Kalliit taksikyydit
Taksiyrittäjyys on Suomessa suojeltu elinkeino. Tästä pitää huolen luvanvaraisuus. ELY- keskus jakaa lupia harkintansa mukaan. Taksiyrittäjiä on 9500. Lisäksi tariffit vahvistetaan erikseen.
Kilometriveloitus 1,52 euroa ja lähtömaksu 5,90 euroa päiväaikaan arkisin 1-2 hengeltä. Tunnin odotuksesta joutuu maksamaan 43,30 euroa.
Taksat on kohtuuttomat. Niillä omistajayrittäjä pystyy pitämään jo renkiä kuskina. Millä muulla alalla tämä on mahdollista? Mikä kapina siitä syntyisi jo samaa noudatettaisiin vaikka kampaamoalalla.
Tällainen sääntely olisi purettava.
Niin, ex-kuljetuspäällikkönä tiedät varmaan, että 22,25 metrinen täysperävaunuyhdistelmä tekee keikkoja pienemmällä katteella kuin tonnin painoinen taksi.
Minulla on muuten vastine sinun ja Susanna Kaukisen väittelyyn Susannan edellisessä blogiavauksessa. Piipahda katsomassa ja antamassa kommentti.
Ilmoita asiaton viesti
Luin jo aamulla. Yrityksellä ei ole varaa rikkoa työaikalakeja ja piirturikin on lahjomaton. Monesti jakeluliikenne ei edes ole mahdollista liikkeen aukioloaikojen ulkopuolella, joka rajaa kuljettajan työt 8-16 välille. Sesonkiaikana varastoissa, esim. kesäisin jäätelövarastolla voidaan tehdä pitkää päivää, mutta tämä tietenkin työntekijän suostumuksella. Ei tässä ole mitään pahaa tai väärää.
Ilmoita asiaton viesti
Pienet kuljetusyritykset jotka pääosin toimivat alihankkijoina jää jokaikisessä ratsiassa kiinni ajo,-ja lepoaika-lain rikkomisesta.
”Juitsarit” kuljetuspäälliköiden ohjeistamana määräävät niille keikkoja, joita ei voi toteuttaa lain vaatimalla tavalla.
Ne, pikkuyritysten omistajat ja kuljettajat kantavat riskit ja maksavat sakkonsa, vaikka syy on toimeksiantavan yhtiön. Ne ei maksa edes niiden sakkoja joka on moraalinen rikos suorastaan.
Tiedät hyvin, että kuorman on oltava aamuyön tunteina takaisin keikaltaan. No, eiväthän ne ehdi, mutta eivät voi pitää yli noin neljän tunnin taukoakaan, jonka laki vaatii pidettäväksi, vaikka kotiterminaaliin ei olisi matkaa kuin kivenheitto.
Piirturi on lahjottavissa, mutta vaikka ei lahjotakkaan se ei pysäytä autoa. Se alkaa vain vilkkumaan taukovaroitusta.
Piirturiin tallentuu tiedot ja sen perusteella voidaan määrätä rangaistus kahteen viikkoon asti. Emoyhtiöt tietävät tämän, mutta eivät korvaansa lotkauta.
Tunnen alaa ja voin käydä asiasta keskustelua. Tiedän, että kuljetusala on ehkä kilpailluin ala mitä on. Sitä emoyhtiöt käyttävät röyhkeästi hyväkseen. Lisäksi se on armeijaankin verrattuna hierarkinen järjestelmä.
Kuljetusalan työkulttuuri on ajastaan kymmeniä vuosia jäljessä.
Yhtiöissä on eroja, ja tiedän ne pahimmat, ja vähemmän pahimmat.
Ilmoita asiaton viesti
Kuljetusala on kilpailtu ala. Siihen voin yhtyä.
Muuten en ala kinastelemaan näin pyhäpäivänä…
Ilmoita asiaton viesti
Aikanaan autokoulualalla oli samanlainen tarveharkintainen käytäntö. Ministeriö siunasi enimmäishinnat. Niissä pysyttiin. Jos silloiset hinnat muunnettaisiin nykyhintoihin, niin ajokorttikoulutus olisi n 40% kalliimpaa. Taksiala taitaa olla ainoa ala, jossa ministeriön vuosittain tekemällä, taksiliiton suosittelemalla päätöksellä taksoja nostetaan n 5%. Samalla ministeriö huolehtii kilpailun rajoittamisesta tarveharkinnalla.
Jos kerran logiikka on se, että henkilöliikenteen hinnat saadaan pidettyä kurissa yrittäjien määrää säätelemällä, niin tavaraliikenteessähän pitäisi siirtyä samankaltaiseen sääntelyyn. Eiköhän tuossa taksialallakin pätevyysvaatimukset riittäisi. Eiköhän tämänkaltainen sääntely (kilpailunrajoittaminen/ Yhteiskunnan toteuttama markkinaaseman turvaaminen) ole jäänne historiasta.
Ilmoita asiaton viesti
Kannatan ehdottomasti taksialan vapauttamista, sehän tietäisi myös hintojen vapauttamista!
Alle muutaman tonnin auto, katolle taxikyltti ja sitten öisin kapakoiden eteen päivystämään; lähtöhinta öisin 100€ ja sen päälle 10€/km – ei ne asiakkaat kännissä kuitenkaan ymmärrä hinnastoa takasivuikkunasta tavata. Eiköhän sitä satamista ja lentokentältäkin jonkun turistin saa joskus kusetettua kyytiin.
Ilmoita asiaton viesti
Kysynnän ja tarjonnan laki, se on kapitalismia 🙂
Ilmoita asiaton viesti
On persupuolue ”työväen puolue?”
Kunhan kysäisin…
Onko se yrittäjien puolue?
Kuinka saat ristiriidan pelaamaan saumattomasti?
Kunhan kysäisin…
Nyt, jos vastaat, niin viisasta vastausta sitten, ei mitään fraasipelleilyä.
Ilmoita asiaton viesti
En kannata suojatyöpaikkoja ts. jonkin yrittäjyyden suosimista yhteiskunnan taholta. Kyllä taksiala toimisi ja pärjäisi myöskin markkinaehtoisin käytännöin eli mitään ristiriitaa en tässä näe.
Nythän on niin, että kun yrittäjällä on renki kuskina niin tulot jakaantuvat tasan kolmeen osaan; yrittäjälle, rengille ja autolle. Näillä taksoilla hyvin pyörii. Ts. rengin osuus pois, koska taksoissa on noin kolmannes ilmaa.
Ilmoita asiaton viesti
Juurikin näin. Sen vuoksi ihmettelenkin tuota toteamustasi ”Viron hinnoista”. Kuvitteletko aivan oikeasti, että taksialan vapauttaminen toisi Suomeen Viron hinnat?
Ilmoita asiaton viesti
Kts. #14.
Ilmoita asiaton viesti
Jari: Tuota baarin edessä päivystämistäsi ennen olisit luonnollisesti perustanut alan yrityksen, ilmoittautunut ennakkoperintä- ja alvrekisteriin, hakenut kyseisen alan toimiluvan, kartoittanut markkinan, tehnyt liiketoimintasuunnitelman ja markkinointisuunnitelman ja vieläpä budjetoinut ja pääomittanut toimintasi. Sitähän tarkoitit?
Ilmoita asiaton viesti
No en olisi. Olisin tehnyt elinkenonharjoittajan alv-ilmoituksen verottajalle. Ennakkoperintärekisteriin en olisi ilmoittautunut, koska en palkkaisi hekilökuntaa, vaan ajaisin itse silloin tällöin näitä kännisten kusetuskeikkoja.
Mistä ihmeen alan toimiluvasta oikein puhut. Skenaariohan oli, että toimiluvista ja säännöstelystä luovuttaisiin, joten mitään toimilupia ei tarvita. Taksikurssit kävin pari vuotta sitten joutessani, vaikken olekaan koskaan taksia ajanut. Joten sekin on kunnossa, jos taksin ajaminen jatkossakin edellyttäisi ko.kurssin käymistä. Mutta jos ala aidosti vapautetaan, niin eihän kuskeilta mitään kursseja voi vaatia. Ajokortin on riitettävä.
