Eikö ministeri mahdu kansanautoon?
Esitin edellisessä kirjoituksessani haasteen ministereille ja kansanedustajille siirtymisestä sähköautoihin ministerien kyydityksessä. Palautteesta paistoi läpi, että eihän se nyt käy, että ministeriä kyydittäisiin rahvaan autossa. Auton pitää olla iso ja turvallinen ja niin, että sinne pitää mahtua kyytiin appivanhemmatkin perheen lisäksi. No, ei pidä sitten ihmetellä miksi asetettuihin 250000:n (sähkö)ajoneuvo- ja päästötavoitteisiin ei päästä, jos se asennemuutos ei onnistu ministeriltä/kansanedustajalta itseltäänkään.
Tässä on esimerkiksi tänä vuonna markkinoille tuleva Renault Zoe. Sen ajomatka yhdellä latauksella on jopa 400 km. Myyntihinta 32000€. https://www.renault.fi/henkiloautot/zoe/
Eipäs nyt olla ahneita. Tuolla Renulla menisi ihan hyvin, £6995,-
https://www.renault.co.uk/vehicles/new-vehicles/tw…
Toki lähtökohtaisesti olen vapaaehtoisuuden kannalla, jolloin jonkun muun auton valitsevalla hintaero olisi sitten vain verotettavaa tuloa.
Ilmoita asiaton viesti
Tuohan on hyvä ehdotus. Omasta pussista loput.
Ilmoita asiaton viesti
Voihan sitä kaikenlaista populistista puhella, mutta tosiasiat ovat sitten eri juttu. Ministeriautoa ajaa kuljettaja ja kun kuski noutaa vaikkapa opetusministerin kotoaan Forssasta aikaisin maanantaiaamuna, kyytiin astuu ministeri, joka ryhtyy töihinsä takapenkillä, eikä joku perheenäiti Sanni. Joten höpinät appivanhempien ja perheen mahtumisesta ovat kyllä ihan joutavia. Parin tunnin matkalla saa tehokkaasti hoidettua paljon puheluita, viestejä ja paperitöitä, jos ei tarvitse itse ajaa. On ihan järkevää, että ministeriöillä on autot ja kuljettajat. Ei se mikään statusjuttu ole kuin ehkä jollekin pösilölle.
”Salute the rank, not the man.”
Ja mitä sähköautoihin tulee, niin toistaiseksi markkinoilla olevista vain Tesla taitaisi toimintasäteen puolesta kelvata pitempään matkantekoon.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös ministereiden pitäisi ajaa Suomessa tehdyillä autoilla eikä saksalaisilla Audeilla. Ruotsissa julkisella puolella näyttää olevan Volvoja kautta linjan. Miksei Suomessa Uudessakaupungissa valmistettuja Mersuja:
http://www.mercedes-benz.fi/content/finland/mpc/mp…
Ilmoita asiaton viesti
Kimmo Saarikko
Ministeritason Volvot valmistetaan kaikki Kiinassa.
http://www.paivanlehti.fi/volvo-hylkaa-ruotsalaise…
Eikä Ruotsin myydyin auto ole enää Volvo. Saab on konkurssissa jne.
http://www.hs.fi/autot/art-2000005031973.html
Ilmoita asiaton viesti
Suhtaudun edelleenkin varauksellisesti sähköautoihin Suomen ilmastossa ja infrastruktuurissa. 40 asteen pakkasella kylmäkäynnistyksessä hörppää akku leijonanosan virrastaan heti kättelyssä, jos edes ylipäätään käynnistäminen onnistuu. Suomessa on pitkät välimatkat korpitaipaleilla eikä latausinfra mitenkään tule pitkiin aikoihin olemaan riittävä.
Ketterinä urbaaniajokkeina saattavat kyllä kohtapuoleen muodostua varteenotettavaksi vaihtoehdoksi, mutta toinen puolikin asiassa pitää Suomessa huomioida, kun pohditaan kannustimia ja sanktioita.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ongelmana ole auton käyttövoima vaan autokannan ikä. Autojen kulutus on laskenut vuosikymmenen aikana huimasti vaikka huomioitaisiin päästöhuijaisten osuus, ja autokannan uusimisella päästäisiin helposti 10-30 prosentin säästöihin nykyisestä.
Tämän lisäksi biopolttoaineen osuuden kasvattiminen, niin Suomi on täysin aikataulussaan ylimitoitettujen ilmastotavoitteidensa saavuttamisessa liikenteen osalta. Siis niiden ilmastotavoitteiden, joiden täyttämisellä ei oikeasti ole mitään vaikutusta ilmastoon ja joihin oikeasti vaikuttavat maat eivät ole sitoutuneet.
Ilmoita asiaton viesti
Niin juuri. Sähkö käyttövoimana olisi kyllä myös kuin luistelisi heikoilla jäillä jos lähtee ajamaan Kuusamosta Ivaloon talviyönä. Bensaa voi sentään ottaa varmuuden vuoksi kanisteriin mukaan tai sitä saa joltain avulialta aatulta ostettua. Suomea ja auton käyttöä täällä ei kannata verrata Amsterdamiin.
Ilmoita asiaton viesti
Kiivaimmmin sähköautoja puoltavat yleensä samat tahot, jotka vastustavat kaikkea muuta kuin tuulella ja auringolla tehtävää sähköntuotantoa. Visioon kuuluu sähköautojen akkujen pitäminen tehoreservinä, eli tyynellä ne imettäisiin tyhjäksi.
Jos ei edes pohdita miten tuo vaikuttaa akkujen käyttöikään, olisi näiltä hyvä kuulla että millä se tarvittava sähkö sitten tuotettaisiin.
Ilmoita asiaton viesti
sahkoautoa ei tarvitse kaynnistaa,mutta muuten samaa mielta ei tollaset romut suomeen kuulu. toimintasade mita luvataan ei pida paikkaansa kuin ehka lampimassamaassa ajettuna viettavaan alamakeen,autot pitaisi testata silleen etta 4 100kg miesta ja takakontti tayteen makkaraa ja kaljaa pakkasta vahintaan 25 astetta luminen,mutkainen ja makinentie,suksiboxia unohtamatta.vauhtia 80-100kmh.
lampoakin pitais olla sen verran etta ikkunat pysyy ajokunnossa.
oma veikkaukseni on 30km toimintasade.
Ilmoita asiaton viesti
Unohdit listasta peräkärryn, jossa on vetouisteluvene ja ainakin kaksi moottorikelkkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Mitäs siinä sähköautossa kylmäkäynnistetään?
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä siinäkin moottori on ankkana jäässä ja akku samoin. Ja sen akun pakkaskäynnistys sähköautossa vasta virtaa haukkaakin.
Ilmoita asiaton viesti
Sähköauton sähkömoottori ei jäädy. Siinä ei ole kuin kolme liikkuvaa osaa eli roottori ja kaksi laakeri. Polttomoottorissa on öljyt kohmeessa ja ne muutama sata liikkuvaa osaa, jotka pitää saada liikkeelle, jotta pakoputkesta tupruavan savun kehittämiseksi.
Sähköautojen ajomatka on pakkaskeleillä lyhyempi kuin kesällä, mutta useimmissa sähköautoissa on mahdollisuus lämmittää auto etukäteen verkkosähkölä, jolloin on mukava istua lämpimään autoon. Ei tarvitse raaputella ikkunoitakaan turhaa.
Automallivalikoima on vielä varsin rajattu, mutta autovalmistajat tuovat uusia malleja markkinoille joten lähivuosina saattaa se itsellekin sopiva malli löytyä sieltä autokaupasta.
Itse olen ajellut 4,5 vuotta sähkölllä, enimmäkseen työmatka-ajoja, ja kokemukset ovat positiivisia. Rahaa on säästynyt ja päästöt ovat laskeneet ihan merkittävästi. Jos ei halua täyssähköllä aloittaa niin erilaisia ladattavia hybridejäkin on olemassa ja niillä matka jatkuu hieman pidemmälle perinnemoottorin voimalla.
Ilmoita asiaton viesti
Ministeri seurueineen sopisi loistavasti matkustamaan Volkswagen Caddy Maxi Kombi 1.4 TGI kaasuautolla. Sillä pääsee jo 900 km kaasulla, joten maakuntamatkailukin onnistuisi taksitasoisella ekoautolla. Ja silti maksaa vain puolet nykyautojen hinnoista. Perässähiihtäjikin sopii tarpeeksi monta kyytiin. Tankkiin tietysti kotimaista biokaasua. Eikö se Volkswagen ole ainoa oikea kansanauto ja EU-autona melkein kotimainenkin.
Ilmoita asiaton viesti
Riittääkö tuo 900 km Ylläkselle asti 🙂
Ilmoita asiaton viesti