Aletaan tässä pikkuhiljaa valmistella sitä rajajuttua
Jos sisäministeri Mari Rantasen tiedotustilaisuus jotain kertoi niin sen, että Suomella ei ole mitään valmistautumista itärajan muuttuneeseen tilanteeseen. Suomen valtionjohdolta on mennyt vähintään 3,5 kuukautta tilanteen huomaamisesta siihen, että nyt aletaan selvittämään mitä asialle voisi tehdä. Toimenpiteistä ei ole tietoa, mutta sisäministerin mukaan ne ovat kovempia kuin ”rajanylityspaikkojen aukioloaikojen rajoittaminen”.
”Kaakkois-Suomen rajanylityspaikoille on saapunut elokuusta alkaen poikkeuksellisen paljon henkilöitä, joiden rajanylittämiseen vaadittavat matkustusasiakirjat eivät ole olleet kunnossa. Henkilöt ovat rajatarkastusten yhteydessä hakeneet turvapaikkaa Suomesta”
Ja että elokuun alusta? Ja marraskuun puolivälissä ministeri kertoo, että nyt aletaan valmistella toimia. ”Toistaiseksi ei ole päätetty, millä tavalla mahdollisesti rajanylityksiä aletaan rajoittaa ja ”lopullisesti ei ole vielä päätetty, mitä konkreettisesti aiotaan rajalle tehdä.”
Tavan kansalainen olisi saattanut kuvitella, että kun Venäjä testailee Suomea panemalla paperittomia kolmansien maiden kansalaisia rajan yli, Suomella olisi valmiudet reagoida heti eikä vasta kuukausien jälkeen ryhtyisi pohtimaan että mitähän tälle nyt pitäisi tehdä.
Venäjän sotilastiedustelulla on pari keskeistä prinsiippiä. Mahdollisimman pienin resurssein mahdollisimman paljon tuloksia. Ja mahdollisimman monta kärpästä yhdellä iskulla.
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa Suomea koskien?
”Venäjän tarkoitus on kohdistaa Nato-maihin kasvavaa häirintää, mutta sellaista häirintää joka on jollain tapaa harmaalla alueella. Totuttaa länsi ajatukseen että tuo kaikki on jotenkin normaalia ja niissä rajoissa jotka eivät edellytä sotilaallisia toimenpiteitä.” (TK 11.10.2023)
Ville Rannan piirtämän kuvan tapaan minä näen että Venäjällä on tässä vielä pidemmälle menevä suunnitelma koskien Nato-maihin suunnattua harmaalla alueella olevaa sotilaallista painostusta.
”Näiden rajan yli tulevien islamistien joukossa Venäjä voi syöttää omia miehiään. Lähettää joukossa miehiä vaikka aseiden kanssa rajan yli. Ei siksi että nuo miehet olisivat sotilaallinen uhka itsessään tai tarkoituksenaan toteuttaa operaatioita, vaan pelkästään symbolisen merkityksen vuoksi. Painetta nostaen kokeillakseen reagoiko Suomi sotilaallisesti sotilaalliseen operaatioon. Selittäen jälkeenpäin että kyseessä oli omin päin toimivat yksilöt.” (TK 7.11.2023)
Ja jatkuessaan tämä kuvio voi saada yhä vaarallisempia ulottuvuuksia.
”Jos Ruotsi joutuisi suuntaamaan voimavaransa ulkoista sotilaallista uhkaa vastaan, Venäjän tiedustelun tai Iranin Qudsin olisi helppoa saada länsimaalaiselle arvomaailmalle vihamielisestä aineksesta työkalu sisäisen turvallisuuden murtamiseen. Tuhansista ihmistä, joilla on kokemusta raa´an väkivallan käyttämisestä siviiliväestöä kohtaan ja terrorista kaikkia länsimaisia arvoja edustavia vastaan.” (TK 20.10.2023)
Ilmoita asiaton viesti
Jatkan hieman siitä miten nuo prinsiipit toteutuvat. Kun Venäjä päästää muutaman islamistin Lähi-Idästä rajan yli, Venäjän virkamiehet pystyvät keräämään heiltä maksun. Yli päästyään nuo islamistit toimivat ilmaisena mainoksena islamistiin lähtömaihinsa ja tulee yhä enemmän maksukykyisiä halukkaita. Näin Venäjä minimoi kulunsa ja toisaalta maksimoi tuottonsa.
Venäjän on helppo valjastaa tästä tuottoisaa toimintaa. Ja samaan aikaan kun mylly jauhaa rahaa, se syö sitä Suomesta muodostaen valtavat kulut ja samalla uhkan sisäiselle turvallisuudelle. On lyöty monta kärpästä yhdellä iskulla käytännössä nollabudjetilla. Taloudellisten tavoitteiden lisäksi tuo kuvio toteuttaa sotilaallisia tavoitteita.
Jos tämänkaltaisen rallin pysäyttämiseen ei löydetä keinoja, jossain vaiheessa Venäjä tulee pistämään ison myllyn jauhamaan. Venäjä tulee varmasti ensin kokeilemaan eri seossuhteita ja metodeja löytääkseen oikean tavan toimia, mutta arvioisin että alkuun Venäjän tarkoitus on syöttää tulijoita islamistisista maista siihen saakka kunnes rajavalvonta alkaa rasittua ja vasta myöhemmässä vaiheessa syöttää seassa omia miehiään aseiden kanssa tai ilman rajan yli.
