Turkua petettiin joululahjalla
Vasemmistoliiton Annika Lapintie julisti ennen joulua valtion myöntäneen Turulle joululahjan, kun hallitus päätti innovaatiotuista STX-telakalle. Tuo joululahja osoittautui nyt kuitenkin tyhjäksi paketiksi, sillä loistoristeilijä on päätetty tilata Ranskasta. Olisiko vasemmistoliiton ja hallituksen pitänyt osoittaa enemmän nöyryyttä pelastaakseen nuo 12000 työpaikkaa jää vain arvailuksi, mutta selvää on, että kaatamatonta karhua ei tule nylkeä niin kuin nyt on tehty.
Surullistahan tämä on, kun hallitus ei kykene muuhun kuin antamaan tukia ja takauksia muille maille ja ajamaan suomen taloudelliseen syöksykierteeseen.
Ilmoita asiaton viesti
Jarmo!
Vasemmistoliiton Annika Lapintie toimii oman agendansa puitteissa. Valehtele ja huiputa.
Ilmoita asiaton viesti
”On politiikka peliä likaista, mutta kommunismi tietää loppua pikaista.”
– 1980-luvun sanonta –
Seuraavaksi kiinnostaisi tietää, millä keinoin STX Francé sai tilauksen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/STX_Europe
Ilmoita asiaton viesti
Kehtaiskohan tuo näyttää naamaansa Turkusessa?
Ilmoita asiaton viesti
Uskovaiset uskovat vaikkeivat näe
ja €U-uskovaiset vaikka näkevät.
█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
H a r m a a s u s i ™ 2 0 1 2
Ilmoita asiaton viesti
Ja uskokoon ken tahtoo että ~ 900 miljoonan laivatilaus olisi ollut paristakymmenestä miljoonasta kiinni.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä tässä on nöyrästi uskottava Kokomustan
kätyreiden fantastiseen typeryyteen.
Ent. Kokomustan kansanedustaja ainakin niin
julkisesti Pakko-YLEssä tovi sitten vakuutti.
Nooh – Seija, €U:n persien nuoleminen ei yhtä
telakkamiestä kaipaa, eikä 2o ooo muutakaan.
█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
H a r m a a s u s i ™ 2 0 1 2
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän taustalla kuitenkin ole hieman suuremmat kuviot kuin julkisuudessa ollut n. 20 miljoonan rahoituksen puuttuminen.
Edit: esim. tarjoushinta, onko Ranskan ja Suomen tarjoushinnoista tietoa?
Ilmoita asiaton viesti
Jos satuit taannoin olemaan uutiskuulolla,
niin saatoit ehken jopa huomata, että tuo
mokoma kerjäläinen pyysi 50 millin lainaa.
Sellaista joka normaalisesti maksetaan aina
takaisin – kuka tässä on ymmärtänyt väärin?
Palaan siis uudelleen relevantiin asiaan:
”Uskovaiset uskovat vaikkeivat näe ja €U-
uskovaiset vaikka näkevät.
Mitä taustoihin tulee, niin johan nuo jo
aikaa sitten tulivat julkisuuteen.
Kokomustan Salolaisen €U-kiimassa neuvoteltu
sopimus suomalaisen telakkateollisuuden alas-
ajosta.
Nyt kuolema niittää satoaan vaikka palvelija
on vielä hengissä.
█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
H a r m a a s u s i ™ 2 0 1 2
Ilmoita asiaton viesti
Joka tapauksessahan alle puolet lainasummasta olisi mennyt suomalaisten työllistämiseen, kun katsoo telakalla työskentelevien kotimaata. Molempi pahempi – EU.
Ilmoita asiaton viesti
Vapaavuori on ajanhermolla oleva stadinistinen sosialisti.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä vielä linkki Turun joululahja -kirjoitukseen:
http://annikalapintie.puheenvuoro.uusisuomi.fi/127…
Kansanedustaja Lapintie puhuu tilauksesta tekstissään ehdollisesti, vaikka otsikossaan on aivan turhan voitonvarma. Hän kirjoittaa muun muassa: ”Tehty tukipäätös onnistuessaan merkitsee mittavia verotuloja yhteiskunnalle ja säästyneitä työttömyysmenoja”.
Ilmoita asiaton viesti
Jäämme odottamaan ao:sen meriselitystä mielenkiinnolla?!
Ilmoita asiaton viesti
Ja luultavasti saamme jäädä odottamaan… toivottavasti olen väärässä, mutta tuskinpa.
Ilmoita asiaton viesti
Saisiko tänne Uuteen Suomeen miinus-ominaisuuden? Tälle olisi tilausta niille pölhöille poliitikoille. Olisin kovin iloinen, jos jaksat vastata ja Markku, hienoa kun olet kunnossa.
Ilmoita asiaton viesti
Sen sijaan niillä miljoonilla allekirjoittanut kykenisi per heti käynnistämään zero waste jätehuoltoprojektit Nepaliin ja Intiaan. Ja se on oikeasti uusi Nokia. Täytyy tehdä valtiolle tarjous: Jos annatte siemenrahan tällai etupainotteisesti, niin minä suostun siihen, että valtion osoittamat tahot saavat siitä päältä kaipaamansa korruptiiviset maksusuoritukset sillä edellytyksellä, että minun ei tarvitse keksiä, miten se tehdään laillisesti, vaan valtio keksii ja antaa minulle 101-prosenttisen immuniteetin kaikkia korruptiosyytöksiä kohtaan (samalla tavalla kuin 100 miljardia EU:lle lahjoittaneet ministerimme ym. viskaalit ovat saaneet).
