Bussipomojen itkupotkuraivarit, kun sosialismi valtion tuilla loppuu
Bussi. Kuvituskuva. Ilmainen kuva / Pixabay.
Hallitus lopettaa ilmastoperusteisen valtionavustuksen. Se on ollut 13 miljoonaa euroa vuositasolla.
Samalla arvonlisäverokanta nousisi 4%-yksikköä.
Asiasta kirjoittaa YLE.
Jyväskylässä palvelupäällikkö valittaa, kun bussilippujen hintoja jouduttaneen korottamaan 4 euroon eli 20 prosenttia.
Jyväskylä on hankkimassa 64 sähköbussia ensi vuoden liikenteeseen. Maksakoon käyttäjät itse bussinsa.
Henkilöautoilla ajaminen on kallistunut ainakin tuon 20% viime vuosina. Miksi hinnan nousun ei pitäisi näkyä bussilipuissa?
Miksi minun täytyy henkilöautoilijana tukea kannattamatonta joukkoliikennettä?
Jyväskylässäkin joukkoliikenne tekee 8 miljoonan euron tappiota joka vuosi. Kyllä palvelun on kannatettava itse itsensä.
Turhaa kitinä sosialisteilta.
Tosi on näin.
Samainen Nahkamäki itkee kun valtio ei täysmääräisesti maksa hänen lääkkeitään, vaan N-mäki joutuu itse kustantamaan murto-osan lääkkeen hinnasta.
Ilmoita asiaton viesti
Maksan lääkekattoon asti, noin 600 euroa, niin kuin toisetkin. Sen jälkeen maksan 2,5 euroa per lääke.
Miten muuten bussilla ajo ja lääkkeet ovat verrannollisia toisiinsa?
Ilmoita asiaton viesti
Jotkut joutuvat menemään bussilla töihin, jotta voivat maksaa veroillaan lääkkeesi.
Itse käytän bussia vain lentokentällä, mutten ymmärrä asennettasi joukkoliikennettä kohtaan.
Pitääkö mielestäsi valtion tukea lentoliikennettä Jyväskylään? Tai junayhteyksiä?
Ilmoita asiaton viesti
Bussilla matkustavat voivat itse maksaa matkansa. Niin minäkin teen henkilöautolla.
Ilmoita asiaton viesti
Mietinkin jo että kuka ne Suomen maantiet ja kadut maksaa mutta nythän se selvisi: Nahkamäki.
Ilmoita asiaton viesti
Nahkamäelle itselleen kyllä veronmaksajien tukiaiset kelpaa.
Ilmoita asiaton viesti
Bussilla ajaminen on huvia hengenlähtöön verrattuna.
Riikosen suhteellisuudentaju on kuin sosialistilla – sitä ei ole.
Ilmoita asiaton viesti
Bussilla ajaminen on huvia hengenlähtöön verrattuna.
Riikosen suhteellisuudentaju on kuin sosialistilla – sitä ei ole.
—————————-
Ilmastonmuutos tappaa enemmän ihmisiä kuin sinun saamatta jääneet lääkekorvaukset.
Taitaa sinun suhteellisuudentajusi heittää enemmän.
https://yle.fi/a/3-11956029
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaa olla pää ylöspäin niin aivot toimivat paremmin.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on tuttua kauraa Puheenvuorossa. Kun ei enää kykene omaa asiaansa puolustamaan käydään henkilöön kiinni.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos trollaamisesta.
Otsikon aiheena oli bussiliikenteen tuet – ei minun lääkekorvaukset.
Ilmoita asiaton viesti
Ilmastonmuutos on trollaamista vain denialisteille. Ja EU:ssa tapahtuu vuosittain 70 000 ennenaikaista kuolemaa tieliikenteen päästöjen vuoksi.
Ilmoita asiaton viesti
Mistä sitten johtuu 1988 ja 20222 lämpötilaerot? Voisiko olla ikäihmisten vanheneminen. Vaikka Suomessaolis 0C ympäri vuoden, kuinka monta kuolemaa se vähentäisi?
Ilmoita asiaton viesti
Mistä sitten johtuu 1988 ja 20222 lämpötilaerot? Voisiko olla ikäihmisten vanheneminen
————————————
Enpä usko, että ihmisten vanheneminen vaikuttaa ilmaston lämpötilaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä oli niin lämmin kesä, että Suomessa varmaan moni kuoli siihen. Kannattaa Makkosen muuttaa Siperiaan sieltä löytyy varmaan viilempää ja halvempaa rommia.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä oli niin lämmin kesä, että Suomessa varmaan moni kuoli siihen.
—————————
Niin kuolikin.
https://yle.fi/a/3-11956029
Ilmoita asiaton viesti
Tutust astepäivälukuun, äläkä Ylen paskajournalismiin. Meillä ihmisikä vanhentuu ja delaa helpommin kuin ennen
Ilmoita asiaton viesti
Tutust astepäivälukuun, äläkä Ylen paskajournalismiin.
————————-
YLE kertoo vain sen mitä tutkijat ovat havainneet.
Teuvon oma journalismi on sitä itseään eikä perustu ainakaan tieteeseen.
Ilmoita asiaton viesti
Kuinka pitkään ihmisten sitten pitäisi elää?⁹
Minusta on hiena jos Suomessa keskilämpötila nousisi. Ihmisten elinikää on ihan turha nostaa.enää. Katso, millaisia zompieita sairaaloissa ja ssaattohoidoissa on.
Ilmoita asiaton viesti
Teille ”ilmastotieteilijöille” kun ei kelpaa mikään totuus.
—————————–
Kummallisia aikoja elämme kun maallikot kuvittelevat olevansa tiedemiehiä viisaampia.
Ilmoita asiaton viesti
Onko vuodesta 1960 astepäiväluvut vääriä?
Maallikko makkonen voi tutustua tilastoihin, eikä kuvitella itseään Ilmun expetteihin
Ilmoita asiaton viesti
Maallikko makkonen voi tutustua tilastoihin, eikä kuvitella itseään Ilmun expetteihin
———————————
En kuvittele sinunlaillasi olevani alan asiantuntija, vaan pidän heidän tietojaan kaikista luotettavimpina. En voisi kuvitella meneväni suutarille hoidattamaan sairauksiani, vaan menen lääkärille. Sinusta en sitten tiedä.
Ilmoita asiaton viesti
Kukaan ei kuole 25-30C lämpöön. Potaskaa koko väite. Lämpötila on ihanteellinen ihmisen elää.
Ilmoita asiaton viesti
Missä se ilmastonmuutos on? Ei ole täälläpäin näkynyt. Toki säät ja keskilämmöt ovat vuosimiljoonia vaihdelleet rajustikin. Emme elä mitään poikkeusaikoja. Ihmisen havaintohorisontti on liian lyhyt tämän tajuamiseen. Panikointi on eri asia eikä todista mitään.
Ihmismassat pilaavat kyllä luonnon. Ihmisten tuottama muu saasta tuhoaa luontoa kaikkialla, mutta vihreät eivät halua edes keskustella liikaväestöstä ongelman aiheuttajana tai lisääntymisen rajoittamisesta.
Ilmoita asiaton viesti
Missä se ilmastonmuutos on? Ei ole täälläpäin näkynyt.
—————————
On kahdenlaisia ihmisiä. Niitä jota uskovat mitä haluavat ja niitä jotka uskovat totuuteen vaikka se ei miellyttäisikään.
Hämäläinen kuuluu ensin mainittuihin.
Ilmoita asiaton viesti
Taas N-mäki vääristelee asiaa.
Kysehän on siitä mihin veronmaksajien rahoja käytetään; mikä on ’sosialismia’. Erittäin kattavat lääkekorvaukset ovat sosialismia.
Ilmoita asiaton viesti
Nahkamäki voi lääkekorvauksillaan ostaa polttoainetta autoonsa. Sitten hän kertoo, että maksaa autoilussa itse. Ei ihan loogista.
Ilmoita asiaton viesti
Se on kunnon persu – leikattakoon kaikilta muilta paitsi häneltä itseltään.
Ilmoita asiaton viesti
Korkman olettaa että kannatan Amerikan mallia terveydenhoidossa. Voin myös kertoa, että suosin maksuttomia kirjastopalveluja ja pidän maksuttomasta koulutusjärjestelmästä.
Oletko nyt tyytyväinen?
Ilmoita asiaton viesti
Nahkamäessä asuu pieni pohjoismainen liberaalisosialisti – vaikka hän ei sitä itse tunnista eikä tunnusta.
Ilmoita asiaton viesti
En oleta, että kannatat Amerikan mallia terveydenhuollossa.
Ihmettelen vain kovasti bussiliikenteen tuen vastustustasi.
Ilmeisesti et kuitenkaan vastusta tuen antamista Jyväskylän lennoille. Jyväskylän lentokenttä on maakunta lentokentistä hiljaisin, mutta lennot sinne nauttivat suurinta tukea, yli 100€ kautta matka ja matkustaja. Todellista sosialismia, etten muuta sano.
Ilmoita asiaton viesti
Pitäähän Nahkamäen päästä etelän aurinkoon kuluttamaan lääkekorvauksilla säästämiään rahoja.
Ilmoita asiaton viesti
Korkman on joskus ilmaissut kannattavansa kokkareita. Kuinka vasemmalle kokkareiden vasemman siiven täytyy vielä venyä, että Korkman on vielä kokkari?
