ja opas, aivan loistava tarinankertoja.
Pari vanhempaa.
Ja vielä vanhempaa.
Jass Gripen A -80 luvun lopulta.
Alakerrassa oli suuressa hämärässä vitriinissä Neuvostoliiton alas ampuman DC-3sen jäännökset. Vuonna -52 Neuvostoliitto ampui alas Ruotsin radio-tiedustelua harjoittavan DC-3 -koneen, sen ollessa palaamassa takaisin Baltian suunnalta. Viisi miestä kuoli, tosin kaikkia laskuvarjoaja ei löydetty.
Yli 50 vuotta myöhemmin koneen hylky nostettiin meren pohjasta, ja se päätyi Linköpingin ilmailu-museoon. Lisätietoja >https://yle.fi/uutiset/3-7175915 Sattumoisin meikäläisen ensimmäinen lentokokemus on juuri DC-3 koneesta. Lensin sellaisella luokkaretken -70 luvulla Tampereelta Helsinkiin. Mieleen jäivät kova moottoreiden meteli ja häikäisevä alumiinin kiilto.
DC-3 raato.
Seuraavana päivänä tarkkojen turvatoimien saattelemana lähdimme seuraamaan Gripeneiden valmistusta, vaihe vaiheelta. Suuressa valoisassa, että myöskin huomattavan siistissä hallissa rungon kappaleet liitettiin käsityönä, rungoksi. Itse asiassa kaikki työt tehtaalla tehdään käsityönä, kuinkas muutenkaan.
Koneita hallissa oli työn alla eri vaiheissaan. Teknikot tekivät työtään rauhallisesti, ja kertoivat maallikolle paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia. Pohjamaaliltaan kellertäviin runkoihin asennettiin ensimmäisessä vaiheessa n. 35 km. suojattuja kaapeleita, 5 km. hydrauli- ja polttoaine putkia, yhteensä noin 17 000 eri osaa.
Toisessa vaiheessa asennettiin kalliimmat osat, pumput, sensorit, tietokoneet, mitä kaikkea noissa nyt onkaan, n. 5000 kpl. Suurilla näytöillä pyörivät autocad 3d räjäytyskuvat auttoivat teknikkoja monimutkaisten osien asennuksessa. Teknikot voivat tehdä työnsä aikana myös parannusehdotuksia, jos huomaavat suunnittelussa jonkin epäkohdan. Esim. liian pitkän ruuvin jne.
Koneita pääsi tarkastelemaan myös ylhäältä käsin. Runko oli täynnä aukkoja, n. 40cm. kanttiinsa olevia kaukaloita, joiden sisällä kulki kaikenkokoisia putkia ja kaapeleita, alimpana näkyi moottorin suojakuori yms. Kaukalot olivat polttoainesäiliöitä, koneen runko itsessään toimii polttoainesäiliönä. Mielenkiintoinen ratkaisu joka antaa lisää lisätilaa laskutelineiden ja aseistuksen paremmalle sijoittelulle. Kone saadaan myös sen ollessa toiminnassa, paremmin balanssiin, kun polttoainetta voidaan siirtää nopeasti osastojen välillä.
Runko on erikoisalumiinia ja hiilikuitua. Siivissä enimmäkseen hiilikuitua, jopa satakerroksisena, että kestää sitten jopa 9G repivät voimat. Siipien päissä ja pyrstössä oli kookkaat ”growlerit”, jotka ovat täynnä elektronisen sodankäynnin tekniikkaa. Laitteistolla kone saadaan melkolailla näkymättömäksi, samalla kun häiritään vihollista mahdollisimman huolella. Rungossa oli lisäksi mm. ohjuksen havaitsevia sensoreita ja kameroita yms. Koneen uudenaikainen moderni tutka voi samanaikaisesti seurata useita kohteita itsenäisesti kohteiden määrästä riippumatta.
Kaiken edellä mainitun jälkeen koneeseen asennettiin moottori, joka on siis modattu versio Superhornetin moottorista. Tehoja vajaa neljä metrisessä putkessa on jälkipoltossa hulppeat 94kN. Moottori on vaihdettavissa tien päällä 40 minuutissa. Koneessa itsessään on generaattorit ja vinssit joilla työ hoituu, kuten hoituu aseiden yms. nostamiset jne.
Tämän kaiken jälkeen koneet menevät menevät maalaamoon ja testeihin. Pääsin istumaan vanhemman testikoneen ohjaamoon. Ahdastahan siellä oli kuin formulassa, nappeja ja näyttöjä varsin runsaan puoleisesti. Gripenin sunnittelussa ja valmistuksessa työskentelee n. 5000 henkilö. Koneita valmistuu tällä hetkellä Linköpingistä kaksi kappaletta kuukaudessa. Kaiken kaikkiaan Saabilla työskentelee 17 000 henkilöä, joista insinöörejä 8000.
Seuraavaksi pääsin kokeilemaan lentosimulaattoria, joka vastaa yksi paikkaisen Gripen E olemusta ja ominaisuuksia. Yksi iso näyttö korvasi useat ennen käytetyt, nappuloita oli huomattavasti vähemmän, lisäksi kaikki oleellinen tieto näkyi selvästi ikkunasta kun vain katsoi eteenpäin. Jälkipoltto päälle ja saman tien kaartelin jo viidessä kilometrissä. Pääsin lentelemään Afganistaniin, Riioon ja Helsinkiin. Turkua ei simulaattoriin oltu mallinnettu, vielä 😉
Ohjaustuntuma oli kevyt ja voimaa oli, sitä oli paljon. Kone liikehti ja totteli sauvaa varsin vaivattomasti, sauvan liikuttamiseen tarvittiin 5 kilon voima. Lopuksi laskeuduin 600 metriä pitkälle tien pätkälle. Nokka piti tiputtaa alas takapyörien koskettaessa kenttää, samalla kun annettiin polkimilla siiveke jarrua.
Ensimmäinen yritys päätyi metsikköön, mutta toinen menikin jo nappiin. Toimintaa ohjaava kaveri kehuaisi että lentäjän koulutus kestää monta vuotta, ja sinä opit jo laskeutumisenkin viidessä minuutissa. Huumorimiehiä 😉 Helpomman tuntuista puuhaa, kuin kotikoneen simulaattoreilla, millä joskus on tullu leikittyä.
Saatuani toistamiseen Lewenstamin kattavan esityksen Ruotsalaisten teknisestä osaamisesta, sekä SAABin laajasta yhteistyöstä puolustusteollisuuden kärkimaiden kanssa, heräsi tästä kaikesta vahva olo siitä, että Gripen on se Suomen juttu, jos meillä joku kerran pitää olla. Ruotsalaiset ovat kertoneet, että Suomen hävittäjä hankintaan varaama summa sisältää myöskin koneiden elinkaari kustannukset. Tähän eivät muut valmistajat pysty!
Tarkastellaan vielä hieman Gripen vastaan kallis F-35, joka nyt näyttäisi olevan se toinen vaihtoehto, mitä tänne ilmeisesti halutaan hankkia.
Gripen E tarvitsee nousuun min. 600 metriä asfalttia, laskeutumiseen 500 metriä. Koneen huippunopeus on salaisuus, mutta se päihittää mm. F-35sen. Kone kuluttaa tunnissa 6 tonnia, neljän koneen parvelle riittää vain yksi säiliöauto. Huolto ryhmää johtaa lentosotilas teknikko, plus viisi reservin lentosotilasta.
Koneen ns. kääntö aika on 10 minuuttia, joten 40 minuutissa 6 henkilön tiimi tekee saman työn kuin F-35sten 40 henkilön tiimi tunnissa. Gripeneiden ja tarvittavan kaluston sijoittaminen, salaaminen ja suojaaminen on helppoa, kun ei tarvita pitkiä kiitoratoja, ja työt saadaan nopeasti hoidettua ns. tien päällä. Kääntö aika tarkoittaa siis koneen tankkausta ja aseistusta.
F-35sen kääntö aika konetta kohti on tunti. Kiitorataa se vaatii vähintään 2.4 km (NATOn standardi). Tunnissa kone kuluttaa hulppeat 12 tonnia polttoainetta. Vähimmäismäärä huolto ryhmään on 2 teknikkoa ja 8 koulutettua ammatti mekaanikkoa konetta kohti.
Koko F-35 A / B / C sarjan käyttöasteet ovat olleet toistaiseksi seuraavanlaisia: F-35A USAF käyttöaste 49 % Yhdysvaltain Ilma – ja Maavoimat. F-35B USA Marine Gorps käyttöaste 55 % Yhdysvaltain Merijalkaväki ja F-35C USA Navy käyttöaste 40 % Yhdysvaltain Laivasto. Toimintakyvyn tavoitetaso on 80 %, joten ongelmia ja korjattavaa riittää, ja maksaa tietenkin hunajaa.
Lisäksi, F-35sessa on ilmennyt vakavia ilmoittamattomia ongelmia > https://www.defensenews.com/…/the-pentagon-is-battling-th…/…
Gripen on testattu Suomea vastaavissa olosuhteissa. Gripenin kehitys on myös tasaisesti jatkuvaa, ei niinkään hidasta kallista odottamista, johtuen koneen älykkäästä modulaarisuudesta. F-35:llä lentotunnin hinta on 26 000 euroa, mutta Gripenillä noin 7 000 euroa. Gripen ja erityisesti Gripen E on ruotsalaisten mukaan suunniteltu vastaamaan mm. venäläisen Suhoin kaltaiseen uhkaan.
Ruotsin tarjoamassa paketissa mukana tulevat myös ehkä ne strategisesti tärkeimmät, kehityksen kärjestä löytyvät GlobalEye tutkakoneet. Modernilla tutkalla näkee tarkasti 500-600km. suuntaansa, ilmassa, maalla ja merellä, kelistä riippumatta. Tälläinen näkökyky antaa jopa 25 minuuttia aikaa reagoida mahdollisiin uhkiin, ja käydä eliminoimassa uhka. Maatutkilla näkee noin noin 100 km, kun horisontti tulee jo vastaan.
Lue lisää GlobalEye tutkan ominaisuuksista, kopioimalla linkki selaimesi osoiteriville > http://www.lentoposti.fi/artikkelit/saab_esitteli_uuden_globaleye_aewc_monitoimivalvontakoneen
Kilpailukykyisen hinta-/laatusuhteeltaan erinomaisen hävittäjän hankinta naapurista olisi sopivan viileä kannanotto poliittisesti, suhteessa itään ja länteen. Gripenin hankinta toisi Suomeen sadoille osaajille töitä ja toimeliaisuutta. SAABin mukaan Suomen teollisuus voisi vastata jopa 80–90 prosentista ostamiensa Gripeneiden ylläpito-, korjaus- ja huoltotöistä.
Itse en niinkään luottavaisesti luottaisi tänä päivänä kaukaiseen amerikanrautaan, kun lähinaapurista löytyy lähes yhtä hyvää ja osin jopa parempaa ja järkevämpää kalustoa, h u o m a t t a v a s t i edullisemmin.
USAn erikoisen tempoileva politiikka varsinkin viime aikoina ei ole myöskään omiaan herättämään kovin suurta luottamusta rapakon takaisen maailman ikiaikaiseen parhauteen. Suomalaiset eivät edelleenkään haikaile NATOon, varsinkaan NATO maa Turkin viime aikaisen sooloilun myötä senkään vähän vertaa.
Linkkejä Gripenistä ja GlobalEye koneesta:
Älykäs hävittäjä > https://moottori.fi/…/hx-kandidaatit-esittelyssa-osa-5-saa…/
Kuvia ja juttuja > https://siivet.fi/tag/saab-jas-39-gripen-ef/
Videoita ja hieman elektronisesta sodankäynnistä > https://saab.com/…/gripen-fighter…/gripen-e-series/gripen-e/
Minkälainen on meteor ohjus? > https://siivet.fi/…/millainen-on-seuraavan-sukupolven-ilma…/
Minkälainen on GlobalEye tutkakone ja sen huippumoderni tutka > http://www.lentoposti.fi/…/saab_esitteli_uuden_globaleye_ae…
Tutkan ominaisuuksista > https://www.defenceconnect.com.au/…/3376-saab-demonstrates-…
Suomen kokeneimman lentäjän arvio: Gripen on vahvoilla ilmavoimien uudeksi hävittäjäksi. Kopioi linkki selaimen osoiteriville > https://yle.fi/uutiset/3-10103487
SAAB tekee hyvin laajaa yhteistyötä länsimaiden kanssa monella rintamalla kehityksen kärjessä. SAABilla on esim. sukellusveneissä varsin pitkät perinteet, samoin monenlaisissa taisteluvälineissä, että ase- ja elektronisen sodan järjestelmissä, ja tekoäly puolella. SAAB varustaa asejärjestelmien puolesta Suomen uudet Raumalla rakennettavat taistelualukset.
Uusia torpedoita Suomenkin aluksiin > https://www.verkkouutiset.fi/tassa-on-laivaston-uusi-ase-t…/ Laivoista lisäjuttua > https://yle.fi/uutiset/3-109789061
•••
Niinpä niin, miksi minä tavallinen tavis pääsin tutustumaan SAABin hävittäjä tuotantoon? Turussa oli alkukesästä kansainvälinen lentonäytös. Otin siellä Gripenistä vauhdikkaan valokuvan ja osallistuin sen myötä SAABin järjestämään valokuva kilpailuun. Yllättäen voitin kovatasoisen kisan.
Oli kyllä upea ja varmaan sellainen kerran elämässä kokemus. Kiitos SAAB 😉
Valokuvia ei luonnollisestikaan ole SAABin tarkoin suojellulta tehdasalueelta. Matkapuhelin piti sammuttaa, laittaa pussiin ja taskuun. Ovista mentiin koodeilla ja korteilla, vakoojat eivät tuolla kovin pitkälle pötki.
Toivottavasti päättäjät ei mene natoretkuun, vaan hankkivat meille järkevän paketin joka sopii Suomen olosuhteisiin, ja on tekniikan kuitenkin aivan kärjessä, ja vieläpä edullisimmin!
Edellä kerrottu on kirjoitettu ulkomuistista, joten joku nippelitieto voi hyvin olla, ihan toisinkin 😉 En edusta mitenkään SAABia enkä ole huumattu tai lahjottu mainostamaan juuri Gripeniä. Kerroin vain kokemuksestani ja asioista jotka puoltavat Suomelle tätä järkevintä vaihtoehtoa hävittäjävalinnoissa. Näin, koska osallistun myös noiden vehkeiden maksamiseen ;D
Linköpingin viehättävää vanhaa kaupunkia.
Voittokuvani kovassa kisassa, sama kuin tuolla ylimpänä > https://www.deviantart.com/…/a…/Saab-JAS-39-Gripen-813026963
Tuossa tulikin jo varsin kattavasti ne syyt minkä vuoksi Gripen on omakin suosikkini hävittäjäkisassa. Tarjoaa riittävän suorituskyvyn edullisesti ja ketterästi. Lisäksi on tässä maailmanpoliittisessa tilanteessa hyvä valinta.
Ilmoita asiaton viesti
Ei vakuuttantu, Saab Tunnan oli vielä kone, nyt nämä on muualta tulleiden elektronisien osien yhteensattumaa. Ei jatkoon.
Ilmoita asiaton viesti