Perustuslainvalvonta vai politiikointi.

Perustuslainvalvonta vai politiikointi.

Lakien laataminen niin että ne ovat riittävä selvä, tarka ja aukoton on vaikea asia ja vie aikaa. Kun on akuutinen tilanne kun korona joka vaati hyvin nopea toimintaa silloin ei ole aikaa valmistaa täydelliset lait.
Kun, niin kun eräs hklö kirjoitti hyvin facebookissa ”ihmiset ovat niin itsekkäitä, välinpitämättömiä, vastuuttomia ja/tai vain niin helvetin tyhmiä että ne eivät noudata tai haluavat noudata tärkeät ohjeet ja neuvot” silloin lait joutuisivat kuitenkin olla riitävä selvä, tarka ja aukoton.
Tämä on semmoinen ”Catch 22” eli ristiriitainen tilanne mistä on vaikea päästä ulos.

Lait ovat aina jonkun verran epätarka ja niiden tarkan tulkinta tapahtuu liitteiden ja oikeustapauksien kautta. Perustuslaki on korkein laki joka ohjaa muita lakia ja on sen takia tietysti tärkeä yhteiskunnan peruspilari joka on syytä valvota.

Perustuslaissa ja laissa on myös tärkeysjärjestys.
Nyt voi tietysti kysyä onko yksittäisten ihmisten terveys, sairaus ja sen seuramukset  ja ehkä kuoleminen estäminen, tärkeämpää kun ihmisten oikeus liikua vapaasti ja harjoitta elinkeinot? Ja kuinka paljon yksi asia on tärkeämpi kun toinen?
Nämä tärkeysjärjestykset ja niiden suhteet ovat mielestäni poliitiset kannanottot. Nämä poliitiset harkinnat ovat tietysti tehty kun lait laaditiin.
Pollitiset kannanottot ja myös tilanteet tietysti muutuvat ajan myötään.

On selvä että tämä nykyinen maailmanlaajuinen korona-epidemia on uusi tilanne mihin olemassa olevat lait eivät olleet riitävä. Nopeasti uudet tarkat ja sopivat lait laatiminen ei ole helpo asia. Estääksen, tässä tilanteessa, kohtalokat viivästykset poliitinen harkinta pitäisi hoita mahdollisiman nopeasti.

Suomalainen järjestelmä missä perustuslaki valvotaan perustuslakivaliokunnalla ja siinä valiokunassa istuvat eduskunnassa toimivat poliitikot ei pelkästään aiheutta interessikonfliktit mutta myös hidastaa kiirrelisten lakien tekeminen.
Lakiehdotuksien tarkistaminen perustuslakiovaliokunnalla ennen lain voimaan tulo aiheutta lisää viivettä kiirelisessa asiassa. Monessa maassa tämmöinen peruslaintarkistus on sen takia näissä kiireessa päätetty tekemään jälkeenkäteen kun laki on jo tullut voimaan.

Ehkä olisi syyttä mietiä koronan jälkeen pitäisi tämä perustuslainvalvonta muuttaa toisenlaisiksi ja hoita ehkä puhdas ulkopuolisella juristeilla niin että interessikonflikteille ja mahdolliselle politikoinnille olisi pienempi riski.

 

0

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu