Sähköautomarkkinat lyövät tyhjää
Viime vuonna Suomessa ostettiin vain kaksi (2) sähköautoa yksityiskäyttöön. Kokonaisuudessaankin myynti oli pientä; kauppansa teki 33 sähköautoa. Sähköautot eivät lähitulevaisuudessa ainakaan kykene kilpailemaan bensiini- ja dieselkäyttöisten ajoneuvojen kanssa ja tuntuu jotenkin utopistiselta ajatukselta, että sähköautosta olisi kansanautoksi. Ongelman muodostavat lyhyt toimintasäde, pitkät latausajat ja korkea hankintahinta sekä tietenkin haastavat talviolosuhteet. Postikin lopetti sähköautokokeilunsa ihan vaivihkaa. – Onnea vaan Fisker Karma.
Sähköauto ei todellakaan ole vielä ”valmis” – kehitystä tarvitaan.
Pikalataus on nytkin mahdollista, mutta eri autoilla on erilaisia latureita ja pistokkeita. Nyt on kuitenkin hyväksytty pikalaturistandardi hyvinkin monen eri autovalmistajan yhteistyönä – amerikkalaisia ja eurooppalaisia valmistajia, eli japsit pitää vielä saada mukaan samaan kelkkaan.
Akkuteknologiat kehittyvät, joten tulevaisuudessa toimintasäteet kasvavat ilman akuston hinnan nousemista tähtitieteelliseksi.
Nytkin toimintasäde riittää monien päivittäiseen tarpeeseen – vaikkapa töihin ja kotiin reissuun.
Virossa otetaan tänä kesänä yli 500 sähköautoa mm. sosiaalityöntekijöiden käyttöön. Viro rakentaa parhaillaan maanlaajuista sähköautojen latausverkostoa.
Minun mielestäni sähköautojen yleistymistä pitäsi tukea.
Ilmoita asiaton viesti
Los Angelesissa on par’aikaa menossa World Electric Vehicle Associationin (WEVA) Electric Vehicle Symposium 26.
Symposiumista on runsaasti tietoja verkossa
http://events.ntpshow.com/evs26/public/MainHall.as…
Ilmoita asiaton viesti
Johtuisikohan sähköautojen heikko menekki vasemmistokokoomuslaisesta veropolitiikasta, jotta voitaisiin heittää lisää rahaa Etelän loisvaltioille?
Sillä muissa valtioissa sähköautoilu lisääntyy hurjaa vauhtia.
Ilmoita asiaton viesti
”Sillä muissa valtioissa sähköautoilu lisääntyy hurjaa vauhtia.”
Missäs noin on?
Vuoden lopussa autorekisterissä oli 56 sähköautoa, joista viisi yksityishenkilön omistamia. Suomessa on lähes kolme miljoonaa henkilöautoa.
Viime vuonna sähköautoja myytiin USA:ssa 17 425 kappaletta, joka on ainoastaan 0,1 prosenttia maan auto- ja rekkamarkkinoista.
Ilmoita asiaton viesti
Taitaa suurin ongelma sähköautossa olla se, että autosta joutuu maksamaan dieselveron (tai ”käyttövoimaveron”). Veron joutuu maksamaan jopa bensiinimoottorilla varustetusta hybridistä, mikäli apuvirtaa on mahdollisuus ottaa töpselistä.
Jos sähköautot yleistyvät, on valtio vaikean paikan edessä: joku voisi valmistaa sähköä itse, koska se on helpompaa kuin esimerkiksi bensiinin tekeminen. Tämä ei tietenkään tule kysymykseen, koska silloin verotulot romahtaisivat.
Ilmoita asiaton viesti
Se mikä on tapahtunut on että löytyy jo dieselautoja jotka kuluttaa 4,2litraa sadalla km.Sen tämä sähköauto uhka vauhditti,ellikkä voimme todeta että halvalla mennään eteenpäin.
Ilmoita asiaton viesti
Sähköautoista on jostain syystä tällä haavaa kova hype. Minä en ainakaan vielä keksi, miksi sähköautot olisivat mitenkään erityisen hyvä vaihtoehto autoiluun: akustot ovat loppuvaiheessa ongelmajätettä eikä sähköntuotanto ole ongelmatonta sekään. Vesistöt sen sijaan ovat tällä hetkellä sen verran rehevässä kunnossa, että kannattaisi sähköhypen sijaan panostaa sopivien levien viljelyyn ja biopolttoainetuotantoon. Anttoselle ja kumppaneille pitäisi myös antaa vapaat kädet tuottaa turvelöpöä, jotta voisimme alkaa kilpailla saudien kanssa polttoainemarkkinoilla!
Ilmoita asiaton viesti
Ei kai nyt kukaan tosissaan usko, että yksityisautoiluun Suomessa haettaisiin nykyistä edullisempia vaihtoehtoja. Auto on ollut valtion lypsylehmä ja tulee olemaan.
Ilmoita asiaton viesti