Ilmoita asiaton viesti
”Jos tämänkaltaisen rallin pysäyttämiseen ei löydetä keinoja, jossain vaiheessa Venäjä tulee pistämään ison myllyn jauhamaan.”
Samaa mieltä: Niin kauan kuin Venäjän annetaan häärätä kansainvälisen ”sopimusoikeuden” porsaanrei’issä, Ville Rannankin piirroksissaan kuvaamalla harmaalla alueella, se vain kerää lisää vettä myllyynsä.
Sitten jossain vaiheessa voidaan kokea Roxetteakin suurempi ”Crash, Boom, Bang!”.
Napakkuus on Venäjään päin se jutun juuri – siis sitä päivää odotellessa…
Ilmoita asiaton viesti
Mihinkä suuntaan se kyltti ”Nuija maa” siellä rajalla osoittaa.
Ilmoita asiaton viesti
Onko se vielä, Matti, epäselvää mihin Nuijamaalla ja Bembölellä viitataan?? 😅
Ilmoita asiaton viesti
Olihan surkea esitys. Sisäministerin mukaan asiaan ei voi puuttua ennen kuin ”oikeudelliset edellytykset” täyttyvät. Rajojen sulkeminen on kuulemma mahdollista vasta, jos tilanne uhkaa aiheuttaa uhan maan turvallisuudelle tai kantokyvylle. Ei siis voida toimia ennen kuin maahan on päästetty merkittävä määrä täysin aiheettomia turvapaikanhakijoita. Hölmöläisten meininkiä.
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko raja jossakin 10 000 turvapaikanhakijan tienoilla? Sillä määrällä voisi turvallisesti perustaa vastaanottokeskuksia ja bisnes pyörisi…
Ilmoita asiaton viesti
Eipä sisäministerillä ainakaan ollut tuostakaan käsitystä. Mutta onneksi ryhdytään pikaisesti selvittämään.
Ilmoita asiaton viesti
Raja-aidan pilotti pätkä on jo rakennettu. Tätähän voidaan rakentaa lisää.
Pekka Haavisto on hiljattain lausunut, että raja voidaan sulkea.
Ilmoita asiaton viesti
Raja-aidanpätkän lisärakentaminen ei taida olla nopea ratkaisu tähän semminkin, kun väki tulee raja-asemien kautta eikä sieltä korpimaisemista.
Ilmoita asiaton viesti
– Mitä siellä on ?
– Niin, mitäs itte luulisit ? Ketä siellä mahtas olla ?
Alikersantti Lahtisen tilannearvio itärajaltamme on edelleen ajankohtainen.
Ilmoita asiaton viesti
Saataisiinko jo joulukuussa voima laki, joka kieltää uimalla maahan tulo, vai meneekö se ensi vuoden puolelle?
Ilmoita asiaton viesti
Niin, joillekin tulee hirveä hoppu muutamasta tyypistä, ihan kuin koko maa olisi siitä menetetty. Kolumbiakin selviää ihan mainiosti 2,5 miljoonasta, joten mikäs kiire tässä?
Ilmoita asiaton viesti
Jo, ei ole vielä Solakiven neljästä miljardista afrikkalaisesta kyse. Onneksi.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö itärajan aita ole tehoton? Viipurin rautakaupoista löytyy muutamalla kympillä tikkaita ja voimapihtejä, joilla pääsee aidan yli tai läpi muutamassa minuutissa.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä pitäisi mielestäsi tehdä asialle?
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä valistaa sisäministeriä lainsäädännöstä ja sen suomista mahdollisuuksista ennen kuin se ilmestyy kameran eteen kertomaan, että ”asiaa ryhdytään selvittelemään”.
Ilmoita asiaton viesti
Vastauksestasi jäi substanssi puuttumaan.
Ilmoita asiaton viesti
Minä toivoisin, että substanssi löytyisi vastuuministeriltä.
Ilmoita asiaton viesti
Yleensä PS on ollut sitä mieltä, että lakeja voi muuttaa kulloistakin tilannetta vastaaviksi.
Miksei tätä kenkkua lakia ole muutettu nykyisen hallituksen toimesta, vaikka uhka on ollut hyvin tiedossa?
Ilmoita asiaton viesti
Nyt lakia testataan. Mitä luulet, toimiiko se, vai muutetaanko sitä? Oma veikkaukseni on, että syytetään toimimattomasta laista edellistä hallitusta, mutta muutoin ollaan kuin Ellun kanat.
Toivottavasti olen väärässä.
Ilmoita asiaton viesti
” Oma veikkaukseni on, että syytetään toimimattomasta laista edellistä hallitusta…”
”Älä viitsi puhua puppua, sillä Marinin hallitus, jossa keskusta oli mukana, teki sellaisen lainsäädännön, että joka tilanteessa on otettava vastaan turvapaikan hakemukset. Siis vaikka kyse on hybridivaikuttamisesta. Tällöinkin on oltava paikka itärajalla josta tuo on mahdollista. Lainsäädäntö ei siis oikeuta sulkemaan tahi käännyttämään turvapaikanhakijoita rajalta tulosuuntaan.”
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/henrik-lindblom/polkupyorastako-turvapaikan-este/#comment-4015071
”Tuostakin voidaan kiittää Marinin hallitusta ja sen hyväksymisitä lainsäädännöistä, sillä tuon hallituksen mielestä on turvapaikkahakemukset otettava vastaan turvallisuustilanteista huolimatta. Näin on Marinin hallituksen aikainen lainsäädäntö mahdollistava. Orpon hallituksen on toimittava tuon mukaisesti siihen saakka, kunnes lainsäädäntö on tiukennettu.”
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/henrik-lindblom/polkupyorastako-turvapaikan-este/#comment-4015073
Näetkös nyt Manu? Mitään ei ole tehtävissä koska Marinin hallitus.
Ilmoita asiaton viesti
Toivottavasti valtioneuvosto ymmärtää hyödyntää Sirpa Abdallahin asiantuntemusta, niin ei tule uuteen lakiin samanlaisia valuvikoja, kuin Marinin hallituksen lainsäädäntöön.
Ilmoita asiaton viesti
Pienet ovat Suomen hallituksen mahdollisuudet vaikuttaa yhtään mihinkään, jos vasemmalta kysytään.
Esteinä ovat ainakin ihmisoikeudet, perustuslaki, EU, kansainväliset sopimukset, moraali, empatia, maine, lehdistönvapaus ja tietenkin oikeisiin johtopäätöksiin päätynyt tutkimus.
Riikka Purra, 5.5.2023
Ilmoita asiaton viesti
Pelkkä lakipykälän osaaminen infon aiheena on aika kevyt, jos ei ole tietoa mitä sillä tehdä ja kun kysytään arviota ongelman syistä, vastaus on että kysykää venäläisiltä.
Infon kärki ymmärtääkseni oli, että asiaa ryhdytään selvittämään. Minun kritiikkini kärki on, että miten on mahdollista että suunnitelmat eri tilanteisiin eivät ole jo selvät asiassa, joka on ollut eräänlaisena uhkakuvana jo vuosia ja ainakin Nato-hakemuksestamme lähtien.
Ministeri ei osannut kertoa, mitä pitäisi tapahtua jotta eri toimenpiteisiin ryhdyttäisiin. Ehkä kannattaisi ensin päättää ja infota sitten.
Ilmoita asiaton viesti
”Totta helvetissä meillä on suunnitelmat mitä mielikuvituksellisimpiin tilanteisiin.”
Rantasen infosta ei ilmennyt, että meillä olisi suunnitelmat tähän tilanteeseen. Vaan että sitä ryhdytään selvittämään.
Ilmoita asiaton viesti
Hesarin seurannasta, linkattu blogissa.
”Rantasen mukaan nyt selvitetään, mihin oikeudelliset edellytykset riittävät, ja valtioneuvoston istuntoon valmistellaan esitys.”
Ilmoita asiaton viesti
Ai nyt häntä onkin tulkittu väärin? Hauskaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kuuntelin, olet oikeassa, Termi on valmistella, ei selvittää. Pyydän anteeksi että käytin väärää sanaa.
Paitsi että niinhän minä blogissa tosiaan kirjoitin, nyt aletaan valmistella.
Itse asiahan ei muutu, koska tilanne on ollut päällä 3,5 kuukautta ja tänään on päätetty, että asiaa valmistellaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ai nyt se on demokratiaa, että Suomella ei ole toimintasuunnitelmia tilanteen varalle?
Ilmoita asiaton viesti
”Nyt vaan valitaan mitä noista suunnitelmista toteutetaan.”
Rantanen ei kertonut tietävänsä miten toimitaan. Ai niin mutta sinun selityksesi on, että sitä ei vaan kerrota infossa.
Aika heikoilla kantimilla on tämä puolustelusi, kun 3,5 kuukauteen ei ole tehty mitään toimenpiteitä. Koska demokratia. Ja koska tieto ei välttämättä kulje.
Ilmoita asiaton viesti
Onko tuon rajan käytäntö muuttunut jotenkin elokuun alusta? Siitähän tässä on kysymys.
Jos muuttunut tilanne vaatii yli 3,5 kk aikaa ennen kuin hallitukselle tulee esitys siitä miten toimia kun Venäjä muuttaa käytäntöjään, jossain on oikeasti ongelma. Etenkin kun tuo muuttunut käytäntö on sen uhkakuvan mukainen, mikä on ollut tiedossa jo vuosia.
Pidätkö sinä aikaa kohtuullisena?
Minulta loppuu kohta rautalanka.
Ilmoita asiaton viesti
”Olisi aika vaikea kuvitella, ettei tämä olisi herättänyt opposition vastustusta”
Niin ilman muuta enemmistöhallitus ei voi toimia jos on pelkona että oppositio vastustaa. Rantanen ei tänään osannut muuten sanoa, missä se raja menee mutta hyvä että sinä tiedät missä se ei mene.
En tiennyt että tähän ”Vai kuvitteletko sinä ihan oikeasti ettei asioita tapaudu taustalla, jos niistä ei infota medialle?” oikeasti kuuluu vastata mutta en kuvittele. Sen verran luulen tietäväni että kun asiaa vasta tänään päätettiin ryhtyä valmistelemaan, sitä ei ole sitä ennen päätetty vaikka nykylainsäädäntö olisi antanut mahdollisuuden antaa päätöksen jo kuukausia sitt…
Sori, tohon loppui rautalanka.
Ilmoita asiaton viesti
Listaa nyt sitten ne toimet, joita rajanylityspaikoilla on tehty sen jälkeen kun Venäjä alkoi päästämään paperittomia Suomeen.
