Vastaus Mauri Pekkariselle biokaasubusseista
Kansanedustaja Mauri Pekkarinen (kesk.) vastasi ansiokkaasti (Ksml 24.3) puolustaessaan biokaasubusseja. Näinhän se menee, että tekniikka kehittyy ja käyttökokemusten myötä mahdollisia heikkouksia korjataan. Näin myös kilpailukyky paranee dieselautoja vastaan.
Mikään ei estä Jyväskylän busseja ja jäteautoja tälläkään hetkellä käyttämästä voimanlähteenä maa- tai biokaasua. Ei sitä tietääkseeni ole kielletty liikennöintisopimuksessa. Silloin, kun kilpailutalous toimii niin taloudellisin vaihtoehto ohjaa päätöksentekoa myös kuljetusyrityksissä. Ei siihen poliitikkoja tarvita.
Lähienergia on kannatettava vaihtoehto ja päästöjen vähentämiseksi on tehtävä töitä. Tästä tuskin kukaan on eri mieltä. Biokaasun saatavuuden lisääntyminen voi osaltaan ratkaista nyt muna-kana-ongelman ja saadaan ns. pää auki kaasuautokannan mahdollistavalle kasvulle kaasujakelun helpottuessa. Tässä esimerkiksi Jyväskylän Liikenne toki voi olla edelläkävijä niin halutessaan.
Pitääkö Jyväskylän kaupungin kuljetusten toimeksiantajana seuraavissa kilpailutuksissa edyllyttää kalustolta tiettyä määrää biokaasuautoja on sitten enemmänkin sitä poliittisista päätöksentekoa ja kaupungin imagon rakentamista. Hintalappu tästä on kuitenkin tiedettävä etukäteen. Hyvä, että keskustelua käydään.
Jarmo Nahkamäki
Kuljetuspäällikkö
Kuntavaaliehdokas (ps.)
Jyväskylä
Ps. Pekkarisen kirjoitus Keskisuomalaisessa 24.3.2017:
http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitus/Vaasan-malliin/953831
Järkipuhetta. Mikään ei estä kaasun käyttöä jo nyt. Mutta ei kustannuksiakaan kannata ohittaa. Odotellaan rauhassa tekniikan kehitystä eikä rasiteta joukkoliikennettä. Pekkarisen cityvihreys ajaisi joukkoliikennettä vaikeuksiin.
Ilmoita asiaton viesti
Biokaasuautoilijana tiedän mitä haasteita harva jakeluverkosto kaluston käytölle aiheuttaa. Tankkaamisen aiheuttamat ylimääräiset kilometrit ovat lisäkustannus ja kaasutankkauksen suhteen kannattaa noudattaa Urkin vanhaa ohjetta, että vessassa kannattaa käydä aina kun siihen on mahdollisuus. Siksi tankkauskertojakin tulee selkeästi enemmän kuin diesel-kalustolla.
Jos halutaan siirtyä täysin kotimaiseen biopolttoaineeseen, joissa ei ole pienhiukkas- ja CO2-päästöjä, niin sitä kehitystä kannattaa tukea. Vaihtoehtoja on joko jakeluverkoston suora tukeminen tai parempi hinta päästöttömällä kalustolla suoritetulle likennöinnille. Pelkän markkinatalouden varaan ei kannata heittäytyä jos halutaan saada muutos aikaan. Volyymiedut ylläpitävät vanhoja rakenteita.
Ilmoita asiaton viesti
Sanoinkin, että hintalappu pitää tietää. Poliittisilla päätöksillä voidaan pitää sulana vaikka perämeri ympäri vuoden, mutta onko se kannattavaa niin on toinen juttu. Tässäkin biokaasuinnostostuksessa huudetaan näköjään valtiota apuun niin kuin tuulivoimassa. En kannata. Kilpailutalouden pitää antaa toimia ja eikä tehdä elämää kalliiksi veronmaksajille.
Ilmoita asiaton viesti
Niin kauan kuin kuljetuskustannuksista verojen osuus on yhtä merkittävä kuin se nyt on, niin kyse on pelkästään poliittisista valinnoista.
Ilmoita asiaton viesti