Polttoaineveroa alennetaan merkittävästi
Julkisessa keskustelussa esitetään usein harhaanjohtavia väitteitä perussuomalaisten polttoaineen hintoja koskevista tavoitteista. Surkeimmat tahalliset väärinymmärtäjät väittävät jopa perussuomalaisten tavoitelleen bensiinin maailmanmarkkinahintojen muuttamista. Väite on absurdi, sillä eihän mikään yksittäinen öljyä tuottamaton maa pysty sellaiseen. Kukaan ei ole niin väittänytkään.
Maailmanmarkkinahinnan ohella polttoaineen hintaa säätelevät monet asiat ja sitä koskevat EU:n asettamat vaatimukset. Tosiasiassa näiden rajoissa on kuitenkin paljon kansallista liikkumavaraa polttoaineen hinnoitteluun. Perussuomalaisten tavoitteet kohdistuvat tämän liikkumavaran käyttöön suomalaisten liikkumisen hinnan alentamiseksi.
Suomi verottaa tällä hetkellä bensiiniä yli 40 senttiä litralta yli EU:n määrittämän minimitason. Sen ohella myös arvonlisäveroon voidaan vaikuttaa kansallisesti. Liikkumavara polttoaineverotuksessa olisi siis jopa 50 sentin suuruusluokassa. Myös polttoaineen hintaa nostavan biopolttoaineen jakeluvelvoitteen suhteen Suomen kansallinen taso on oleellisesti EU:n alarajan yläpuolella.
Tietenkin tiukka talous asettaa rajansa, missä määrin näitä epäkohtia on mahdollista purkaa etenkin lyhyellä aikavälillä. Tästä huolimatta hallitus on esittämässä historiallisen suuria noin 160 miljoonan kevennyksiä polttoaineveroon ensi vuoden alusta. Jakeluvelvoitteen nousua loivennetaan oleellisesti edellisen hallituksen päätöksistä ja tulevina vuosina tulee lisää kevennyksiä polttoaineveroon sekä ajoneuvoveroon.
Ilman näitä muutoksia edellisen hallituksen autoilulle vihamieliseen linjaan, polttoaineen pumppuhinnan nousu olisi laskettu kymmenissä senteistä ensi vuoden alusta. Hallitusohjelma on vallitsevissa olosuhteissa merkittävä kädenojennus suomalaisten liikkumisen kuluihin – erityisesti juurikin pienituloisille, joilla ei ole varaa uuteen sähköautoon tai lataushybridiin.
Teidän alennus tuskin tulee näkymään pumppuhinnoissa yhtään.
Ja kyllä ihmiset muistavat mitä ja miten persut ennen vaaleja lupailivat äänestäjille.
En ihmettele että kannatuksenne laskee jatkuvasti.
Ilmoita asiaton viesti
Näin se pensan hinta aleni.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=873550140828279&set=a.304820397701259
Ilmoita asiaton viesti
Mäkelä:
”Myös polttoaineen hintaa nostavan biopolttoaineen jakeluvelvoitteen suhteen Suomen kansallinen taso on oleellisesti EU:n alarajan yläpuolella.”
Hallitusohjelmasta:
”Lainsäädäntöä muutetaan siten, että jakeluvelvoite pysyy nykyisessä 13,5 prosentissa vuonna 2024. Vuosina 2025–2027 jakeluvelvoitetta nostetaan maltillisesti asteittain siten, että vuonna 2025 taso on 16,5 prosenttia, vuonna 2026 19,5 prosenttia ja vuonna 2027 22,5 prosenttia. ”
Miksi sitä nostetaan, jos nytkin ollaan alarajan yläpuolella? Maltilliseksi kuvattu nosto siis tarkoittaa velvoitteen lähes tuplaamista. Ja samalla kompensoidaan hinnan nousua leikkaamalla verotuottoa toisesta päästä, mikä pitää korvata jotain muuta veroa nostamalla. Hölmöläisten peitonjatkamista.
Ilmoita asiaton viesti
Mitäs se Hietanen sanoikaan; ”No, kyl mää pärjän täl puol vuot”.
Polttoaineen hinnan alennuksen lisäksi teidän piti laittaa Suomen velkaantuminen aisoihin.
Näiden sijaan saatiinkin veronkevennys yli 14 000€/kk ansaitseville.
Hietasella voisi olla jotain sanottavaa tähänkin.
Onko nykyinen hallitus kehnoin, sitten Terijoen hallituksen? Aika näyttää.
Ilmoita asiaton viesti
Ylivoimaisesti kehnoin oli edellinen hallitus. Jos hyvätuloisilta otetaan kovista veroista hieman vähemmän, niin mitä sitten?
Ilmoita asiaton viesti
”Jos hyvätuloisilta otetaan kovista veroista hieman vähemmän, niin mitä sitten?”
Ei ole tasapuolista.
Näyttää lähinnä paskapuheelta tuo velasta kiihkoilu, jos se velka on ongelma niin tasapuolisuuden vuoksi pitäisi veroja ennemminkin vähän nostaa että saisi kerättyä rahoja sen lyhentämiseen.
Kyse on nähdäkseni jostain sairaasta luokkayhteiskuntaideologiasta.
Ilmoita asiaton viesti
Matkakulujen omavastuuosuus nousi huomattavasti joka varmaankin syö veronalennukset.
Ette sentään uskaltanu puuttua erityisalojen matkakuluihin.
Hyvä niin.
Ilmoita asiaton viesti
Edellinen hallitushan niitä nosti. Olisiko pitänyt puuttua? Onko sinulla mitään johtolankaa sekoiluusi?
Ilmoita asiaton viesti
Minä kun luulin, että Taviota pöljempää ryhmyriä ei löytyisi, mutta olin näköjään väärässä!
Siis ”historiallinen” 4 senttiä!
Ilmoita asiaton viesti
Tähän mennessä veroa on joka kerta korotettu. Kun sitä historiallisesti lasketaan, niin se ei kelpaa?
Ilmoita asiaton viesti
Ehkei sillä kannata hirveesti patsastella, kun merkitys on olematon ja hukkuu päiväkohtaiseen muunteluun. Ketä kiinnostaa jos bensa maksaa 2.08 eur sen sijaan että 2.12 eur? Useimmille 4 sentin alennus tarkoittaa ehkä satasta vuodessa, jos ajaa sen 20 000 km.
Ja samaan aikaan verotonta hintaa nostetaan melkein tuplaamalla jakeluvelvoite.
Ilmoita asiaton viesti
No ei tuo toki juhlan paikka ole, mutta mieluummin pienikin alennus, kuin ainainen korotus. Ja jos edellisen hallituksen linjaa olisi noudatettu, niin jakeluvelvoite ja hinta olisi noussut reippaasti.
Ilmoita asiaton viesti
Edellinen hallitus laski jakeluvelvoitetta, tämä nykyinen nostaa.
Se on poliittinen päätös ja liittyy ns viherhumppaan, yhtä lailla sen olisi voinut pitää ennallaankin.
Siltä osin tämä blogi on ihan selittelyä.
Ilmoita asiaton viesti
Edellinen hallitus laski sitä väliaikaisesti. Ensi vuodelle se olisi noussut reippaasti. Nykyhallitus perui sen päätöksen, toki se jotain nousee silti. Kokkarit ja RKP lienee halunneet pitää jollain lailla viherhumpasta kiinni ja tuollaiseen kompromissiin sitten päädytty.
Ilmoita asiaton viesti
Edellinen hallitus ei päätä ensi vuoden jakeluvelvoitteesta. Nykyhallitus nostaa sitä voimakkaasti vuodesta 2025 alkaen, se on hallituksen ihan oma päätös.
Persut ovat tuon hyväksyneet joten ei ne voi muiden selän taakse mennä.
Ilmoita asiaton viesti
No jos ei muutosta olisi tehty, niin kyllä se olisi rajusti noussut. Se on fakta. Vuodesta 2025 ei vielä varmuudella tiedä, saa nähdä. Kallista tuo bensa silti on, siitä ei toki pääse mihinkään.
