Onko keskustan näivettyminen kävely- ja pihakatujen syytä Jyväskylässä?
Vastaan heti, että on. Perustelen tätä sillä, kehitys on pitkään jo johtanut siihen, että kun autoliikennettä hankaloitetaan niin se näkyy kauppojen myyntimäärissä. Tyhjiä liikehuoneistoja on enemmän kuin aikoihin ja myös Sokoskin on aloittanut yt-neuvottelut.
Nyt, kun Sepän liikekeskus valmistuu Seppälään uuden Prisman viereen niin on jopa pelättävissä, että Jyväskylän ns. keskus siirtyy sinne. Siellä on vieressä ilmaista pysäköintiä ja eikä kävelymatkat ole pitkiä. Myöskin Palokan ja Keljon marketit houkettelevat asiakkaita.
Minusta on uskomatonta, että Väinönkadun laajentaminen kävely- ja pihakaduksi Yliopistonkadun ja Hannikaisenkadun välille maksaa kahtena seuraavana vuonna n. 1,8 miljoonaa euroa. Päätös tehtiin viime syksynä valtuustossa budjetista päättämisen yhteydessä. Olen kysynyt, että eikö kävelijät ole sitten mahtuneet jalkakäytäville Väinönkadulla. Tämä kysymys on jäänyt vastausta vaille.
Kukaan autoilija ei myöskään enää halua ajaa Kauppakadun ns. yläpäähän. Sehän muutettiin pihakaduksi.
Jyväskylä on myöskin visioinnut Rantaväylän muuttamista Bulevardiksi ja puistomaiseksi. Tätä voi vain kauhulla odottaa, kun näin kaupungin ohitustien liikenne puuroutuu.
Kaupunginvaltuustosta ja lautakunnista puuttuu automiehen näkemys. Siksi myös olen ehdolla vaaleissa.
Kun itse kysyy ja itse vastaa, niin saa mieleisen vastauksen.
Vakavasti kirjoittaen, samaa näivettymistä ajavat Vihreät Helsingissä.
Ilmoita asiaton viesti
Jos joku on toista mieltä niin esittäkööt perustelut.
Ei tämä ole pelkästään empiirinen havainto tyhjistä näyteikkunoista. Kauppiaat ovat ilmaisseet huolensa vähenevistä asiakkaista.
Ilmoita asiaton viesti
Tuollaiselta se maailma näyttää kun sitä tarkastelee pelkästään auton peltikuoriin verhoutuneena.
Ilmoita asiaton viesti
Liikun myös kävellen keskustassa ja aina olen sopinut jalkaköytävälle. Muistan hyvin vuoden -82, kun ajoin jäätelöautoa pitkin Kauppakatua. Silloin siellä kauppa kävi.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos avauksesta. Jo tästyäkin huomaa, että yksittäisten kaupunkien ongelmat kiinnostavat muitakin. Minäkin olen seurannut Jyväskylän keskusta kehitystä, vaikka olen asunut siellä viimeksi vuonna 1964.
Olen kuitenkin käynyt siellä seminaarimatkoilla ja silloin yöelämässä autottomuus ei todella haittaa. Rakentaako Jyväskylä siis Suomen muille kuntalaisille ja seminaarimatkaajille kävelykeskustaa?
Ilmoita asiaton viesti
Jyväskylän kävelykatu (Kauppakatu) valittiin Suomen kauneimmaksi kaduksi. Onhan se, mutta kaikkien korttelien muuttaminen kävely- ja pihakaduiksi näyttää olevan tavoitteena.
Esim. työkseen ajavat ovat jo käärmeissään. Logistiikan täytyisi pelata.
Ilmoita asiaton viesti
Koko kaupunki on pilattu moottoritiellä. Kuinka monen kaupungin läpi menee ohitustie? Jyväsjärvi olisi ihana keidas ilman kamalaa autojen melua.
Ilmoita asiaton viesti
Nelostie meni Jyväskylän läpi joskus aikoinaan. Ei mene enää. Tukossa se on silti.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Valtatien_4_historia…
Ilmoita asiaton viesti
Nyt se menee keskustan ja lutakon välissä, eli kaupungin läpi ihan yhtä paljon kuin jos se menisi harjun takaa. Järkevin reitti olisi ollut kuokkalan Eteläpuolelta.
Kaupunkia haukutaan suomen ateenaksi, mutta jos haluat mennä keskustasta satamaan joudut menemään siltaa pitkin ohitustien yli ja koko järven alueella raikaa autojen melu.
Ilmoita asiaton viesti
On tainnut mennä alkuaan niin päin, että ensin on tehty nelostie ja sen jälkeen Lutakko ja Kuokkala. Eli tietä ei ole rakennettu kaupungin läpi vaan kaupungin toinen puolisko on rakennettu tien viereen.
Jonkinlainen ohitusleikkaus voisi silti olla paikallaan. Ei ole järkevää seisottaa liikennevaloissa ja ajattaa 60 km/h tiellä liikennettä, joka ei ole menossa Jyväskylän keskustaan.
Ilmoita asiaton viesti
Jos kaupunkiin muuttaa niin tietää jo ennakolta melun. Pitää sitten valita asunto maalta, jos linnunlaulua kaipaa. Ei kaupungista maaseutua saa. Se on ihan utopiaa.
Ilmoita asiaton viesti
On hyvin suunniteltujakin kaupunkeja, jotka ovat viihtyisiä. Esimerkiksi Kuopio, jossa kulkee jokaisen korttelin läpi lähinnä jalankulkuun tarkoitettu pikkukatu. Niitä kutsutaan rännikaduiksi. Tosi viihtyisä ja rauhallinen kaupunki.
Ilmoita asiaton viesti
Satama on kuitenkin luultavasti sijainnu järven rannalla?
Ilmoita asiaton viesti
Kuokkalan silta tehtiin vasta vuonna 1989. Lutakon rakentaminen aloitettiin 1995. Tai sinne päin.
Ilmoita asiaton viesti
Kaupungin suunnittelussa olisi kannattanut varmaan ottaa huomioon kaupungin kasvaminen. Jyväskylän keskusta on tosi pieni alue, lähinnä yksi katu vain. Nyt kalliilla maalla menee leveä ja meluisa autotie. Sentään joku tajusi hiljattain että ratapihaa voisi supistaa. Hirveästi vie sekin tilaa aivan kaupungin laidalla.
Ilmoita asiaton viesti
Netistä löytyy karttoja. Katoppas huvikseen miten ohikulkuväylä menee jykylässä ja miten se menee muissa kaupungeissa. Muissa kaupungeissa ohikulkuväylä menee selkeästi kaupungin ohi.
Ilmoita asiaton viesti
Laittakaa Keljon ja Palokan kauppakeskusten ohi kulkevat tiet myös pihakaduiksi, niin eiköhän sielläkin tilanne rauhoitu ja taas kauppa käy keskustassa. Eikös Suomen pääväylään kuuluvasta Vaajakosken moottoritiestä jo suunniteltukin 60 km/h katua? Saataisiin Keskisuomalaiseen otsikko ”Turistit viipyvät Jyväskylässä nyt entistä pidempään”.
Kyllä noinkin pieneen kaupunkiin on mahdollista saada suurkaupungin tuntua sopivilla liikennejärjestelyillä. Se vaatii rohkeita toimenpiteitä.
Ilmoita asiaton viesti
Kieltämättä pihakadun idea jää vähän hämäräksi, ilmeisesti on tarkoituksena joku autotien ja kävelykadun outo hybridi. Eli autoilijat ja kävelijät sekä pyöräilijät menevät sikinsokin miten sattuu. Kutenkin niin, että autoilija väistää kaikkia muita.
Luultavasti suurin osa autoilijoista ei tiedä pihakadun liikennesääntöjä.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä sillä on väliä missä se kauppa tehdään.
Seppälään on nyt rakennettu ja sinne on rakenteilla toimiva kauppakeskus, jonne on selkeät väylät joka puolelta ja niitä voidaan edelleen parantaa. Parkkipaikoja löytyy, eikä tarvitse tukkia autoa kadunvarteen tai pujotella ahtaissa parkkihalleissa tai parkkitaloissa. Pysäköinnistä ei tarvitse toistaiseksi maksaa.
Ei ole mikään ihme jos kauppiaat ja kauppa siirtyy keskustasta Seppälään, lähes kokonaan, kunhan kauppakeskus valmistuu.
KEskustalle lienee syytä keksiä jotain muuta käyttöä, kulttuuria, ravintoloita, discoja, teattereita konsertteja, kuntokeskuksia.
Kulkuyhteydet autolla keskustaan ja liikkuminen siellä on sen verran hankalaa ettei vairsinkaan vanhemman henkilön kannata edes kokeilla, ellei ole asiaa näyttöönottokeskukseen.
Keskusta olisi syytä pyhittää muille asioille kuin kaupankäynnille, koska se tulee sieltä loppumaan jokatapauksessa. Kaupalle on riittävästi tilaa ja mahdollisuuksia Seppälässä, Keljossa ja Palokassa, siellä missä suurin osa ihmisistä myös asuu.
On tyhmää haaveilla että lähiöasukkaat ja ympäröivä maaseutu teksisivät ostoksensa keskustassa, siellä ei ole tilaa autoille, eikä ihmisille.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä keskustelu, ja nyt vain odotetaan miten Nahkamäki ratkaisee ongelman.
Ilmoita asiaton viesti
Hiljan Jyväskylään muuttaneena totean, että keskusta jää ostoksia tehdessä kyllä meiltä väliin hankalien ajoreittien ja ökykalliiden parkkimaksujen takia. Niin tulee sitten käytyä Seppälässä ja Palokassa.
Ilmoita asiaton viesti