Kaupunkien keskustoja ei pidä näivettää!
Ei ole järkeä sumputtaa keskustaa.
Helsingissä tehty paljon autoiluvihamielistä politiikkaa ja keskusta näivettyy.
Kannattaako ajaa asiakkaat kehäteiden varsille?
Katuja kavennetaan, pysäköintipaikkoja vähennetään ja muutetaan maksullisiksi, nopeuksia lasketaan.
Ei kaupunkibulevardeja, ei tietulleja
Uusien ratikkalinjausten vuoksi paljon pysäköintipaikkoja jo menetetty ja puistoista napsastu paloja.
Suomessa on liikenne aina ollut lypsylehmä ja sitä on aina verotettu raskaasti, joten ilmastohöperyydessä ei pidä lisätä enää maksuja. Lisämaksuja autoiluun ei tarvita, ei tietulleja eikä ruuhkamaksuja. Jokainen saa ajella huvikseenkin ja käydä tapaamassa ystäviä ja sukulaisia.
Helsingin pitää olla autoilu ystävällinen, joten naapurikunnistakin ihmiset tykkäävät pistäytyä keskustassa asioilla.
Asuinalueita rakennettaessa pitää huomioida autoilijat! Ihmisillä on autoja, niin niille on rakennettava paikkojakin. Halvinta on rakentaa paikkoja silloin kun talokin rakennetaan.
Huomioitava myös vieraspaikkojen tarve ja yritysten asiakkaiden pitää päästä liikkeen luo autolla.
Keskustassa asuvat tarvitsevat autopaikkansa ja siellä vierailevat ihmiset tai kaupankäyntimatkoillaan.
Mikäli poistamme autopaikat ja lopuista teemme liian kalliita, niin keskusta näivettyy
Useat kaupungit ovat tehneet autoiluvihamielistä politiikkaa ja näivettäneet keskustat.
– Autoileva asiakas on edelleen tärkeä, ja monet menevät ostoksille sinne, minne he pääsevät helpoimmin omalla autolla.
Monen autoilu voi kallistua roimasti: Helsingissä pysäköintipaikat saattavat vähentyä ja maksut nousta rajusti – asukas: ”Ei mitään järkeä”
Otsikon kanssa yhtenevää olisi vaatia vihreitä ulos kaupungeista.
Ilmoita asiaton viesti
#Kokoomus on ollut hyvä kumppani vihreille Helsingissä.
Jo viime valtuusto on vähentänyt pysäköintipaikkoja ja tämä valtuusto on jatkanut toimintaa.
Kokoomuksen Meri ehdotti jopa ilmaisten pysäköintipaikkojen poistamista vuonna 2020
juttu 12.08.2020
Helsingistä esitetään poistettavaksi 900 ilmaista pysäköintipaikkaa
https://www.is.fi/autot/art-2000006599370.html
Ilmoita asiaton viesti
Sylettää koko suuntaus.
Kotikaupunkini Kouvolan keskustaa on näivetetty vauhdilla marketeilla kantakaupungista katsoen korvessa Kuusankosken ja Kouvolan välissä.
Viimeinen niitti oli se, kun Postin toimipiste siirrettiin Kouvolasta markettiin noin 7 kilometrin päähän.
Autoton, kuten minä, saa tärvätä aikaansa paketin lähettämiseen puoli päivää.
Ilmoita asiaton viesti
Helsinkitunnelia on haluttu ja vastustettu. Siinä asiassa Kokoomus ja Vihreät on napit vastakkain.
Kyllähän siellä Hesan alla tunneleita on, mutta ihan läpiajo ei maan alla taida onnistua. Täältä länsisuunnalta kuitenkin pääsee jo Ruoholahdenkadulta ihan keskustaan ja saattaa pysäköintipaikkakin löytyä, kallis toki on.
Vihreille Helsinkitunneli on myrkkyä, kun se helpottaisi yksityisautoilua, mikä ei yksinkertaisesti käy. Mitään väliä ei ole sillä, mitä etuja siitä olisi. Ei kiinnosta laaja kävelykeskusta eikä helpotus jakeluliikenteelle, kun on isompi missio.
Ilmoita asiaton viesti
”Kaupunkien keskustoja ei pidä näivettää!”
Juu. Sitten voidaan pohtia, onko tila kaupunkien keskustoissa tarkoitettu ihmisille vai autoille.
Ilmoita asiaton viesti
Tyhjille toimistoille ne on enenevässä määrin tarkoitettu.
