Saako pyöräilijä ajaa suojatiellä?
Pyöräilijä ei saa ajaa suojatiellä vaan pyörää on talutettava. Pyörää taluttava henkilö rinnastetaan jalankulkijaan. Näinhän ei käytännössä tapahdu kuin hyvin harvoin ja autoilijat joutuvat väistämään kadun yli kovallakin vauhdilla meneviä pyöräilijöitä. Sitten, kun pyörätie jatkuu yli risteyksen saa pyörälläkin ajaa. Pyörätieltä tuleva pyöräilijä saa ajaa tien yli pyörätien jatketta pitkin, mutta hänen on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa ajoradan muuta liikennettä, jollei liikennemerkki, liikennevalo tai kääntyvän ajoneuvon sääntö velvoita muuta ajoneuvoa väistämään pyöräilijää. Näin se menee.
Turvallista matkaa!
Tekstisi vaikuttaa asialliselta, mutta työ- ja kauppamatkani säännöllisesti pyöräilevänä toteaisin, että tilanteita, joissa en saisi ajaa suojatiellä, ei yleensä tule. Eihän suojatielle yleensä ole asiaa pyörällä muuta kuin silloin, kun se on osana pyörätietä.
Täytyy tosin myöntää, että on yksi tilanne, jossa en ole aivan varma, mitä laki sanoo. Ainakin täällä Espoossa on tapana tehdä pyöräteitä siten, että lyhyelläkin matkalla reitti vaihtuu ärsyttävän monta kertaa ajotien puolelta toiselle. Onko tarvittavat edestakaiset ajotien ylitykset lain mukaan tehtävä taluttamalla vai onko kyseessä lain tarkoittama pyörätien jatke? Ainakaan minusta ei ole kohtuullista vaatia pyöräilijää joka kerta nousemaan pyörältä alas (esim. tilanteissa, joissa autoja ei ole lähimaillakaan). Sen tiedä toki hyvin, että mitään etuajo-oikeutta ei pyörällä näissä tilanteissa ole.
Aika usein joudun muuten tilanteeseen, joissa tiedän, että minulla on väistämisvelvollisuus, mutta autoilija siitä huolimatta pysähtyy ja antaa tietä. Nämä tilanteet ovat vähän kiusallisia, koska en mielelläni ylittäisi tietä lainsuojattomana mutta ei sitä kohteliaalle autoilijalle voi vihainenkaan olla. Pientä viivytystä näistä tulee molemmille.
On myös paljon pyöräilijöitä, jotka eivät tunne liikennesääntöjä tai piittaa niistä. Tilanteessa, jossa meikäläinen jää väistämissäännön velvoittamana odottelemaan, saattaa ohi hujahtaa toinen pyörä mitään arvelematta.
Ilmoita asiaton viesti
Tutkin kirjoitustani varten useita eri lähteitä ja yksi eli Pyöräilijän Wiki kertoo Korkeimman Oikeuden ennakkopäätöksestä siitä mitä pidetään pyörätien jatkeena. Laitan siitä linkin tähän: http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%…
En ole lainoppinut, joten en lähde sitä tulkitsemaan 🙂
Autoilijana katson pyöräilyä jotenkin pelottavana asiana ja etenkin ryntäilyä pyörän selässä suojatielle väistämissäännöistä välittämättä.
Ilmoita asiaton viesti
Suojatie ja pyörätien jatke on erotettava toisistaan, jotta puhutaan juridisesti samaa kieltä.
Pelkästään suojatiemerkki tai maalaukset eivät vielä määrittele pyörätien jatketta suojatieksi, koska Suomessa on vielä tuhansia suojateitä, joita ei ole korjattu asetuksen mukaisesti pyöräteiden jatkeiksi.
Monet autoilijat eivät tunne pyörätien jatkeen käsitettä lainkaan.
Sellaiset pyörätiellä polkevan pyöräilijän ja autoilijan kohtamistilanteet, joissa autoilija ei ole väistämisvelvollinen, ovat taajamissa harvinaisia, mutta niitäkin on.
Autoilija tulee useimmiten risteykseen, jossa kärkikolmio velvoittaa hänet väistämään poikittaista liikennettä, jolloin hän väistää myös poikittaista pyöräliikennettä tai sitten autoilija kääntyy pyörätien tai sen jatkeen ylitse, jolloin kääntyvä ajoneuvo on väistämisvelvollinen.
Pyöräilijä väistää, mikäli hän ylittää etuajo-oikeutetun väylän ajoi sitten vaikka pyörätien jatketta pitkin.
Eivät liikennesäännöt vaikeita ole. Niiden noudattaminen sen sijaan on usein suorastaan ylivoimaista.
Ilmoita asiaton viesti
”Sellaiset pyörätiellä polkevan pyöräilijän ja autoilijan kohtamistilanteet, joissa autoilija ei ole väistämisvelvollinen, ovat taajamissa harvinaisia, mutta niitäkin on.”
Harvinaisuus on suhteellista, mutta kyllä ainakin minun matkoillani näitä tilanteita tulee tiuhaan vastaan. Niitä on kahta tyyppiä.
(1) Pyörätie (joko erillisenä tai yhdessä autotien kanssa) risteää tien kanssa, joka ei ole väistämisvelvollinen.
(2) Pyörätie vaihtaa tien laidasta toiseen (tai keskeltä laitaan, kuten Munkkiniemen puistotien päässä).
Ilmoita asiaton viesti
Asia on helppo. Autoilijan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on astunut tai astumassa suojatielle.
Polkupyöräilijää ei lain mukaan tarvitsisi koskaan väistää siksi, että paikalla on suojatie. Hyvin monesta muusta syystä kyllä voi joutua väistämään.
Se, että polkupyörällä saa ajaa jossakin ei automaattisesti tarkoita, että olisi etuajo-oikeus. Väistämissäännöt määräytyvät muuta kautta. Niihin soisi tutustuvan niin metsän keskeltä ajoradan yli pyyhältävien keskisormi-Kerkkojen, kuin toisaalta pyöräilijöiden eteen kääntyvien autoilijoidenkin.
Ilmoita asiaton viesti
Miten kuntatasolla tähän ongelmaan voisi puuttua?
Kai ainakin voisi tehdä liikennesuunnittelua järkevämmäksi, jotta jokaisella liikkujalla olisi jouhevaa mennä. Se olisi energia tehonkannalta tärkeää, liikui sitten jalan,pyörällä tai autolla.
Ilmoita asiaton viesti
Itse pysähdyn ja talutan pyörän piruuttain suojatien yli vain kiusatakseni autoilijoita jotkä näyttävät närkästyneinä koska joutuvat pysähtymään ja odottamaan että pääsen kevelle suojatien ylin. Monta kertaa talittaessa on kuitenkin tullut huomattua että jos pyörää talutta vasemmaltapuolelta eli pyörän edestä rinnastuuu jalankulkijaan, mutta jos erehtyy taluttamaan pyörää oikealtapuolelta eli pyörän takaa, näyttää autoilijoilla olevan jokinnoikeus ajaa yli mitään välittämättä onko suojatiellä joku.
Ilmoita asiaton viesti