Mitä Jeesus sanoi laista ja profeetoista
Uskon vastustajat yrittävät vesittää Raamatun sanaa vyöryttämällä kuin juoksuhautoja. Kun he kyseenalaistavat yhden käskyn ja sanan niin he vetoavat miksi tuota toistakaan tulisi sitten noudattaa. Viimeksi asian nosti tikun nokkaan blogisti Timo Ekman: http://timoekman.puheenvuoro.uusisuomi.fi/171520-tehkaa-testi-homoliitto… Tämä on Raamatun hengen vastaista.
Jeesukselta kysyttiin, että mikä on tärkein käsky niin hän vastasi: – Opettaja, mikä on lain suurin käsky?" Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat." Raamatusta tosiaan löytyy sana myös pakanoista: " Jos pakana on kääntynyt palvelemaan luotua Luojan sijasta, joutuu hän tuomittavaksi epäjumalanpalvelijana."
Ps. En ole Jumalasta seuraava. Perustelen vain omaa uskoani.
Ps2.
Kaikkivaltiuden käsitteen mielekkyys on pyritty kyseenalaistamaan erilaisilla logiikkaan vetoavilla päätelmillä.
C. Wade Savagen muotoilema argumentti:
- Joko Jumala voi luoda kiven, jota hän ei voi nostaa, tai Jumala ei voi luoda kiveä, jota hän ei voi nostaa.
- Jos Jumala voi luoda kiven, jota hän ei voi nostaa, niin hän ei ole kaikkivaltias.
- Jos Jumala ei voi luoda kiveä, jota hän ei voi nostaa, niin hän ei ole kaikkivaltias.
Vastaus: Jumala on luonut maailmankaikkeuden ja hän kannattelee sitä. Äärettömämmästä suurempaa kuin maailmankaikkeus ei ole. p>
Minusta tärkein käsky on vaalia Luojan luomakunta. Jos koko sydämestään rakastaa Jumalaa niin arvostaa pyhänä myös hänen luomistyötään. Tai päinvastoin.
(Minun Luojani ei ole mikään herra.)
Ilmoita asiaton viesti
” Jos pakana on kääntynyt palvelemaan luotua Luojan sijasta, joutuu hän tuomittavaksi epäjumalanpalvelijana.”
Em. ”luotua” tarkoittanee ihmiskäden luomuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Lainaus / Evl.fi
Luoja
Luoja on Jumalasta käytetty nimitys. Jumala on Luoja, sillä hän on luonut kaiken tyhjästä. Luoja viittaa Kolmiyhteisen Jumalan ensimmäiseen persoonaan, Isään.
Kristillinen luomiskäsitys perustuu luomiskertomukseen (1. Moos. 1–2). Siinä on myyttisessä muodossa ilmaistu näkemys maailman synnystä ja ihmisen paikasta tässä kokonaisuudessa. Luominen ei ole vain kerran tapahtunutta, vaan jatkuva Jumalan teko, joka pitää elämää yllä.
Tieteellinen maailmanselitys ei ole ristiriidassa kristillisen luoja-uskon kanssa. Tiede tutkii metodiensa mukaisesti havaittavaa todellisuutta, eikä voi ottaa kantaa siihen, onko olemassa olemisen syynä jumalallinen tahto vai ei.
Ilmoita asiaton viesti
Jos kutsummekin maailmankaikkeutta jumalaksi, kaikki on silloin paljon yksinkertaisempaa. Maailmankaikkeudella on tismalleen samat ominaisuudet, kuin kuvitelluilla jumalilla. Ikuinen, ääretön, luova, tuhoava, ja sen ”persoona” on samoin piilossa kuin on kaikilla kuvitelluilla jumalilla. Sen persoona tiivistyy mm. ihmisoliossa täällä piskuisella maaplaneetalla. Joka se ihminen on maailmankaikkeuden silmä, jolla se tutkii itse itseään ;D
Näin siis toimii Occamin partaveitsi, pitäydyn mielellään yksinkertaisimmassa teoriassa.
Occamin partaveitsi (usein myös Ockhamin partaveitsi, säästäväisyyden periaate[1]) on periaate, jonka mukaan ilmiöitä selittävien tekijöiden määrän tulee olla mahdollisimman vähäinen. Selityksistä tulee siis karsia kaikki ylimääräiset tekijät eli teorioiden tulee olla mahdollisimman yksinkertaisia. Occamin partaveitsen mukaan kilpailevista, yhtä selitysvoimaisista teorioista tulisi valita kaikkein yksinkertaisin.
Ilmoita asiaton viesti
Evl. lähtee siitä, että on kolmiyhteinen Jumala: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Elävä usko on merkki Jumalan läsnäolosta. Minun puolestani jumalaa voi kutsua maailmankaikkeudeksi, mutta se ei selitä luodun tarkoitusta eikä onko olemmassaolon syynä jumalallinen tahto vai ei.
Ilmoita asiaton viesti
Joidenkin mielestä on hirveän jännää ja ylläriä, että jos asioita tulkitsee tarpeeksi vertauskuvallisesti, yhtäkkiä palat sopivatkin ja ristiriidat katoavat…
Ilmoita asiaton viesti
Evl.fi
Jumala ja kolmiyhteisyys
Kristillinen usko Jumalaan ilmaistaan ekumeenisissa uskontunnustuksissa: Hän on kolmiyhteinen Jumala: Luoja, Lunastaja ja Pyhittäjä. Isänä Jumala on luonut kaiken ja pitää yllä luomakuntaa, Poikana hän on tullut kaltaiseksemme pelastamaan meidät ja Pyhänä Henkenä hän on läsnä keskellämme yhdistääkseen meidät Poikaan ja Isään. http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Jumala
Ilmoita asiaton viesti