Tarkastuslautakunnan erottaminen hallinto-oikeuteen

Kemiönsaaren valtuuston 10.9. tekemä päätös kunnan tarkastuslautakunnan erottamisesta käsitellään Turun hallinto-oikeudessa tänään lähettämäni kantelun myötä. Erottaminen johtuu esitetysti Uuden Suomen Puheenvuoroon kirjoittamastani blogista, jossa käsiteltiin pelkästään julkisuuslain mukaisia avoimia dokumentteja. Mielestäni on kiinnostavaa selvittää luottamuksen ja sen menettämisen rajat. Voidaanko lautakunta laillisesti erottaa yhden jäsenen mielipiteiden ja julkisten asioiden aukirjoittamisen vuoksi?

Kuntalain 34 §: Luottamushenkilöiden erottaminen kesken toimikauden:

Valtuusto voi erottaa kunnan, kuntayhtymän ja kuntien yhteiseen toimielimeen valitsemansa luottamushenkilöt kesken toimikauden, jos he tai jotkut heistä eivät nauti valtuuston luottamusta. Erottamispäätös koskee kaikkia toimielimeen valittuja luottamushenkilöitä.

Toisaalta, kirjoittavat oikeusoppineet:

Luottamuspulan syitä ei ole määritelty lainsäädännössä, mutta hallinnon oikeusperiaatteet rajoittavat valtuuston harkintavaltaa. Yhdenvertaisuus-, suhteellisuus-, objektiviteetti-, tarkoitussidonnaisuuden ja luottamuksen suojaperiaate ohjaavat viranomaisen asian käsittelyä sekä päätöksen harkintaa. Tarkoitussidonnaisuuden periaatteen sisältämä harkintavallan väärinkäytön kielto ohjaa valtuustoa käyttämästä vääriä vaikuttimia päätöksenteon pohjalla. Erottamispäätöstä ei voi tehdä mielivaltaisista syistä, kunnanhallituksen tulee valvoa valtuuston päätöksen lainalaisuutta. (Lähde: Harjula, Heikki – Prättälä, Kari: Kuntalaki tausta ja tulkinnat.)

Kunnallisvalitukseni piti sisällään myös esittelijänä toimineen kunnanjohtajan ja väliaikaisen valiokunnan puheenjohtajan mahdolliset esteellisyysepäilyt sekä useamman asian valmistelussa tapahtuneen toimintatapavirheen joihin päätös voi kaatua. Mutta itse odotan Turun Haon päätöstä erityisesti erottamisen syyn laillisuuteen, koska asialla on laajempaa merkitystä.

Kunnallinen luottamushenkilön toimeen valittu on heikoilla, jos erottaminen voidaan laillisesti perustaa tämän esittämään väärään mielipiteeseen tai sellaisen asian kertomiseen, josta valtuuston enemmistö ei pidä.  Jos epäluottamusta ei tarvitse perustella laillisin perustein vaan sen olemassaolo riittää.

Kemiönsaaren uusi tarkastuslautakunta on jo valittu ja valituksen päätöstä voinee odottaa vuoden verran joten valtuusto sai haluamansa kokoonpanon. Sellaisen, joka ei varmasti keikuta venettä.

 

JanneSalonen11

Yhteiskuntatieteiden maisteri Tampereen yliopistosta, pääaineena tiedotusoppi. Yrittäjä. Pojan isä, koiran hovimestari. Pro Kimitoön - Kemiönsaaren puolesta rf/ry:n puheenjohtaja. Kemiönsaaren kunnanvaltuutettu, teknisen lautakunnan varapuheenjohtaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu