Avoin data

 

Venäjän hyökättyä Ukrainaan on Suomessakin herätty turvallisuusuhkiin, joilla perustellaan liittymistä puolustusliitto Natoon. Suomea koettelee erinäköiset tietojenkalastelupyrkimykset, joista saamme lukea lehdistä. Suomessa on saatavilla runsaasti avointa dataa, jota voidaan hyödyntää Suomea vastaan. Yksi esimerkki näistä on Valtion liikenteenohjauskonserni Finntrafficin hallinnoima mittausdata, joka on julkista ja avointa kaikille. Dataa kertyy jatkuvasti mm. tien sisään upotetuista liikenteen automaattisista mittauspisteistä eli LAM-pisteistä. Ne ovat tiepinnan sisään asennettuja silmukoita, jotka reagoivat ajoneuvojen aiheuttamaan muutokseen silmukan magneettikentässä. Näin voidaan mitata ajoneuvojen tarkka määrä, nopeus, suunta ja monia muita ominaisuuksia! Moottoripyöriä mittauspisteet eivät vielä tunnista. Suomen teillä LAM mittauspisteitä on yli 450 kappaletta.

Oululainen ohjelmoitsija teki ohjelman, joka hakee Finntrafficin sivuilta automattisesti tiedon, kuinka paljon ajetaan ylinopeutta Oulun halkovalla Pohjantiellä ja tämä tieto löytyy Twitteristä. Finntraffic tarjoaa myös ajantasaisen tiedon meri- ja raideliikenteestä. Suomi siis antaa suurvalloille ilmaiseksi tietoja siitä kuinka paljon pääteillä on liikennettä, milloin sitä on ja millainen sää on. Miksi tämä tieto on kaikkien saatavilla? Koska laki velvoittaa tämänkaltaisen tiedon olevan avointa.

Kun puolustusvoimat käyttävät tieverkostoa tiedetään kuorma-autojen kolonnan lähtöaika, josta pystytään näillä mittauspisteillä arvioimaan matkan reitti ja päätepiste. ja terroritekoon tämä data on kullan arvoista. Tämän kaltaisen datan ei tulisi olla täysin avointa.

+1
JanneKoskela
Perussuomalaiset Oulu

Perheellinen kunta-aktiivi Oulusta.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu