Korkea autovero estää autokannan uudistumisen
EU:n myötä meille luvattiin tavaroiden vapaa liikkuvuus. Näihin se onkin, mutta osittain. Autoja voi tuoda maahan kunhan maksaa Suomen verokannan mukaisen veron. Verojen harmonisoinnista EU:n sisällä voidaan olla montaa mieltä, mutta ainakin Suomen korkea verotus pitää autokannan vanhana. Olisin ollut kiinnostunut tuomaan Saksasta Suomeen 4 vuotta vanhan auton, jolla oli ajettu 27000 km. Autoveroa siitä olisi mennyt 12000€. Tämän hintaisena en olisi siitä saanut koskaan omiani pois Suomessa myydessäni. Jos autoveron osuus auton hinnasta on kolmannes niin on se tolkutonta.
Naapurimaamme Ruotsi on tässäkin asiassa esimerkillisen autoilijaystävällinen valtio. Suomessa riistetään kaikessa, jotta kyetään ylläpitämään yli suurta elättien laumaa eduskunnassa ja kaikessa muussakin valtionhallinnossa.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan se nyt aika tolkutonta odottaa ”saavansa omat pois” myydessään auton, jonka on käyttöön hankkinut.
Ilmoita asiaton viesti
En tee omaakaan kauppaa tappiolla, Mites sinä?
Ilmoita asiaton viesti
Eli käyttöauton sijasta haluaisitkin tehdä bisnestä?
Rutiset autoverosta perusteena autokannan hidas uusiutuminen. Se hitaus taas on nimenomaan seurausta autojen hinnoista täällä ja ne tietenkin laskisivat jos autovero laskisi. Et sinä siitä silloinkaan omiasi saisi pois ellet ala autokauppiaaksi.
Auto on kulutushyödyke, jos siitä odottaa rahojaan takaisin sitä käytettyään, on pahasti hakoteillä.
Ilmoita asiaton viesti
Uusien autojen hinnat ovat kohtuullisia, mutta kun ostat sen auton, niin valtio lisää hintaa yhdellä kolmanneksella ja sitten se autosi onkin jo aika kallis. Miksi valtio saa harrastaa tuollaista riistoa? Miksi Ruotsissa ja monessa muussa maassa ei harrasteta tuollaista riistoa? Jospa Hannu kertoisit.
Ilmoita asiaton viesti
Kommenttini ei liity mitenkään verotasoon joten en näe syytä, miksi kyselet minulta siitä – en ole verotusta puolustanut enkä vastustanut. Pelkästään kommentoin blogistin halua hankkia auto ja sitten saada rahansa takaisin myymällä sen vielä enemmän käytettynä jollekin muulle.
EDIT
No, kaipa se on olennainen asia tässä aiheessa. Nykyinen autovero ei liene järkevä. Autoveron pointti kai on tiestön ylläpitäminen yms, mutta sen voisi varmaan paremmin kerätä verottamalla nopeasti vaihtuvaa autokantaa. Eivätkä ne rahat tiestöön taida mennä.
Ilmoita asiaton viesti
J.N.> Korkea autovero estää autokannan uudistumisen
ooo
Eikös päinvastoin pitäisi pyrkiä siihen että rakennettaisiin autoja, jotka kestäisivät vuosikymmeniä, ainakin viisikymmentä vuotta. Sehän on mahdollista, kun vaan löytyy halu.
Ilmoita asiaton viesti
Ei pitäisi pyrkiä, koska autonvalmistajathan tappaisivat oman bisneksensä nopeasti; Kun kaikilla olisi kestävät autot, kauppa kävisi korkeintaan muutama kertaa vuodessa kun joku ajaa tarpeeksi pahan kolarin. Aika hyvä hinta pitäisi saada jos kanta-asiakkaan näkee uudestaan puolen vuosisadan päästä.
Voisi varmaan toimia sosialismissa, mutta kapitalismissa ei millään konstilla.
Ilmoita asiaton viesti
#9
Niinpä niin… kyse on siitä ajattelemmeko enemmän miljoonia autonomistajia vai muutamaa tuhatta autonvalmistajaa. Ihmistenhän tämä maailma on.
Politiikat ja sosialismit sun muuta ovat erikseen, ne vain rajoittavat ajattelua.
Ilmoita asiaton viesti
Kun sitten niitä autoja ei valmista kukaan.
Ilmoita asiaton viesti
#7
Hannu Ala-Ollaa ja Jorma Mollia lukiessa tulee epätoivoinen tunne. Haluan pois Suomesta.
Ilmoita asiaton viesti
Mitäs me nyt semmoista sanottiin?
Ilmoita asiaton viesti