50 miljoonan euron tuella elävä Kansallisooppera liittyi koronakapinaan
Suomen kansallisooppera ilmoittautui kulkutautimyönteisten eturintamaan kun se ilmoitti, ettei aio noudattaa AVI:n määräämiä kokoontumisrajoituksia. ”Toivottavasti pääsen minäkin kesken laulun poliisimaijalla ensi perjantaina kisahallin putkaan. Se on vielä kokematta, oopperalaulaja Marko Puustinen kommentoi Twitterissä.”
Epäilemättä jänskää vaihtelua.
Viime vuonna kansallisoopperaa tuettiin yli 50 miljoonalla eurolla. 40 miljoonan euron toiminta-avustuksen lisäksi oopera sai vuokra-avustusta noin 12 miljoonaa euroa. Valtion lisäksi tukea antavat pääkaupunkiseudun kunnat. Keskimäärin oopperassa työskenteli 550 vakituista kuukausipalkkalaista.
Kansallisoopperan kuluista sen oma varainhankinta kattaa alle 13 prosenttia ja loppu tulee yhteiskunnalta. Vuoden 2020 aikana oopperassa kävi 68 170 vierailijaa. Jos kaikki ovat lippunsa maksaneita, yhteiskunnan tuki pääsylippua maksanutta kohden on yli 735 euroa. Samalla kun toimintaa on jouduttu rajoittamaan, tukea on nostettu.
Oopperalaulajalle voi olla jännää ”päästä” poliisiauton kyytiin. ja epäilemättä oopperan katu-uskottavuus koronhörhöjen silmissä nousee. ”Poliisi neuvotteli Mannerheimintiellä, että siedetäänkö Elokapinaa vai siirretäänkö se. Samalla tavalla poliisi alkaisi toimia tässäkin. Poliisi voi viime kädessä kantaa voimakeinoin oopperalaulajat ja yleisön ulos tilasta ja sillä tavalla hajottaa tilaisuuden, (hyvinvointi- ja valtiosääntöoikeuden dosentti Pauli) Rautiainen havainnollistaa Iltalehdessä.
Voii-daan varsin elitistiseksi koettua oopperaa tietenkin rinnastaa Elokapinaankin. Toivottavasti rinnastus viedään tuosta eteenpäin ja tarkastellaan, paljonko se ooppera saakaan tukia vs. hörhöjen ”kansalaisliike”.
Oltakoon AVI:n rajoitteista mitä tahansa mieltä, yhteiskunnan elättäminä toimivien kulttuuri-instituutioiden ja urheiluseurojen tulisi noudattaa laillisia päätöksiä siihen asti, kun ne ovat voimassa. Kun me maksamme jokaisesta oopperakävijästä yli 700 euroa, voinemme odottaa sen verran vastuullisuutta että noudattavat olemassa olevia määräyksiä.
Sääntöjen ja määräysten rikkomisen tulisi ilman muuta johtaa valtionavun leikkaamiseen tai sen lakkauttamiseen.
Ooppera ja klassinen musiikki on sikäli outo lintu, että se on elitismiä jota kannattaa poliittinen vasemmisto.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän vasemmisto kannata kaikkea taiteen tukemista.
Ilmoita asiaton viesti
Vasemmisto kannattaa että valtio maksaa ja otetaan se veroina kansalta.
Ilmoita asiaton viesti
Vasemmistoon on kuulunut paljon merkittävää porukkaa (henkilöitä), varmaan taiteen alueeltakin.
Ooppera voi olla saastunut elitismistä. Muuten on varmasti taidetta, ja ehkä hyvääkin. Ei kokemusta, henkilökohtaisesti.
Muutaman kerran käynyt kuuntelemassa klassista.
Kerran kun tilaisuuden jälkeen pukeuduin paluumatkalle, talviaikaan pyöräillen, eräs osanottaja kuittaili veskissä jotain, minkä koin alempi-arvoiselle tarkoitetuksi.
Ajattelin, etten taida kuulua siihen porukkaan. Varmaan aika totta, käytäntöjä jos ajattelee.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä oli, Ion, hauska kommentti. Eiköhän se ole poliittisen oikeiston harrastus, enempi niin kuin meidän porvariston leikkitupa.
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä, vasemmistoliiton puolueohjelmassa vaaditaan valtion tukea kulttuurille, oikeisto leikkaisi kulttuurista.
Ilmoita asiaton viesti
Elitistinen taidemaailma ei ole kaikkien kansalaisten saavutettavissa.
Primadonnilla lienee paljon esiintymistarvetta jäänyt toteuttamatta.
Kaikkia kansalaisia rajoittavia koronatoimia on noudatettava. Helppoa se ei ole kenellekään. Ei ole ollut, eikä edelleenkään ole.
Ilmoita asiaton viesti
Joillekin elitisteille rajojen rikkominen on vain pikku jännitystä elämään, kuten artikkelissa haastatellulla oopperalaulajalle, Kulkutaudista viis’.
Kuinka moni muu kulttuuri-instituutio tai säätiö voisi asettua suoraan yhteiskunnan määräyksiä vastaan ja silti pitää valtiontukensa?
Ilmoita asiaton viesti
Katsottuani viikonlopun englantilaista jalkapalloa 70.000 hengen katsomoineen olen valmis liittymään koronakapinaan. Nyt ei ole pelkoa persuksi leimautumisesta, kun asialla on Kansallisooppera ja mukana tuttuja kulttuurityyppejä.
Olen ymmärtänyt, että joukkueurheilu- myös lasten- on ottanut lain omiin käsiinsä ja jatkaa alueviranomaisten epäselvistä päätöksistä välittämättä. Saa nähdä, mihin tässä päädytään.
Ilmoita asiaton viesti
Se että jotkut ottavat lain omiin käsiinsä on vain ala-arvoista johtamista ja osoitus siitä että tämä ei nyt ole kenenkään hallussa. Asiaa ei yhtään helpota se, että hallitus itsekin arvostelee ja näyttelee yllättynyttä AVI:n päätösten edessä.
Ei siinä tarvitse persuksi leimautua, vasen ääripää ja kaiken maailman ”vaihtoehtoihmiset” ovat kaiken aikaa vastustaneet koronarajoituksia ja käyneet ostarilla räkimässä toisten päälle.
Ilmoita asiaton viesti
Tyttäreltäni paloi ruotsalainen musikaalikiertue, onneksi löysi muuta duunia ja opiskeluja. Toiselta tyttäreltä peruuntui vaihto- oppilasvuosi jenkeissä. Nuoremmalta pojalta meni valtakunnallinen säbäsarja, jossa olisi voinut nähdä maailmaa Seinäjoella ja Joensuussa.
Kaksi lapsistani oli varmaan räkimässä jossakin, koska saivat tämän hirmuisen vitsauksen. Mutta nyt on tosiaan korkea aika siirtyä seuraavaan asiaan.
Ilmoita asiaton viesti
Helvetin ikävää tyttäresi puolesta. Mun pojalta paloi pitkäksi aikaa aikidoharrastus ja jäi pari vyömerkkiä suorittamatta, tyttäreltä tanssit ja sosiaaliset kontaktit sitä kautta. Tyttö täyttää syksyllä seitsemän ja tämä koko rajoitus- ja maskihässäkkä ja se ettei lapset pääse huvipuistoihin tai vesiliukumäkeen tai Legolandiin on normaalia elämää, likka ei muunlaista maailmaa enää muistakaan. Aika monelta monelta on palanut firma alta, toisilta työpaikka. Mummuja kuolee hoitokodeissa ilman että ikinä enää näkivät läheisiään, korkeintaan ikkunan takaa.
Tämä oopperaväki ja Pietarin jalkapallokatsojat yms. muu piittaamattomat omaan napaansa tuijottavat on sitä porukkaa, minkä vuoksi mukulat joutuu elämään nykyisessä meiningissä vielä pitkään sen sijaan että kuspäät osallistuisivat ”talkoisiin”. Mutta kun me, myself and I. Mua sylettää että kehtaavatkin.
Ilmoita asiaton viesti
Korjaisin sellaisen seikan, että huvipuistoihin ja vesiliukumäkeen pääsee.
Ilmoita asiaton viesti
Pääsisi, jos haluaisi mennä.
https://yle.fi/uutiset/3-11503649
Ilmoita asiaton viesti
Tästä toivutaan, kunhan jaksetaan kestää vielä näiden primadonnien itkut.
Ilmoita asiaton viesti
Yksi lapsistani oli jalkapalloturistina Pietarissa. Hyvä näin, koska tuo ainutlaatuinen mahdollisuus ei välttämättä hetkeen toistu. Korona hänellä oli siinä vaiheessa jo ollut.
Ilmoita asiaton viesti
Pääasia että jälkikasvu näki potkupallomatsin. Ei lapsille saa tuottaa pettymyksiä.
Ilmoita asiaton viesti
Kovaa. Toisilla meinasi mennä keski-ikä ilman paria oopperanäytöstä. Tätä kapinaa on hyvä keinutuolissa muistella kuin esivanhempansa Vanhan valtausta. Narisevalla äänellä: ”olin siellä oopperatalolla minäkin mutta hitto kun piti kuohuviiniä väliajalla ihan jonottaa niin otin sitten kolme konjakkia…”
Ilmoita asiaton viesti
Isoisäni ei sotinut sen takia, että joku pikkuvirkamies saisi pahuuttaan kansallisen oopperatalomme kiinni.
Ilmoita asiaton viesti
Ensin joogit ja uskomushoitojen tarjoajat asettuivat barrikadeille ja nyt oopperaväki. Aika hurjaa, meno on kohta kuin Kabulin lentokentällä.
Ilmoita asiaton viesti
Tyhmä, tyhmempi, tenori.
Ilmoita asiaton viesti
Hienoa, että säästyttiin sentään henkilöön menevältä solvaamiselta sillä kyseinen otsikoihin noussut oopperalaulaja Marko Puustinen on baritoni.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta,eipä hätäpäivää ei kuura aamua.
Afganistan oletettavasti voidaan kotiuttaa muutama tuhat järjestyksen valvojaa.
Onhan heitä siellä koulutettu jo 20 vuotta veronmaksajien piikkiin.
Ja nyt kun päättivät vapaa–ehtoisesti luopua asemastaan,niin ehkäpä työ Suomen valtion palveluksessa kelpaisi.
Perustetaan Kansallisoopperan turvallisuus joukot ko ammattilaisista.
Ilmoita asiaton viesti
Varmaan olette kaikki huomanneet virallisen tiedotusvälineemme raportin siitä, millaiset turvavälit ovat tyylikkäimmät:
https://yle.fi/uutiset/3-12059584
Ilmoita asiaton viesti
Onneksi festareilla oli kaikille asianmukaisesti pöydät ja tuolit.
Ilmoita asiaton viesti
Oopperan koronakapinaan en ota kantaa.
Mutta mielenkiintoista ja jotenkin ”suomalaista” on blogin kommentaattoreita yhdistävä antipatia tätä elitistisenä pidettyä taidemuotoa kohtaan.
Tulee mieleen keihäänheittäjä Seppo Rädyn pelkistys, kun haastattelija kysyi onko Räty käynyt koskaan oopperassa: ”Voi v***u!” – ja syvää inhoa kasvoilla.
Olisi kai paljon ”rehdimpää” rikkoa Avin koronasääntöjä vaikka fudiskatsomossa.
Itse en harrasta oopperaa, se on vähän liian pitkäveteinen laji 4+ h esityksineen. Arvostan kyllä kovasti tämän alan taitajia, ja musiikin rakastajana kuuntelen valikoituja opperaesityksiä levyltä tai Spotifystä siinä missä kuuntelen mm. poppia, bluesia, fadoa, countrya, rokkia, Bachia, Sibeliusta, Dutileucxia, Chopania, folkia ja montaa muuta genreä ja säveltäjää.
Miksi ooppera olisi elitististä? Opperalipun hinnalla saa muutaman kaljan, jos kapakoissa istumista harrastaa. Toki opperaa on vahvasti valtion tukema, mutta niin on kymmenet muutkin kulttuuri-ja harrastelajit, ml. urheilu.
Onko ooppera vain ylemmän sosiaaliryhmän harraste? Ei kai tämä nyt ole hinnasta kiinni, ks. vertailu kaljoitteluiltaan.
Suomi on nuori maa tässäkin suhteessa. Esim. Ranskassa tavallinen duunari tai maatyöläinen voi harrastaa oopperaa ja keskustella siitä asiantuntevasti.
Mutta hauskaa että löytyy yksi US puheenvuorolaisia yhdistävä tekijä.
Itse en liiity tähän joukkoon.
Mielummin kieltäisin vaikka rap”musiikin”.
Ilmoita asiaton viesti
Minä en kieltäisi kumpaakaan ja olen nauttinut sekä oopperaesityksistä että rap-musiikista, mielestäni esim. Pyhimys on varsin nerokas musiikintekijä ja sanoittaja. Mariskalla on hyviä räppejä ja JVG:tä diggailen talossani asuvien kääpiöiden kanssa.
Mutta kun oopperassa on 550 kuukausipalkkaista työntekijää ja lippua kompensoidaan 735:llä eurolla, se kertoo laitoksen pöhöttyneisyydestä. Asiakaskäyntejä on samaa luokkaa kuin hyvällä liikepaikalla sijaitsevassa Hesburgerissa.
Mutta kirjoituksen pointti nyt oli juuri se, mihin kerroit olevasi ottamatta kantaa.
P.S. en ole koskaan käynyt katsomassa keihäänheittoa, pesäpalloa, murtomaahiihtoa, miespainia tai muitakaan keskustapuoluetta lähellä olevia urheilulajeja.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoituksesi ponnin taisi kuitenkin olla juuri paheksunta ”eliitin” koronakapinasta.
Ja ”eliitti” määriteltiin oopperan harrastajaksi.
Siksi kommentti oopperasta taitaa osua juuri ytimeen. Korona on tässä sivuroolissa, oopperan statistina.
Eihän opperan kustannukset kerro välttämättä muusta kuin tämän taidemuodon kalleudesta. Korkea kustannustaso ei ole sama kuin ”pöhöttyneisyys”.
Ilmoita asiaton viesti
Vähän on kehäpäätelmän makua tuossa: taidemuodon korkea hinta kertoo vain sen kalleudesta.
Mikä tahansa ala on vaarassa pöhöttyä jos sinne lapataan rahaa ilman kustannusvastuuta. Jos oopperalippu maksaa keskimäärin 50 euroa, sen lipun päälle ooppera saa tukea 690 euroa jolla se palkkaa 550 ihmistä töihin. Vuosittain, Arvostelua syntyisi vaikka käytäntö olisi tukea Aku Hirviniemen tähdittämää maalaiskomediaa, ei se lähde elitismistä.
Ilmoita asiaton viesti
Niin – jotkut asiat nyt vain maksavat. Ei siinä ole mitään kehäpäätelmää.
Ooppera on kansainvälinen taidemuoto, pääesiintyjien hinta määräytyy kv-markkinoilla – samaan tapaan kuin vaikka jalkapallo- ja jääkiekkotähtien, vaikka laji ei olekaan niin populaari kuin nämä palloilulajit, jotka voivat rahoittaa toimintansa mainos- ja tv-oikeuksilla.
Ooppera vaati solistien ohella raskaan koneiston ja se tietysti maksaa.
Ooppera ylläpitää myös oopperakuoroa ja balettia.
Jokaisella kansalaisella on mahdollisuus päästä nauttimaan mainitsemistasi satojen eurojen subventiosta ostamalla oopperalipun. Käy ihmeessä hakemassa näin osa veroeuroistasi takaisin!
Toki Suomi voisi päättää, että oopperaa ei täällä esitetä. Olemme kuitenkin kansakuntana valinneet, että ainakin yksi täysin varusteltu tämän lajin taidetalo halutaan ylläpitää.
Ehkä tulevat kansanedustajat päättävät toisin – oopperaa inhoavien on hyvä elää toivossa. Ehkä se ”eliittikin” saadaan ajettua hyväksytympien harrastusten pariin, kuten ruotsinlaivojen karaokebaareihin tai eukonkantokilpailuihin.
Ilmoita asiaton viesti
Niin no, minä en ainakaan olisi oopperaa Suomesta lakkauttamassa. Edellytän että myös he noudattavat sääntöjä ja kantavat vastuunsa puhutussa korona-rajoituksessa. Ymmärrän että tämä on asia josta ilmoitit että et puhu, mutta se nyt on blogin pointti.
Tuo kaikki muu karaokebaareineen ja eukonkantoineen on omaa höpinääsi aiheen ulkopuolelta ja, suoraan sanoen, varsin elitististä sellaista.
Ilmoita asiaton viesti
”Ooppera on kansainvälinen taidemuoto, pääesiintyjien hinta määräytyy kv-markkinoilla – samaan tapaan kuin vaikka jalkapallo- ja jääkiekkotähtien, vaikka laji ei olekaan niin populaari kuin nämä palloilulajit, jotka voivat rahoittaa toimintansa mainos- ja tv-oikeuksilla.”
Niin. Siinä on tosiaan sellainen pikku ero, että niiden futareiden palkan maksavat asiakkaat. Voisin kuvitella, että Suomessa nousisi helvetillinen älämölö (ja syystä), jos valtio tai Helsingin kaupunki latoisi miljoonat tiskiin, jotta HJK:lle saadaan maailman parhaat pelaamaan.
Sitä voi minusta ihan syystäkin kyseenalaistaa, että iloinen veronmaksaja latoo vaikkapa tällaisen ylimpiin tuloluokkiin kuuluvan perheelle saman verran subventiota yhteen oopperakäyntiin kuin pienituloisempi perhe saa vuodessa asumistukea.
Salosen kanssa on helppo olla samaa mieltä siitä, että leukailu karaokesta ja eukonkannosta hyväksytympinä harrastuksina aika hyvin alleviivaa elitististä asennettasi.
Ilmoita asiaton viesti
”Sitä voi minusta ihan syystäkin kyseenalaistaa, että iloinen veronmaksaja latoo vaikkapa tällaisen ylimpiin tuloluokkiin kuuluvan perheelle saman verran subventiota yhteen oopperakäyntiin kuin pienituloisempi perhe saa vuodessa asumistukea.”
Kyllä Solakivi on nyt erehtynyt – ei oopperalippujen myyntiä rajoiteta vain ylimmille tuloluokille. Tyypillistä pikkusieluista kommentointia.
Ilmoita asiaton viesti
” ei oopperalippujen myyntiä rajoiteta vain ylimmille tuloluokille”
Ei Teslojenkaan myyntiä rajoiteta vain ylimmille tuloluokille, tai sisäfileen. Tuo tieto varmasti ilahduttaa siinä toimeentulorajan alapuolella kiikkuvia ihmisiä, menisivät vaikka kerran kuukaudessa oopperaan. Jos ei ole leipää niin mikseivät syö leivoksia?
Ilmoita asiaton viesti
Muistelen, että ennen koronaa asiakaskäyntejä oopperassa oli yli 200000/v. En tarkistanut!
Ilmoita asiaton viesti
Olet oikeassa.
”Normaaliaikana” tuki lippua kohden on pienempi, luokkaa 250 euroa (arvio) per lippu.
Vuodesta 2019 valtiontuki kuitenkin nousi parilla miljoonalla. Jostain syystä toiminnan leikkaaminen ja mm. lomautukset eivät näy vähentyneissä menoissa millään tavalla, kaikki menee mitä tulee lukuun ottamatta viivan alle jäänyttä 400 000:tta euroa. Varsin tyypillistä, kun tulot ovat vain pieniltä osin riippuvaisia kävijämääristä. .
Ilmoita asiaton viesti
700 eurolla jokaisen oopperakävijän voisi lennättää Milanon ”Teatro alla Scalaan”, ostaa liput, majoituksen ja illallisen ja silti säästäisimme, Veikkaan että elämys olisi suurempi kuin mennä taksilla Töölöön.
Mutta olet Max oikeassa siinä että blogi ei koskenut oopperaa taidemuotona vaan ihan muuta.
Ilmoita asiaton viesti
Oopperaa on sen kotimaassa Italiassa käynyt kuuntelemassa aivan tavallinen kansa. Se mikä Suomessa on elitismiä ei nyt kerro mitään koko totuudesta harrastajien kirjon suhteen.
Olen sitä mieltä kaikesta kyldyyristä, että sen kulut kuuluvat sen harrastajille eivätkä verotuloilla maksettaviksi. Paras länsimainen taide maailmassa on tuotettu taloudellisessa ahdingossa eikä verovaroilla leveästi eläen.
Kun länsimaissa siirryttiin runsaaseen verovaroilla maksettuun taiteeseen, ei sen jälkeen ole rahoilla syntynyt oikein mitään kestävää taidetta, ei klassista musiikkia, kirjallisuutta tai maalauksia ja vastaavia. Olemme saaneet vain omahyväisiä elitistisiä taiteen edustajia, jotka opiskelevat vuositolkulla eivätkä silti osaa mitään tuottaa.
Mitä tulee räppiin tai rockiin niin en laske niitä musiikiksi ollenkaan. Ne ovat yksitoikkoista ääntelyä ja kaukana mistään musikaalisesta elämyksestä. Musiikin erottaa metelöinnistä taustarummutus. Rummut eivät olekaan varsinaisesti musiikki-instrumentti.