Minulle ei ihan riitä sinun vakaumuksesi että on tehty mutta ei kerrottu, kun tilanteen eskaloituminen näyttää ihan selkeältä.
Ilmoita asiaton viesti
”Arvioimme, että tämä tulee jatkumaan ja lisääntymään. Uskoisin, että tällä viikolla ihmisiä saapuu jo kokonaisuudessaan enemmän kuin viime viikolla, sanoo Lukkari.”
Hyvinhän tähän on sitten reagoitu. Eli tilanne vaan pahenee.
Edelleen, Rantanen ei osannut kertoa missä se raja menee mutta ei tarvitse toistaa että ”ei hesarille kaikkea kerrota”.
Tuolla oli ihan eri ääni kellossa: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/marirantanen1/kuka-suojelee-suomalaisten-oikeuksia/
Ilmoita asiaton viesti
Ei mitään, hienoa että et näe mitään ongelmaa.
Multa tosiaan loppui jo lautalanka.
Ilmoita asiaton viesti
Ja-ha, kaverilta poistui kommentit niin muuttui monologiksi tuo ylläoleva,
Ilmoita asiaton viesti
J.S:”..poistui kommentit niin muuttui monologiksi tuo ylläoleva,..”
Hieman ihmettelin Salosen yksinpuhelua monen viestin voimin. Jännästi vielä jokainen viestinsä on vastaus omaan aiempaan viestiinsä. Myöskään ei näy noita poistettuja viestejä, tai siis merkintää että viesti piilotettu/poistettu. Mutta joo..
Mitä sitten piti oikeasti sanomani, niin tokihan tämä on taas itseltäni sitä ”persupuolustelua”, mutta ihan oikeasti olisin Saloselta kysynyt, että mitä pitäisi Rantasen tehdä(oletetaan siis että se on hän joka päättää tekemisistä), kun esimerkiksi Lauri Nurmi kertoo ettei saa tehdä mitään pahaa tulijoille.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/45375679-cb5e-45ad-8103-2ac3316a62f4
Taitaa olla taas sellainen paikka, että jos ei laske sisään, niin on huono, jos laskee sisään, niin voi tulla raskaaks..ei kun. no mutta joo
Ilmoita asiaton viesti
”Iltalehti kysyi sisäministeri Rantaselta, mitä pakkasessa värjötteleville ihmisille aiotaan tehdä.
– No se pitää sitten katsoa siinä kohtaa. Nyt ei vielä ole talvi, Rantanen vastasi.”
Nurmen kysymys on sinällään hyvä ja relevantti. Nyt tosiaan idän rajanylityspaikoilla on jo talvi, mutta toisaalta ne paikat on myös auki ja niistä pääsee maahan. Tämä on nyt linjassa muun infon kanssa, että suunnitelmat ovat tekemättä mutta tuohon pitää olla vastaus siinä vaiheessa jos/kun ne suljetaan.
Minulla ei ole tuohon vastausta, toivon että hallituksella on sitten. Venäjällä ja maailmalla leviävät uutiskuvat hankeen kuolleista pakolaisista Suomen suljetun rajan takana, siinä on vaikea uskottavasti sanoa että Putinin vika vaikka se olisikin. Vähän sinnepäin sama ongelma kuin Israelilla, kun terroristit piilottelevat siviilien takana.
”Sitä pitää sitten katsoa” tai ”ohjataan heikoimmassa asemassa olevat toiselle raja-asemalle” olivat joka tapauksessa aika heikkoja vastauksia.
Ilmoita asiaton viesti
Nykyisten lakien puitteissa valtioneuvosto voisi tehdä jo huomenna päätöksen, että turvapaikkaa voi hakea vain yhdessä maahantulopaikassa. Sellainen voisi olla Helsingin lentoasema. Karsisi heti itärajalta pyrkijät.
Itärajan yli ilman matkustusasiakirjoja saapuneiden määrä on vielä suhteellisen pieni, noin sata. Mutta maanantaina tuli jo kolmekymmentä lisää, eli määrä on jyrkässä nousussa. Kolmekymmentä päivässä tekee 10000 vuodessa. ja kun määrä kasvaa nyt eksponentiaalisesti, niin muutaman viikon päästä tulijoita voi olla jo tuhansia. Toimiin on ryhdyttävä heti!
Ilmoita asiaton viesti
Siis turha lehdistötilaisuus sisäministeriltä. Tuon sijasta valtioneuvosto olisi voinut tänään kokoontua ja tehdä lain mahdollistaman päätöksen keskittää turvapaikan haku yhteen paikkaan. Esim. Helsingin lentoasemalle tai Turun satamaan. Tuo ryssien organisoima turvapaikanhakijoiden roudaaminen itärajalle loppuisi siihen. Mutta nyt jahkaillaan, persut ovat tiukan paikan tullen samanlaisia lapasia kuin muutkin.
Ilmoita asiaton viesti
Rantanen vastasi kysyttäessä että jos suljetulle raja-asemalle tulee väkeä, lapset ja heikoimmassa asemassa olevat ohjataan sieltä avoinna olevalle raja-asemalle.
Harmi kun toimittajilta jäi pari jatkokysymystä tekemättä, kuten:
1) Miten heidät tunnistetaan joukosta
2 Miten lapset ja heikoimmassa asemassa olevat ohjataan toiselle raja-asemalle?
En tiedä mutta luulen, ettei hän tarkoittanut Helsinki-Vantaata.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt ryhdytään selvittelemään ja valmistelemaan = valmis esitys?
