Dieselauto vs. bensa-auto
Tässä laskelmassa on otettu huomioon vain polttoaineenkulutus, ajoneuvovero ja dieselvero. Jos mukaan otetaan pääoma-, korjaus- ja huoltokulut voi tilanne muuttua.
Vertailuauto VW Golf Variant
http://static.iltalehti.fi/autot/dieselgraffa3_1110JID_au.jpg
Vertailuauto Volvo V 70
http://static.iltalehti.fi/autot/dieselgraffa2_1110JID_au.jpg
Lähde: Kaaviot; Iltalehti.
Huomataan, että dieselauto muuttuu kannattavaksi jo 15000 km vuotuisella ajosuoritteella.
Dieselautojen osuus henkilöautojen myynnistä oli reilu kolmannes viime vuonna.
En ymmärrä. Taulukoista päätellen jo kymppitonnin ajomäärillä ovat dieselin kustannukset pienemmät. Miksi kuitenkin tuolle kymppitonnin vertailuriville on erotus merkitty miinusmerkkisenä? Ehkä vielä parempi kysymys olisi: miksi kaikille riveille ei ole merkitty miinusta, jos tarkoitus on korostaa dieselin kustannusten pienuutta?
Joko minulla pätkii tai taulukoissa on virhe.
Ilmoita asiaton viesti
Juttuun on tehty oikaisu 15.10.2013, joka ei näkynyt mobiiliversiossa (väärät dieselverot).
Tässä alkuperäinen:
http://www.iltalehti.fi/autot/2013101117587009_au….
Ilmoita asiaton viesti
Meillä on ajettu oikeastaan aina dieselillä. Nytkin niitä on kaksi. Asuntoauto ja henkilöautona Skoda Yeti 4×4. Skoda on vaimon 7 kilometrin työmatkan takia ja vaimo on puolieläkkeellä, joten kilometrejä tulee aika vähän. Tässä ei ole mitään järkeä, mutta kun vuoden kuluttua vaimo jää kokonaan eläkkeelle, niin sitten meillä siirrytään yhteen autoon, elikkä vain asuntoautoon.
Ilmoita asiaton viesti
Dieselautot on kehittyneet huimasti ja ne alkavat olla yhtä suorituskykyisiä kuin bensa-autot.
Ilmoita asiaton viesti
Kehitys ei auta, koska mikään ei riitä. Nykyisin 1000-kuutioisessa moottoripyörässäkin on jo yli 50 hp enemmän kuin tässä laitteessa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Scania-Vabis_L20
Henkilöautoja ei tuossa teholuokassa ole kohta markkinoilla enää lainkaan.
Ilmoita asiaton viesti
”Kehitys ei auta, koska mikään ei riitä.”
Tuossa on vinha perä. Auto Bild Suomi muistutti viimeviikkoisessa numerossaan, että autojen polttoaineenkulutus on oikeastaan lähes entisellään, vaikka sen olisi tekniikan kehittyessä pitänyt alentua. Pelkästään ns. citymaastureiden yleistyminen tekee autoilusta tuhlailevampaa, koska korkea kori ja suuri maavara merkitsevät väistämättä isompaa energiantarvetta, jotta auto saadaan liikkumaan totuttua nopeutta.
Ilmoita asiaton viesti
Ovat olleet jo pitkään.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Audi_R10_TDI
Ilmoita asiaton viesti
Haluaisin dieseliä joka on valmistettu hampusta, siihen se moottori on aluperin suunniteltu.
Ilmoita asiaton viesti