Ilmoita asiaton viesti
Olen käynyt Oopperassa aina, kun joku taho on tarjonnut mahdollisuuden.
Kaija Saariahon säveltämä ’Kaukainen rakkaus’ oli upea ja siitä ei voinut eritellä elitismiä tai muutakaan -ismiä.
Oma olettamani kuitenkin on, että ooppera on pitkään mielletty ylemmän yhteiskuntaluokan taidelajiksi. Nykyisin ooppera on lähentynyt myös keski- ja työväenluokkia mm. työpaikkojen virkistäytymispäivien ohjelmanumerona.
Myöskin yleisön pukeutumisesta on ollut havaittavissa enemmän kansanomaisuutta ja rentoutta.
Ei kenellekään ole hyväksi eritellä genrejä – toiset vaan eivät syty laajemmin nauttimaan kaikista musiikinlajeista.
12 -vuotias lapsenlapseni on soittaa selloa ja on klassisen musiikin fani. Mutta, tykkää myös rock -musiikista, joten antaa kaikkien soitinten ja laulujen tuottaa iloa tuomitsematta tai vertailematta.
Ilmoita asiaton viesti
Hieman rajoittuneilta vaikuttavat useimpien kommentoijien näkemykset Suomen Kansallisoopperan ja -baletin tarjonnasta.
Kansallisoopperan ohjelmistoon kuuluvat niin oopperat, baletit kuin konsertitkin.
Luulenkin , että poliisit puuttuvat Kansallisoopperan esityksiin vasta seuraavan balettinäytännön aikana puhtaasti fyysisistä syistä.
Silloin saattaa hennon kuolevan joutsenen liito katketa kuin kanan lento poliisin niskaperse-otteeseen.
Ilmoita asiaton viesti
Varmaan helpompi tosiaan poistaa sellainen Nijinsky-tyylinen tanssija punaisissa sukkahousuissaan kuin Martti Talvela peitsi sojossa.
Mutta vastapuolella karhuryhmä jo hio pamppujaan ja syystä, koska perjantain esitykset ”Cavalleria rusticana & Pajatso” sisältävät Oopperan sivujen mukaan mm. kaksintaistelun ja murhan. Ei nyt selvinnyt, kuuluuko tämä käsikirjoitukseen vai ennakoidaanko tulevia tapahtumia jos virkavalta yrittää tyhjentää salin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9e3a2c85-d9da-4d08-ab9e-ffcad1ba269b
Ilmoita asiaton viesti
Veikkaan joka tapauksessa loppuunmyytyä katsomoa ja jopa lisätuoleja penkkirivien reunoille.
Kalliiksi tosin tämä käy Suomen kansalle.
Mitä enemmän maksaneita katsojia sitä suurempi tuki yhteiskunnalta mikäli nyt tulkitsen oikein blogikirjoituksen kursivoidun tekstin.
Ilmoita asiaton viesti
Armeija-aikaisen tuttavani vaimo totesi noin 15v sitten, että ”Suomea ei voi pitää minkäänlaisena sivistysmaana. Suomessa on turha kuvitella syntyvän mitään mielekkäitä keksintöjä. Suomessa ei ole kuin yksi ooppera ja sekin verovaroin ylläpidetty. Yliopistotkin ovat valtion virastoja”.
Hänen mielestään oopperan ja yliopistojen ja museoiden pitäisi olla yksityisin lahjoituksen tai pääsymaksuin ylläpidettyjä. Koulutus ei kuulu köyhille. Eikä sivistyskään.
Toisaalta hänen muiden mielipiteidensä kirjaaminen todennäköisesti jotaisi syytteeseen.
Ilmoita asiaton viesti
Joku viisas on joskus sanonut että sellainen on kansan sivistystaso kuin on sen korkeakulttuurin taso. Pidetään yhteisesti kansamme mainetta yllä ja pidetään kulttuurimme tason lippu korkealla. Oliko se jossain diktaattorimaassa se torvisoittokunnan yuotube pätkä kun jokainen puhalteli omiaan kun vieras presidentti saapui valtiovierailulle. Myötähäpeää.
Ilmoita asiaton viesti
Kuinka moni oikeasti ulkomailla tietää Suomen kansallisoopperasta tai että se jotenkin vaikuttaisi Suomen maineeseen? Suomeenko oopperataide jotenkin mielikuvissa yhdistetään? Kun ehkä promille suomalaisista on koskaan käynyt siellä, mikä on sen vaikutus ”kansan sivistystasoon”?
Menee taas kovin ohi aiheen joka siis on oopperaväen ilmoitus olla noudattamatta koronarajoituksia.
Ilmoita asiaton viesti
”Suomeenko oopperataide jotenkin mielikuvissa yhdistetään?”
Hmm… Tuosta voi, mielestäni aivan perustellusti, olla aivan eri mieltä.
Suomalainen klassinen musiikki on maailmalla yllättävän tunnettua muun muassa oopperan kautta. Tuo taas on tuottanut monia kiinnostavia yhteyksia talouden, politiikan ja tieteen osalta.
Mutta toisaalta. Minun mielestäni moni merkittävää julkista tukea nauttiva taiteen tai ajanvietetoiminnan alue on täysin turhaa ja pitäisi välittömästi lopettaa.