Ilmoita asiaton viesti
Usko nyt vain. Kaikki muut jo ymmärtävät ,että housuille meni persujen bensiiniale. Mäkelänkin kannattaa olla tarkempi sen suhteen,ettei ainakaan jatkossa kuse vastatuuleen.
Ilmoita asiaton viesti
Usko mitä? Mikä ihme kommentti tääkin on…
Ei kai kukaan odottanut mitään 50 sentin alennusta.
Ilmoita asiaton viesti
Se on sellainen,että jos kusee vastatuuleen,niin on suuri vaara sada omansa takaisin.
Siltähän se teidän persujen politiikka suoraan sanottuna näyttää.
Ilmoita asiaton viesti
Ei minulla ole minkään puolueen jäsenkirjaa. Toki persuja tai kokoomusta olen aina äänestänyt ja teen niin jatkossakin.
Ihan hirveästi en kepulaisena huutelisi mitään. Puolue on ajettu 10% puolueeksi. Suurimpana syynä se, että jostain kumman syystä (vallanhimo hinnalla millä hyvänsä?) Kepu lähti edelliseen vihervasemmistohallitukseen kuittaamaan kaikki surkeat päätökset.
Kepun saavutuksia:
– ennätyssuuri bensaveron korotus
– turvetuotannon alasajo
– jo ennestään liian lepsun maahanmuuttopolitiikan löysennys entisestään
– ylimitoitetun viherhumpan siunaaminen
– vasemmistoideologian mukaisesti tehdyn täysin epäonnistuneen Soten läpivienti. No porkkanana oli kepulle lisää virkoja ja valtuustopaikkoja, potilaista viis
Jne, jne…mahtaa olla ylpeä olo.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä polttoaineveron lasku, samanaikaisesti kun jakeluvelvoite on korkea ja nousee entisestään, ei muuta polttoaineen hintaa mutta sen sijaan polttoaineen tuottajalle jää enemmän näppiin ja verotuloja saadaan vähemmän.
Oikeasti tässä olisi pitänyt tehdä se, että pudottaa jakeluvelvoitteen sinne alarajalle, muodostaa polttoaineveron huoltovarmuus kulujensa mukaan, energiavero harmonisoidusti miten muuallakin ja sitten CO2-maksu päästökauppaan mikä jatkuvasti kiristyy.
Tässä vaan voisi olla maaöljypohjaisille polttoaineille erillinen vero joka ylittää CO2-maksun mistä se CO2-maksu vähennetään ja loput verokirstuun, ja tuota sitten pyrkisi hinaamaan ylöspäin.
Eli käytännössä maaöljyjalosteiden verotusta rajummin kuin muita polttoaineita mutta tuossa sitten alkaisi hinta ohjata paremmin polttoaineiden käyttöä, että paljon on biojalostetta ja paljon maaöljy.
Polttoaineen hinta voisi kyllä hyvin nousta vielä tuosta 2,1€ johonkin 2,6€ kunhan se nousu tapahtuu tasaisesti että voi ennakoida, se kohdistuu maaöljyjalosteisiin ja tässä nousussa huomioidaan myös se öljyn maailmanmarkkinahinta että jos siellä on odotettavissa raju nousu niin säätää tuota veroa.
Bensiinin hinta saisi mieluiten nousta noin 9cnt vuodessa tasaisesti sinne 2,6€ tasolle mutta siitä korkeammalle ei oikein paljoa koska tuolla tasolla jonkun tutkimuksen mukaan hintaohjaus kulutuksessa tapahtuu jo, että siitä ylöspäin olisi vain kurjistamista.
Toki tällainen suunnitteleminen veroissa mahdollistaisi sitten vaikka maataloudelle kevyempää verotusta öljyyn. Siellä se polttoaineen hinta on ongelmallinen.
Ilmoita asiaton viesti
Persut rummuttavat tuota pensa-alea seuraavat neljä vuotta.
Se oli yksi keskeisimmistä vaalilupauksista, ja ’hallitus ei öljyn maailmanmarkkinahinnoille voi mitään’.
Ilmoita asiaton viesti
Tuodaanpa tiedoksi ja keskusteluun sekin, että myös dieselin hinta laskee ja sillä onkin sitten ihan toisenlaisia vaikutuksia maamme kehittämisissä , johon kuuluu myös kestävän kehityksen liikenne järjestelmä pyrkimys ja alueellisen saavutettavuuden tavoite myös dieseliä käyttävillä ajoneuvoilla tai niitä korvaten …… https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/miljoona-paivassa-raja-alueiden-menetykset-eu-raja-alueiden-tukihankkeet-valmistelun-alla-suomessa-mihin-kohteisiin-tukea-haetaan/
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa kulutetaan pensaa 71.3 litraa sekunnissa
Siitä 4.4 senttiä pois.
Riittääkö.160 miljoonaa?.
Dieselin kulutuksesta ei mainittu mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni se on noussut jo kuukausia. Ja paljon. Missä se lasku luuraa?
Ilmoita asiaton viesti
Samalla linjalla rulianssi pyörii. 😀
”Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan.” ─ Riikka Slunga-Poutsalo
Ilmoita asiaton viesti
Blogin otsikon pitäisi olla:
Polttoaineveroa alennetaan hitusen
Ilmoita asiaton viesti
Bensanhinta ei laskenut edes lumeeksi. Puolustuksen puheenvuoro kuuluu sitkeästi että nyt vois olla vallassa joku toinen puolue – arvattavasti jotain vihervassaria – ja se varmaan olis nostanu bensaveroa useilla kymmenillä senteillä per litra. Joten siinä mielessä hinnanlasku on täyttä totta kun se pysyy edes paikallaan.
Kaikkia hätävalheita sitä ihminen keksiikin kun joutuu puheistaan vastaamaan
Ilmoita asiaton viesti
” Bensanhinta ei laskenut edes lumeeksi. ”
Onhan tuo laskenut aika paljonkin. Puolitoista vuotta sitten lappiin mennessä tankkasin Pellossa elämäni kalleinta dieseliä 2,5 e/l. Viime viikolla kun kotopuolessa täytin tankin, niin litrahinta oli 1,88 e/l.
Ilmoita asiaton viesti
Olen minäkin tankannut toissakesänä Kaamasessa saman hintaista bensaa. Hinta oli2,5 e/ litra. Mökäöljy oli samanhintaista.
Kas kun et huomannut,että kun persut tuli hallitukseen niin hinta oli nykyistä halvempi,ja paljon.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, ihmisille tuiki tärkeitä bensiinin ja oluen verotusta lasketaan ja menetykset paikataan ihmisille hallituksen mielestä vähemmän tärkeiden lääkkeiden hintoja nostetaan, että sillä lailla!
Ilmoita asiaton viesti
Purra on syyttänyt systemaattisesti ”vaikeista päätöksistä” vihervasemmistoa, joka otti velkaa Sanna Marinin (sd) hallituskaudella 40 miljardia euroa. Tästä syystä Orpon-Purran hallitus ottaa myös itse yli 40 miljardia euroa velkaa.
Purran mielestä opposition kritiikki on jäänyt ”kevyeksi”, sillä vasemmisto ei ole esittänyt ainuttakaan ”oikeaa säästökeinoa”.
Purran mielestä ”oikeita säästökeinoja” ovat siis heikoilta leikkaaminen ja vastaavasti rikkaiden paapominen. Ei siis ole ihme, että moni perussuomalaisten kannattaja on alkanut pohtia ”yhteisen velkalaivan” mielekkyyttä. Eikös Suomi-paatin luotsaaminen kuulu koko kansakunnalle? Eikös me ollakaan samassa veneessä?
Orpon-Purran hallituksen talouspoliittiset päätökset perustuvat uskoon, että verotusta höllentämällä ja sosiaaliturvaa leikkaamalla Suomi saadaan nousuun.
