Urpilaisen lausunnot huvittaa
Turun telakan jättiristeilijä toisi 12 000 työpaikkaa, mutta Urpilainen on vaitonainen mahdollisesta laivatilauksesta.
STX haluaa valtiolta 50 miljoonan euron käyttöpääomalainan. Yhtiö pitää lainaa välttämättömänä, jotta Turun telakka saisi odotetun miljardiluokan risteilijätilauksen. Urpilainen tyytyy vain toteamaan, että on olennaista on löytää malli, jossa veronmaksajien riskit on minimoitu.
Hölynpölyä. Kreikkaan ja Espanjaan upotetaan miljardeja ja vastuut ovat kymmeniä miljardeja. Näistä rahoista ei ole tehty minkäänlaista järkevää riskikartoitusta. Huvittavaa, Urpilainen.
Miksi Urpilainen ei nyt ole vaatimassa 100% vakuuksia lainalle? Pitääkö hän telakan pyytämää lainaa turvallisempana sijoituksena, kuin Kreikalle myönnettyä lainaa?
Noh, enivei, valtio tulee myöntämään tuon lainan, sitten kun EU:n (lähinnä Ranska) on antanut periksi laivan rakennuspaikasta. Siitähän tässä on kyse, että rakennetaanko laiva STX:n telakalla Ranskassa vai Suomessa.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä STX-jupakassa eivät kaikki faktat ole suuren yleisön tiedossa.
Maailmalla on tänä päivänä joutilasta pääomaa, joka hakee kohdetta. Hyvämainen yritys saa vakuudetonta lainaa markkinoilta. Mutta ilmeisesti korealainen STX on taloudellisissa vaikeuksissa, koska kinuaa rahaa Suomen veronmaksajilta.
Kyseessä olisi nimenomaan pääomaehtoinen laina. Se merkitsisi sitä, että konkurssitilanteessa Suomi olisi velkojien häntäpäässä eli rahat menisivät sen siliän tien.
Ilmoita asiaton viesti
Minne se risteilijä katoaisi, jos tilaajalle tulisi konkka? Jos taas rakentajalle tulis konkka, niin eihän se risteilijä sittenkään minnekkään lähtis. Kyllä tuollaisesta keskeneräisestä miljardin purkista sais osinakin sen 50 miljoonaa. Siirretään ne vessat ja hytit, sun muu käyttökelpoinen nuihin tuleviin jäänmurtajiin, jos vain telakka säilyy sinne asti kun niitä tarttee alkaa rakentamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kumpikin vaihtoehto huonoja. Keskeneräistä risteilijää ei huoli kukaan, eikä noin suuria operoi kuin yksi.
Nyt puhutaan kuitenkin huomattavasti 50 milj. € suuremmasta summasta ja sillä pääomitettaisiin korealaista yhtiötä.
Ilmoita asiaton viesti
Risteilijäbisnes on tällaista. Telakat kilpailuttavat valtioita tukiaisilla. Jos Suomi ei osallistu, Ranska tai Italia kyllä maksavat. Turha Suomen on olla paavillisempi kuin paavi.
Mikä on laivan tilaajan tilanne? Lienee tosissaan ja rahaakin löytynee. Suomalaisella osaamisella laiva saadaan rakennettua ja sitä kautta myös myytyä.
Ilmoita asiaton viesti
Nahkamäki, katsoppa ylen areenasta eilisen tv 1:n uutiset jossa vieraana oli Martin Saarikangas, ehkä sinullekin valkenee mistä on kysymys.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten jo toissaalla totesin. Ei siellä mitään konttilaivaa olla tekemässä. Jos tilaaja menee konkaan niin kettingeillä kiinni ja oma risteilyvarustamo pystyyn, jossa valtio voisi olla vähemmistöosakkaana.
Mikä olisi sen parempi ajatus. Myydään tuotantokalut nettohinnalla ja tehdään rahaa repimällä ne rikkaitten turistien lompakoista. Rekistöröidään paatti suomen lipun alle, kunhan sovitaan siitä, että henkilökunta on suomesta joilla on sovittuna helpotuksia esim. verotuksen suhteen, kun hommatkin tehdään pääosin aluevesirajojemme ulkopuolella.
Siinä olisi ihmettelimistä kilpaileville varustamoille ja P….t siitä mitä EU:n direktiivit päättävät.
Ilmoita asiaton viesti