Autoilijan kiusaamista?
Trafin lausuntokierroksella olevaan esitykseen katsastuksen muutoksista on ottanut kantaa Autoliitto. Sen mukaan esityksen perusteella jatkossa auto voitaisiin hylätä toimimattoman rekisterikilven valon vuoksi. Sama koskisi myös ajovaloa. Aiemmin näistä vioista on annettu vain korjauskehoitus.
Esitys tosiaan tuntuu järjen vastaiselta. Rekisterikilven valolla ei nyt ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Autoilijalle tulisi näin ylimääräinen käynti katsastuksessa ja lisää kuluja. Kuka nyt myöskään yksivaloisena pitkään ajaisi vaikka entisellä käytännöllä jatkettaisiin.
Julkisuudessa on ollut myös tietoja siitä Liikenneministeriön esityksestä, että keltainen sulkuviiva korvattaisiin valkoisella värillä. Tällä nyt olisi mielestäni liikenneturvallisuutta heikentävä vaikutus ottaen huomioon sen, että ajoradat ovat lumisia puolet vuodesta.
Jos tiellä on lunta, niin ei se keltainenkaan viiva sieltä näy.
Ohituskieltoalueen alkaminen on lisäksi merkittävä liikennemerkillä 351 tien molemmin puolin.
Ilmoita asiaton viesti
Onkohan noin? Tiellä paljon liikkuvana minusta kyllä keltainen sulkuviiva ilmestyy tiehen ennen kaarteen alkamista ja ilman liikennemerkkiä. On myös pätkiä, joissa ohituskielto on merkitty liikennemerkein.
Minusta myös keltainen näkyy lumesta paremmin kuin valkoinen.
Ilmoita asiaton viesti
Sulkuviiva ei kiellä ohittamista. Ohittaminen kielletään liikennemerkillä ohituskielto.
Ilmoita asiaton viesti
Erityisesti miespuolisilla kansalaisilla on blogistin tarkan havainnon mukaisesti tietoa siitä, että ainakin keltainen näkyy lumessa hyvin.
Ilmoita asiaton viesti
Ajoneuvon useista valoista voi katsastuksen aikana rikkoutua mikä tahansa. Järjetön esitys.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä kätevä niksi: Ei tule lisäkuluja eikä uusintakatsastusta, kun pistää autonsa lailliseen kuntoon ENNEN kuin menee sinne katsastukseen. Helppoa!
Miten ihmeessä se nyt olisi autoilijan kiusaamista, että edellytetään auton olevan tieliikenteeseen kelpaavassa kunnossa?
Ilmoita asiaton viesti
koska monet hylkyperusteet eivät vaikuta liikennekuntoon mm.lisävarusteiden toiminta.
Ilmoita asiaton viesti
Merkkivalot kojetaulussa ei ole peruste hylkäämiselle. Ei ABS,ei airbag,eikä moottorivalo.
Ilmoita asiaton viesti
Tieto katsastuksen läpäisemisen edellytyksistä on julkista ja helposti saatavilla. Joten mussutus autoilijan kiusaamisesta on jonninjoutavaa uhriutumista. Oma vika, kuka käski olla sika, kuten alakoulussa lällätetään.
Ilmoita asiaton viesti
Voi sen noinkin ajatella,mutta liikennekelposuuden kannalta sillä ei ole merkitystä vaan kyse on ylisääntelystä yritysten hyväksi. Tuohon pitäisi enemmänkin keskittää huomiota,koska se on kuin syöpä yhteiskunnassa.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös perussuomalaisetkin ole mukana byrokratian purkutalkoissa ?
Tällä katsastusuudistuksella pyritään saamaan lisää verotuloja ja katsastusmiesten tyäpaikkoja, mutta järjen kanssa sillä ei ole sitten mitään tekemistä.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä Trafi saisi tehdä jotain myös liikenneturvallisuuden eteen, opettaisi vaikka mitä on kastepiste.
Ilmoita asiaton viesti
#12
Kyllä se käytännössä kieltää, näkyvyys ym. minä en ainakaan suosittele ohittamista sulkuviivan puolelta.
Ilmoita asiaton viesti
Sulkuviivan ylittäminen on toki kiellettyä, joten se voi estää myös ohittamisen mikäli siihen jouduttaisiin käyttämään kohtaavan liikenteen ajokaistaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tuosta ei EU päätä vaan se on sitä kansallista päätäntävaltaa. Eikös se ole eu-skeptikkojen mielestä hyvä asia ja sitä kun kansa saa itse päättää asioistaan. Ei kai sellaiseen voi ketään olla tyytymätön.
Arkitodellisuudessa taas itse kunkin on syytä pitää autonsa siinä kunnossa että se täyttää tieliikennelain edellytykset. Muulloinkin kuin katsastuspäivänä.
Ilmoita asiaton viesti
Olisihan tuo paluu menneisyyteen. ARKn (autorekisterikeskus) aikaan isoot miehetkii oli turpa rullalla katsastuksessa. Katsurilla suikka päässä, jossa kokartit ja kaikki.
Ilmoita asiaton viesti
Asiasta huolestuneet voivat liittyä julkisten liikennevälineiden käyttäjiksi tai pysyä sitten kotosalla.
P.S. Aina voi myös tilata taksin, joka on läpäissyt lakisääteisen katsastuksen.
Ilmoita asiaton viesti
#17
Muistakaa nyt syrjäseutujen asukkaat pysyä kotona jos ei ole rahaa taksiin, polttimo saattaa palaa autosta matkalla.
Joku tarvitsee autoa liikkumiseen,yksilönvapautta myös autolla liikkuville.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä sitä rekisterikilpeäkään turhaan vaatimaan, jos sen ei tarvitse näkyä? Onhan siellä moottoritilassa numero, josta viranomainen voi käydä ajoneuvon tarvittaessa tunnistamassa…
Tosin varastetuksi ilmoitettujen autojen etsiminen on haasteellista pelkän runkonumeron perusteella.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä nyt vähän on väännetty asian sivustakin, mutta korostan sitä, että miksi toimivaa järjestelmää pitäisi muuttaa sellaisella perusteella, jolla ei nyt ole liikketurvallisuuteen vaikutusta. Autoilijan kulut vain lisääntyisi. Siksi tämä tuntuu kiusaamiselta.
Ilmoita asiaton viesti
Oikeassa olet. Kyllä nykykäytäntö tuolta osin on ihan toimiva. Onhan sen valon oltava kunnossa viimeistään seuraavassa katsastuksessa, jos nyt luottaa siihen, että poliisi ei sitä ennen pysäytä ja kysy rekisteriotetta. Tai voihan se pysäyttääkin ensimmäisen kuukauden aikana, jolloin voi vedota siihen, että vielä on aikaa korjausaikaa.
Ilmoita asiaton viesti