Ilmoita asiaton viesti
…sekä ilmainen koulutus, maksuttomat koulukirjat, ja veronmaksajien maksamat tietsikat puhumattakaan opintorahat. Riikonen voisi maksaa isosta palkastaan poikien opiskeluun, joka on niin pieni nykyään kun valtio maksaa melkein kaiken. Oma yksiökin pitää saada opiskelijapoloiselle nykyään. Täällä on nykyään sosialismi huipussaan.
Ilmoita asiaton viesti
Poikani asuvat naistensa kanssa kolmioissa.
Eikös sosialismi tarkoita soluasumista?
Ilmoita asiaton viesti
”…maksuttomat koulukirjat, ja veronmaksajien maksamat tietsikat…”
Varmaan amiksessa on noin. Lukiossa ja yliopistossa joutuu noista maksamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kun änkyrä vassari käyttää heikkoa logiikkaansa niin hän pystyy rinnastamaan mitkä tahansa asiat. Sitä opetettiin demareillekin Sirola-opiston kursseista asti.
Sirola-opistosta Wikissä: ”Opiston opetusohjelmassa oli opintolinja, jossa pelkän kansakoulun käyneillä oli mahdollisuus suorittaa tenttimällä keskikoulun oppimäärä myöhempiä ylempiä opintoja ajatellen (lähinnä Tampereen yliopiston opetusjaostot).”
Edellinen selittää Tampereen yliopiston tason ja aatteet sosiaalitieteissä ja tiedotusopissa.
Opiskelun ideologisena pohjana oli marxilainen tieteellinen sosialismi. Eli koko oppirakennelma oli kaukana tieteestä. Se oli ytimeltään puhdasta ideologista aivopesua. Sama malli elää edelleen vihervasemmistolaisessa populismissa.
Ilmoita asiaton viesti
Yllätys yllätys! Voi kauheeta, elämme siis sosialistisessa yhteiskunnassa!
Nou hätä, ingen panik. Ottakaamme ihanteeksemme yövartijavaltio. Sen saavutettuamme voimme huokaista helpotuksesta kun pääsimme sosialismista!
Ilmoita asiaton viesti
Maksakoot kukin itse oman liikkumisensa. Toki jos on jotenkin toimintarajoitteinen niin sitten yhteiskunnan tulee auttaa.
Ilmoita asiaton viesti
Julkinen liikenne on verovaroin tuettava palvelu niille, joilla ei ole autoa tai muu liikennekään ei tavoita kohtuullisesti heitä. Tavoite ei ole olla voittoa tuova eikä edes välttämättä omakustanteinen.
Toinen esimerkki: jos printtisanomalehti perisi oikean jakelukustannuksen Palokkaan, kukaan ei lehteä sinne tilaisi. Sen hinta kompensoidaan keskusta-alueen alhaisella jakelukustannuksella.
Kannattaisi Nahkamäen miettiä ennen kuin kirjoittaa.
Ilmoita asiaton viesti
Jos nyt kokonaisuutena ajattelemme taloutta, niin (julkisen)liikenteen tukeminen on tehokkaimpia yritystukia, sillä se helpottaa ihmisten töihin pääsyä ja palveluiden käyttöä. Tekee myös kaavottamisesta tehokkaampaa, sillä parkkipaikkojen tuottavuus on aika matala.
Jos perussuomalaiset haluavat purkaa yritystukia, niin kannattaa aloittaa turkistarhoista, vähälevikkisistä julkaisuista ja risteilyaluksista. Tämä julkinen liikenne olisi kannattanut jättää viimeiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Persuissa on huomattavan paljon elämässään epäonnistuneita, sinnetänne kaunaantuneita ihmisiä, jotka hakevat nyt paybackiä.
Ilmoita asiaton viesti
Minä erehdyin uskomaan Ahjokankaan väitettä. Minähän en valehtele – minä paljastan valehtelijoita!
Kyllä olisi ilman Ahjokangasta monet naurut jäänyt nauramatta.
Ilmoita asiaton viesti
Tehokkuuttaan se on juuri osoittamassa, jos Nahkamäki olisi YLEn juttua lukenut objektiivisella näkökulmalla:
”Koronakurimus, inflaatio ja Venäjän hyökkäyssota ovat nostaneet kustannuksia 15–19 prosentilla, mutta matkustajamäärät ovat vain kasvaneet.
Muun muassa Jyväskylässä, Kuopiossa ja Oulussa rikotaan tänä vuonna matkamäärien ennätykset.
– Näitä meidän ihania matkustajia on tullut lisää, matkustusmäärät ovat nousseet lähes 20 prosentilla kuukausittain. He ovat kompensoineet ne kustannukset, sanoo Ström.”
https://yle.fi/a/74-20055870?
