Varmista renkaiden kierrättämisellä tasainen kuluminen
Minulla on etuvetoisessa autossani kitkarenkaat. Olen ajanut niillä jo pari talvea. Vaihdatin äsken renkaat siten, että takarenkaat on nyt edessä ja eturenkaat takana. Nyt kulutuspintaa on edessä 7mm ja takana 5mm.
Renkaiden kierrättäminen on turvallisuuskysymys, sillä kitkaero akseleiden välillä on hyvä pitää pienenä. Lisäksi liikkeelle lähtö paranee, jarrutusmatkat lyhenevät ja ohjattavuus säilyy.
”Nyt kulutuspintaa on edessä 7mm ja takana 5mm.”
– Aijaijaijaijaijai! Parempien renkaiden asentaminen etuakselille on periaatteellinen virhe. Tai ainakin sellaisena sitä totuttiin pitämään ennen kuin lukkiutumattomat jarrut yleistyivät.
Olisin itse tehnyt samoin. Etuvetoisen rengaskulutus on auton painavan keulan ja takapyörien ”vapaan” pyörimisen vuoksi huomattavasti suurempaa nimenomaan etuakselilla. Luulen, että jo kymppitonnin ajelun jälkeen renkaiden urasyvyydet ovat tasoittuneet.
Ilmoita asiaton viesti
Täällä etelässä tulee ajettua kitkoilla ympäri vuoden. Kaksi uutta rengasta ostan aina marraskuussa, jotka laitan eteen ja taakse valkkaan käytetyistä parhaat. Eli vain yhdet renkaanvaihdot vuodessa, joskus ei sitäkään.
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiintoista. En muista menikö ranskassa läpi laki rengaspaineista, mutta aikanaan siellä tutkittiin rengaspaineiden ja kulutuksen välistä suhdetta.
Alipaineisilla renkailla kulutus kasvoi huomattavasti pienentyneen kitkan vuoksi.
Itse ajan aina aavistuksen ylipaineisilla renkailla ja saan kulutuksen pysymään alhaisena. En ole huomannut, että renkaat olisivat sen vuoksi kuluneet jotenkin epätasaisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Paremmat renkaat aina taakse! Nykyisiä renkaita on tarkoitus käyttää vai muutamia vuosia, sitten renkaiden ominaisuudet rupeavat huononemaan selkeästi.
Ilmoita asiaton viesti
Kuivalla pinnalla ajaessa on rengaita syytä kierrättää etu ja taka-akselin välillä vaihdon lisäksi kerran kaudessa ettei kulutuspinnan ero kasva liikaa. Lisäksi kitkat tulisi uusia viimeistään kolmen vuoden kuluttua kumin kovettumisen johdosta, vaikka pintaa olisi vielä liki täydet.
Ilmoita asiaton viesti
Ostin juuri rengassatsin vuodesta 1997 käytössä olleeseen autoon, jonka nastarenkaat tähän talveen asti olivat ne alkuperäiset. Ajomäärä on ollut vähäinen, joten kulutuspintaa oli vieläkin runsaahkosti, eikä nastojakaan ollut juuri irtoillut. Kumin joustavuudelle ja pintakuvion pito-ominaisuuksille oli kuitenkin jo vuosia sitten sanottu hyvästi.
Rengasremontin ansiosta sekä risteykseen pysähtyminen että siitä liikkeelle lähteminen lakkasivat olemasta hiuksianostattava jännitysnäytelmä!
Ilmoita asiaton viesti