Ilmoita asiaton viesti
Tätä oikeistohallituksen vellihousuista toimintaa ihmettelen minäkin. Tässä raja-asiassa ja Maarianhaminan konsulaatin sulkemisessa. Ei suljeta! Ei sitä voi tehdä kun Molotovin kanssa vuonna 1940 on asia sovittu! Ja kun jotain on sovittu sata vuotta sitten Kansainliiton myötävaikutuksella, niin se pitää!
Molotohvi on kuollut ja Kansainliitto kadonnut maailman tuuliin. Maailma ja valtiolliset olot ovat täysin muuttuneet, mutta sitä ei ole huomannut nykyhallitus. Itänaapurin kanssa solmitut lähes sakramentaaliset sopimukset ovat pyhiä maailman tappiin! Ei niiden voimassaoloa voi lopettaa; vaikka naapuri on pistänyt kaikenlaiset sopimukset kanssamme huussin naulaan vuodesta 1939.
No, hyppäsin toiseen asiaan, mutta kyllä tätä vasta sietääkin ihmetellä.
Ilmoita asiaton viesti
Asiaa ei ole sovittu Molotovin kanssa. Konsulaatti liittyy Pariisin rauhansopimukseen 1921? ja Ahvenanmaan demilitarisointiin.
Ilmeisesti kansainväliset sopimukset tulevat esteeksi.
Mielsetäni toki konsulaatti pitäisi sulkea ja Ahvenanmaan demilitarisointi päättää.
Ilmoita asiaton viesti
Molotov oli ja meni.. Uusi aika – uudet kujeet!
Ilmoita asiaton viesti
Niin. Molotov ei liity asiaan mitenkään Maarianhaminan konsulaattiin.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös Neuvostoliiton valvontaoikeudesta demilitarisointiin sovittu vasta 1940 talvisodan päättäneessä rauhassa? Ei siitä sovittu vuoden 1921 sopimuksessa, jolloin Neuvosto-Venäjä ei ollut edes sopimusosapuoli. Eikä 1921 solmittu mitään Pariisin rauhansopimusta.
Ilmoita asiaton viesti
Srry Pariisin rauhanspimuksesta.
Itse asiassa Ahvenenmaa demilitarisitiin 1856? Krimin sdan jälkeen.
Ja se vahvistettiin 1922 WWI:n jälkeen.
Ahvenanmaan demilitarisaatiosta on sovittu Suomen, Ruotsin, Tanskan, Viron, Latvian, Puolan, Saksan, Ranskan, Italian ja Britannian kesken vuoden 1922 sopimuksella Ahvenanmaan saarten linnoittamattomuudesta (SopS 1/1922). Lisäksi Ahvenanmaan saarten demilitarisaatiosta on erikseen sovittu vuonna 1940 Suomen ja Neuvostoliiton välillä (SopS 24/1940). Molemmat sopimukset kieltävät Suomea rakentamasta alueelle mitään kiinteitä puolustuslaitteita, sotilaslentokenttiä tai muita sotilaallisiin tarkoituksiin suunniteltuja laitteita.[55][56]
Ilmoita asiaton viesti
Kuten huomaat ei Neuvostoliitto eikä sen seuraajavaltio Venäjä ole vuosien 1921-22 sopimusten osapuoli. Demilitarisaation päättänisestä voidaan sopia noiden 9 muun osapuolen kanssa. Kaikki ovat Ruotsia lukuunottamatta Naton jäseniä ( ja Ruotsikin kohta), eikä niillä ole luultavasti mitään demilitarisaation lopettamista vastaan, päinvastoin.
Mitä tulee vuoden 1856 sopimukseen, niin Britannia ja Ranska halusivat estää Venäjää linnoittamasta Ahvenanmaata. Ihan erilainen konteksti siis. Venäjä ei ole Ahvenanmaata linnoittamassa.
On totta että vuosien 1940 ja 1947 rauhansopimuksiin kirjattiin Ahvenanmaan linnoittamattomuus. Pariisin rauhassa kiellettiin Suomelta myös tietyt aseet. Suomi ilmoitti 1992 yksipuolisesti, että Pariisin rauhan aserajoituspykälät eivät ole enää voimassa. Jos silloin saatettin toimia noin, niin miksi ei nyt? Yleisperiaate kansainvälisisissä sopimuksissa on, että kun oloshteet olennaisesti muuttuvat, niin sopimukset voivat raueta. Ja olosuhteet ovat nyt todellakin muuttuneet, niin demilitarisaation kuin etenkin Venäjän oikeuden valvoa sitä osalta!
Ilmoita asiaton viesti
Tätä ovat ilmeisesti virkamiehet selvitelleet ja tulos olisi että yksipuolinen demilitarisaation irtisanominen ei olisi teknisesti mahdollista.
Jos demilitarisaatio irtisanotaan niin konsulaatin olemassaololta putoaa pohja ja se voidaan sulkea.
Kysymys kuuluukin sitten että mitä Venäjä voi tehdä jos sopimus puretaan. Ryhtyykö se sotaan, mahdollisesti jopa Natoa vastaan?
Ja vastaavasti, jos Suomi purkaa sopimuksen ja Venäjä aloittaa sotatoimet niin tuleeko Nato apuun?