Jyväskylässä valtion nipistys olisi yksi miljoona euroa. Samaan aikaan valtio aikoo edistää Turun oikoradan toteuttamista, jonka hinta on 3,72 miljardia euroa ja tuen tarve niin ikään miljardiluokkaa.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/oikoratahankkeet-ja-julkinen-talous/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/suur-suomen-ja-ison-britannian-ratahankkeista/
Kun Nahkamäen silmätikkuna on kannattamattoman joukkoliikenteen tukeminen henkilöautoilijana, kohdistaminen on pahasti pielessä.
X
Ilmoita asiaton viesti
Jos nyt kokonaisuutena ajattelemme taloutta, niin nykyisen kokoiseen julkiseensektoriin meillä ei ole varaa. Velallahan se katetaan, Näin ei voi jatkua. Minusta myös tästä julkisenliikenteen tukemisesta voidaan leikata ja ihmiset kattavat palvelusta hieman enemmän itse. Voihan tätäkin sitä vastustaa. Voisi sitten keksiä muita tilalle.
Edellinen hallitus siivitti menot Sipilän jälkeen sellaiseen kasvuun, että eivät nämä Orpon ja Purran touhut ole alkuunkaan riittäviä. Eikä niissä varsinaisesti leikata menoja. Hieman vain hidastetaan.
Itse kuljen työmatkat pyörällä. Viimeiset neljävuotta mennyt sähköpyörällä ja kuten Suomessa on tapana saan muilta tukiaisia uuden sähköpyöräni hankintaan 867e ainakin laskelman mukaan. Onhan tämä aivan järjetöntä.
Kaikki palvelut ja menot voidaan perustella. Mistään ei voisi leikata. Kannattaako työnteko? Ehkä se kannattaa vielä, mutta ylitöistä olen luopunut lähes kokonaan. Ennen tein kaikki tarjotut työt. Silloin oli velkaa ja lapset kotona. Ei se tunnu enää järkevältä. Niistä tosiaan käteen jää aika vähän käytettyyn aikaan nähden, vaikka korotettua palkkaa maksetaankin.
Tämmöiseltä tavalliselta ihmiseltäkin sentään menee viisinumeroinen summa veroihin ja maksuihin. Jos vielä laskee vielä kaikki välilliset verot lisäksi, niin onhan se huikea summa.
Verotusta pitäisi pystyä alentamaan kokonaisuudessaan. Tätä menojen lisäystä ja verojen kasvattamista on ollut koko minun elämäni ajan ja näyttää nyt johtaneen johonkin talouden pysähtyneisyyden tilaan. Ehkäpä pitäisi kokeilla jotain muuta.
Ilmoita asiaton viesti
”Voihan tätäkin sitä vastustaa. Voisi sitten keksiä muita tilalle.”
Luepa nyt uudestaan. En vastustanut tätä leikkausta sinänsä, koska haluan nähdä valtion budjetin tasapainossa. Leikkaukset ovat vain minusta kohdistuneet turhan paljon matalapalkkaisiin työssäkäyviin ja siksi tämä(kin) sopeutus tuli minusta väärässä järjestyksessä. Esitinkin mielestäni pari parempaa leikkauskohdetta tilalle ja voisin esittää lisääkin.
Ilmoita asiaton viesti
”Voihan tätäkin sitä vastustaa. Voisi sitten keksiä muita tilalle.”
Se nyt oli lähinnä yleinen kommentti.
Itse ajattelin, että lähes kaikesta kannattaa leikata.
Mitään erityisen pienituloisia ei joukkoliikenteessä välttämättä ole. Sattuu vain sopiva kulkureitti. Espoolaiset ystäväni. Ekonomi ja aallon opettaja käyvät töissä julkisilla.
Ilmoita asiaton viesti
Hinnankorotuksilla ojasta allikkoon arvioidaan Tampereella. Ei itse se korotus, joka tuo toisille lyhytnäköisesti lompakon täytettä, mutta pudottaa palvelujen myyntiä, verotuloja ja yrittäjien ahdinkoa reittien äärellä:
https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000009943589.html
Ilmoita asiaton viesti
Tuskin ne matkustajat mitään ostaisikaan, jos edes bussilippuun ei ole varaa.
Ilmoita asiaton viesti
Mitään tukia ei tule maksaa terveiden ihmisten liikkumiseen millään välineellä. Valtion tehtäviin ei kuulu kuin aivan pakollisten asioiden hoito verovaroilla. Näitä ovat sairaanhoito, koulutus, maanpuolustus, tieverkosto, muu välttämätön infra, huoltovarmuus, poliisi ja oikeuslaitos
Oikeudenkäynnin tulisi olla ilmaista, jotta yhdenvertaisuus toteutuisi näin tärkeässä asiassa. Nyt järjestelmä on juristien lypsylehmä.
Ilmoita asiaton viesti