Oopperaväen ilmoitus olla välittämättä koronarajoituksista on minun mielestäni täysin luonnollista, sillä valtiovallan todellisessa suojeluksessa näyttävät olevan kapakat viihdemuotoineen ja turve. Ilkeästi sanottuna ryyppääminen ja karaoke yhdessä soiden tuhoamisen kanssa. Kiitos Annika Saarikko.
Ilmoita asiaton viesti
Tiedän että keskustelen taidesivistymättömän kanssa joten yritän taivutella ja muotoilla vastausta niin että moukka sen ymmärtää. Koska et ymmärtänyt sisältöä tuumakaan mitä tarkoitan. Kyllä esimerkiksi Sibelius ja huipputaiteet ovat luoneeet suomen maineen että suomi tunnetaan korkealaatuisena ja houkuttelevana maana.Sekä taiteellisesti että tieteellisesti. Suomen kansallisooppera ei nyt kovin ole maailman huippua mutta sellainen siitä pitäisi tehdä. Miten se korona-aihe sitten? Siten että Oopperaa ei arvosteta mutta jalkapallokatsomot ovat täynnä.
Ilmoita asiaton viesti
Minun käsittääkseni jalkapallokatsomot ovat Suomessa olleet varsin tyhjiä. Jos eivät noudata ohjeistuksia, pitäisi olla aivan sama juttu kuin oopperallakin.
Palloliitto näköjään tekee parhaansa jotta tauti leviäisi:
https://yle.fi/urheilu/3-12061934
Ilmoita asiaton viesti
Tähän voisi siteerata Rauno Lintusen viestiä toisesta blogista: ”Yhtenäistä kansaa ei mikään voi voittaa”.
Koronakurittajat tulevat vääjäämättä jäämään alakynteen ja tällaista hatunnoston arvoista ”tottelemattomuutta” tulee esiintymään yhä enenevässsä määrin.
Ihmiset alkavat kyllästymään tähän koronavouhotukseen ja rajoituksissa on raja, joka alkaa olla saavutettu. Yhä useampi maa luopuu rajoituksista Englannin tavoin ja pikkuhiljaa koko hypetys unohdetaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kompromissina voisi olla, että oopperalaulajat esiintyvät maskit kasvoilla ja yleisö pitää korvatulppia.
Ilmoita asiaton viesti
Jatketaan tasavertaisuudella. Jalkapallokatsomoon pahviyleisö, Suomen jalkapallon taso ei ole oopperan tasoa kummempi.
Ilmoita asiaton viesti
Toi Kuikka sinun ajattelutapasi on täysin paradoksaalista, koska rajoitteiden purkaminen tai niistä piittaamattomuus ihan kiistatta johtaa taudin leviämiseen ja sitä kautta rajoitusten pitkittymiseen tai niiden kiristymiseen.
Onneksi koronakieltäjät ovat vielä aika marginaalia eikä mitään ”yhtenäistä kansaa” vaikka tietty totta, että kesän höllennysten myötä virus pääsi taas pahasti leviämään. Suomesta puuttui poliittinen johtajuus juuri siinä vaiheessa, kun epidemian kanssa siirryttiin taas pahimpaan vaiheeseen. Kiitos näiden, nyt ne rajoitukset taas sitten kiristyvät.
Mutta tämäkin meni ohi aiheen: Ei rajoituksista päätetä oopperassa, lätkämatseissa tai konserteissa kukin järjestäjä mielensä mukaan. Tai ei pitäisi päättää.
Ilmoita asiaton viesti
Luulen, että koronakieltäjien joukko ei pahemmin kasva lähitulevaisuudessa. Ovat nimittäin olleet sen verran hörhöjä sakkia, että siihen joukkoon ei moni halua liittyä, vaikka nyt oopperan väki halusikin järkyttää.
Ilmoita asiaton viesti
No yksi sai persujen pj-äänestyksessä 15% äänistä ja toinen kasasi puolueensa kannatuskortit päivässä. Siihen kun laskee päälle Kuikan ja pari muuta toisinajattelijaa niin onhan noita jo kunnioitettava sakki.
Ilmoita asiaton viesti
Ano on kyllä merkillinen tapaus, toivottavasti puoluehanke ei saanut kannatusta pelkästään koronadenialisteilta.
Ilmoita asiaton viesti
Anon takinkääntö on ollut komea. Ja tulostakin syntyy. Anon ja persujen eduskuntaryhmän riveistä tuli kovaa kritiikkiä hallitusta vastaan keväällä 2020, kun hallitus ei määrännyt kovia rajoitustoimia eikä THL:n lausunnon perusteella annettu maskisuositusta. Syksyllä 2020 vielä persuriveissä vaadittiin maskipakkoa ja nyt sielläkin kutsutaan maskeja käyttäviä ”vaippanaamoiksi”.
Ilmoita asiaton viesti
Kuikan kunniaksi on mainittava se, että Kuikka on pitänyt kantansa koko ajan. Kuikka on suhtautunut koronahysteriaan alusta alkaen karsaasti. PS eduskuntaryhmä puolestaan on vaatinut alussa kovin kovia rajoituksia, kasvomaskipakkoa, rokotteitten kiirehtimistä ja muita toimia, joihin hallitus ei ole ollut valmis. Nyt siellä vastustetaan kaikkia toimia, mitä vielä vuosi sitten pidettiin välttämättöminä.
Kuikka on uskollinen linjalleen. Persut ja Ano ovat sittemmin siirtyneet Kuikan linjalle.
Ilmoita asiaton viesti
Mulla taas on sellainen käsitys että Kuikka päätti alunperin lähinnä keskustelun vuoksi olla eriä mieltä, kun siitä saa fiksun ja omaperäisen ajattelijan kuvan. Ja kun kerran on päättänyt ei mieltä voi muuttaakaan, koska tulisi samalla myönnettyä olleensa väärässä näissä ”ihan tavallinen kausiflunssa” -jutuissaan.
Persut ja Anot taas muodostavat vastakkaisen mielipiteen hallituksen kanssa, vaikka Marin sanoisi päivää. Ei ole vaikea ennustaa että vaativat taas kovempia rajoituksia jos ja kun hallitus on niistä pikkuhiljaa luopumassa.
Surkeaa että koronasotaa johtaa tällä hetkellä AVi, joka mm juuri kiristi rajoituksia Satakunnassa. Hallituksen pari ministeriä keskittyvät lähinnä arvostelemaan ja vakuuttelemaan, että ei ole heidän päätöksensä kun juuri menivät sanomaan päinvastaista. Poliittinen johto puuttuu kokonaan.
Ilmoita asiaton viesti
Trendi Euroopassa on se, että koronarajoituksista on luovuttu tai luovutaan. Kun riskiryhmät on rokotettu, rajoituksista on yksinkertaisesti enemmän haittaa kuin hyötyä. Saatte nähdä, Suomi ei kulje tuota valtavirtaa vastaan.
Ilmoita asiaton viesti
Luovutaanko Euroopassa rajoituksista niin, että kukin tapahtumajärjestäjä saa itse päättää vastoin viranomaismääräyksiä jos noudattaa niitä tai ei?
Ilmoita asiaton viesti
On ihan hyvä, että Suomessakin sentään joskus haastetaan ” viranomaismääräyksiä,” varsinkin kun eivät itsekään saa niistä selvää.
Ilmoita asiaton viesti
Tamperelaista enimmäkseen naurattaa, mutta toivotaan nyt, että Etelä-Suomen Avi ymmärtää perääntyä ja/tai poliisi keskittyä tärkeämpiin hommiin. Ja voitaisiinko se Rautiainen jättää hetkeksi rauhaan omiin hommiinsa sinne itä-Suomeen?
Ilmoita asiaton viesti
Rautiaisen kunniaksi on nyt sanottava, että tänään hän ei vastustanut järjen käyttöä:
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008202272.html
Ilmoita asiaton viesti
Hytönen, tänään Twitterissä kieltäjäryhmää on sympanneet muutamat persuedustajat ja Ano Turtiainen. Kutsuvat nykyisin pandemiaa ”plandemiaksi” ja uskovat että tahot, jotka ovat vastuussa Afganistanin tilanteesta, luovuttivat Afganistanin vain peitelläkseen koronarokotusten tuhoja.
”Plandemiaksi” epidemiaa kutsuivat ainakin Anon lisäksi Mäkelä ja puolueen uusi varapuheenjohtaja.
Ilmoita asiaton viesti
Kuka niistä? Se joka huutaa kilpaa autontorvien kanssa ja näkee otsallaan vai se joka on saanut kaksi kertaa tuomion kiihottamisesta kansanryhmää vastaan ja saa kohta kolmannen? ”Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.” (Albert Einstein)
Ilmoita asiaton viesti
Tervehdän ilolla Kansallisoopperan päätöstä. Tämmöiset ajat vaativat kansalaisilta ja organisaatioilta valppautta ja aloitteellisuutta. Mummonmökkikökkökaivolakikin tuli torpatuksi epävirallisen vastustuksen takia? Ooppera itsessään on kansainvälinen ilmiö ja kunkin esityksen toteutus vaatii monimutkaista yhteistyötä. Ooppera oli eräs edellisen globaalistumiskierroksen perusnäyttämöitä. Ja elokuva on oopperan jälkeläinen. Tämä aika jättää jälkeensä varmaankin ainakin yhden elokuvan korona-ajasta. Missä roolissa mahtaa lukija esiintyä siinä?
Ohessa näyte oopperan libretosta (kaksi räätäliä: USA:n Draghi ja joku WHO:n bosseli): https://www.youtube.com/watch?v=J-DtIyAtUaw Tämä lienee sopiva näyte tottumattomalle yleisölle. Kaikki tapahtuu lapsille käypään tapaan 12 minuutissa.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä logiikka on yhdistää valtiontuki Kansallisoopperan taiteeseen ja koronaan ? Ei mitään logiikkaa. Esitykset eivät elä ilman taiteen saamaa tukea, mutta korona elää ikuisesti.
Jos teknisesti pitää pystyä yleisölle järjestämään sama ”terveysturvallinen” tilanne kuin kapakoissa tai Pietarin futisporukoilla, oopperan tai taidenäyttelyiden tai kirjastojen ei tarvitse tehdä mitään.
Ne ovat turvallisia ilman väliaikatarjoiluja niin kuin Tampereella Filharmonian uudet konsertit jotka ovat ilman väliaikaa 1h mittaisia 2 krt. illassa. Ja yleisölläkin on järki päässä.
