Kantakaupunkiin 30 km/h nopeusrajoitus
Jyväskylässä suunnitellaan nopeuden rajoittamista 30 km/h ydin keskustassa. Tässä nyt ei ole järjen häivääkään. Keskustan kaupat ovat muutenkin siirtyneet laita kaupungin automarketteihin. Tämä olisi lopullinen kuolinisku keskustan kauppiaille. Kuka nyt kolmeakymppiä viitsisi körötellä kauppa matkalla. Tällaiset ehdotukset tulisi ampua alas heti ja ajatella asioita vihdoinkin todellisen kuluttajan näkökulmasta. Nyt jo keskustan liikenne on tukittu kävelykaduilla ja lisäksi tällainen ehdotus näivettää keskustan lopullisesti. PS. Lumia 920 jakaa virheellisesti yhdyssanat.
Kuinkahan alas noita nopeusrajoituksia voidaan alentaa, jotta ihmiset vielä noudattavat niitä?
Ilmoita asiaton viesti
Asioin joskus Seppälänkaan Citymarketissa. Siellä rajoitus on 10 km/h piha-alueella. Vähänkin jos on kiire niin sen saavuttaa jo kärryjä työnnellen.
Tässäkin Jyväskylän ehdotuksen taustalla on asukasyhdistys. Kaikkien pitäisi liikkua jalkaisin.
Ilmoita asiaton viesti
No, jos asukas yhdistys ja heidän aktiivit ovat tässä takana, niin tämä kukkahattutätien porukka aina ajavat jotain asiaa, sitten kun sen vaikutukset tulevat tietoon, niin sitten huudetaa palveluiden perään ja siitä kun he joutuvat ajamaan 30kmh automarketteihin, kun niissä on niin paljon halvempaa. Eli porukasta on kyse, joka ei näe ajamiensa asioiden negatiivistä puolta laisinkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Vanha synnyinkaupunkini on kautta aikain ollut hiukan hakusessa liikennejärjestelyissään. 1970 luvulla kun ajoi vahingossa ohi jonkin risteyksen ja päämäärä oli näkyvissä, piti kiertää puolikaupunkia päästääkseen takaisin samaan paikkaan. Meinaan vain, että ratkaisut lisäsivät liikennettä merkittävästi.
No, tuo kolmekymppiä on kyllä liioittelua ja sitä ei voi perustella millään tavoin. Taitaa olla taas niitä hankkeita, joissa tehdään jotain vain tekemisen ilosta. Toivotaan, ettei moinen malli yleisty muualle.
Ilmoita asiaton viesti
Mihin siellä Jyväskylässä on kiire? Jalankulkijat liikkuva 5 km/tunti ja pääsevät hekin perille.
Kuinkas paljon vakavia liikenneonnettomuuksia Jyväskylässä sattuu? Jos niistä voitais muutama estää tällä. Joku pikkutyttö säilyisi jäämättä suojatiellä auton alle. Ei ne jyväskyläläisetkään kuitenkaan liian tunnollisesti pysähdy suojatien eteen toisen auton viereen.
Ilmoita asiaton viesti
Hidas ajo kaupunkialueella on tyylikästä. Moottoritiet ovat sitten toinen juttu.
Ilmoita asiaton viesti
Kielletään autot. Palataan takaisin luontoon. Kannetaan vesi ja lämmityspuut taloon.
Olen joskus kokeillut asua talossa, missä ei ollut juoksevaa vettä ja lämmitys hoitui puilla. Ulkohyyskä oli tontinreunassa ja sauna pihalla. Kyllä se menetteli, mutta aika alkeellista oli.
Taitaa olla vain keino saada sakkotuloja lisää.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka monella tiellä Suomessa onkin kovin alhaisen tuntuinen nopeusrajoitus, nimenomaan Jyväskylän kompaktiin ydinkeskustaan 30 km/h sopisi hyvin. Kaupunkialueella onnettomuuden toinen osapuoli on jalankulkija tai pyöräilijä. Mitä enemmän vauhtia, sitä vakavammat seuraukset. Montako liikennekuolemaa Nahkamäki on valmis hyväksymään, jotta kauppaan ei tarvitsisi ’körötellä’?.
Alhaisempi nopeus parantaisi myös keskustassa asuvien viihtyisyyttä.
Ilmoita asiaton viesti
”Jyväskylässä suunnitellaan nopeuden rajoittamista 30 km/h ydin keskustassa. Tässä nyt ei ole järjen häivääkään.”
Mikäs siinä. Ydinkeskustan ymmärrän tarkoittavan ruutukaava-aluetta, se ei kai ole kahtakaan kilometriä päästä päähän. Tuota vauhtia siihen menee kolmisen minuuttia.
”Keskustan kaupat ovat muutenkin siirtyneet laita kaupungin automarketteihin. Tämä olisi lopullinen kuolinisku keskustan kauppiaille.”
Automarketteja syntyy, koska keskustassa loppuu tila kesken. Automarketit voi välttää sillä, että kielletään autot – sen seurauksena kaikkien on pakko mennä kävellen, pyöräillen tai julkisilla, ja silloin mennään sinne minne on näillä välineillä helpointa mennä, siis keskustaan. Mutta enpä usko että tähän on poliittista mielenkiintoa kellään, ei ainakaan minulla.
Mutta ei keskustan asukasluku ole mihinkään pudonnut. Siellä asuu edelleen tuhansittain ihmisiä, joille ne samat kaupat ovat edelleen kävelymatkan päässä.
”Nyt jo keskustan liikenne on tukittu kävelykaduilla”
Miten niin tukittu? Jos menee laskemaan kävelykadulla liikkuvia, niin kyllä ne näyttävät siellä liikkuvan aivan mainiosti. Voit myös huviksi kysyä kiinteistönvälittäjiltä, missäpäin kaupunkia on kalleimmat liiketilat.
Ilmoita asiaton viesti
Et taida tuntea Jyväskylän ongelmia. Vaan eivät ne minulle ongelmia ole, sillä vältän keskustassa asiointia.
Ilmoita asiaton viesti
Asuin Jyväskylässä vuosituhannen vaihteessa, nykyään käyn siellä ainakin kuukausittain. Mitä ongelmia siellä sitten on? Muita kuin missä tahansa senkokoisessa kaupungissa – autoistumisen takia keskusta ruuhkautuu ja sille sitten pitää keksiä jotain?
Ilmoita asiaton viesti
Keskusta näivettyy, se on tosi asia. Liiketilaa on tyhjillään ja kaupat ovat siirtyneet automarkettien yhteyteen laitakaupungille. Kuka viitsii maksaa parkkeerauksesta ja ajaa keskustan sumppuun, joka johtuu kävelykaduista. Sitä paitsi pyöräilyn suosiminen ei tuo ostavia asiakkaita, sillä kuka nyt pyörällään taakkoja kuljettaa. Nopeuden pudottaminen lisää vielä keskustan tukkoisuutta, joten kyllä näillä konsteilla ihmiset ajetaan tekemään ostoksensa muualle. Näin se vaan on.
Ilmoita asiaton viesti
”Keskusta näivettyy, se on tosi asia. Liiketilaa on tyhjillään”
Mistä tämän näivettymisen huomaa? Jos kysytään niiltä välittäjiltä, niin ovatko esimerkiksi keskustan liiketilojen hinnat pudonneet viime aikoina?
Automarketeissa käydään toki mm. pysäköinnin helppouden takia. Se nyt vaan on asia, jonka kanssa keskusta ei kertakaikkiaan voi kilpailla. Tämä kuva ilmentää asiaa. Se ei ole Jyväskylästä vaan Tampereen seudulta, mutta periaate on sama kaikkialla.
http://oulalintula.fi/k0st/ideapark.png (kiitos pohjasta OpenStreetMapille)
Siinä on läheinen ”automarketti” (tummansininen viiva) siirretty huolto- ja pysäköintialueineen (vaaleansininen viiva) kaupunkikeskustaan mittakaavaa muuttamatta. Voiko kuvitella poliitikkoa, joka esittäisi tuonkokoisen alueen pistämistä sileäksi? Monet haluavat käydä kaupassa autolla, se nyt on fakta jonka itsekin myönnät. Tampereen sen enempää kuin Jyväskylänkään keskustaan se määrä autoja ei kertakaikkiaan millään mielekkäällä tavalla mahdu. Siksi on tehtävä jonkinlaisia valintoja.
Jos Tampereen-esimerkki ei kelpaa, voit toki kokeilla tätä Jyväskylän kartalla. Toki marketit niinkuin kaupunkikin ovat pienempiä, mutta ongema on samantapainen. Leikkaa kartasta irti vaikka Keljon marketit parkkipaikkoineen ja ala sovitella niitä keskustaan. Laitettaisiinko vaikka Kirkkopuiston, kaupungintalon ja kaupunginteatterin paikalle?
Määräyspolitiikkaan kuuluva ratkaisu olisi kai kieltää automarkettien tekeminen, mutta tuskin sitäkään haluat. Tai mistä minä tiedän.
”Kuka viitsii maksaa parkkeerauksesta”
Väität olevasi pysäköintifirman hallituksessa, joten varmaan tiedät tämän asian paremmin kuin minä. Tuottaako Jyväs-Parkki voittoa? En tiedä, siksi kysyn. Tampereen Finnpark käsittääkseni tuottaa.
”ja ajaa keskustan sumppuun, joka johtuu kävelykaduista”
Varmaan se jolla on asiaa keskustaan. Mitä väliä sillä on, onko se (autoilijan näkökulmasta) sumppu? Jokaisesta ilmansuunnasta kuitenkin pääsee sinne ja sieltä pois. Varmasti tiedät että keskustan pysäköintitaloihin kyllä pääsee eri suunnilta. Toisaalta taas se, joka haluaa ajaa keskustan läpi pysähtymättä, ei hyödytä keskustan yrittäjiä millään tavalla.
Ja edelleenkin jätät huomiotta ne tuhannet vai peräti kymmenet tuhannet ihmiset (en aivan tarkkaan tiedä), joiden ei tarvitse ajaa keskustaan, koska he ovat siellä jo.
”Sitä paitsi pyöräilyn suosiminen ei tuo ostavia asiakkaita, sillä kuka nyt pyörällään taakkoja kuljettaa.”
Riippuu taakasta. Päivittäiset ruokaostokset kuljettaa helpostikin.
”Nopeuden pudottaminen lisää vielä keskustan tukkoisuutta”
Miksi lisäisi? Tukkoisuus johtuu siitä, että autoja on enemmän kuin sinne helposti mahtuu. Kauanko kestää esimerkiksi ajaa ympäri lenkki Hannikaisenkatu-Kalevankatu-Yliopistonkatu-Vaasankatu – riittääkö ruuhka-aikaan kuusi minuuttia nykyäänkään? Oli nopeusrajoitus mikä tahansa?
”Näin se vaan on.”
Onko muita perusteluja? Tutkimustietoa tai sensemmoista? Sekä tietysti perustelua sille, miten ostoskäyttäytymisen muutos johtuisi nimenomaan keskustan liikennejärjestelyistä.
Ilmoita asiaton viesti