Liikenneturvallisuus on parantunut
Vuoden 2016 tammi-elokuussa Suomessa tilastoitiin 3 066 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa kuoli 152 ja loukkaantui 3 831 ihmistä. Kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä on laskenut edellisestä vuodesta: surmansa saaneita oli 26 ja loukkaantuneita 347 vähemmän kuin vuoden 2015 vastaavana aikana. (Lähi-Tapiola)
Tieliikenteessä kuolleiden määrä Suomessa on lähes puolittunut viimeisen viidentoista vuoden aikana. Vuonna 1990 liikenneonnettomuuksissa sai surmansa yli 700 ihmistä. Eniten onnettomuuksissa kuolee henkilöautoilijoita. Tieliikenteessä kuolleitten määrä on neljänkymmenen vuoden aikana vähentynyt lähes 80 % ja loukkaantuneitten määrä enemmän kuin 50 %. (Tilastokeskus).
Tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet onnettomuuksien vähenemiseen:
– autojen turvallisuus on parantunut; mm. turvatyynyt ja kolarikestävyys
– automaattinen ajonhallinta on yleistynyt autojen uusiutumisen myötä
– lukkiutumattomat jarrut
– turvavöiden käytön on yleistyminen myös takapenkillä olevilla
– automaattisen nopeusvalvonnan lisääntyminen
Myös tiet ovat parantuneet, ja niiden turvallisuus on kehittynyt keskikaiteiden, ohituskaistojen ja täristävien tiemerkintöjen myötä. Myöskään ei sovi unohtaa autokoulujen ratkaisevaa merkitystä ajo-opetuksessa ja liikenneturvallisuustyössä.
Tulevina vuosina turvallisuuden on ennakoitu paranevan uusien sovellusten, kuten kaistavahtien, älykkäiden nopeudensäätimien ja erilaisten tutkajärjestelmien sekä älyliikenteen sovellusten avulla.
Kuitenkin edelleen on se inhimillinen tekijä ratin ja selkänojan välillä, joka voi tehdä virheitä eli kuljettaja. Vain kiinnittämällä huomiota omaan ajotapaan voimme parantaa yhdessä liikenneturvallisuutta.
Onkohan tilastoja kuinka moni on tahallaan aiheuttanut oma kuolemansa, viittaa niihin ihmisiin,jotka ajaa tahallaan esim päin rekkaa. Entä kuinka moni kuolleista on ollut päihtynyt.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikista näistä on olemassa tilastot. En nyt valitettavasti osaa kertoa tähän hätään tilaston pitäjää. Tuntemattomasta syystä päin vastaantulevaa suistuneet ovat pääsääntöisesti itsemurhaajia.
Ilmoita asiaton viesti
Liikenneturvallisuus ei ole parantunut muutoin kuin tilastollisesti.
Jos liikenteessä ei sattumalta kuolisi ketään tiettynä vuotena, ei se tarkoittaisi kuitenkaan, että liikenne olisi yhtään turvallisempaa. Kukaan ei vain sattunut sinä vuonna menehtymään.
Liikennetilastot, kuten onnettomuudetkin, perustuvat hyvin pitkälti sekä sattumaan että tekniseen kehitykseen. Autoilijoiden kuolemat ja loukkaantumiset ovat tilastollisesti kääntymässä jalankulkijoiden ja kevyen liikenteen vammautumisiksi ja kuolemiksi. Heillä kun ei ole luistonestoja eikä peltikuoria suojanaan.
Joka ikinen päivä, kun lähtee liikenteeseen, näkee, ettei liikenneturvallisuus ole parantunut.
Päin punaista ajaminen, suojatierikkeet, ylinopeudet, yleinen piittaamattomuus jne. ovat yhtä normaaleja kuin hengittäminen.
Liikenneturvallisuus alkaa parantumaan vasta silloin, kun poliisin kirjoittamien tieliikennesakkojen määrä romahtaa. Onnettomuuksien ja kuolemantapausten määrä kertoo vain tekniikan kehittymisestä.
Tosin sakkojenkin määrä voisi kertoa vain poliittis-taloudellisista suhdanteista, eli esimerkiksi poliisien määrän vähenemisestä ja sitä kautta tieliikenteen valvonnan romahtamisesta, ei suoraan liikenneturvallisuuden parantumisesta.
Vain yhtä mittaria ei kuitenkaan kannata tuijottaa.
Tilastoihin pitää laskea rattijuoppojen ja huumekuskien kiinnijäämismäärät, kortitta ajelijat ja ne henkilöt, jotka on määrätty tien päällä väliaikaiseen ajokieltoon poliisin arvion perusteella, moottoriteillä väärään suuntaan ajelijat jne.
Ilmoita asiaton viesti
Liikenneturvallisuuteen vaikuttavat muun muassa rakennettu liikenneympäristö, ajoneuvot, olosuhteet, lainsäädäntö sekä kuljettajat ja muut tienkäyttäjät ja tiellä liikkujat.
Tieliikenneonnettomuudet on keskeinen mittari arvioitaessa liikenteen turvallisuutta. Tämä vähenemä on kiistaton. Pitää myös muistaa, että samaan aikaan liikennesuoritteet ovat kasvanneet, joten saavutus on merkittävä.
Sattumasta voi kiistellä, mutta tilastot osoittavat todennäköisyyden ja siihen perustuvat myös mm. vakuutusyhtiöiden liikenne- ja autovakutusmaksut.
Ps. ”Autoilijoiden kuolemat ja loukkaantumiset ovat tilastollisesti kääntymässä jalankulkijoiden ja kevyen liikenteen vammautumisiksi ja kuolemiksi.” Tieliikenneonnettomuustilasto kattaa myös nämä vahingot.
Ilmoita asiaton viesti
Tuoreempaakin tilastotietoa on saatavissa. Liikenneturvan sivuilta löytyy Tilastokeskuksen lukema liikennekuolemista Suomessa v. 2016 tammi-marraskuussa: 220 henkilöä. Edellisvuoden vastaava määrä oli 249.
Määrä on tietysti saatava nollaan, ennen kuin liikenneturvallisuuteen kuolonuhreilla mitattuna voitaisiin olla tyytyväisiä.
Kunhan saadaan se ratiton auto, niin… ai joo, hakkerihan sen kaappaa, ja ajattaa kuskin kahtasataa kallioon, itse toimistotuolissa istuen.
Ilmoita asiaton viesti