Ilmoita asiaton viesti
Joskus pieni kapina yleisiä määräyksiä kohtaan, joissa ei noudateta maan henkeä ja lain kirjainta, onkin hyvä asia. Nyt kansalaiset noine kulkutauteineen ja rokotuksineen ovat sen tiedotuksen ja ymmärryksen varassa, mikä vallitsee, vaikka ei tarkkaan ottaen pohjaudu kovin syvään eikä edes hyvään luonnontuntemukseenkaan. Luonnolla on omat lakinsa, joita tieteilijät eivät saa noudattamaan omia lakejaan. Ihminen maapallolla on luonnon armoilla – ihmiset sorkkii luonnonlakeja niitä tuntematta ja hyvin omavaltaisesti tätä koronakriisiä yrittäessään hallita.
Ilmoita asiaton viesti
Sääntöjen, sääntöjen ja sääntöjen, pala pala. Taidat itse olla ”eliittiä” tai ainakin wannabe -sellainen, eli eliitin kätyri: hyväksyt mitään kyselemättä KAIKEN totalitarismin: todellisuudessa Suomen upottamisen pseudoviruksella, EI pelastamisen. Näin juuri Neuvostolitto ja sen kauheudet vankisaaristoineen onnistui. Näin totalitaristisen Kiinan kulttuurivallankumous toimi. Näin kaikki totalitarismi kautta historian on onnistunut: koska moraaliltaan rapautuneet ja propagandalle tahtonsa luovuttaneet käskyjen tottelijat. Pilkkaaminen on aina ollut totalitaristien ase ja sen osaatte. Luonnollisesti nykyisen totalitaristisen hallinnon propagandasiipi hyväksyy: pääsit välittömästi karuselliin pyörimään.
Ilmoita asiaton viesti
😀
Ilmoita asiaton viesti
Tiesin että saan sinut sanattomaksi, olenhan onnistunut ennenkin 😉 Olin myös taannoin oikeassa; halutessasi voit tarkistaa mitä sanoin vuosi sitten ”passeista”, eli CovID, joka tuolloin oli mielestäsi anonista. Ei ole enää. Kohta ei ole vankisaaristotkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Luuletko sinä sinne joutuvasi?
Ilmoita asiaton viesti
En tietenkään luule.
Ilmoita asiaton viesti
Eli olet leirien pitäjien puolella? Kaikenlaisia voimafantasioita.
Ilmoita asiaton viesti
Heh, huono twisti. Oletteko tsekanneet että monessa maassa tällaiset sairaat leirifantasiat ovat jo hyvässä vauhdissa? Näitä maita mm.U.S.A. Kanada, Australia…Jännä, kun ei mediassa mitään. Yleensä nämä tietysti menee lokeroon pelkopropaganda, jolla ajetaan massoja tiettyyn suuntaan ja mikäli kansainvälisiä julistuksia, lakeja ja ihmisoikeuksia edelleen noudatetaan, käytännössä mahdotonta. Tämän hysterian kanssa myöskään näiden rikkominen ei tokikaan ole mahdotonta (koska sitä tehdään jo, surutta) joten taaskin aika näyttää.
Ilmoita asiaton viesti
”Jännä, kun ei mediassa mitään.”
Niin, ei media yleensä internetin syvän päädyn salaliittoteorioita nostele esiin…
Ilmoita asiaton viesti
Esim. CDC: Aug. 9, 2021 ”Operational Considerations for Community Isolation Centers for Covid -19 in Low-Resource Settings”.
Ilmoita asiaton viesti
Tästä johtunee sekin että valtamedia melkein kokonaan vaikeni Ossi Tiihosestakin. Paitsi että oli hänet mainittu siinä Suomen Kuvalehden jutussa joka kertoi hörhöistä jotka ei usko ilmastonmuutokseen. Tiihonen on sittemmin hiukan sakeuttanut soppaansa: enää hän ei usko koronaankaan. Mutta itseensä hän uskoo. Voimakkaasti.
Kyllä täälläkin joku häneen uskoo, ainakin joku sellainen jonka pahin päänsärky on ruotsin kieli.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä lipputulojen pitää kannattaa ja kävijöillä on päätös mikä on kannattavaa!
Ilmoita asiaton viesti
Tämä ”kapina” siis koskee tiukennettuja määräyksiä siitä, että yleisölle pitää olla erilliset osastot erillisine ravintola-, saniteetti- yms. tiloineen. Siellä kyllä noudatetaan yleisömäärän rajoituksia, turvavälejä, maskipakkoa ja ohjaillaan yleisö erillisissä ryhmissä sisään ja ulos.
Määräykset taitavat olla vähän epäsuhdassa sen kanssa, millaista meininkiä urheilutapahtumissa ja ravintoiloissa sovelletaan.
Suomessa yhteiskunnan tuella pyritään siihen, että ooppera ei olisi pelkästään eliitin hupia. Jos ei tuettaisi, niin silloin ei ainakaan millään perusrahvaalla olisi sinne mitään asiaa.
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä. Maksoin Princen konsertista enemmän kuin oopperalipusta.
Ilmoita asiaton viesti
Kansankulttuurin yksi tärkeä alue on lavatanssi. Valtiovallan taholta normaalisti tukea ei tietääkseni tule tälle alueelle. Pelkästään tanssi.net -sivuton mukaan vuonna 2018 järjestettiin 4563 tilaisuutta. Jos laskee varovaisesti keskimääräisen arvauksen mukaan 200 lippua tilaisuutta koti, tekee se 912600 maksavaa asiakasta.
Lavatanssin kansanterveyttä lisäävä vaikutusta ei paljon korosteta eikä tanssiorkesteriden työttömyyttä.
http://tanssi.net/fi/menneet/tilasto.html
Ilmoita asiaton viesti