Huijausviestejä pankin nimissä
Tilisi ei ole aktivoitu – näin alkavat ko. viestit. Olen saanut niitä kahdelta pankilta tänä aamuna: Säästöpankkki ja Aktia pankki. Viesteissä kehotetaan menemään epämääräiseen netti osoitteeseen ja seuraamaan ohjeita, jotta sähköiset palvelut voisi ottaa käyttöön. Minulla ei ole tilejä kyseisissä pankeissa. Muutenkin viesti sisältää kirjoitus virheitä, joten uskon niiden olevan verkkopankkitunnusten kalastelua. Voiko tai pitäisikö näistä johonkin ilmoittaa? PS. Lumiani tavuttaa yhdyssanat väärin. Ps2. Ilta-Sanomat kirjoittaa nyt 16:04 aiheesta: http://m.iltasanomat.fi/digi/art-1288718940673.html
Toki voit manuaalisesti korjata Lumian tekemät yhdys sana virheet.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole mieltä kirjoittaa kahdesti.
Ilmoita asiaton viesti
No jo on uusi keksintö! Tiliä pitäisi muka ”aktivoida”.
Ilman muuta näistä huijausyrityksistä pitää ilmoittaa poliisille.
Ilmoita asiaton viesti
Viestissä kehotetaan tosiaan menemään ”pankin” sivulle ja aktivoimaan tili (nettipankkitunnuksilla).
Ilmoita asiaton viesti
Kas kun ei samalla vaivalla pyydä laittamaan rahat heidän tilille.
Tuossahan voisi olla mahdollisuus saada rosvot kiinni itse teossa?
Ilmoita asiaton viesti
Yritäpäs.
Ilmoita asiaton viesti
En tietenkään tarkoittanut ,että sinä yrittäisit. Vaan poliisi pankin avustuksella.
Ilmoita asiaton viesti
Pankit varoittelevat huijausviesteistä säännöllisin väliajoin isoilla otsikoilla. Huijausviestit muuttavat aina sanamuotoaan, mutta yleisesti ottaen huijaustapa on aina sama, eli pyydetään menemään epämääräiseen osoitteeseen ja kirjautumaan sisään pankkitunnuksilla. Näistä ilmoittaminen ei ole kovin tähdellistä, sillä yleinen neuvo pätee: pankki ei koskaan eikä missään yhteydessä kysy asiakkailtaan pankkitunnuksia, eikä kehota minnekään ikinä kirjautumaan. Tämä pitäisi jokaisen sisäistää.
Ilmoita asiaton viesti