Polkupyöräilijälle ei riitä otsalamppu valoksi
Pimeän ja hämärän aikaan pyöräillessä polkupyörään vaaditaan valot. Ne pitävät olla valkoista tai vaalean keltaista valoa näyttävät eivätkä siis saa vilkkua. Valon pitää olla pyörän runkoon kiinnitettynä siten, että lampun korkeus on maasta vähintään 30 senttimetriä ja enintään 1,3 metriä.
Otsalamppu ei siis kelpaa pyöräilijän ainoaksi valoksi.
Tämä ohje pyöräilijän valoista tuli mieleen, kun pyöräilijä oli jäädä autoni alle toissa yönä ajaessaan suojatietä päin punaisia liikennevaloja. Nopea jarrutukseni pelasti pyöräilijän kolarilta. Valot pyörässä olisivat auttaneet tilanteen ennakoinnissa vaikka punaisia päin ajamista ei voinut arvata.
Valotta pyöräilevä voi saada 20 euron rikemaksun.
Eipä tule itsekään valoja pyöräillessä käytettyä, aika monta pyörää ja lamppua on varastettu eikä nykyään jaksa enää panostaa mihinkään ”lisävarusteisiin”.
Sakkoriskihän on aina olemassa, mutta toisaalta en näe kovinkaan mahdollisena jäädä kiinni sakotusta varten, kun tuskin poliisi alkaa taklaamaan nurin pyöräilijää vain valottomuuden vuoksi eikä noissa pyörissä ole tunnistekilpiä, että sakkoa tulisi postissa perästä.
En siis ymmärrä, miten poliisi oikein pakottaa polkupyöräilijän pysähtymään.
Ilmoita asiaton viesti
Eipä tulisi mieleen ajaa autolla ilman valoja. Vaikka itse näkisi niin toiset eivät huomioisivat.
Ilmoita asiaton viesti
Joitain vuosia sitten lähin esimieheni ajoi toisella osastolla työskennelleen työntekijän ylitse. Esimies autolla, työntekijä fillarilla. Onnettomuus oli esimiehen vika, oli tulossa parkkipaikalta ja fillari ajoi kevyen liikenteen väylällä. Esimieheni sai reilut sakot törttöilystään. Ja fillaristi – syytön tilanteeseen ja loukkaantuen vielä – sai 20€ rikesakon ajaessaan ilman valoja.
Polkupyöräilijä ei välttämättä ymmärrä, että autosta näkyvyys kadulle ei ole niin hyvä, kuin mitä he itse näkevät ympärilleen. Autossa on tuulilasi, joka on enempi tai vähempi kunnossa, riippuen autoilijan viitseliäisyydestä. Tuulilasin takaa voi olla todella surkeat näkymät ulos ympäristöön. Lisäksi auton liikkuessa yleensä ottaen vähän nopeammin, ympäristössä vallitsevan valon kirkkauden vaihtelut ovat nopeampia, jolloin etenkin vanhempien kuljettajien silmät eivät välttämättä totu niin nopeasti hämärämpään kohtaan, ja fillarilla pimeässä liikkuva voi ollakin näkökentässä vasta liian myöhään.
Valot pyöriin ja kypärät päähän, ja muistakaahan myös ne liikennesäännöt. Malttia jokaiselle ja ennakointi ja turvaväli, eikös jee. 🙂
Ilmoita asiaton viesti