Laki Strömman länsipuolella

– Oikeutta ja kylmää olutta

Prosessi joka vuodenvaihteessa alkoi tästä blogikirjoituksesta saavuttaa erään virstanpylvään, kun Kemiönsaaren valtuusto huomenna 10.9. erottaa tarkastuslautakunnan äänin 26-1 esityksen mukaan. Tilapäisen valiokunnan seitsemän varsinaista jäsentä ja sihteerinä toimiva vt hallintojohtaja ovat pakertaneet kesän ja pitäneet kuusi kokousta asian tiimoilta.

Miten meni?

Prosessissa on rikottu ainakin hallintolain pykäliä 32, 36 ja 37, kuntalain pykälää 121, kunnan hallintosäännön pykäliä 104 ja 105 sekä mahdollisesti jääviyssäännöksiä kahdenkin henkilön kohdalla. Lisäksi on onnistuttu rikkomaan nähdäkseni joka ikistä hyvän hallinnon periaatteista ja tehty laiton henkilörekisteri.

Mitä väliä?

No ei tietenkään mitään väliä. Valtuusto erottaa tarkastuslautakunnan joka tapauksessa ja valitsee sen sitten uudelleen, ”hankalan” tyypin tilalle toinen ja muuten jatketaan ennallaan. Tämä voidaan tehdä huolimatta siitä että päätös ei ole saanut lainvoimaa, koska kunnalla pitää olla tarkastuslautakunta. Hallinto-oikeus mahdollisesti kumoaa päätökset joskus vuoden päästä mutta eihän sillä oikeasti ole käytännön merkitystä.

Tai onko sittenkin?

Tarkastuslautakunnan erottaminen on järeä ja harvinainen toimi. Pikagooglauksella löysin, että sellainen on tapahtunut 2010-luvulla kolme kertaa. Joskus jäsenen luopuessa tehtävästään, joskus tietovuodon takia. Milloinkaan ei jäsenen blogikirjoituksen tai tämän mielipiteen takia. Hullummaksi asian tekee että kunnalle on kerrottu ne lainkohdat, joita prosessissa on rikottu.

”Luottamuspulan syitä ei ole määritelty lainsäädännössä, mutta hallinnon oikeusperiaatteet rajoittavat valtuuston harkintavaltaa. Yhdenvertaisuus-, suhteellisuus-, objektiviteetti-, tarkoitussidonnaisuuden ja luottamuksen suojaperiaate ohjaavat viranomaisen asian käsittelyä sekä päätöksen harkintaa. Tarkoitussidonnaisuuden periaatteen sisältämä harkintavallan väärinkäytön kielto ohjaa valtuustoa käyttämästä vääriä vaikuttimia päätöksenteon pohjalla. Erottamispäätöstä ei voi tehdä mielivaltaisista syistä, kunnanhallituksen tulee valvoa valtuuston päätöksen lainalaisuutta.”

Pro gradu – tutkielma, Krisse Hirvonen: Harjula, Heikki – Prättälä, Kari: Kuntalaki tausta ja tulkinnat.

Suomessa hallinnon korrputio ei ilmene ruskeita kirjekuoria vaihtamalla. Se ilmenee sisäpiireissä, yhteisissä saunailloissa, kabinettipäätöksissä ja pelolla hallitsemisella. Eristämisellä, mustamaalaamisella ja huonolla kohtelulla. Tai kuten kunnanjohtaja sanoi puhelimessa: ”Etkö sä Janne ymmärrä että kaikki nauraa sulle!”

Valitettavasti Kemiönsaaren päätöksenteko on läpeensä korruptoitunut.

Kuvalähde:
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=976261

JanneSalonen11

Yhteiskuntatieteiden maisteri Tampereen yliopistosta, pääaineena tiedotusoppi. Yrittäjä. Pojan isä, koiran hovimestari. Pro Kimitoön - Kemiönsaaren puolesta rf/ry:n puheenjohtaja. Kemiönsaaren kunnanvaltuutettu, teknisen lautakunnan varapuheenjohtaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu