Hullua liikennepolitiikkaa – kustannuksia autoilijoille
Ensi marraskuusta alkaen uusiin rekisteröitäviin henkilöautoihin vaaditaan renkaan ilmanpaineen seurantajärjestelmä. Auton valmistajilla on tarjolla aktiivinen järjestelmä ja passiivinen järjestelmä. Aktiivisessa järjestelmässä renkaaseen asennetaan anturi ja passiviisessa järjestelmässä paineen muutokset huomataan renkaan pyörähdysnopeden muutoksesta.
Antureiden hinnat ovat 50-150 euroa kappaleelta. Kuudensadan euron rengassarjan hinta voi siis tuplaantua. Lisäksi, kun tiedetään Etelä- ja Keski-Euroopassa olleen hapettumisongelmia niin ihmetellä täytyy tällaisia hankkeita. Jokainen näkee silmällään muutaman barin kymmenyksen muutoksen ilmanpaineessa. Uudistus on siis torso.
Autoilu ja Alkoholi ovat Suomessa suuremmassa roolissa kuin elämä.
Ilmoita asiaton viesti
Onko Perussuomalaisilla liikennepoliitista työryhmää tms.
Ilmoita asiaton viesti
En näe erilliseen renkaan sisään asennettavaan anturiin pohjaavassa järjestelmässä mitään lisäetua ”passiiviseen” järjestelmään nähden.
Renkaiden pyörimisnopeuseroihin perustava järjestelmä on kyllä paljon aktiivisempi vaihtoehto hyvinkin aktiivinen,
se hyödyntää auton omaa elektroniikkaa, rengasvahti voitaisiin jälkikäteen ohjelmoida kaikkiin ajotietokoneella varustettuihin autoihin.
ABS ja ajonvakatusjärjestelmät ovat nykyään niin tarkkoja, että epäilen niiden reagoivan nopeammin vaurioituneeseen renkaaseen ja olevan moninverroin luotettavampia kuin paristokäyttöiset lähtettimet jotka joutuvat kovalle kuormitukselle pyöriessään ja hakkaantuessaan pyörän mukana, toisin kuin auton omat järjestelmät joiden anturit ovat kiinteinä tukivarsissa.
Auton omaan järjestelmään voitaisiin valmistajan avustuksella helposti lisätä kiertovärähtelynkin tunnistava softanpätkä jolloin myös epätasapaino, iskunvaimentimen ja renkaan kudosvauriot tulisivat esille ennen kuin ne aiheuttavat potentiaalisen turvallisuusriskin.
Ilmoita asiaton viesti
#2 Ei tiettävästi, mutta Tossavainen kuuluu liikennevaliokuntaan.
#3 Renkaan epätasapaino tuntuu ratissa ja persauksessa. Ei kaikkeen tarvitse elektroniikkaa, joka on varsinkin herkkä häiriöille.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tarvita ei, autot ovat aivan liian täynnä elektroniikkaa jota ei oikeasti tarvita mihinkään,
pointtini olikin,
että jos rengasvahti nyt on saatava,
siihen tarvittava elektroniikka on jo autoissa lakisääteisesti olemassa, ollut jo suhteellisen pitkään.
Tässä rengasanturihässäkässä meille vain pakkomyydään lisäkuluja,
kyseessä on erinomaiseti onnistunut turhakkeen lobbaus hommaan joka voitaisiin hoitaa luotettavammin ja lähes ilmaiseksi pienellä softanpätkällä.
ilmeisesti rengaspaine-anturivalmistajat tarjoavat myynnistään houkuttelevia rojalteja niille autonvalmistajille jotka eivät tuota softaa lisää suoraan autonsa ohjelmistoon.
En minä muutakaan syytä keksi.
Ilmoita asiaton viesti
Epäilen antureiden hintoja. Massatuotannossa päädytään todennäkoisesti parinkympin hinnannousuun autoa kohden.
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä mihin Börjen usko perustuu.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllähän laiska mies pärjäisi tällaisellakin varoitusjärjestelmällä, maksaa kolme puntaa:
http://www.ebay.co.uk/itm/Car-Auto-Tyre-Pressure-M…
Ongelmaksi tämänkin jälkeen vielä jää se, miten huomata, jos kengät kuluvat puhki. Joku patterikäyttöinen anturi voisi olla kova sana.
Ilmoita asiaton viesti