Sähköautot eivät käy kaupaksi
Suomessa myytiin vain parikymmentä sähköautoa yksityiseen käyttöön viime vuonna. Ruotsissa vastaava luku oli 141 kappaletta. Ruotsissa sähköautoa tuetaan 4500 eurolla per auto.
Suurimpana syynä huonoon menekkiin on edelleenkin sähköautojen lyhyt toimintamatka. Toinen pullonkaula on latauspisteiden vähyys. Lisäksi sähköautojen ominaisuudet eivät vedä vertoja polttomoottoriautoille.
Lyhyellä aikavälillä sähköautojen myynti ei tule lisääntymään.
Jos sähköautot pärjäävät vain tuen varassa, eivät ne ole lainkaan käyttökelpoinen vaihtoehto. Tuetulla tuulivoimalla käyviä tuettuja sähköautoja. Onpahan kestämätön yhtälö.
Ilmoita asiaton viesti
Tätä mieltä minäkin olen.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen naapurimaissa Virossa, Norjassa ja Ruotsissa ymmärretään ekologisten arvojen päälle ja ollaan valmiita tukemaan ekologisesti kestävää kehitystä. Suomessa sen sijaan tukeudutaan edelleen autoiluun sosiaalisektorin rahoittajana. Konsensushenkinen korporativistinen valtio ei kykene hoitamaan asioitaan kuntoon niin, että myös Suomessa ihmiset pääsisivät samalle viivalle muiden EU-kansalaisten kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Onko se ekologisempaa, jos sähkö tuotetaan ydinvoimalla?
Ilmoita asiaton viesti
Lähinnä kiinnostaa se valtionhallinnon asenne kansalaisia kohtaan ja kansalaisten etuja vastaan, mikä tässäkin kuviossa on päällimmäisenä.
Ilmoita asiaton viesti
Ekologisempaa kuin hiilivoimalla
Ilmoita asiaton viesti
Eivät kuulemma ole oikein käyttökelpoisia kylmillä ilmoilla. Ehkäpä siinä syy.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/10/10/jaata…
Ilmoita asiaton viesti
Käytännöllinen huomio.
Ilmoita asiaton viesti
Markkinoille on juuri tulossa akkutekniikkaa, joka kolminkertaistaa ajomatkan sähköllä ja on kolme kertaa halvempaa valmistaa.
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/uusi+ihmeak…
Tämä tekniikka on myös turvallisempaa käyttää verrattuna litiumakkuihin. Olisiko tässä ns. killer tekniikka, joka mullistaa autoilun?
Latauspisteitä Suomessa kyllä riittää, mutta julkisia on toistaiseksi aika vähän.
Ilmoita asiaton viesti
Saa nähdä sitten, kun tulee kuluttajalle asti.
Ilmoita asiaton viesti
”Suurimpana syynä huonoon menekkiin on edelleenkin sähköautojen lyhyt toimintamatka.”
Sanoisin ennemmin että esteenä on korkeahko hankintahinta. Sähköauto riittää useimpien ihmisten arkisiin liikkumistarpeisiin. Kaupparatsut ja mökkimatkat on sitten erikseen. Tässä on siirtymäkauden ratkaisuna plug-in hybridi.
”sähköautojen ominaisuudet eivät vedä vertoja polttomoottoriautoille.”
Ei niin, sähköauto on paljon parempi, mm. savuttomuuden, hajuttomuuden, hiljaisuuden ja nollakierroksilta alkavan täyden vääntömomentin ansiosta.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa sähköstä tuotetaan kolmasosa ydinvoimalla. Lisäksi sähkö tuodaan vielä 20% sen kokonaistarpeesta.
Sähköautot eivät ole mitään voimanpesiä ja urheilullisuus on niistä kaukana. Onko niitä edes nelivetoina…
Ilmoita asiaton viesti
> Sähköautot eivät ole mitään voimanpesiä
Tuo on yleinen harhaluulo.
Sähköautoissa tehoa ja vääntöä on usein liikaakin. Talvella Priuksella liikkeellelähtö on vaikeaa, kun liiallisen väännön vuoksi etupyörät pyrkivät sutimaan. Toisaalta kesällä se tietää salamamanbopeaa kiihdytystä tarvittaessa.
Suuremmilla nopeuksillaa on pakko käyttää vakionopeussäädintä, koska Priuksella vauhtisokeus voi yllättää . Pintakaasulla ajaa 100-120 km/h ja tuntuu että vauhtia joutuu koko ajan hillitsemään.
Ilmoita asiaton viesti
Ajan 210 hevosvoimaisella v-kuutosella. Mitähän vastaava sähköauto uutena mahtaa maksaa. Tämä maksoi 40t euroa.
Ilmoita asiaton viesti
Siinäpä se. Sinä maksat 25 keuron autosta 42 keuroa. Sitä kannattaa suomalaisetn miettiä, että ollaanko samalla viivalla muiden EU-kansalaisten kanssa,jos autoista pitää maksaa noin kovaa ylihintaa? Minun mielestäni Suomesta ei kannata ostaa ainuttakaan autoa niin pitkään kuin autoilua käytetään valtiovallan taholta niin röyhkeästi puhtaasti rahastamiseen kuin nykyisin tehdään. Tietysti se on imartelevaa suomalaisille, kun saavat kehua, että kallista oli, mutta varaa oli siltikin.
Ilmoita asiaton viesti
Ainoa markkinoilla myynnissä oleva kunnollinen sähköauto, eli sähköautoksi suunniteltu Tesla 85S pesee polttomoottoriautot mennen tullen jopa talvisissa olosuhteissa.
Sillä pystyy ajamaan moottoritienopeudella Helsingistä Tampereelle ja takaisin pakkaskelillä. Kiihtyvyys 0-100km/h on alle 5 sekuntia ja rajoitettu huippunopeus on 210km/h.
(lähde autobild 2014)
Suurimmalla akustolla ajomatka on n. 500km, eli taatusti riittävä. No ei sillä Leville ajeta, mutta kuinka moni ajaa sinne muutenkaan?
Päästöt ovat 0g.
Hinta vain on murhaava, eli rapiat 100 000 euroa. Mutta ei Nissan Leaf, siis sähköllä toimiva pikkuauto varsin mitättömällä suorituskyvyllä, ole halpa sekään. 40 000 euroa koirankopista ei houkuttele ostajaksi, varsinkin, kun toimintamatkaksi jää noin 150km.
Suurin este sähköautolle on niiden hinta. Lama-Suomessa joutuu miettimään kahteen kertaan auton ostamista muutenkin ja valinta osuu useimmiten edullisempaan vaihtoehtoon.
Lisäksi sähköautoja rangaistaan järjettömällä käyttövoimaverolla. Siinä vielä yksi arkku naulaan.
Tosiasia on se, ettei sähköautoja haluta Suomen teille, koska niiden hankintaa ei tueta millään tavalla.
Ilmoita asiaton viesti
Eestissä toimiva latausjärjestelmä ja sähköautot halpoja.
Ilmoita asiaton viesti
Suomi jättäytyi tahallaan sähköautoilun kehittämisen ulkopuolelle, vaikka Uudenkaupungin tehdas yritti kovin mukaan sähköautojen valmistukseen ja Euroopan paras lithium esiintymä on Suomessa. Hyödyntämättömänä tietysti.
Suomesta on tullut Euroopan henkinen periferia, jossa uudet innovaatiot tapetaan mahdollisimman tehokkaasti.
Uusien ladattavien hybridien esiinmarssia verottajakaan ei ilmeisesti pysty estämään nykyisillä säädöksillä. Ehkä sekin vielä onnistutaan ryssimään.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen auto- ja liikennepolitiikka on muutenkin hanurista. Liikenneministerin virka on aina jäännöspaikka.
Ilmoita asiaton viesti
Verottajan kammioissa onnistutaan kyllä kehittelemmän verotusmuoto jolla jokainen autoilusta haaveileva saadaan ajettua ahtaalle.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän ne akkukäyttöiset toimikaan Suomen olosuhteissa. Mediaa seuranneet tietävät, että Woikoski Oy esitteli pari viikkoa sitten Huyndain, joka käy sähköllä ja polttokennolla. Kilometrejä riittää tankkausta kohti suunnilleen saman verran, kuin polttomoottoriautollakin, ja tankkausaika on kolmisen minuuttia.
..eikä ne suoritusarvotkaan juuri poikenneet vastaavista polttomoottriauton arvoista. Tietääkseni tämän tyyppisen polttokennon käyttölämpötila on noin 80 astetta, joten auto lienee talvella myös yhtä lämmin, kuin polttomoottoriauto.
Ilmoita asiaton viesti
Ja hintaa oli?
Ilmoita asiaton viesti
Maahan on tuotu yksi näytekappale, maksoi varmaan maltaita. Kysäisepä Woikoski Oy:lta hintaa. Yhdysvalloissa aloitellaan polttokennoautojen sarjatuotantoa kymmenien tuhansien sarjassa, ja käsittääkseni tuotannon kehittämisponnistelut vetävät vertoja kännykkäkaupan kehittämiseen 1990-luvulla. Eli hinta tulee varmaankin alas nopeasti.
Ilmoita asiaton viesti