Ilmoita asiaton viesti
Maan alla olisi tilaa ollut riittävästi. Helsinki-tunneli oli älykäs ehdotus.
Ilmoita asiaton viesti
Mä olen kuullut juttua, että ihmiset käyttää niitä autoja liikkumiseen. Sillä saattaa olla jotain tekemistä sen kanssa, että ko. liikkumismuodon torppaamisella on vaikutus keskustassa liikkuvien ihmisten määrään.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole mahdollista samaan aikaan saada paljon ihmisiä kaupungin keskustaan ja edellyttää että he tulevat sinne yksityisautoilla.
Ilmoita asiaton viesti
Kukas on edellyttänyt yksityisautoilua? Se, että yksityisautoilua ei torpata, ei millään muotoa tarkoita etteikö sinne keskustaan voisi tulla myös muilla tavoin.
Ilmoita asiaton viesti
Kommentistasi tulkitsin, että esitit keskustan vetovoiman olevan yksityisautoilusta riippuvainen. Taisin sitten tulkita väärin.
Ilmoita asiaton viesti
Ihme sekoilua. Se että yksityisautoilua ei torpata, ei tarkoita sitä että yksityisautoilua edellytettäisiin keskustassa asioimiseksi. Sinne pääsee edelleen myös muilla keinoin.
Jos taas yksityisautoilu torpataan, se _edellyttää_ keskustassa asioivilta muita liikkumismuotoja, ts. yksityisautoilla saapuvat jäävät pois -> vähemmän ihmisiä keskustassa.
Ilmoita asiaton viesti
No niin. Keskustaan siis voi tulla vain osa ihmisistä yksityisautoilla. Autoilijan kannattaakin toivoa kaikkien muiden käyttävän jotain muuta liikkumismuotoa. Tiedossani ei silti ole, että sitä oltaisiin missään ”torppaamassa”. Toki yleensä niin, että kun autoilta on vapautettu tilaa ihmisille, esimerkiksi katu muutettu kävelykaduksi, on keskustan viihtyisyys ja vetovoima parantunut.
Ilmoita asiaton viesti
”Autoilijan kannattaakin toivoa kaikkien muiden käyttävän jotain muuta liikkumismuotoa”
Joo, ja sitten autoilija törmää todellisuuteen, jossa ne sisääntulo- ja kokoomaväylistä lohkotut pyöräkaistat ovat suurimman osan vuotta tyhjiä, ja parhaimmalla kesäkelilläkin aika lailla väljiä.
Oikeastihan liikennepolitiikkaa ei suuremmissa kaupungeissa ole enää pitkään aikaan ohjannut se, että ihmiset pääsisivät liikkumaan, vaan Soininvaaralainen virhekuvitelma siitä, että ”kun autoliikennettä vaikeuttaa, se vain häviää jonnekin”. Siinä mielessä toki häviää, että ihmiset jättävät keskustat rauhaan ja siirtyvät asioimaan keskustan ulkopuolelle rakennetuissa hehtaarihalleissa.
Se on sitä keskustan lisääntynyttä vetovoimaa parhaimmillaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ei sisääntuloväylien kaistat ole ratkaisu, kun ongelmana on keskustan katuverkon välityskyky.
Pyörätie muuten voi välittää ihan hyvän määrän liikennettä vaikka se näyttäisikin tyhjemmältä. Autoilun ongelma kaupunkiliikenteessä on sen vaatima tila.
https://www.instagram.com/p/CFuH3vjlfyT/?utm_source=ig_embed&ig_rid=c76887c3-79fa-4039-acc8-56535d7c61f3
Jos mittaina käytetään sitä, paljonko ihmiset ovat vapailla markkinoilla asumisestaan maksamaan, ei nykyisiä kaupunkisuunnittelun trendejä voi mielestäni pitää kovin epäonnistuneina.
Ilmoita asiaton viesti
Noissa eri liikkumismuotojen välisissä vertailuissa on se ongelma, että ne ovat teoreettisia. Oikea vertailukohta on se, paljonko tilaa eri liikkumismuodot todellisuudessa vievät yhtä käyttäjää kohden. Se ei paljon lohduta, että teoriassa kaistalle menisi paljon enemmänkin porukkaa, jos siellä ei liiku juuri ketään. Silloin se ei ole mitään muuta kuin tarkoituksella luotu pullonkaulatekijä.
