Nopeuksia nostettava
Liikennevirasto lukemani mukaan miettii kesänopeusrajoitusten muutoksen aikaistamista. Normaalisti kesänopeusrajoituksiin ollaan siirrytty huhtikuun toisella viikolla. Hyvä, jos järkeä käytetään.
Aivan hyvin myös nopeusrajoitus voisi olla Lahden ja Helsingin välisellä moottoritiellä 140 km/h. Sillä ei olisi mitään vaikutusta liikenneturvallisuuteen.
Nytkin joudun pari kertaa kuukaudessa käymään Helsingissä. Matka-aika on noin puoli tuntia pidempi talvinopeusrajoitusten aikaan kuin kesäisin. Turhauttavaa junnausta.
Kulje julkisilla kulkuneuvoilla, jolloin voit käyttää sen junnausajan hyväksesi (nukkumalla, jos ei muuten).
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
VR paransi matkustusviihtyvyyttä (?) poistamalla tupakkakopit. En hyväksy tätä, joten suosin yksityisautoilua. Mukava termi muuten, mutta ei koske meitä tupakoitsijoita.
Ilmoita asiaton viesti
Itse suosisin vaihtoehtoja yksityisautoilun sijasta (kyllä tympi eilen, kun piti heittää auton ratissa keikka Nurmes – Imatra – Nurmes).
Voisihan tuo riippuvuuteen vetoaminen olla yksi toisten operaattoreiden täky.
http://www.rautatiematkustajat.fi/eu-kantelu/SRM_P…
http://www.rautatiematkustajat.fi/eu-kantelu/SRM_P…
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
VR on kallis. On edullisempaa kulkea omalla autolla. Ja kun ottaa huomioon verorahoista annetut subventiot raideliikenteelle, silloin sen vasta kalliiksi huomaakin. Suomessa kun ei ole joukkoja, ei täällä voi olla järkevää joukkoliikennettäkään. Etenkään raiteilla.
Autossa ei tarvitse kuunnella kenenkään kännykkäpuhelua viikonlopun tapahtumista. Tai miettiä onko vieressä istuva käynyt suihkussa viikko vai kaksi sitten.
Sen lisäksi: tosi harvan matkan alku- ja päätepiste on esimerkiksi Lahden asemalta Helsingin rautatieasemalle. Siitä pitää vielä jatkaa. Jolloin matkalle tulee vielä lisää hintaa ja vaivaa.
Jarmo on oikealla asialla.
Ilmoita asiaton viesti
Laines on myös vanhalla asiallaan.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Entä jos nopeusrajoitukset todella perustuvat johonkin tietoon? Olisi vaikea uskoa että rajoituksia määriteltäisiin pelkästään kiusallaan. Sinällään tietysti esimerkiksi tänä ”talvena” tuo mainittu motari on ollut suurimman osan aikaa kesäkunnossa.
Ilmoita asiaton viesti
Sen verran omakohtaista kokemusta on nopeuksien rajoittamisesta, että esimerkiksi Hännilänsalmen vanhan sillan 60 km/h nelostiellä perustui tietoon eikä kettuiluun.
Paremmat tiet eivät muuta ihmisen fysiologiaa.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Perustuvathan ne siihen tietoon, että mitä alhaisempi nopeus, sitä vähemmän onnettomuuksia. Esimerkiksi talvinopeusrajoituksiin siirtyminen eli 20 km/h alennus nopeusrajoituksiin säästää Kymen Sanomien mukaan 15 ihmisen hengen vuosittain.
Se, mitä en ole ainakaan itse ymmärtänyt, on, että miksi tuota tietoa sovelletaan vain tietyn verran. Vuonna 2012 Suomessa kuoli tieliikenteessä 235 henkilöä. Jos 20 km/h rajoituksen alennus säästää 15 ihmisen hengen, niin jäljelle jää vielä 220 kuolonuhria. Se on valtava määrä ruumiita, joten miksi rajoituksia on alennettu vain 20 km/h? Alentamalla rajoituksia 313 km/h ei tieliikenteessä kuolisi enää ketään.
Ilmoita asiaton viesti
Aivan, perjantaina käytiin vaimon kanssa Haaparannalla viininhakureissulla. Matkaa yhteen suuntaan 120-130 kilometriä hyvää sulaa asfalttitietä ja nopeusrajoitus 80. Ainoastaan Simon pohjoispuolella on muutama kilometri keskikaidetietä ja siinä saa ajaa jopa satasta. Turhauttavaa on…
Ilmoita asiaton viesti
Leskinenkin voisi propagoida rautateiden henkilöliikenteen kehittämistä näivettämisen sijasta?
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Raideliikenteeseen pumpataan jo NIIN paljon veroeuroja, eikä kannettu vesi näytä kaivossa pysyvän, joten Jarmo on oikealla asialla ”rautatieliikenteen näivettämisessä”.
Ilmoita asiaton viesti
Laines halunnee hypätä kaivoon kirveen mukana?
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Nostetaan ensin teiden kunto, sitten nopeudet.
Ilmoita asiaton viesti
Teiden kunnostus mahdollistaen suuremmat ajonopeudet maksaa rahaa ja sitä rahaa ei nyt taida olla uusiin hankkeisiin joista ei saada rahoja takaisin.
Alhaiset kattonopeudet on myös vihreää siksi että alhaisemmilla nopeuksilla autot kuluttavat vähemmän polttoainetta ja saastuttavat luontoa vähemmän.
Ilmoita asiaton viesti
Suomi on ylipäänsä yksi harvoista Euroopan maista, joissa moottoriteitä ylipäänsä on ja joissa ei ole erikseen määriteltyä moottoriteiden oletusnopeusrajoitusta.
Nopeusrajoitukset ovat monissa paikoissa paikallaan, varsinkin taajamissa. Moottoriteillä sen sijaan kyseessä on yleensä poliittinen päätös.
Tanskassa moottoriteiden oletusnopeusrajoitusta nostettiin 2000-luvun alussa 110:stä 130:een, minkä seurauksena onnettomuudet itse asiassa vähenivät. Tätä on perusteltu sillä, että hitaimpien kuljettajien ajonopeus kasvoi enemmän kuin nopeimpien, joten liikenteen sisäiset nopeuserot pienenivät.
Ilmoita asiaton viesti