Tärkein ero on se, että minä myös tuotan tuloksia enkä vain vaadi panoksia tai jakele korruptiorahaa.
http://lasselaaksonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/127…
Ilmoita asiaton viesti
Olemmehan Euroopan yhteismarkkinoilla, joten Ranskan menestys on myös Suomen menestys. Kyllä me saadaan vielä monta miljardia lisää velkaa, jotta voidaan rahoittaa Ranskan pankkeja, koska yhteismarkkinat.
Ei kannata ajatella tuollaisia muutaman kymmenen miljoonan pikkusummia, kuulkaas tässä on kyse tosi suurista rahoista; me tienataan, kun otetaan lisää velkaa Ranskan pankkien tukemiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Innovaatiotuki oli jo niin suuri että eiköhän sekin jo kerro että STX maksukyky ongelmat megaluokkaa .Työpaikkoja ei kanatta ostaa ihan millä hinnalla tahansa.Sanoisin että tämä oli valtiolle säästö ja valtion ei kuulluuisi muutenkaan rahoittaa yrityselämää kun hätätapauksessa ja mielummin Suomalaisia yrityksiä eikä konkurssin partaalla olevia Korealaisia joka myös kertonee että ala ei voi hyvin.Huonoa bisnestä ei Suomi kaipaa enään yhtään lisää.
Ilmoita asiaton viesti
Luuletko että mikäli STX riski laukeaa niin Ranska ottaa omaan piikkiinsä? Ranska ottaa nyt työpaikat ja riskin realisoituessa tuet EUlta ja EKPltä mukana vaikka IMF ERVV ja EVM. Suomi ei moista uskalla tehdä mieluummin ollaan ytimessä kilttiä poikaa ja tyttöä.
Suomi maksaa. Aina.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/53030-ennatysmaksu…
Ilmoita asiaton viesti
Ihmettelin tuota Annika Lapintien joululahjakirjoitusta, koska hänen täytyi tietää Turun telakan työntekijöiden ja johdon mielipide 50 miljoonan lainan tärkeydestä. Ja tuo innovaatiotukihan oli jo ennestään selvä.
Kyseessä oli vain röyhkeä petos; tärkeintä on säilyttää hallitusyhteistyö kokoomuksen kanssa, pysyä vallassa ja taata vasemmistoliiton eliitille mahdollisuudet lisäeläkkeisiin, RAY- virkoihin ja muihin herrasväen etuihin.
Ilmoita asiaton viesti
Suurimmat virheet Suomalaisen telakkateollisuuden kehittämisessä tehtiin 2007-2010 tehdyissä meriklusterin keskittämissuunnitelmissa joissa panostettiin ainoastaan risteilyrakentamiseen ja kaiken muun kehittäminen jätettiin oman onnen varaan.
Niiden komiteoiden , joiden perusteella päätökset ovat tehdyt, puheenjohtajina toimi yksityisen telakan johto ja raportit siirtyivät suoraan valtion virastojen toimenpiteiksi.
Täten Temmin ,LVM:n, Tekesin ja Finnveran tuet ja lainat riittivät ainoastaan risteilyrakentamisen ja niiden alihankkijoiden toiminnan kehittämisiin. Kaikki muu laivanrakentaminen ja samalla kotimaisen logistiikan kehittäminen tyrehtyi . Joko tarkoituksella tai tahattomasti.
Oman maan logistiikan kehittäminen on ollut kuitenkin kaiken laivanrakentamisen perusta maassamme.
Nyt ollaan tilanteessa, jossa todella olemme telakkateollisuuden kehittämisessä täysin samassa tilanteessa kuin mitä sata viisikymmentä vuotta sitten ,kun Varkaudessa rakennetut ensimmäiset höyryalukset alkoivat liikennöidä Englantiin.
On lähdettävä siitä pienestä liikkeelle jälleen , siitä mitä meillä on ja mihin meillä on luontaiset edellytykset ja mitä ympäröiville valtiolle, logistiikalle ja toimintojen parantamisiksi voidaan tehdä ja kehittää.
Meillä on mm . sisävesiliikenne, josta em tiedot ja kokemukset ammentanut .Ssiävesiliikenne on jätetty oman onnensa nojaan lähes vuodesta 1968 kun Saimaan kanava valmistui. Sitä ei ole laajennettu liikenteen tehostamiseksi sen jälkeen. Sisävesi liikenne toimii vuoden 1968 ehdoilla ja kallistta saastuttavaa energiaa ja henkilöstöä syövää kuorma auto liikennettä on tuettu ja infraa rakennettu raideliikenteen kanssa kilpaa vuosittaisilla satojen miljoonien infran rakentamisilla.
Vesiliikenteeseen on EU:n tuella vuodesta 2005 yritetty suunnitella ja ehdottaa parannuksia ilman tuloksia juuri siksi että mm liikenne ja energia poliittisissa selonteoissa on sovittu toimittavaksi (logistiikan ja ) telakkateollisuuden monipuolisen kehittämisen vastaisesti – mm ilmoittamalla että metsistä kerättävän raaka aineiden kuljetukset hoidetaan maassamme ainoastaan kuorma autoilla ja junilla.
Kuitenkin meillä on kehitetty saksalaisten kanssa uusilla materiaaleilla uusia laivoja ja järjestelmiä(mm VTT raportti 37/73/2009) joilla voidaan edelleen kehittää omaan maahan kymmeniä uuden realistisen kesstävän kehityksen mukaisen logistiikan mahdollistavia laivoja ja myydä satoja jopa tulevaisuudessa tuhansia kappaleita keski eurooppaan ja venäjälle mikäli valtiovalta herää ja alkaa toimia eu liikennepoliittisen strategian toteuttamiseksi jossa edellytetään 50% kuorma auto ja linja liikenteestä siirrettävän raide ja laivaliikenteeseen.
Jopa eduskunnan oikeusasiamies tutkii tätä LVM:n osalta , miksi on päässyt käymään näin että selviä eu vaatimuksia logistiikan kehittämisestä on jätetty huomioimatta niin tutkimuksessa , infran rakentamisessa kuin uuden telakkateollisuuden kehittämisessä.
Myös muita huomionarvoisia kymmenien miljoonien uusia innovatiivisia laivarakennusprojekteja on jo sovittuulkolaisten tilaajien kanssa ja jo työn alla kotimaisin voimin ja valmiina julkaistaviksi mikäli valtiovalta saadaan hankkeisiin vaan mukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Viiltävän tarkkaa analyysia risteilijätilauksen kaatumiseen johtaneista syistä 😀
Jos persut olisi ollut hallituksessa (mutta kun ei ole), niin paljonko sitä tukirahaa olisi STX:lle sitten pitänyt antaa? Enemmän kuin Ranska? Paljollako nokitetaan?
Ja sitten se kaikkein tärkein kysymys, jota itse kunkin kannattaa tosissaan miettiä etenkin siellä naapuripitäjässä Turussa: Mitä kertoo yrityksestä se, että risteilijöitä rakennetaan kilpailuttamalla VALTIOITA?
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä huomio. Valtioiden kilpailuttaminen on halpatyövoiman eräs muoto; Nythän Ranskan valtio on telakkayhtöille halpatyövoiman maa, jossa kannattaa tehdä laivoja.
Suomen asema on vain huono, koska täällä valtio kieltäytyy tukemasta yrittäjyyttä, mutta samaan aikaan valtio kaikin keinoin muutoin nostattaa kaikkien elinkustannuksia, eli valtio toimii Suomessa kiitettävästi markkinavoimana, eikä ole mitään muuta voimaa markkinoilla kuin valtio ja sen käsikassara, AY-liike:
http://sinenmaa.blogspot.fi/2012/12/valtio-markkin…
Ilman hallitusta meillä olisi täystyöllisyys, koska hallituksen tärkein tehtävä on rakentaa esteitä työnteolle.
Ilmoita asiaton viesti
”Suomalainen meriteollisuus ja ay-liike vaativat kovaan ääneen valtiota ottamaan harteilleen jättiriskit tilauksen saamiseksi Suomeen. Vastuullisempaa politiikkaa alan toimijoilta olisi kuitenkin istua yhdessä alas miettimään, mitä he voisivat tehdä, jotta maineikas teollisuudenalan voitaisiin pelastaa. Se tarkoittaa mm. panostusta tuotekehitykseen, prosessien hiomista, tinkimistä yrittäjien voitoista ja työntekijöiden palkoista.”
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-128852747370…
Pitäisi saada kahden euron laivanrakentajat tekemään hommat eurolla vai peräti ilmaiseksi?
Ilmoita asiaton viesti
Vaarala. Hyvä huomio. Todennäköisesti jos Perussuomalaiset olisivat olleet hallituksessa ei tämän nykyisen hallituksen innovoimaa t u k i r a h a a olisi haluttu antaa eurosenttiäkään.
Alkuperäinen pyyntö koski l a i n a a jonka nykyinen Suomen hallitus muutti tukirahaksi. Ei annettu pyydettyä lainaa vaan luvattiin suoraa tukea joka johti tilauksen ja työpaikkojen valumisen Ranskaan.
Kertoo yrityksestä sen tietävät ja ymmärtävät arvonsa työllistäjänä. Yllätyitkö?
Mutta ne menetetyt yli 12 000 työvuotta ja tuhannet työtömät suomalaiset laivanrakentajat. U happy? 😀
Ilmoita asiaton viesti
Eikö kysymys ollut lainasta eikä tuesta.
Ilmoita asiaton viesti
Villi arvaukseni on, että Ranskan valtiolle oli tärkeämpää pitää telakka myyntikunnossa STX-emon konkurssin hetkellä. Turun telakallahan on tilauskirjassa sen verran täytettä, että telakalle löytynee ostaja. Sisaraluksen tilauskin saattaa olla vielä tulossa. Vapaavuori ei ilmeisesti halunnut lapioida 50 miljoonaa riihikuivaa emon konkurssipesään. Onnistuivatkohan ranskalaiset suojaamaan jotenkin verovaransa ja kuinka paljon Ranska sai kilpailuetua maahanmuuton tuomasta edullisemmasta työvoimasta.
Ilmoita asiaton viesti
Turun telakalla ei paljon suomea kuule, kuule.
Hallitus pelasi korttinsa väärin tilanteessa, jossa olisi voinut elvyttää varsin pienellä riskillä. Piste.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä Suomenkin pitää alkaa ottamaan nuita orjia.
Ilmoita asiaton viesti
Joko alkaa kirkastumaan Suomen maahanmuuttopolitiikan taustat?
Ilmoita asiaton viesti
Martin Saarikankaan mukaan Suomen valtiolla ei olisi ollut mitään menetettävää, koska tuo 50 milliä olisi palautettu heti tilauksen luovutushetkellä. Nyt valtio ja suomalainen työntekijä kylläkin on menettäjinä. Mutta, tiedä vaikka ilmastopäästöt vähenevät sitä mukaa kuin työpaikat passitetaan muualle?
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä pääomalainassa on iso riski tilanteessa, jossa emoyhtiön konkurssi on taputtelua vailla.
Ilmoita asiaton viesti
Carbbean cruise on huomattavasti vakavaraisempi kuin Kreikka.
Ilmoita asiaton viesti
Sattuiko Seppo huomaamaan, että Kreikan luittokelpoisuutta nostettiin hiljakkoin? STX:n konkurssi on hyvinkin todennäköinen persujen manaaman taantuman jatkuessa, ja siinä yhtydessä suomalaisten veronmaksajien ei ole syytä lapioida rahaa veroparatiisiyhtiöihin, vaikka persut näin haluaisivatkin tehtävän.
Ilmoita asiaton viesti
Täystuho-luokasta katastrofiluokkaan?
Kreikka ei tuo meille ensimmäistäkään työpaikkaa, mutta Turun telakka olisi tuonut.
Ilmoita asiaton viesti
No ei sitä ois enää pystynyt laskemaankaan. Ainu mitä Kreikassa voi vielä laskea on kissa ulos ja housut alas. Silti viisaampaa ois nostaa se kissa pöydälle.
Ilmoita asiaton viesti
Kreikan luottekelpoisuuden nostaminen oli hyvin perusteltua. Nythän on käynyt ilmi, että Suomi ja muut maat maksavat Kreikan velat. Silloin riski pienenee muilla.
Luottoluokittajathan eivät välitä kuka lainat maksaa, kunhan joku maksaa. Suomalaia päättäjiä sen sijaan kuvittelisi asian kiinnostavan.
Ilmoita asiaton viesti
Riski oli vain 6 miljonaa. Hallitus lupasi 44 miljonaa ilmaista rahaa jota ei tarvitse maksaa takaisin.
Ilmoita asiaton viesti
Se laina olisi annettu STX Finlandille rakennusaikaisten kulujen peittämiseen. Korealaiselle emoyhtiölle se laina ei olisi kuulunut millään lailla.
Ilmoita asiaton viesti
Turhaa kohua. Kansa rakastaa Juttaa ja Jyrkiä. Pusi pusi, nami nami.
Anna äänesi hallituspuolueelle! Kiss ja smack.
Ilmoita asiaton viesti
Persut pitää saada äkkiä yksin hallitusvastuuseen, niin saadaan tuo haitallinen globalisaatiokehitys käännettyä pakille. Sitten alkaa taas Nokian kapulat käydä kaupaksi maailmalla ja paperitehtaita nousee joka niemeen ja notkelmaan missä ei ole avattu vielä kaivosta. Eikä tartte enää katsella kebabkioskeja ja kiinalaisia ravintoloita. Karjalanpaistilla ja pettuleivällä mennään.
Ilmoita asiaton viesti
Virtanen. Aika hyvin ohi aiheen vedät kyllä kerta toisensa jälkeen. Mutta jos nyt täkyysi tartun niin kerropa mitä vikaa on Karjalanpaistissa? Sekö että on suomalainen perinneruoka?
Huomaa kyllä että pizzaa ja mitä-lie kebabia on tullut vedettyä. Muistathan olla käyttämättä paperia jo Nokia kännyköitä ettei uskottavuutesi rapise. Anna kun arvaan – tosiglobaalit ei käytä paperia edes pytyllä käytyään?
Ilmoita asiaton viesti
Ei minulla ole mitään karjalanpaistia vastaan, mutta syön toki useammin ja mielummin kebabia, myönnetään. Ja kiinalaista myös.
Ilmoita asiaton viesti
Ei mitään sitä vastaan mutta kelpaa paremman puutteessa lyömäaseeksi väärinajattelijoita vastaan? Tämä selvä.
Aika monet suomalaiset syö – myös perussuomalaiset. Se siitä.
Asiat asioina ja paskanjauhaminen sikseen eikö?
Ilmoita asiaton viesti
”Anna kun arvaan – tosiglobaalit ei käytä paperia edes pytyllä käytyään?”
Virtanen varmaan kätteleekin oikealla kädellä samasta syystä kuin eräät muslimit: Vasenta kättä käytetään perseen pyyhkimiseen ilman paperia, niin se on saastainen.
Tosin tätä menoa meillä ei kohta ole enää ensimmäistäkään paperitehdasta, joka pukkaisi vessapaperia. Eikä rahaakaan ulkomaisen vessaparin ostamiseen, kun rahat on työnnetty ylivelkaantuneiden maiden kautta sionistihuijareille.
Eurolla voisi pyyhkiä persettä jos niitä olisi, mutta kiitos Kataisen hallituksen kohta ei ole.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä siinä vaivaa, että hallitusta ei voi kaataa? Hallitus ei ansaitse luottamusta missään! Miksi vain katsomme sivussa, kun hallitus tuhoaa kaiken?! Miksi emme kykene nousemaan ja kaatamaan hallitusta?! Minä haluan ehdottomasti uuden hallituksen!
Ilmoita asiaton viesti
Hallitusta ei saa kaataa, koska suomalaiset ovat viimeisin kansa, jolla on vielä luottamusta. Kaikkialla muualla homma toimii jo narsistisesti, mutta me emme saa antautua narsiskolle, vaan luottakaamme vast’edeskin Juttaan, Jyrkiin ja Janiin. JJJ takaa meille kaikki AAAt
Ilmoita asiaton viesti
Ynnä Paavo ja sen veli J
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-128833813560…
Ilmoita asiaton viesti
Heheheh. Tuo oli loistava sarkastinen kommentti.
Oikeasti meidän pitää kaataa hallitus, sillä hallitusohjelmassa lukee avoimuus ja läpinäkyvyys. Mitä muuta petturihallitus tekeekään?
Ilmoita asiaton viesti
Nyt veit sanat suustani;)
Ilmoita asiaton viesti
Hallitus kaadetaan, kun EK antaa siihen luvan. Se voi olla lähelläkin.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo kommenttisi on kiinnostava, haluaisin tietää vähän enemmän, että miten EK liittyy hallitukseen? Kertoisitko enemmän?
Ilmoita asiaton viesti
Tämä hallitus on kokoomuksen osalta EK:n asettama ja demarien osalta palkansaajakeskusjärjestöjen. Selvitäpä vaikka erityisasustajien ja valtiosihteereiden siviilityöpaikat. EK ja työnantajajärjestöt sekä SAK, STTK ja muut järjestöt kiitettävästi edustettuna. Kukahan tätä hallitusta oikeasti johtaa?
Ilmoita asiaton viesti
Oho. Eikö hallituksen pitäisi edustaa kansalaisia eikä niitä liittoja? Pitänee minun tutkia asiaa, minä tunnen itseni petetyksi.
Ilmoita asiaton viesti
Niinhän sitä luulisi.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tullut lahjaa. Tuli typötyhjä tötterö. Mutta mitäs hallitus välittäisikään suomalaisista työläisistä. Tötteröhatut välittävät vain ulkomaisista työläisistä.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, ulkolaisiahan suurin osa omasta puhumattakaan alihankitusta väestä Turun telakalla olisi ollut, jos valtio olisi päättänyt pumpata riihikuivaa konkurssikypsäään veroparatiisiyhtiöön persun opein.
Ilmoita asiaton viesti
Hallitus oli pumppaamassa ihan omasta tahdosta suoraa ”innovaatiotukea”. Kun lainaa pyysivät.
Ilmoita asiaton viesti
”Petri Virtanen” edistyy, ei mainittu persuja tässä virkkeessä:
”Niin, ulkolaisiahan suurin osa omasta puhumattakaan alihankitusta väestä Turun telakalla olisi ollut, jos valtio olisi päättänyt pumpata riihikuivaa konkurssikypsäään veroparatiisiyhtiöön persun opein.”
Ilmoita asiaton viesti
”valtio olisi päättänyt pumpata riihikuivaa konkurssikypsäään veroparatiisiyhtiöön persun opein”
Lähitulevaisuus näyttää oliko Virtanen oikeassa vai väärässä. Jos oli oikeassa, risteilyfirma kaatuu. Jos oli väärässä, ei kaadu ja laiva valmistuu aikanaan Ranskasta. Mikäli jälkimmäinen toteutuu, niin Virtanen on asiasta taatusti hyvin hiljaa.
Ilmoita asiaton viesti
Miksiköhän Virtanen riekkuu nimimerkin takaa?
Ilmoita asiaton viesti
Pusa se elättelee salaliittoteorioita ja haluaa tukea tappiollista ja konkurssikypsää bisnestä. Miksiköhän? Eikö hän ymmärrä talouden perusperiaatteita?
Ilmoita asiaton viesti
Nimímerkin takaa riekkuminen on kaikissa suhteissa halveksittavaa toimintaa.
Ilmoita asiaton viesti
Mistäs arvoisa persu arvelee minut nimimerkiksi? En ole käsittääkseni ainoa ilman naamavärkkiään esiintyvä kommentoija täällä.
Ilmoita asiaton viesti
”Mistäs arvoisa persu arvelee minut nimimerkiksi? En ole käsittääkseni ainoa ilman naamavärkkiään esiintyvä kommentoija täällä.”
Mikä tarve on piilotella pärstääsi? Onko niin pahan näköinen, että meitä hirvittäisi? 😛 (Huomaa lärvi.)
Ilmoita asiaton viesti
Teini-ikäisenä tuppa nuo finnit olemaan hieman kiusallisia. Toisaalta ei sinun putki tv:n kokoisten aurinkolaisenkaan takaa paljon näy…
Ilmoita asiaton viesti
”Teini-ikäisenä tuppa nuo finnit olemaan hieman kiusallisia. Toisaalta ei sinun putki tv:n kokoisten aurinkolaisenkaan takaa paljon näy…”
Kiitos, että tarrauduit ystävällishenkiseen täkyyni ja osoitit olevasi trollipelle. Pitäisiköhän sinut ilmiantaa ylläpidolle? Täällä kun ei saa kirjoitella kuin omalla nimellä.
Ilmoita asiaton viesti
Tuollaista trollausta esitetään yleensä nimimerkin takaa. Sen verran trollit ovat oppineet, että ottavat mahdollisimman yleisiä nimimerkkejä. Aikaisemmin osa trolleista käytti harvinaisia nimimerkkejä ja sillä oli seurauksensa.
Puoluesidonnaisuuksia minulla ei ole enkä persujen ohjelmiin ole perehtynyt. Pystyn kyllä itsekin kantani muodostamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tilaus ole kiinni 50 milj.kiinni, siinä on Finnveran satojen milj. vientitakuut mukana, ei valtio voi Suomen kokoisessa maassa ottaa mieletöntä riskiä.
Lisäksi STX:n konkurssikypsyys, ja laitehankintojen ja työvoiman tuonti muualta on varteenotettava asia riskiä määrittäessä.
Onko tilaajana Caribbean cruisen joku tytäryhtiö, joka vedetään konkurssiin laivan valmistumisen loppusuoralla, ja STX telakka tekee konkurssin tahollaan.
Silloin laiva jää Suomen valtion vaivaksi, ja se joudutaan myymään puoleen hintaan Caribbean cruise pääyhtiölle, koska muuta varteen otettavaa ostajaa ei ole.
Sen seurauksena on suomalaiset veronmaksajat jälleen kupattu tyhjiksi.
Lisäksi on varmaan monta muuta salaista ostoehtoa, jotka kaatuu suomalaisten niskaan.
Suomalaisten sijoittajien kannattaa ostaa Turun telakka takaisin suomalaisomistukseen, oli virhe kun Wärtsilän telakka myytiin ulkolaisille.
Aletaan sitten vasta tekemään isoja laivoja omiin nimiin, ymmärrän tässä Jan Vapaavuorta, ei kansa kaikesta tiedä!
Ilmoita asiaton viesti
Sinun mielestäsi on parempi antaa 44 miljoonaa ilmaiseksi kuin lainata 50 miljoonaa ? Riski olisi ollut vain 6 miljoonaa.
Ilmoita asiaton viesti
Jos sen cruise-yhtiö ei olisi voinut maksaa, niin silloin me oltaisiin saatu upee laiva. Ja se oltaisiin nimetty Suomi-laivaksi ja kaikki me suomalaiset oltaisiin menty siihen ja purjehdittu horisontiin huitsinhiivattiin tästä Eu:sta.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä ihmeen megariski RCCL:stä yhtäkkiä on tullut? Noitakin saman sarjan laivoja on jo kaksi rakennettu ja rahat on mutinoitta saatu.
Ilmoita asiaton viesti
Hallituksen on syytä kaatua ja HETI! Tämä nuorisojengihallitus vie Suomen kohti TÄYSkatastrofia! Raumakin menetti Ranskaan kilpailun bioenergialaitoksesta. Areva rakentaa Olkiluoto 3:sta vuosien viiveella! Mitä me olemme velkaa ranskalaisille, että maamme on syytä niin runsaasti heitä avittaa!
Hallitus on muutenkin täysin pöperö! Syntyään turkulaisena ihmettelen hallituksen logiikkaa! Laivanrakentajat alihankkijoineen maksanevat veroeuroilla takaisin useat takaukset. Nyt he joutuvat kortistoon velkarahalla kuntoutuksiin ja koulutuksiin. Elävät pitempään ja kuluttavat eläkevaroja. Harva rautakoura on päässyt terveenä eläkkeelle ( ei myöskään mieheni) ja harvempi elänyt yli 70-vuotiaaksi. Työttömäksi joutuneet kuntoutetut rautakourat elävät kyllä!
Ilmoita asiaton viesti
Harvinaisen rempseä mielipide.
Kannattaa tukea rautakourateollisuutta että kuolisivat nuorempana nämä duunarit? Säästyy rahaakin.
Itse en oikein näe tätä muuten kuin että tuotteen ostaja saa laivan halvemmalla jotta Amerikan eläkeläiset pääsevät halvemalla Karibialle. En pidä sitä suomalaisen veronmaksajan edun mukaisena, vaikka se hetken housuissa lämmittääkin.
Ilmoita asiaton viesti
Mitäs kautta ne kauan elävät nössöt pääsevät paikasta A paikkoihin, B, C, D,…
Ettei vaan duunareiden rustaamia teitä pitkin, ja nuorena kuolevien liukuhihnatyöntekijöiden tuottamien ajoneuvojen avulla. Ja eikös ne perhanan nössöt seilaile jatkuvasti valtion sossurahoilla Tallinnaan ja Tukholmaan ja takasin nuorena kuolevien rautakourien rakentamilla laivoilla?
Niin. Ja missän rakennuksissa ne kauan elävät nössöt bilettävät, jollei nuorena kuolevien duunarien rakentamissa hometaloissa, täh?
Ilmoita asiaton viesti
Otso Rajakontu 28.12.2012 11:06
”oli virhe kun Wärtsilän telakka myytiin ulkolaisille.”
Ei Suomessa kannata omistaa mitään. Ei edes telakkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on sitä monien hehkuttamaa globalisaatiota. Jos emme pelaa samoilla pelisäännöillä kuin muut, niin häviämme pelin. Ranskan puoliksi omistama telakka sai tilauksen ja varmasti lainaa telakkayhtiöille tarvittavat rahat jotka saa takaisin laivan luovutushetkellä, tilaaja nimittäin on vakavarainen yritys. EU kielsi Suomea omistamasta ja tukemasta telakoita mutta Ranskaa ei kai samat pelisäännöt koske. EU on meidän tuhomme.
Ilmoita asiaton viesti
Suomea koskevat vain rahantoimitus -pykälät. Mafiakerholta voi odottaa juuri tällaista kähmintää.
Ilmoita asiaton viesti
”Tämä on sitä monien hehkuttamaa globalisaatiota. Jos emme pelaa samoilla pelisäännöillä kuin muut, niin häviämme pelin.”
Ai niinkö? Nythän tilanne on kuitenkin juuri päinvastainen, olemme pelaamassa muiden pelisäännöillä (sionistihuijarit) ja siksi häviämme pelin. Jos meillä olisi selkärankaisten pääjaksoon kuuluvia poliitikkoja päättämässä asioista, niin tekisimme Islannit.
Ilmoita asiaton viesti
Aivan olisi pitänyt sanoa että jos pelaamme meille sanelluilla pelisäännöillä häviämme pelin koska meillä ei ole samaa tulkinnanvaraa kuin muilla EU-mailla. Tämä Wärtsilä-Meriteollisuuden ihmekonkurssi ja EU-määräykset on avattava tarkasteltavaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Innovaatiotuen ja lainan ero on siinä, että lainarahat saa heti ja tuet myönnetään jälkikäteen toteutuneiden kulujen mukaan.
Telakka olisi tarvinnut 50 miljoonaa riihikuivaa rahaa heti, jotta tilaus olisi saatu toteutettua.
Valtion riski olisi ollut nolla, koska rahat tulevat takaisin korkojen kera palkkaveroina.
Lisäksi olisi ollut helppo sopia että tilaaja maksaa rahat sulkutilille, josta Suomen valtio ottaa ensin omansa ja telakka saa sitten loput.
Jyrki Katainen pelkäsi että häntä syytetään EU:n taholta laittomista telakkatukiaisista, ja siksi hän on oman nahkansa ja palkkioviran toivossa valmis uhramaan suomalaisten työpaikat.
Ilmoita asiaton viesti
Ranskalainen osasi hinnoitella vastustamattomasti.
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/risteilyyhti…
Olkiluodossakin on havaittu, että kyllä ranskalaiset halvalla osaavat myydä.
Ilmoita asiaton viesti
Ranskalaiset pistivät sitten puolta paremmaksi:
”STX France said the contract is worth 10m working hours distributed over more than three years. Technical work will start in January, while production is planned to begin in September.”
http://www.seatrade-insider.com/News-Headlines.html
Karkealla laskulla tuosta tulee noin 6000 henkilötyövuotta. Vai oliko tuossa Turun 12000 henkilötyövuodessa myös se optio mukana?
Ilmoita asiaton viesti
Toivottavasti et laskenut henkilötyövuotta 365:n päivän mukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Siitä se selviää, jos osaat laskea…
No jaa, olihan tuo vähän huonosti laskettu. Ranskassa tuolla tuntimäärällä saa yli 6700 henkilötyövuotta. Suomessa karvan verran alle 6000. Ei nuo ranskalaiset välitä tehdä pitkää päivää.
Ilmoita asiaton viesti
50 miljoonaa olisi ollut kaamean iso rahasumma, MUTTA vuosittain jo lähellä VIISI MILJARDIA maksava 2-kielisyys ei ole. Aika ihmeellistä – eikä vieläkään riitä. Herra Kataisen kielistrategia porukka ei katso Suomen karttaa, jossa ruotsalaisia on kapealla kaistalla Etelä-Suomessa ja samoin kapealla kaistalla osaa Länsi-Suomea.
Ei välitetä suhteellisuudesta, absurdisuudesta eikä kustannuksista vaan kun on päähänpisto tapahtunut niin alistetaan valtaenemmistö sekä pienelle vähemmistölle että laskun maksamiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Laivanrakennus on kirvoittanut aika monta nettihörhöä. Tillanen höpöttää jo sionistien salaliitosta ja Lechner väittää ruotsinkielen olevan syynä tilauksen katoamiseen. Mistä taikurin hatusta Lechner on saanut ruotsinkielen hinnaksi 5 miljardia euroa?
Ilmoita asiaton viesti
Paavo Arhinmäki sanoi fb-päivityksessään seuraavaa:
”Suomen valtio oli valmis antamaan kaikki lakien sallimat tuet Turun telakalle, historian suurin tukipaketti verovaroin yksittäisen aluksen rakentamiselle. Mutta sekään ei riittänyt. Ranskan valtio omistaa kolmasosan telakasta ja voi ilmeisesti tukea vielä enemmän. Olen hyvin pettynyt, erityisesti telakan työntekijöiden puolesta. Samalla tilauksen menetys kertoo, miten sairas ala tämä on. Korealaiset omistajat eivät halua laittaa omaa rahaa peliin ja amerikkalainen varustamo ostaa tietenkin kaikkein halvimmilla ehdoilla. Valtiot laitetaan kilpailemaan keskenään, kuka on valmis tukemaan eniten verovaroilla.”
Tuo kuulostaa niin suomalaiselta. Kun oma politiikka johtaa tappioon, haukutaan koko telakkateollisuus ja kaikki muut mukaanlukien maat. ”Me on toimittu kuitenkin oikein, muut eivät ole” tyylinen selitys ei paljon lohduta noita telakan työntekijöitä eikä tilanteita muuksi muuta. Vissiin tuolla Suomi ajaa jotakin ihmeellistä yhteistä etua kun taas kaikki muut ajavat omaa etuaan.
Ilmoita asiaton viesti
Yrittäkää muistaa näiden valtion riskien erot. Innovaatiotuki olisi ollut vastikkeetonta lahjarahaa. 600 M€ lainan takaus tulisi maksettavaksi jos laivan rakantamiseen tarvittavia rahoittajien luottoja ei voida maksaa takaisi. Keskeneräinen laiva olisi ilmeisesti vakuutena, joten riski ei olisi valtava. Paljonpuhuttu 50 M€ pääomalainaa taas olisi täysin vakuudetonta ja konkurssin kohdatessa muut velkojat olisivat etuoikeutettuja saamaan omansa pois. Kun emo-STX ilmeisesti tekee konkan joka tapauksessa ennen laivan valmistumista, niin tuo viimeinen 50 miltsiä olisi varmuudella poltettu konkurssipesässä taivaan tuuliin telakan tai keskeneräisen urakan myynnin yhteydessä.
Jos ranskalaisen telakan tarjous oli edullinen, eli tappiollinen, niin se lähinnä nopeuttaa emo-STX:n konkkaa. Turussa olisi yksi tekalla kohta myynnissä. Tarjouksia?
Ilmoita asiaton viesti
Niin, jos valtio olisi kaiken mahdollisen rahoituksen järjestänyt tilauksen saamiseksi Suomeen ja sitten olisi tullut takkiin telakkayhtiön konkurssin kautta, niin yhtä painokkaasti Vapaavuoren&Co.:iden päitä oltaisiin nettiforumeilla vaatimassa vadille.
Ilmoita asiaton viesti
Miten Suomessa voi olla ministeri jos on rikosrekisteri ?
Ruotsissa , Englannissa jne. sais heti potkut….
Päiväkodissa ei saa työ jos on rikosrekisteri, mut jos halua ministeriks , se on samantekevä….
Ilmoita asiaton viesti
Hold your horses.
Valtamedia ja ”yleinen mielipide” ja tietysti oppositio näyttävät yksiniitisesti päättelevän, että jos valtio olisi myöntänyt tuon lainan, tilaus olisi sillä tullut Turkuun.
Tästä en ainakaan minä ole missään nähnyt todisteita, haastatellut ovat oman asiansa takaa kierrelleet ja kaarrelleet vastauksiaan eri tavoin, mutta haluaisin faktoja todellisina pöytään tämän asenteellisen mediasotkun keskeltä: myönsikö Ranskan valtio paikalliselle telakalle varoja tai lainaa samalla tavoin kuin Suomen valtion oletettiin myöntävän, ja kuinka paljon? Ratkaisiko nimenomaan se raha jenkkien telakkavalinnan? Olisivatko jenkit valinneet Turun, jos valtio olisi pumpannut sille rahoitusta?
Näihin kysymyksiin olen kuullut vain kierteleviä vastauksia pohjalta: kaikkihan sen tietää.
Mutta kun ei tiedä.
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä niin. Tilaus saattoi mennä Ranskaan ihan hyvin vaikkapa sen vuoksi, että siellä on kauniimmat kirkkoveneet.
Muistutan IMF:n entisen pääjohtajan Dominique Strauss-Kahnin esittämistä älyllisesti kirkkaista perusteluista, kun häntä syytettiin prostituoituihin sekaantumisesta: ”Kuinka kuvittelette voivanne erottaa prostituoidut muista alastomista naisista orgioissa?”
Risteilijätilauksia voitaisiin ehkä katsoa silläkin silmällä, että mitä ihmeen järkeä ylimalkaan on rakentaa julkistuella ultrahienoja laivoja varakkaiden juhlintapaikoiksi? Aivan kuin maailmassa ei olisi oikeitakin ongelmia, tai kuin niiden ratkaiseminen olisi mahdollista vasta sillä ehdolla että rikkaat saavat lelunsa.
Ilmoita asiaton viesti