Ilmoita asiaton viesti
https://reservilainen.fi/ahvenanmaan-demilitarisointia-koskeva-asiakirja-vuodelta-1940-on-monitulkintainen/
Lainaus linkin tekstistä:
Uskoisin että teksti pitää paikkansa.
”Neuvostoliiton kanssa solmittu sopimus Ahvenanmaasta allekirjoitettiin 11.10.1940. Suomi joutui suostumaan sopimukseen, jossa velvoitteet olivat sillä ja oikeudet Neuvostoliitolla. Sopimuksessa mainittiin vain aseettomuus, ei puolueettomuutta. Ahvenanmaan kolmas demilitarisointi vahvistettiin toteutuneeksi 16.2.1941 allekirjoitetulla dokumentilla.”
Ilmoita asiaton viesti
Taidatkos asian paremmin sanoa kuin Pekka Näränen? En minä ainakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin Pekka!
Ilmoita asiaton viesti
Höpö…höpö Jocke!
Ahvenanmaan demilitarisointiin Molotovin kanssa vuonna 1940 tehty sopimus konsulaatin perustamisesta demilitarisointia valvomaan liittyy.
Ilmoita asiaton viesti
”Kun läntisessä maailmassa uskotaan että valta saadaan vaikuttamalla talouteen, venäläisessä ajattelussa valta saadaan vaikuttamalla tahtoon. Kun läntinen tiedustelu ja propaganda pyrkii operoimaan tunteen ja logiikan rajapinnassa, venäläinen tiedustelu ja propaganda pyrkii operoimaan alitajunnan ja logiikan rajapinnassa.”
Venäjän vastatoimien tarkoitus ja syy eivät useinkaan ole olleet suoraan tulkittavissa edellisestä johtuen. Niillä on epäsuora tavoite. Venäjän toimien tarkoitus on manipuloida vastapuoli tekemään joku päätös, jonka se haluaa useinkin pitää salassa vastapuolen tietoisuudelta.
”Ohjusten romut Romaniassa ja katkennut kaasuputki Suomenlahdella ovat nimittäin venäläistä siedätyshoitoa tulevaa varten.” Kun Venäjä tulee raja-asiassa kokeilemaan eri seossuhteita ja metodeja… Mikä on tavoite… Mitä on se mihin Venäjä haluaa suomalaiset siedättää… Mikä on se päätös mihin Venäjä haluaa suomalaiset manipuloida?
Venäjä etsii metodia jolla suomalaiset tekisivät sille erittäin tärkeän periaatepäätöksen ja lukitsisivat vastauksen. ”Aseellinen henkeä ja terveyttä uhkaava rajavalvonta on poissuljettua.” Alussa varovaisesti toimien Venäjä haluaa ensin siedättää suomalaiset tuohon ajatteluun. Jos Suomessa päätetään ja yleisesti hyväksytään ajatus että henkeä ja terveyttä uhkaava rajavalvonta on keinona pois suljetttu islamistien tulviessa rajan yli, Kremlissä kiljutaan riemusta. Portit ovat auenneet.
Se tarkoittaa sitä että Venäjä voi muuttaa materiaalia ja huoletta lähettää islamistien seassa aseistettuja miehiä rajan yli ja osoittaa että Suomi ja samalla Nato on henkisesti kykenemätön vastaamaan Venäjän sotilaalliseen operaatioon sen maaperällä.
Ilmoita asiaton viesti
Orpollakin oli sentään jotain sanottavaa asiaan liittyvistä mahdollisuuksista, ja arvio tilanteesta. Ei tainnut huomata briiffata sisäministeriä.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6df42a52-92ea-470b-8e3b-6bbcbfdc0ca3
Ilmoita asiaton viesti
eilen taisi tulla 30 hakijaa, sitä aiemmin keskimäärin yksi päivässä kolmen kuukauden aikana. Taitaa muita reittejä pitkin tulla paljon enemmän.
Toki tälle pitää stoppi saada jos 30 per päivä tai enemmän jatkuu.
Ilmoita asiaton viesti
Yksi päivässä merkitsee noin sataa hakijaa.
Eihän se määrä ole tietenkään suuri mutta kyse on Venäjän rajaviranomaisten muuttuneesta käytännöstä, jonka olisi kyllä pitänyt soittaa kelloja jo vähän aikaisemminkin.
Minusta on kummallista, jos sisäministeri ei tiedä miten asiaan pitäisi reagoida. Tai mitä pitäisi ajatella Rantasen ajatuksesta että jos raja-asema on kiinni, hakijat ohjataan sitten toiselle raja-asemalle?
Ilmoita asiaton viesti
Muistaakseni on myös sellainen mahdollisuus että turvapaikanhaku keskitetään yhdelle raja-asemalle eli Helsinki-Vantaan lentokentälle.
Ilmoita asiaton viesti
Kysehän on siitä, että Venäjän rajan yli tulevat eivät ole pakolaisia millään muotoa vaan Venäjän sodankäynnin aseita. Ei tässä ole kyse määristä. Yhtäkään ei saa päästää Suomeen.
Muiden rajojen yli tulevat ovat kaikkea muuta, osa oikeita pakolaisia.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan tässä ollut jo 8 (kahdeksan) vuotta aikaa valmistella julkista paremmankin tiedon pohjalta:
Tutkijan mukaan Venäjä uhkasi Suomea 1,3 miljoonalla tulijalla 2015-2016
Tällä hetkellä Venäjä testaa, mitä Suomi oppi aiemmasta siirtolaisaallosta. Ulkopoliittisen instituutin johtava tutkija Charly Salonius-Pasternak sanoo yhteisöalusta X:llä, että Venäjä uhkasi voivansa lähettää Suomeen noin 1,3 miljoonaa ihmistä vuosina 2015-2016.
https://www.verkkouutiset.fi/a/tutkijan-mukaan-venaja-uhkasi-suomea-13-miljoonalla-tulijalla-2015-2016/#2f0cb494
– Oli kai jo paikallaan julkaista asia nyt, kun emme enää joudu liittoutumattoman ahdistellun pakokauhun valtaan?
Ilmoita asiaton viesti
Tämänsyksyiset määräthän ovat mitättömiä. Mainitsen kuitenkin yhden filosofisen ongelman:
Vuosina 2015-16 ilmeni usein, että turvapaikanhakija oli asunut omalta kannaltaan turvallisella Venäjällä 5–10 vuotta.
Tämänsyksyiset ovat kai tulleet aika suoraan sotaa käyvästä kotimaastaan sotaa käyvän Venäjän läpi. Kuka suomalainen ministeri tai virkamies kertoo medialle ensimmäisenä, että Venäjähän on ihan turvallinen maa?
Ilmoita asiaton viesti
Mistä me tiedämme, että tämänsyksyiset ovat tulleet suoraan kotimaastaan sodan keskeltä?
Pointtina ei nyt ole määrät tai tulijan motiivi, vaan Venäjän muuttunut rajakäytäntö.
Ilmoita asiaton viesti
Ei minulla tilastoa ole. Pointti on tietenkin tärkeä, mutta ajattelin muistuttaa siitä, että Venäjällä on muuttunut muukin kuin rajakäytäntö.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjä ON HEILLE turvallinen maa. Venäjä ei ole turvallinen niille, jotka vastustavat Venäjän nykymenoa.
Ilmoita asiaton viesti
En usko, että asialliset perusteet turvapaikan hakemiseksi Suomesta monessakaan tapauksessa täyttyvät. Haluan kuitenkin nähdä muutenkin niin sujuvasanaisen reettorin Mari Rantasen ylistävän Venäjän turvallisuutta A-studiossa.
Ilmoita asiaton viesti
Turkki, Irak, Iran ja monet Afrikan ja Aasian maat, kuten myös Pohjois-Korea ovat Venäjän hyviä ystäviä nykyisin. Luulisi, että sekin vaikuttaisi siihen, että näistä maista tulijoiden on turvallista olla Venäjällä. Ainakin he ovat hyvin tervetulleita. Jo viime vuosikymmenellä ollessani Izhevskissä töissä jopa yliopiston yhteistyön painopiste muuttui niin, että vaihto-opiskelijat alkoivat olla näistä Venäjän mielestä ystävällisistä maista eli arabeja, mustaihoisia ja eteläamerikkalaisia näkyi paljon.
Ilmoita asiaton viesti
Asiaa ehkä hieman taustoittaa se että 9 kuukauden aikana Suomeen tuli 52000 muuttajaa. Osa toki paluumuuttajia ja Ukrainasta osa. Silti olemme edellä vuoden 2015 luvuista. Taidamme olla hiukan sokeita läntisen rajan ylittäjien suhteen.
Ilmoita asiaton viesti
Salonenhan siellä länsirajalla voisi hyvin olla kiikaroimassa sukellusveneellä tulevia irakilaisia.
Ilmoita asiaton viesti
Sukellusveneellä on hankala kiikaroida.
Ilmoita asiaton viesti
Höh, onhan niissä periskooppi.
Ilmoita asiaton viesti
Rantanen ei yksilöinyt puuttumiskeinoja, vaan viittasi niihin pelkästään järeämpinä keinoina, jotka voidaan ottaa käyttöön tarvittaessa.
Ilmoita asiaton viesti
Rajavartiolaitos otti jo järeät keinot käyttöön: Polkupyörällä saapumista ei enää sallita. Kyseessä on laitoksen mukaan toimenpide (sanatarkasti) ”laittoman maahanmuuton hallitsemiseksi ja rajaturvallisuuden varmistamiseksi”.
Eikä jalkaisin tuleminen ole aikaisemminkaan ollut sallittua.
Joten, ei hätää.
Ilmoita asiaton viesti
Hallitus ryhtyi pikaisiin toimiin ja selvittää mitkä toimenpiteet ovat mahdollisia. Alkuvuodesta hallitus ryhtyy rankkoihin toimiin ja esittää Venäjälle nootin, jossa Suomen hallitus paheksuu Venäjän toimia. Nootissa Suomen hallitus ei esitä, että se on huolestunut tilanteesta vaan sanamuoto on jyrkempi, hallitus on hyvin huolestunut.
Ilmoita asiaton viesti
Tai sitten vähintäänkin suhtautuu kriittisesti…..
Ilmoita asiaton viesti
Aikanaan täällä kovasti naurettiin ja halveksitiin, kun Trumppi halusi rakentaa muurin Meksikon rajalle. Nyt täällä sitten kyhäillään jotain koepätkää, josta varmaan on suuri hyöty.
