Onnibussin kiemurat
Onnibus voitti kilpailutuksen Jyväskylän ja Tampereen paikallisliikenteestä. Nyt se on myynyt sopimuksen Koiviston Autolle. Jyväskylässä toiminnot ovat noin 100 miljoonan euron arvoisia optioineen. Jyväskylän liikenne on perunnut 175 henkilön irtisanomiset ja pyrkii jatkaamaan toimintojen katkeamatta entiseen malliin.
Onnibus aikoo keskittyä kaupunkien väliseen kaukoliikenteeseen. Kuitenkin se käy neuvotteluja yhtiön myynnistä Scottilaiselle miljardööri Souterille. Kaukoliikeenteen liikenneluvat vapautuvat ensi kesänä.
Onnibussin toiminta muistuttaa katsastusyritysten toimintaa yksityistämisen aikoihin.
Eikös Jyväskylän Liikenne hävinnyt Onnisbussille kalliimman eikä halvemman tarjouksen vuoksi?
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
On esitetty epäilyjä, ettei Onnibussin hinnoittelulla voisi toimia kannattavasti. Kohtahan se nähdään.
Ilmoita asiaton viesti
Taisi Keskisuomen liikenne osta Onnbussin sopimuksen, sehän vasta on kannattava liiketoiminta, kun ei tarvitse kuin voittaa tarjous ja kääriä rahat:)
Ilmoita asiaton viesti
Näin se näytti menevän. Tosin varikkoalueen varauksesta voi kaupunki vielä laskuttaa, jos siitä kuluja aiheutui.
Ilmoita asiaton viesti
kaupunki oli suurin voittaja, kilpailutus toimi! tosin työntekijöitä rettuutettiin liikaa. ymmärsinköhän oikein, että myös emo-yhtiö Koiviston auto kuuluu voittajiin?
Ilmoita asiaton viesti
Pitkässäjuoksussa nähdään kuka voitti ja kuka hävisi.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä avaus Nahkamäeltä.
Onnibus tosiaankin osti halvalla hinnalla Jyväskylän paikallisiliikenteen.
Ennenkuin se aloitti varsinaista työtä, se myi tietenkin kalliimalla Lahtelaiselle firmalle.
Onnibussia kaiketi odottaa jonkunlainen kanne Jyväskylän Liikenteen taholta. Vireillä kaiketi.
Onnibus on jäänyt kiinni lukuisista lainvastaisista liikennerikomuksista.
Se ei ole rehellinen yhtiö. Luulen, että Jyväskylän paikallisliikenne huonontuu paljon aikaisemmasta,- tai veronmaksajat tuolla pannaan kovalla hinnalla maksamaan. Tietenkin kertamaksujen ja kausilippujen hintojen 100% nousu myös edessä.
Noilla, varsinaisilla tarjouksilla liikenne ei tule onnistumaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos 🙂
Kanteeseen Markkinaoikeus totesi, että kilpailutus on hoidettu oikein.
Kilpailu on hyvästä, mutta polkumyynnin maku jää joistakin hinnoista. Vai onko niin, että matkustajaliikenteessä ei olla totuttu ”sisäänheitto” hintoihin niinkuin banaaneissa päivittäistavarakaupassa?
Ilmoita asiaton viesti
”Onnibus on jäänyt kiinni lukuisista lainvastaisista liikennerikomuksista.
Se ei ole rehellinen yhtiö”
Tämmöisistä suorista syytöksistä on tapana laittaa todisteitakin?
Ilmoita asiaton viesti
Työaikalakai-rikkomuksia, törkeitäkin.
Ala-Olla, työnantaja laittaa työntekijänsä tekemään likaisen työn, ja vastaamaan niistä rangaistuksilla. Ne eivät esim. osallistu rikoskumppanina työntekijöidensä saamiin sakkorangaistuksiin.
Jos et tiedä asiasta, ei kannata ottaa osaa…
Ilmoita asiaton viesti
Jätetään tämä nyt tällä erää tähän.
Ilmoita asiaton viesti
Jos ei tiedä, ei kannata kysyä?
Ja edelleen näen vain syytöksiä, en todisteita niistä.
Muokkaus:
Blogisti ehti näemmä väliin. Joo antaa olla sitten, röyhkeää imo silti olla vastaamatta kun suoraan pyydetään lisätietoa.
Ilmoita asiaton viesti
Onnibus ei ostanut Jyväskylän paikallisliikennettä, vaan voitti kaupungin kilpailuttaman liikennöintisopimuksen.
Vielä nykyisin liikennettä hoitava Jyväskylän Liikenne on samaa konsernia kuin mainitsemasi Lahtelainen firma. Eli kun Jyväskylän Liikenne hävisi kilpailutuksen, konsernin emoyhtiö osti nyt yrityskaupalla takaisin oikeuden liikennöidä Jyväskylässä.
Kaupunki määrittelee taksat, joten se on kaupungista kiinni, ei liikennöitsijästä kuinka paljon lippujen hinnat nousevat. Liikennöitsijä ajaa tietyllä hinnalla koko sopimuskauden ja kaupunki tämän maksaa liikennöitsijälle. Tässä mallissa ei siis ole liikennöitsijällä mitään mahdollisuutta vaikuttaa lippujen hintoihin. Myöskin kaupunki on kilpailutuspapereissa määrittänyt tietyn laatutason, jota liikennöitsijän tulee noudattaa. Ei siis kannata luulla asioita, vaan ottaa niistä selvää ennen kuin alkaa luulojaan esittelemään.
Ilmoita asiaton viesti
Yritin kerran kyytiin Tampereen Hervannassa. Oli ikävä pakkastuuli ja vielä hieman aikaa oletettuun pysäkillä oloaikaan. Kävin läheisellä huoltamolla lämmittelemässä. No kun kurkistin ikkunasta niin bussin perävalot vaan vilkkui. Piti matkustaa takaisin keskustaan paikallisbussilla ja junalla Jyväskylään.
Että olisihan se hyvä jos Onnibussi pysähtyisi keskustan Matkahuoltoon josta olisi selkeä määräaika milloin hypätä kyytiin. Ja voisi odotella hallin lämpimässä. Vaan onko se niin, ettei yhtiötä huolita niille pysäkeille? Kiusa se on pienikin kiusa, mutta eniten potentiaalisille asiakkaille.
Ilmoita asiaton viesti
Tuota kärhämää selvittää Kilpailu- ja kuluttajavirasto.
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/hs+kilpailuviras…
http://www.onnibus.fi/helsinki-tampere-liikenne-ka…
http://www.matkahuolto.fi/fi/yritystiedot/uutiset/…
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos linkeistä. Todennäköisesti liittoihin liittyminen toisi Onnibussille noita maksuvelvoitteita, jotka taas veisivät pohjaa liiketoiminnalta. Toisaalta ei terminaalitkaan ilmaiseksi pyöri.
Ilmoita asiaton viesti