Karjuvan työvoimapulan pojan paluu ravintola-alalle

Kukaan mediaa seurannut ei ole voinut välttyä kuulemasta kuinka ravintola-alalla vallitsee huutava työvoimapula. Pula vaikuttaa lehtijuttujen mukaan olevan niin merkittävä, että täytyy puhua karjumisesta pelkän huutamisen sijaan. Tuon työvoimapulavalituksen voisi ottaa hieman vakavammin, jos alan palkkataso, sopimiskäytännöt ja työolot olisivat toisenlaisia kuin ovat.

Kiinnostavaa keskustelussa on se, että moni työnantajien edustaja pystyy samaan hengenvetoon valittamaan työvoimapulasta ja vaatimaan lisää paikallista sopimista ja joustoja työntekijöiltä. Valituksia kuunnellessa saa helposti vaikutelman, että työvoimapula ja liian korkeat palkat ovat ravintola-alan vitsauksia, jotka estävät kannattavan liiketoiminnan. Mutta näin markkinatalousmaassa tuo työnantajien valitus työvoimapulasta on hyvin, hyvin erikoista.

Itse asiassa ravintola-alan työvoimapula on merkki siitä, että työmarkkinat toimivat edes jossain määrin. Markkinoiden luonteeseenhan kuuluu se, että mikäli ostaja tarjoaa liian pienen korvauksen myyjälle, niin kaupat jäävät syntymättä. Nyt ravintola-alalla ostaja, eli työnantajapuoli, selvästikin tarjoaa liian pientä korvausta myyjälle, eli työntekijöille. Mikäli korvaus olisi markkinoilla riittävä, niin työvoimapulaa ja työntekijöiden siirtymistä toisille aloille ei tapahtuisi.

Ravintola-alalla parempia palkkoja kuitenkin pidetään lähinnä sielunvihollisen keksintönä. Syynä on se, että tuolloin pitäisi korottaa asiakkailta perittäviä hintoja. Mutta markkinatalouden mukaan kullakin tarjottavalla palvelulla, kuten gourmet-ravintoloiden illallisilla tai pikaruokapaikkojen mättöruokatarjoiluilla, on toimiva markkinahinta, jossa tuotantokustannukset ja kohtuullinen voitto kohtaavat.

Voi olla, että rekrytointiongelman ratkaisevien palkkojen maksamisen jälkeen ravintola-alan hinnat nousevat niin paljon, että osa asiakkaista lopettaa ravintoloissa käynnin. Siis sen takia, että ravintoloiden hinnat nousevat. Mutta niille ravintoloille, joille yhä riittää asiakkaita hintojen korotuksen jälkeen, on saatavilla hyvää ja motivoitunutta työvoimaa. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä myös asiakastyytyväisyys kasvaisi.

Toisin sanoen jokaisen, joka kannattaa vapaata markkinataloutta, pitäisi iloita ravintola-alan työvoimapulasta. Kyseessä on markkinatalouden ilmiö, joka siivoaa alalta elinkelvottomat yritykset.

Itse asiassa kyseessä on oppikirjamainen esimerkki markkinoiden toiminnasta.

+7
JarmoAhonen1
Sosialidemokraatit Kaarina

Väärää ajattelua jo vuosikymmeniä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu