Vaihdealueen kattaminen ratkaisu VR:n ongelmiin
Alati joka talvi lumesta jäätyvien ratapihan vaihteiden ongelmiin olisi helppo ratkaisu – katetaan koko vaihdealue. Tämä olisi kustannuksiltaan murto-osa suunnitellusta Pisara-radasta. Ei tarvitse edes olla insinööri kuin tietää tämän olevan ratkaisu VR:n ongelmiin. Harjapartioiden aika on ohi.
Kyllä tuo voisi jopa olla yksi (mutta ei ainoa) vaihtoehto kalliille Pisara-radalle (kts. C.1).
http://www.rautatiematkustajat.fi/Pisara2010.pdf
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Kaukoliikenteen junat pitäisi jättää Pasilaan. Miksi Oulusta pitää päästä samalla junalla Helsingin ydinkeskustaan asti? Mitään kovin vakuuttavia perusteita ei ole teidän paperissakaan. Kaukoliikenteen matkustajille ei olisi mikään ongelma vaihtaa shuttle-yhteyteen Pasilassa, joka menisi tietysti non-stop.
Ilmoita asiaton viesti
Kaukoliikenteen busseillakin pääsee keskustaan asti, joten miksi ei junallakin?
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Yhtään tietä ei voisi purkaa, vaikka bussit jäisivät kauemmas. Sen sijaan jos kaukoliikenne jäisi pois ratapihalta niin raiteita voitaisiin vähentää ja rakentaa lisää kaupungin arvokkaimmille paikoille.
Ilmoita asiaton viesti
Pisarankaan ei tietääkseni ole tarkoitus vähentää keskustaan tulevia raiteita.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Keskusta on aina siellä, missä on liikenteen solmukohta tai päätepiste.
Jos julkiset kulkuvälineet päättyisivät Pasilaan, niin kymmenen vuoden kuluttua Helsingin keskusta olisi siellä ja sitten vaadittaisiin, että junat jäävät Tikkurilaan.
Ilmoita asiaton viesti
Tikkurilaan tietenkin – sieltä lentoasemalle samalla istumalla.
Ei tarvi raahata lumipyryssä laukkuja toiseen vaunuun tuota 10 minuutin pätkää varten.
Vai pitäisikö lentoliput käydä ostamassa Töölöstä jotta VR;lle tulee matkustajakilometrejä.
Ilmoita asiaton viesti
Tulihan se sieltä – itse olen myös katsellut tilannetta paikan päällä. Se nykyinen katettu osa näyttäisi toimivan. Pitää käydä uudelleen tutkimassa miten siinä lumentulo vaikuttaa.
Tuollaisia kupoleita vieri vieressä tai harjakattoisia melko jyrkällä lappeella jolloin lumi valuu väliköissä oleviin lämmityskaapeleihin ja poistuu sievästi viemäeihin.
Pleksit tai lasilaminaattiruudut voidan pinnoittaa itsepuhdistuviksi. Valaistus väriä vaihtavilla ledeillä.
Hoikat teräspilari putket mahtunevat raideparien väliin. Tasakate ristikkopalkkien kannattamana kallis ja massiivinen suuren lumikuorman vuoksi.
Ilmoita asiaton viesti
Voisihan niistä vaihteista tehdä myös mekaniikaltaan sen verran jykeviä että niiden jäätyminen ei vaikuttaisi niiden toimintaan.
Ei luulisi olevan kovinkaan suuri suunnitteluongelma.
Ilmoita asiaton viesti
Pieni ongelma onkin lumesta tiivistynyt JÄÄ. Aiheesta lähemmin esim. täällä; http://fi.wikipedia.org/wiki/Kiderakenne#Kidej.C3…. :
””
Kiderakenne on atomien kaukojärjestys kiteisessä aineessa. Kiderakenne koostuu alkeiskopeista, jotka toistuvat tasavälisessä avaruushilassa. Alkeiskopin särmien pituuksia kutsutaan kideakseleiksi ja niiden muodostamia kulmia hilakulmiksi.””
Vesijään ominaisuudet kovassa paineessa voivat olla myös amorfisia – voi pursua pois kiskojen välistä kuten vaikka mannerjään alaosissa voidaan havaita. Vaihteissa paine pitäisi olla joitain satoja kiloa neliösentille. Eli täysin mahdotonta.
Ilmoita asiaton viesti
Ei pisaraa vaan kaukoliikenneterminaali Pasilaan. Lumiongelmakin helpottaa välittömästi.
Kts. blogiltani:
”Ei Pisaraa vaan Silmukkametro” ja
”Näin säästät puoli miljardia, Merja Kyllönen!”
Ilmoita asiaton viesti
Miten lie tehokas muuten tuo USA:ssa ja Kanadassa käytetty keino lämmittää vaihteita polttoaineilla.
http://www.youtube.com/watch?v=zqg-xu7ev5s
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Mennään kusemaan ristiin raiteille, vaihteet pysyvät toiminnassa.
Ja eturauhaset.
( ;_))
Ilmoita asiaton viesti
Ranskassa kiskoliikenneidea – silloin puukiskoilla – joutui Asterix -nimisen herran haltuun hänen taistellessaan roomalaisia vastaan. Heille idean oli tuonut joku senajan tisumisu Egyptistä. Lumipyry oli Egyptissä niin harvinainen ilmiö ettei tytteli (myöh. kuningatar) ehkä ollut sitä nähnytkään.
No sitten Asterixin perikunta kaivoi tunnelin Britanniaan ja taas oli lumipyryongelma kertaalleen hoidettu. Aateliset tuodaan salonkivaunuillaan paikanpäälle ostoksille joka säällä: http://www.chanel.com/fr_FR/
Asterixin aikoina Suomessa paikallisliikenne toimi talvisin kallokkailla , kesällä paljan jaloin – vesikulkuneuvona tuohipäällysteinen ruuhi.
Kakomatkailua harastivat vain noidat – shamaanit ja nappikauppiaat satunnaisesti.
Juhani Aho esitti ratkaisuksi savihiekkatien päällystämistä rautapellillä jossa ei ole vaihteita – ei vaihdemiehiä eikä päälliköitä videolla harjanvarsiin nojailemassa.
Sen voisi nyt syötää min. Kyllösen konsulttifirmalle ettei rouvan tarvitisisi puhella niinkuin ei olisi alaleukaa olenkaan.
Ilmoita asiaton viesti