Jyväskylä vähentää 900 henkilöä
Varmaa se ei vielä ole, mutta neuvottelut aloitetaan 2.10.2013 ja tavoite on saavuttaa 50 miljoonan euron säästöt ajalla 2014-2016. Enimmillään se tarkoittaa 900 henkilötyövuoden vähenemistä. Kaupungilla on 7000 työntekijää.
Julkinen sektori onkin pöhöttönyttä. Keskussairaalan uuden sairaalan projektijohtaja Teittisen mukaan sairaalassa on 393 turhaa sihteeriä. http://yle.fi/uutiset/suunnittelijat_lupaavat_etta_sairaala_saastaa_kust…
Sehän vasta on kustannustehokasta, kun lääkärit hoitavat itse sihteerin tehtävät. Onhan se mukavampaakin, kun voi vähentää vaikeaa ja vastuullista potilastyötä ja sen sijaan hoidella erilaisia kirjanpitoja ja postitusta. Työpäivän jälkeen tuntee itsensä paljon pirteämmäksikin, kun ei tarvitse niin montaa potilasta tavata, vaan saa tehdä kevyttä toimistotyötä. Meillä viimeksi työaikaseuranta siirrettiin sihteereiltä (jotka koko ajan vähenevät) lääkäreille itseelleen, mikä on aivan järisyttävä edistysaskel.
Ilmoita asiaton viesti
Jos menemme normaali yksityiseen organisaatioon, siellä on normaalisti yksi assari ryhmää kohden. Eli kahdeksaa lääkäriä kohde vois ihan hyvin ykis sihteeri, jokane ei omaa misään nimesä tarvitse. Sillä jos otetaan HUS, niin siellä on virkamiehiä yhtä paljon kun on hoitavaa henkilökuntaa, joka on ihan liian paljon millä organisaatio mittareilla sitä lasketaan.
Ilmoita asiaton viesti
Sairaalassa sihteerit tekevät paljon muutakin, kuin avustavat lääkäreitä. He hoitavat kirjanpidot, laskutusasiat, saneluiden kirjoittamisen jne.
Ennen joka osastolla oli oma sihteeri, nykyään siihen ei enää ole varaa.
Kollega, joka on ollut töissä sairaalassa USA:ssa ja meillä kommentoi, jotta suurin ero oli se, että Suomessa lääkärit tekevät sihteereille USA:ssa kuuluvia töitä.
Mutta kuten sanottu, kevenepähän työ, kun työajasta yhä vähemmän tarvitsee käyttää potilastöihin, jonohoitokin on tunnetusti tehokasta.
Ilmoita asiaton viesti
Ei se tuota lääkärin kuormituksen lisäämistä tarkoita, työt vain organisoidaan toisin esim lääkäri sanelee kuten ennenkin, mutta puheentunnistus tallentaa kertomuksen.
Laskutus voidaan keskittää ja riittää vain tilausten tekeminen järjestelmään.
Ei se sihteerikään toimi ilman, että lääkäri kertoo asian sihteerille tai lääkäri lähettää sähköpostin sihteerille.Samassa ajassa hän täyttää tilauslomakkeen.
Viimeisessä työpaikassa edes tj:llä ei ollut sihteeriä eikä omaa työhuonetta, pöydän pätkä ja seisomapaikka käytävällä
etc
Ilmoita asiaton viesti
Ei kuormitus lisäännykkään, vaan vähenee, kun työaikaa käytetään potilastyön asemesta sihteerin töihin.
Toimivaa puheentunnistusta en ole misään nähnyt.
Ilmoita asiaton viesti
Toinen ero, jonka huomasin ollessani sairaalahoidossa USA:ssa oli palvelun hinta. Siellä sairaalat ovat yksityisiä, ja hoidon koko hinta veloitetaan asiakkaalta, minun tapauksessani noin 55 000 dollaria. Siellä sairaus- ja tapaturmavakuutus on aivan eri merkityksessä kuin Suomessa.
Palvelu ja hoito sairaalassa oli kyllä moitteetonta, eli rahalle sai myös selkeästi vastinetta.
Ilmoita asiaton viesti
http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/he-ovat-sat…
Ei tämä tarvitse edes kommenttia, linkki kertoo kaiken…
Ilmoita asiaton viesti
Säästöä tulisi jo siitä kun terveyskeskusmaksut poistettaisiin.
Ilmoita asiaton viesti
Sairaanhoitajana voin sanoa, että esimerkiksi osastonsihteerit ovat kyllä aivan olennaisen tärkeitä käytännön asioille. He tilaavat tavarat, hoitavat hallinnolliset paperityöt ja niin edelleen.
Ja kun tälläiset sihteereiden työnkuvaan kuuluvat hommat ulkoistetaan tietokoneille, niin helposti käy seuraavalla tavalla.
http://yle.fi/uutiset/jatkuvat_viat_riivaavat_husi…
Ja se ei ole kovin mukavaa peliä ihmishengillä. Seuraavassa lyhyt, mutta hyvin olennaisen jutun esiin nostava pointti ko. jutusta.
***
Yksi murheenkryyni on automaattinen puheentunnistus, joka muuttaa radiologin sanelun automaattisesti tekstiksi.
– Meillä on jatkuvia ongelmia sen kanssa, että puheentunnistus tuottaa aivan siansaksaa tai lisäilee sinne omia sanojaan, radiologi harmittelee.
Kaksi radiologia kertoo, että puheentunnistus saattaa lisätä itsestään lausuntoon sanan ”ei”, joka voi muuttaa merkityksen täysin päinvastaiseksi.
– Jos on tarkoitus sanoa vaikka, että ”potilaalla etäpesäkkeitä”, se voi heittää sinne ihan itsekseen ei-sanan. Sitten siinä lukee, että ”potilaalla ei etäpesäkkeitä”, toinen radiologeista sanoo.
Ilmoita asiaton viesti
Luonnollisesti sihteerien vähentämisen yhteydessä osa töistä siirrettiin sairaanhoitajille.
Esimerkki käytännön työstä sairaalassa: minulla on kolme elektronista kalenteria, jotka eivät keskustele keskenään. Kun varaan poliklinikka-aikaa potilaalle, on avattava kolme eri kalenteria ja tarkattava sitä, ettei vaan tule päällekkäisiä varauksia – järjestelmä ei niitä huomaa.
Viimeksi, kun olin sairaslomalla, ei paikalla ollut ketään, joka olisi osannut kalenterijärjestelmää käyttää, ja potilaat tulivat poliklinikalle turhaan – kukaan ei osannut niitä perua.
Niin että sihteerit pois, kaikki tehostuu.
Ilmoita asiaton viesti
Ennen sihteerot tilasivat kaikenlaista, mutta viimeisinä työvuosina toiminnot oli järjestetty toisin eikä sihteereitä tarvittu
Ei tavaraakaan tarvitse tilata, tukkuri voi käydä täydentämässä käsivarastot automaattisesti.Ja jos näyttää vähenevän viesti hyllyn reunassa olevaan osoitteeseen tuo täydennyksen sovitussa ajassa
Kaikissa uusissa systeemeissä on ongelmia alussa , mutta ne häviävät , kunhan vain asiaan keskitytään
Eikä sihteerikään kirjoita virheettömästi, sihteerin konekirjoituksen oikeellisuus on suurin piirtein samaa luokkaa kuin puheentunnistuksen
Ilmoita asiaton viesti
Konekirjoituskoulun käytyäni minulla oli sihteerin kirjoitusnopeus ja sairaalassa kirjoitankin paljon tekstejä itse – siitä ei ollutkaan kysymys. Sairaala on hiukan monimutkaisempi ympäristö, kuin valintamyymälä, jolloin sihteereistä olisi oleellista apua monissa käytännön asioissa.
Elektronisten järjestelmien suurin riski on se, että välillä ne kaatuvat, jolloin esim. potilaan ajankohtaisen lääkityksen selvittäminen voi olla todella kiven alla.
Ilmoita asiaton viesti
Jos tietojärjestelmö kaatuu niin eipä se sihteerikään voi tehdä muuta kuin lohduttaa
Enkä minäkään ole ollut töissä valintamyymälässä vaan tietoliikennefirmassa.
ICT alan ongelma on, etti pyritä luotettavuuteen, kun tietoliikenteessä on aina pyritty muutama yhdeksää korkeampaan luotettavuuteen kuin iCT niin kulttuuri on erilainen.
Niinpä kun henkilöstö vaihtui tuossa 2005 aikoihin ja remmiin astui nuoria ICT taustaisa kavereita, tietoliikennettähän ei enää opeteta.
Niinpä asenne oli, että tässä ei voi mennä mikään vikaan ja jos menee niin korjataan.
Kun muutaman kerran miljoonia liittymiä oli nurin niin ICT kaverit alennettiin oppipojiksi ja muutama konkari kutsuttiin eläkkeeltä takaisin
Ilmoita asiaton viesti