Jyväskylä on jälleen pyöräilyn Villi Länsi
Taas on alkanut aika, jolloin polkupyörät on kaivettu kellareistaan. Se näkyy myös tien päällä. Joka vuosi toistuvat myös samat virheet liikenteessä.
Pyöräilijät ovat ottaneet oikeudekseen ajaa pyörällä kadun yli suojatietä pitkin olettaen autoilijoiden väistävän. Tätä ajo-oikeutta ei ole pyöräilijällä kuin pyörätien jatkeella ja pyörä onkin muutoin talutettava suojatiellä kadun yli.
Liikenteen seassa näkee myös ns. kilpapyöräilijöitä, jotka käyttävät ajorataa vaikka tien sivussa kulkee pyörätie. Tieliikennelaki sanoo yksiselitteisesti, että pyöräilijän on näissä tilanteissa käytettävä ensisijaisesti pyörätietä.
Lisäksi pyöräilijöillä on voimassa kypäräpakko. Tätäkin lain kohtaa rikotaan useasti. Vaikka tästä rikkeestä ei sakotettaisikaan, on hyvä muistaa kypärän olevan myös halpa henkivakuutus.
Onnistuneen liikenteen edellytys on yhteispeli ja sääntöjen noudattaminen. Tällä tavoin turvataan parhaiten kaikkien turvallinen perille pääsy.
Viitsisitkö Jarmo lukea tieliikennelain uudelleen disinformaation välttämiseksi.
Pyöräilijöillä ei ole kypäräpakkoa.
Kypärän käyttö on kirjattu toki lakiin, mutta vain suositusluonteisena (yleensä käytettävä) Näin ollen kypärättömyydestä ei ole myöskään sanktioita.
”Liikenteen seassa näkee myös ns. kilpapyöräilijöitä, jotka käyttävät ajorataa vaikka tien sivussa kulkee pyörätie.”
Tämä seikka muuttunee uudessa tieliikennelaissa. Käsittääkseni muuta klv-liikennettä nopeammille välineille sallitaan myös ajoradan käyttäminen, jos se on tarkoituksenmukaista.
Kokeilepa Jarmo joskus ajaa ns. maantiepyörällä pyörätiellä, niin ymmärrät hyvinkin nopeasti, miksi ”kilpapyöräilijät” ajavat mieluusti tien puolella.
Pyöräteitä ei ole rakenteellisesti tarkoitettu ajoneuvoille, jotka kulkevat liki mopon nopeudella. Ne eivät myöskään sovellu ns. ryhmäajoon.
Ilmoita asiaton viesti
Laissa sanotaan, että kypärää on ”yleensä käytettävä”. Minusta tämä on velvoite kypärän käyttöön ja hyvä suositus suojaaamaan päätä.
Ilmoita asiaton viesti
Liikennesääntöjen mukaan pyöräilijällä on etuajo-oikeus pyörätienjatkeen kohdalla mikäli auto tulee kolmion takaa ja mikäli kolmiota ei ole voi pyöräilijä halutessaan nousta pyörän selästä ja taluttaa fillari suojatien yli jolloin jokaisen autoilijan on annettava tietä suojatien ylityävälle jalankulkijalle ellei kyse ole hälytysajossa olevasta ajoneuvosta. Itse tykkään nauttia todella paljon tästä jalankulkijoiden etuoikeudesta suojatiellä vaikka tiedän suojatiegiljotiinien lisääntyneen räjähdysmäisesti viimevuosina. Tosin pienenä minulle kyllä opetettiin että suojatien saa ylittää vasta sitten kun viimeinen auto on mennyt ohi, mutta en ole noudattanut näin jalankulkijana tätä ohjetta yliajon uhalla, sillä muuten saisi odottaa ikuisuuden sitä viimeistä autoa.
Niin ja lisäksi kyse on laissa määrätystä kypärän käytön suosituksesta liikenteessä eikä suinkaan käyttöpakosta vaikka poliiseilla onkin lupa sakottaa ilman kypärää ajamisesta. Kypärän käytössä kyse taas on oman turvallisuuden suojaamisesta vaikka arviolta kaksi kolmasosaa käytössä olevista ei suojaa ollenkaan tai suojaa heikosti päätä. Joten halpa ”henkivakuutus” ei välttämättä suojaakaan kaatumisesta ynms aiheuttamia vammoja. Tokihan se kypärä pyöräilessä on hyvä olla niin ainakin säästyy sakoilta suojasi se sitten tai ei.
(Pahoittelen, olen käsittänyt kauan suojatie-giljotiinin tilanteena jossa autoilija ensin näyttää hidastavansa ja antavansa tietä jalankulkijalle ja kun jalankulkija on astunut suojatielle niin autoilija yllättäen kiihdyttää kuin maaliviivan eessä konsanaan sillä usean kerran olen kohdannut tällaisen tapauksen jolloin on äkkiä palattava takaisin pyörätiellä ettei jää kiihdyttävän auton alle. Tarkistin termin kuitenkin vielä netistä ja siellä kerrotaan puolestaan suojatie-giljotiinin tarkoittavan tilannetta jossa toinen autoilija antaa tietää, mutta toisesta suunnasta tuleva ei.)
Ilmoita asiaton viesti