Ilmoita asiaton viesti
On tämä tosiaan kummallista, että asiaa ei ole hoidettu kaiken varalta jo entisen hallituksen toimesta!? Pykälät viilattu ajan tasalle. Jo tuolloin oli nähty Venäjän johdon päätön toiminta.
Raja-aitaa rakennetaan, mutta mitä sillä tekee kun raja-aseman portista saa marssia maahan parijonossa?
Kun touhua raja-asemalla on katsellut televisiosta niin näyttää siltä, että hiukkaa vaille on ettei tulijaa ohjata sisään oikein käsikynkästä.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän tuossa ole käydy venäläisten rajaviranomaisten kanssa keskustelu miksi heidän puoleltaan lasketaan läpi ilman papereita. Tämähän on ollut kiva lisäpalvelu venäläisiltä. Ne suomalaiselle rajalle tulleet turvapaikanhakijat toki ohjataa turvapaikkakäsittelyyn ihan normaalisti. Ehkä olisi itärajan kautta tulleet parempi pitää vähän tarkemmin säilössä turvapaikkaoikeuden käsittelyn ajaksi.
Ehkä oleellista on miettiä mitkä toimet rajalla vaikeuttavat venäläisten omaa toimintaa tarpeeksi, jotta tämän sortin pakolaisten kauttakulku saadaan loppumaan. Ehkä lopputulos on, että venäjän puolelta otetaan takaisin enää suomalaisia ja turvapaikanhakijoita. Ja toiseen suuntaan saa kulkea enää venäjän passin kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Virheet taisivat tehdä viime vaalikaudella kaikkensa kun näitä lakeja yritettiin järkevöittää.
Ohisalo oli siinä kärjessä.
Ilmoita asiaton viesti
Virheet, olipas tuore anagrammi. Ei tosin ollenkaan niin hauska kuin klassikko ulostemassapieru.
Ilmoita asiaton viesti
Se nyt on vaan niin, että viime vaalikaudella persujen mielestä vastaavat ongelmat kuin nyt oli niin helppoa hoitaa, mutta nyt hallitusvastuussa ne ovatkin niin vaikeita niin vaikeita että!
Ilmoita asiaton viesti
Kukin vuorollaan aina, nyt on persujen vuoro kärsiä hallitusvastuusta ja edellisten tarjota helppoja ratkaisuja. Ja sitten taas toisin päin.
Ehkä ketjun hauskin selitys edellä oli, että ei voitu tehdä mitään koska oppositio olisi vastustanut.
Ilmoita asiaton viesti
Jokohan iltapäivälehdistö ehtii huomiseksi kaivella Rantasen ja Purran aikaisempia lausuntoja laittoman maahantulon estävistä toimista?
PS:n mukaanhan ’rajat kiinni’ on pelkkä poliittisen tahdon asia.
Ilmoita asiaton viesti
No siinäpä on pällisteltäväksi Rantasen aiempia mietteitä oppositiosta:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/marirantanen1/kuka-suojelee-suomalaisten-oikeuksia/
X
Ilmoita asiaton viesti
Todella anteeksiantamatonta tehottomuutta ja epäpätevyyttä päättäjiltämme.
Ilmoita asiaton viesti
Ville Rannalla välähti taas:
https://www.facebook.com/photo?fbid=897523715097588&set=a.304820397701259
Ilmoita asiaton viesti
Sinisilmä-Rantanen on A-studiossa huono parodia itsestään. Mikä todella on lain mainitsema ” konkreettinen uhka” tulijoista? Naurettavaa pelleilyä, tulijoilla on lain mukaan oikeus kansainväliseen suojeluun eikä sinisilmä voi sille mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaa katsoa Kympin uutisten rajaviranomaisen haastattelu.
Tämä ”kansainvälinen suojelu” on ko. käytännön asiantuntijan mukaan yksi merkillinen eurooppalainen tabu jota pitäisi koko EU:n alueella arvioida uudestaan.
Siis tämä että taikasana ”asylum” avaa kaikki ovet ja maahanpyrkijä pääsee automaattisesti ns. pitkään käsittelyyn joka mahdollistaa valituskierteen kautta laittomaan oleskeluun maassa.
Siis sen sijaan että rajaviranomaisten työkalupakissa olisi ihan maalaisjärkeen kuuluva mahdollisuus tehdä jo rajalla ensimmäinen arvio ja pikakäännytys jos sille on edellytykset, nyt rajaviranomaiset ovat käytännössä kädettömiä mm. ulkovallan laittomalle vaikuttamiselle.
Ilmoita asiaton viesti
Arvioida voi itse kukin mitä huvittaa, mutta kansainväliseen suojeluun viitataan jopa tämän persujen runnoman rajavartiolain 16 pykälän tekstissä.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös tämän lain tehnyt Marinin hallitus?
Se jäi hampaattomaksi mm. Ohisalon vastustuksen takia.
Miksi Snellman haluaa maahamme ammattitaidottmia, paljolti luku- ja kirjoitustaidottomia ihmisiä elätettäväksemme?
Ilmoita asiaton viesti
Lue Jussilan kommentti alempaa ja mieti uusiksi, kuka tässä on hampaaton.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/jannesalonen11/aletaan-tassa-pikkuhiljaa-valmistella-sita-rajajuttua/#comment-4015795
Uskomatonta, että jotkut persut ryhtyvät puolustelemaan jopa käsien päällä istumista kunhan istuja vaan on omasta porukasta.
Ilmoita asiaton viesti