Todellisuudessa verotuksen pienentäminen hyvätuloisille ei paranna kansantalouden tilaa juuri mitenkään. Mutta hyvätuloisen elintasoa se kyllä parantaa.
https://www.facebook.com/mika.lamminpaa/posts/pfbid0N5J1qdC7bNMzUcqJPs8ESmAbestSH2rKo8DMjMY1FtdJbrSiPp2GxxGm3y2fmBNAl?notif_id=1696662098076392¬if_t=feedback_reaction_generic&ref=notif
Ilmoita asiaton viesti
Rinteen/Marinin hallituksen aloittaessa 95:sen hinta oli 1,56 euroa ja dieselin 1,,44 euroa. ja lopettaessa 95 oli 1,99 euroa ja diesel 1,96 euroa. Että repikää siitä!
Ilmoita asiaton viesti
Verotusko hinnan nosti?
Ilmoita asiaton viesti
Raakaöljyn hinta vuosittain. Osanottoni niiden omaisille, jotka kuvittelevat tämän olevan Suomen eduskunnan käsissä.
https://tradingeconomics.com/commodity/crude-oil
Ilmoita asiaton viesti
Mutta persuthan lupasi hinnanalennuksia. Ihan julkisesti.Ei kai mitään muuta puoluetta voi syyttää siitä,että vastoin lupauksianne hinta nousee kohisten?
Teidän itse se on huutonne vastattava……..
Ilmoita asiaton viesti
Nyt Orpon ja Purrann aikana se on jo paljon enemmän. Siitän tässä blogissa on kysymys. Persuthan lupasi kansalaisille kuun taivaalta polttoaineen hinnan suhteen.
Ilmoita asiaton viesti
Raimo hyvä!
Väitteesi ei taida edes sivuta totuutta.
Tankkasin esim. 26.7.2019 95-oktaanista 29,38 litraa hintaan 1,90/l. Viikkoa aikaisemmin 27,05 litraa hintaan 1,822/l.
Sitten toukokuussa 2020 hinta putosi lähes koko loppuvuodeksi reilusti alle 1,50 euron. Mutta sehän olikin sitten jo Marinin hallituksen työskentelyaikaa!:-)
Ilmoita asiaton viesti
Tuossahan ne näkyy:
https://www.aut.fi/tilastot/verotus_hintakehitys_ja_liikennemenot/bensiinin_ja_dieselin_hintakehitys?printer=1
Ilmoita asiaton viesti
Nuo hintamuutokset johtuvat, kuten aivan hyvin tiedät, raakaöljyn maailmanmarkkinahintojen muutoksista.
Olisiko kuitenkin parempi, ihan keskustelun kannalta että pysyttäisiin tosiasioissa eikä propagandassa?
Raimo Ylisen kommentista lainattu polttoaineen hintakehitys:
https://www.aut.fi/tilastot/verotus_hintakehitys_ja_liikennemenot/bensiinin_ja_dieselin_hintakehitys?printer=1
Ilmoita asiaton viesti
Jakeluvelvoitteesta johtuvien epäselvyyksien vuoksi seuraavat, selventävät tiedonannot::.
Energiavirasto: ”Jakeluvelvoite on v2024 28% ja nousee siitä asteittain 34%:iin vuoteen 2030 mennessä.”
Orpon hallitus/TEM 22.8.2023 ”Tarkoituksena on alentaa vuoden 2024 jakeluvelvoite 13,5 prosenttiin.
Marinin hallitus: Hallitus on sitoutunut ilmastonmuutoksen torjuntaan ja liikennepäästöjen puolittamiseen eikä se onnistu asiantuntijoiden mukaan, jos valmisteveroa pienennetään. Päinvastoin tavoitteeseen pääseminen edellyttää verojen korottamista.
Polttoainevero on Suomessa kaksinkertainen verrattuna EU:n minimitasoon.
Ilmoita asiaton viesti
Marinin hallituksen jakeluvelvoitepäätökset ja Orpon hallituksen vastaavat:
Marin Orpo
2024: 28 % 13,5 %
2025: 29 % 16,5 %
2026: 29 % 19,5 %
2027: 30 % 22,5 %
Ilmoita asiaton viesti
Nyt lähti lapasesta jopa persuilla. Poliittista teoriaa on ilmiselvästi tultu lukeneeksi.
Ilmoita asiaton viesti