Markkinakartoitus on tehty – kännisiä ihmisiä on Helsingin kapakoiden edessä taksia vartoomassa ainakin viikonloppuisin ja juhlapyhinä.
Markkinointina toimii se kun ajaa taksilla ”valo päällä” niiden kännisten ihmisten eteen. Tolppajonoista paskat, koska alahan on nyt vapaa…eikun noukkimaan rusinat pullasta.
Ei sitä muutaman tonnin koslaa tarvitse hirveästi pääomitella. Huoltoonkaan ei hirveästi rahaa mene, sillä ei niitä kilometrejä viidestä kännikeikasta viikossa kovin paljon kerry.
Käytänössä siis toimisin kuten pimeät Helsingin taksit nyt tekevät. Ainoana erona se, että hinnat olisivat paljon suolaisemmat ja asiakkaiden käytännössä pakko ne kusetushinnat maksaa jos kyytiin erehtyvät.
Ilmoita asiaton viesti
Niin että perustat yrityksen, ilmoittaudut alv-verovelvolliseksi. Et maksa ennakoita yritystoiminnasta. Se se vain olisikin temppu. Niin siitä itse tehdystä elinkeinotoiminnan tulostako ei sitten tarvitsisi veroa maksaa? Tarveharkinnan poistaminen ei suinkaan tarkoittaisi sitä, etteikö alalle pääsyä edelleen voitaisi pitää luvanvaraisena. Määrällisestä lupien sääntelystä vain siirryttäisiin pätevyyden ja vakavaraisuuden osoittamisvelvollisuuteen. Nahkamäki ei avauksessaan tarkoittanut ”villien taksien” laillistamista.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä sä nyt oikein keuhkoat verojen maksamattomuudesta?
Kerroinpahan vain, että en ilmoittautuisi ennakkoperintärekisteriin – se kun ei ole pakollista henkilöyhtiölle, jolla ei ole vierasta työvoimaa. Sinä yritit jostain syystä kuvailla ”yhden miehen taksiyrityksen” perustamisen kovinkin monimutkaiseksi asiaksi. Sitä se ei todellekaan ole,jos tarveharkinnasta luovutaan. Minä vain kerroin, kuinka helppoa sellaisen ”perustaminen” olisi; yksi ilmoitus verottajalle.
En myöskään sanallakaan maininnut mistään ko.elinkeinotoiminnan tuloksen ”verottomuudesta”, joten voit väitellä siitä keskenäsi.
No, jos ”pätevyys” tarkoittaa esim. taksikortin suorittamista ja vakavaraisuus esim. luottokelpoisuutta, niin eipä siinä silloin kovin paljon rajoitteita ole ”villien taksien” laillistamiselle. Jokainen täysjärkinen pystyy suorittamaan taksikortin (älyttömän helppoa) ja eipä nuo ”vakavaraisuus/luottokelpoisuusvaatimukset” ole kovin hankalia kiertää (jos jollain on siihen tarvetta). Miksi muuten juuri taksin pitäisi olla ”vakavarainen”, ei sitä vakavaraisuutta vaadita muiltakaan yrittäjiltä. Vai oletko sittenkin erityisesti taksialan säätelyn kannalla?
Tarveharkinnan poistaminen olisi käytännössä juuri ”villien taksien” laillistamista ja en oikein ymmärrä mitä muuta se voisi/pitäisi ollakaan.
Yrittäisitte nyt päättää haluatteko te oikeasti vapauttaa taksialan ja tehdä siitä ”yleisillä yrityspelisäännöillä” toimivan alan, vai pitää sen edelleenkin tavalla tai toisella rajoitettuna ja säänneltynä.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän tuo poikkea nykytilasta kuin siten, että ko. ’taksin’ katolla ei ole taksikylttiä, taksa on kaikki arvo-omaisuus joka kyytiin könyävällä on, hän saa turpaansa eikä pääse perille vaan jonnekin tiesminne.
Ilmoita asiaton viesti
Samaa mieltä. Taksialan sääntely on jäänne kaukaa historiasta.
Lisätään tuohon purettaviin suoja-aloihin vielä apteekit.
Ilmoita asiaton viesti
Autokoulut pahimmasta päästä.
Ilmoita asiaton viesti
Ajo-opetustunti on huomattavasti halvempi kuin taksikyyti. Pyöriskeleppä 50min taksilla tuossa kaupungilla ja katso mitä maksaa. Autokoulussa 68E/50 min. (sis. alv 24%). Taksi kyydissähän alv 10%. Autokoulussa saat myös opetuksen, toimitilat palvelemassa sinua, sihteeripalvelut, sähköiset oppikirjapalvelut, sähköiset harjoittelumahdollisuudet kokeeseen, huolenpidon edistymisestäsi ja OPIT. Taksissa saat korvausta vastaan kyydin paikasta A paikkaan B. Eivät taida olla kovin vertailukelpoisia.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoitin, mitä tapahtuu jos autokoulusta poistetaan säätely, ja vapautetaan kilpailulle. Autokoulu-opettajien yhden miehen yrityksiä, joissa yleiskulut minimoituvat ja ns. inssiajo kilpailutukselle.
Katsastushan meni täysin pieleen vapauttamisen myötä. Veroparatiisibisnestä, ja kuluttajalle huippukallista.
Kaikki palvelut hurjan ylihinnoiteltua, mutta kun säädeltyä, voidaan kuluttajaa kusettaa.
Ilmoita asiaton viesti
Palveluiden hinnoista 75-80% on veroa. Minkähän ihmeen luulet sen kovan hinnan muodostavan?
Ilmoita asiaton viesti
Ein pidä paikkaansa. Liioittelullekin raja.
Ilmoita asiaton viesti
Näytä laskelmasi.
Hinta 10 euroa. Alv tästä 10%, työntekijän osuus alvittomasta on 32-37% ja sen päälle tuo kerrotaan 0.5, jotka ovat työntekijän kustannuksina työnantajalle. Näistä kuluista veroa menee 75-80% keskimäärin, autosta ALV saa vähentään maksettavaksi jäävät polttoaine maksut ja autovero, polttoaineen verotus lähentelee 80%. Yrittäjä maksaa saamastaan osuudesta vähintään 20%.
Puhtaalla palvelualalla kokonaisvero palvelun loppuhinnasta on 80%. Ellei työnantaja pysty nostamaan kate osuuttaan runsaasti normaalista.
Ilmoita asiaton viesti
Autokouluille vain valtio on vasta sääntely toimen antanutkin, sillä heille on taattu jokasesta opilaasta tietty tulo, sillä teoriatunnit ja ajotunnit on määrätty kaikille samaksi. Toisaalta juuri annetiin autokouluille käden ojennus, sillä vaikeutettii vahnenpien mahdolista opettaa lapsilleen ajokortti, tämän hinnotelu korotuksella.
Taksihintojen todellisuus ja toiseksi mikis ala pysyy tarveharkinnan alla, johtuu Verotajasta, Kunnista ja KELA:sta, jotka eivtä halua että hinnat nousevat sillein, että eivät pysty niin budjetoimaan.
No, itse olen taksiyrittäjä joka kannattaa lupien vapauttamista, sillä itse mielummin annan aina markkinoiden hoitaa hinnottelu, joka Suomessa tulis nousemaan satunnais käyttäjillä noin 30%.
Mutta yksi asia joka ihmisille on kauteutta aina takseista tuonnut poistuu hyvällä lykyllä tänä kevään, eli autoveron alennus. Jonka kanssa itse katson hyväkis asiaksi, sillä siin olevan 3 vuoden auton pitoaika on liian pitkä.
Ilmoita asiaton viesti
Jarmo hyvä, oletko ottanut huomioon lainkaan elämän ja yrittämisen tosiasioita? Kyllä yrittäjällä pitäisi olla oikeus niin vapaapäiviin kuin lomaankin. Siksi usein hänellä on tilapäisiä renkejä. Tämä mahdollistaa myös osittaisen työllistämisen ja jos mitä, niin työpaikkoja Suomessa tarvitaan. Kun yhteiskunta ei anna yrittäjälle samaa tukea lomien suhteen kuin esim. maataloudelle, niin omasta selkänahasta se on revittävä.
Toisekseen auto on pirun kallis investointi, vaikka siitä määrättyjä verohelpotuksia saakin. Ja kun suomalainen ei halua mihinkään ladaan itseään mahduttaa. Kun lisäksi mittariin kertyy paljon kilometrejä, niin ovat usein toistuvat huollotkin todella kalliita. Lisäksi erilaiset lisävarusteet, esim. pyörätuolille jne, ovat erinomaisen arvokkaita hankintoja. Kun lisäksi auton on oltava puhdas, niin pahimpina päivinä se pitää pesettää jopa parikin kertaa. Tämä kuluva vuosi olkoot siitä hyvä esimerkki.
Ihmettelen tosin kuinka kukaan taksiautoilija vielä viitsii tämän hyökkäyksen jälkeen äänestä persuja, sillä siellähän muhii todella yrittämiselle vihamielinen ilmapiiri!
Ilmoita asiaton viesti
Auton hinnan osuus koko kyydistä on n. 1-2.3%. Eiköhän se suurin tekijä ole kuskin palkka ja verotus. Muuta hintaa kyydillä ei oikeastaan ole. Auto, polttoaine, tilavuokra, pesut, kunnostukset sun muut jäävät varmaan hädin tuskin 10% koko kyydistä.
Jarmo Nahkamäki voisi vaatia ennemmin verotuksen karsimista kovalla kädellä.
Ilmoita asiaton viesti
Markku: Autokouluala on vapautettu kilpailulle jo 90-luvulla. Tuolloin poistui tarveharkinta. Sinäkin voit perustaa autokouluyrityksen. Täytyy täyttää vain pätevyysvaatimukset henkilökunnan osalta. Että näin.
Kuljettajatutkinnot kilpailuttaa Trafi. Tällä hetkellä Ajovarmalla, jonka omistaa joku ulkomaalainen sijoitusyhtiö. Tuotto loistava suhteutettuna sijoitettuun pääomaan. Tutkintoajossa 45min maksaa 59E. Sillä saa miehen ja kynän (alv0) vastaava vertailuhinta olisi autokoulussa 49E (alv0%). Sisältää opettajan auton ja opetuksen.
Ilmoita asiaton viesti
On se niin hirveää. Taksikuskin tuntipalkka pyörii pahimmillaan 1-5 euroa/tunti välillä bruttona. Säätelyn aiheuttaa mega monopolin, silti työntekijöitä käytetään kuin orjia. On se helppoa laidalta huudella. Aloita taksiyrittäjyys ja koeta sitten puhua samoista asioista.
Ilmoita asiaton viesti
http://www.ft.com/intl/cms/s/0/16b88562-94bb-11e3-…
Ilmoita asiaton viesti
Jaa. Jostain kumman syystä taksinkuljettajista on pula, joten voisit toki, Jarmo, ryhtyä paikkaamaan tuota pulaa.
Ei kannattaisi kovin paljoa huudella jos et itse ole kokeillut mitä on toimia taksiyrittäjänä tai -kuljettajana.
Ilmoita asiaton viesti
Minulla on ammattiajolupa ollut kohta 30 vuotta.
Ilmoita asiaton viesti
Eipä ole enään 2015. Vai meinaatko mennä koulutukseen?
Ilmoita asiaton viesti
No silloin pitäisi myös tuntea ja tietää mikä on palkkauksen perusteena kuskeilla. Jos alalle lätkäistään 8 tunnin max ajoaika, ja taksat vielä tuosta laskisivat niin luulenpa että sen jälkeen pula kuljettajista on vieläkin suurempi.
Vai oliko mielessäsi että kaikki olisivat kuljettajayrittäjiä?
Ilmoita asiaton viesti