Ilmoita asiaton viesti
Helsingin keskustan näivettymisen todellisen syyn löydät ihan karttaa katsomalla. Hankalasti tavoitettava liikennesumppu niemen kärjessä. Kun etätöiden takia useimpien ei tarvitse mennä edes konttorille, niin kovin paljon ylimääräistä iltaohjelman etsijää tai shoppailijaa ei keskustassa liiku. Voihan sitä purnata, muttei se Helsingin keskusta siitä virkoa edes autoliikennettä helpottamalla. Autoileva löytää paljon helpommin saavutettavia shoppailu- ja elämysmahdollisuuksia ilman ylimääräistä ja aikaavievää ajoa keskustaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ei Helsingin niemi mikään rajoite ole vaan vihreät.
Helsinki-tunneli olisi pitänyt autot paljolti maan alla ja ratkaissut myös itä-länsi liikkuvuuden. Vaan ei ratkaisu kelvannut pöljille.
Ilmoita asiaton viesti
Olisihan se aikanaan helpottanut keskustan läpi ajamista. Nyt kun Stadin suuntaan ei ole juuri kenelläkään asiaa, niin Kehä I vetää melko hyvin. Kannatin aikanaan keskustatunnelia kovasta hinnasta huolimatta. Nyt ratkaiskoon helsinkiläiset ihan itse mihin liiat rahansa laittavat. Ei voisi vähempää kiinnostaa. Raidejokerikin tulee todennäköisesti olemaan pahasti kannattamaton. Liikkuminen on vähentynyt niin dramaattisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä on liikkumisen vähentymisen syynä? Olisiko se sen vaikeuttaminen.
Itse kävisin mielelläni Kauppatorilla, mutta en sinne bussilla ja metrolla lähde. Se vie liikaa aikaa eikä ostoskasseja tee mieli raahata pitkään.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllähän Kauppatorille pääsee nykyisin autolla melko helposti. Lyhyen shoppailutuokion parkkimaksutkaan evät tuhoa taloutta jos haluaa maksaa torin ylihinnoittelusta muutenkin. Parkkipaikkojakin löytyy hyvin. Jos ei muuten, niin Kluuvin parkkitunnelista.
Sinne pääsee autolla nykyisin helposti juuri sen vuoksi, ettei sinne kenelläkään ole varsinaisesti asiaa. Syy liikkumisen vähenemiseen on digitalisaatiossa. Tavarat ja palvelut liikkuvat ihmisten luokse eikä enää päinvastoin. Itsellä on muutamassa vuodessa ajokilsat pudonneet kolmannekseen ilman mitään autoilun välttelyä. Biokaasullahan se ei ole edes ympäristörikos.
Ilmoita asiaton viesti
Raidejokeri on todellinen liikennesuunnittelun pohjanoteeraus.
Kuinka moni viitsiii kulkea 20 km:n tuntinopeudella liikkuvassa, kaikilla maitolaitureilla pysähtyvässä liikennevälineessä.
Ilmoita asiaton viesti
Luulenpa, että hyvin moni.
Ilmoita asiaton viesti
”Helsingin pitää olla autoilu ystävällinen, joten naapurikunnistakin ihmiset tykkäävät pistäytyä keskustassa asioilla.”
Näinhän ei tule valitettavasti käymään, liikkeiden muutto keskustasta muualle on jo vahvasti käynnissä. Tässäkö on Helsingin tulevaisuus (myös sarkasmia mukana):
https://www.youtube.com/watch?v=PYYZFcvQfRg
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kirjoitus! Kyllähän Helsingin keskustassa pitää saada ajaa aina autolla. Varsinkin espalla. Varsinkin mustalla mersulla. Kovaa. Ainakin persujen pitää saada lupa siihen.
Ilmoita asiaton viesti
Tiellä ajamiseen antaa luvan poliisi, kun ajokortin antaa
Espan kaahari on persu.
Hän on myös valtion virkamies. Jotka tuntevat hänet ovat fiksuna kaverina pitäneet.
Hän oli kunnossa tunteja aiemmin toritapahtumassa.
Päihteitä on käytetty ja mitä, selviää myöhemmin.
Persut vastustaa huumeita.
Videon perusteella ei ollut ihan kunnossa kun poliisi otti kiinni.
Ilmoita asiaton viesti
”Päihteitä on käytetty ja mitä, selviää myöhemmin.
Persut vastustaa huumeita.”
Siispä jos persu ei käyttänyt huumeita, on asia kunnossa ja ok persujen mielestä. Tärkeintähän on tuo että saa ajaa kovaa keskustassa, kuten juuri blogissa esitettiin.
Autoilijan etu on tärkeä ja sen tulee ylittää kaikki jalankulkijoiden hörhöedut.
Ilmoita asiaton viesti