Liikennepoliittinen haaste ministereille ja kansanedustajille
Pariisin ilmastosopimus asettaa tiukat päästörajat ja niiden saavuttamiseksi hallitus on linjannut energia- ja ympäristöstrategiassaan, että 2020-luvulla Suomessa olisi oltava liikenteessä 250000 sähköautoa ja 50000 kaasuautoa. Tämä tavoite näyttää kaukaiselta, sillä esimerkiksi nyt sähköautoja on vain alle tuhat. Jotta tavoitteeseen voitaisiin päästä niin jotain asian edistämiseksi olisi kiireesti tehtävä.
Valtioneuvoston kanslia hankki viime vuoden aikana kaikkiaan 13 uutta autoa, joista 8 henkilöautoa on varattu ministerikuljetuksiin.
Ministereitä kyyditään jatkossa Audeilla, BMW:illä ja Mercedes-Benzeillä.
Nyt hankitut autot olivat koriltaan sedan-mallisia BMW 525d A xDriveja, joiden hinta on valtion maksamalla nollan prosentin arvonlisäverolla noin 66 000 euroa. Väriltään ne ovat tummia.
Kyseisessä Bemarin mallissa on 218 hevosvoimaa ja sen yhdistetty kulutus on 5,1 litraa sadalla kilometrillä ja päästöt 142 g/km.
Ministerien käytössä ei ole yhtään sähkö-, hybridi- eikä kaasuautoa.
Jos tässä tosiaan aletaan liikenneministerin sanoin keksimään autoa uudestaan niin ministerit voisivat antaa esimerkkiä vähäpäästöisiin ja päästöttömiin autoihin siirtymisessä. Kuka on ministereistä se ensimmäinen, joka ottaa käyttöön valtioneuvostolle hankittavan sähköauton ministerin tehtävissä liikkumiseensa?
Yleensä sellaista johtajuutta arvostetaan eniten, joka johtaa joukkojaan edestä ja esimerkillä.
Ps. Eduskunnan puhemies sekä kaksi varapuhemiestä saivat juhannukseksi 2016 allensa nelivetoisen BMW 530d Business Exclusiven. Auton tarkka malli on BMW 530d A xDrive Business Exclusive Edition.
Juuri noin. Esimerkin voima on väkevä.
Valtion hankinnat, myös autot, tekee kilpailutuksen jälkeen Hansel Oy, joka toimii valtiovarainministeriön ohjauksessa ja on voittoa tavoittelematon valtion kokonaan omistama yhtiö.
Valtiovarainministeri Petteri Orpon pitäisi ohjeistaa Hanselia hankkimaan sähköautot.
Lieneekö joitain käyttöön tai muuhun liittyviä tekijöitä, jotka olisivat esteenä sähköautoihin siirtymisessä, sitä en tiedä. Esim. ministeriautoilla ajetaan viikottain pitkiä matkoja eri puolilla maata. Voi olla, että käyttövarmuus tai latausmahdollisuudet ovat vielä puutteellisia. Ehkä on, ehkä ei.
Ilmoita asiaton viesti
Luulis Sipilän hallituspuolueiden olevan tyytyväisiä
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001157947….
KOTIMAA
IL/VU: Eduskunnan puhemiehen käyttöön yli 140 000 euron Audi
16.6.2015
Ilmoita asiaton viesti
No niin. Virkamies siis ostaa autot puhemiehille. Ei Hansel Oy.
Lipposen osalta taisi olla niin, että hän halusi perheensä käyttöön sopivan tila-auton. Siihen ei muistaakseni silloinen hallintojohtaja suostunut. Vai muistanko väärin?
Ilmoita asiaton viesti
Muistit oikein .Mutta sekin selvis nyt ettei edes Lipponen päässyt niistä päättämään .
Mutta ministerien autoilla ajelevien päätökset Bernerin esityksistä on kyllä kaukana kansan etujen ajamista.
Kuten moni muukin päätös mikä Audin ”takapenkillä” tehdään.
Ilmoita asiaton viesti
Mitäs päätöksiä ministerit ovat Bernerin esityksistä tehneet? Eikös kysymyksessä ollut selvitys eikä mikään päätös?
Ilmoita asiaton viesti
Aivan selvitys. Mutta kuten tiedät ei Berneri niitä ole tehnyt.
Vaan Suomen maajoukkueen verran kulisseissa puuhastelevat tahot ,Sipilän hallituksen pyynnöstä.
Lukihan tuo jo hallitusohjelmassa minkä PS hyväksyi.
Ilmoita asiaton viesti
Kun eduskunnan tehtävänä on valvoa hallituksen toimia.
lähde:
Eduskunta.
Niin mitä kansanedustajat on tehnyt sen eteen?
Päätöksethän tekee eduskunnan enemmistö. (hallituspuolueiden eduskuntaryhmät)
Päättäskö autojen ostoista muu taho ,kuten kansanedustajien palkkioistakin?
JK.Autot=Eduskunnan puhemies joka nyt on Ps Lohela.
(mikäli PS mölinä edusk.Puhm.Lipposen aikoina ostetuista autoista piti paikkansa-03-07
Ilmoita asiaton viesti
Ei eduskunta osta autoja. Hankinnat tekee Hansel Oy.
Eniten autoja ostetaan puolustusvoimille ja poliisille. Esim. poliisiautot voisivat olla sähköautoja. Niiden liikkumisalue on yksi maakunta. Esim. ministeriautojen koko maa.
Ilmoita asiaton viesti
Eduskunnan autotot ostaa.
Kun vaaleilla valitut kansanedustajat on valittu ajamaan maan ja kansan etuja?
Niin kuka valvoo Hansel OY ostoja?
Puolustusvoimille,puolustusministeriö? Ps
Poliiseille,sisäministeriökö?Kok
Ilmoita asiaton viesti
Edustus- ja käyttökelpoisia sähköautoja on markkinoillamme tasan yksi, eli Tesla. Hinnat alkaen 100 000 euroa. Hansel odottanee jokusen vuoden, että muutkin valmistajat intoutuvat. Nyt ostetut ajoneuvot ovat Teslaan nähden edullisia.
Mitä tulee Hansel Oy:n toimintaan, niin se vasta valtiolle kalliiksi tuleekin. Varsinkin matkustamisen osalta.
Ilmoita asiaton viesti
Eipä tarvitsisi kilpailuttaa, jos hankkisi Tesloja. Samalla valtio/ministerit testaisivat sähköauton.
Siitä se vasta huuto alkaisi!
Ilmoita asiaton viesti
Mutta eikö ens kannattas kokeilla noita autoilijoiden maksuja kansanedustajien ja ministerien kukkaroista?
Samoin koehenkilöinä toimisi eduskunnasta pudonneet kansanedustajat jotka on sopeutumiseläkkeelä.
Miten sopeutua työttömyyteen toimeentulotuella,työtä vastaan ?
Tulisi konkreettista näyttöä miten lait toimii ,ennen kuin niistä päätetään.
Ilmoita asiaton viesti
Lisää veroja vain bensaan ja dieseliin. Köyhät pysykööt kotonaan. Näin näyttää monen mielestä ongelmat ratkeavan.
Minusta parempi on selvittää muutkin vaihtoehdot kuin verojen kiristys.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten tiedät ”Vasurit” verottaa kansaa aina.
Oliko vene ja moottoripyörä verolla yhteyttä nyt suunniteltujen autojen verotukseen?
Kun kelamaksu poistettiin 1,2 mrd/v
Oliko korvaava rohoitus:
ALV nosto
kiinteistöveron,alkoholiveron,ym. korotukset ”vasem” laskenut oppositiosta-10?
Vai nyt PS hallituskumppanit.
”Huittisen hullumies syö enemmän kuin tienaa” Hallitus jaellessaan yrityksille ja maatilayrittäjille veroeurot.
Ilmoita asiaton viesti
Sähköautoja löytyy alle 40 tuhannen hintaluokasta ainakin BMW i3 ja Nissan Leaf. Ministeri matkustaa useimmiten varmaankin yksin salkun kanssa niin miksi ministeriauton pitäisi olla suurin perheauto? Tämä vaatii vain ajattelutavan muutosta.
Jos edelleenkin pitää ns. edustuksellisuus näkyä niin hybrideistä ja kaasuautoista löytyy vähäpäästöiset vaihtoehdot.
Ei pidä sitten ihmetellä miksi asetettuihin ajoneuvotavoitteisiin ei päästä, jos se muutos ei onnistu ministeriltä/kansanedustajalta itseltääkään.
Ilmoita asiaton viesti
No nyt löytyi yhteinen ”nuotti”. Juuri noin .
Ilmoita asiaton viesti
Minä ajattelin saavuttaa Pariisin sopimuksen tavoitteet ostamalla pihaan palamaan 250 000 energiansäästölamppua. Tällöin vaadittava osa, ja jopa enemmänkin käyttämästäni sähköstä on säästäväisesti käytetty. Megawattia kun ei voi korvata negawatilla, vaan pitää käyttää ympäristöystävällistä tekniikkaa jotta maailma pelastuu.
Ilmoita asiaton viesti
🙂
Ilmoita asiaton viesti
Pariisin ILMASTOsopimus on täyttä sitä ihtiään. Kyse ei ole ilmastosta, vaan lyhyesti kuluttavan väestön kasvusta resursseiltaan köyhtyvällä maapallolla, erityisesti fossiilisista polttoaineista köyhtyvällä, sillä moni asia ruuantuotannosta lähtien on täysin riippuvainen niistä.
Ilmoita asiaton viesti
Poisto
Ilmoita asiaton viesti