Elokapina pysäytti liikenteen Jyväskylän Hannikaisenkadulla
Ympäristöliike Elokapina sulki osan Jyväskylän Hannikaisenkadusta liikenteeltä torstaina iltapäivällä. Ennen kello neljää alkanut mielenosoitus sulki Hannikaisenkadun liikenteen Asemakadun ja Väinönkadun välillä noin tunniksi.
Mielenilmaus järjestettiin osana Elokapina Jyväskylän rallikapinaa.
Poliisi käski mielenosoittajia siirtymään, koska liikenne häiriintyi vakavasti. Poliisi kertoo ottaneensa niskoittelun vuoksi kiinni seitsemän henkilöä, jotka eivät noudattaneet siirtymiskäskyä.
Aiheesta kirjoitti Keskisuomalainen
Parhaillaan ajetaan MM-rallin ensimmäistä erikoiskoetta Jyväskylän Harjulla. Ruuhkat ovat muutenkin melkoiset ilman pääväylien sulkemista.
Minulta nämä viherpiiperöt eivät myötätuntoa saa. Näen punaista, kun kuulen heidän edesottamuksistaan.
Se on kuin eräänlainen uskonlahko, jossa järjenkäyttö hämärtyy. Päämäärätkin ovat epämääräisiä ja keinot lain vastaisia.
Hehän ovat olleet pääosassa Mannerheimintiellä työllistämässä turhaan poliisia ja nyt siis Jyväskylässä.
Kadunpätkä oli siis tukossa tunnin. On se kauheaa.
Muistan kun 2000-luvun alussa Helsingissä oli jokin putkirikko täytyi koko katu sulkea puoleksi vuodeksi. Siitä ei kummempaa metakkaa noussut.
Jyväskylä taitaa olla aikamoinen lintukoto.
Ilmoita asiaton viesti
Hannikaisenkatu on pääväylä Jyväskylässä, jonka kautta kulkee keskustan läpiajoliikenne niin kuin Mannerheimintiekin Helsingissä.
Mielenosoittajille osoitettiin turvallinen paikka kävelykadulta, mutta he eivät sinne siirtyneet.
Kannatat siis niskoittelua poliisia vastaan? – Onko sinulla muitakin lainvastaisia taipumuksia?
Ilmoita asiaton viesti
”Kannatat siis niskoittelua poliisia vastaan?”
Milloin? Mitä minä olen kannattanut?
Ilmoita asiaton viesti
Kommenttisi kadun tukkimiseen oli ainakin vähättelevä. Luulin, että kannatat kansalaistottelemattomuutta ja lain vastaisia toimintatapoja.
Ilmoita asiaton viesti
Niin tosiaan luulit. Lisäksi epäilet minua lainvastaisista taipumuksista.
Onko syy epäilyyn se, että olen maahanmuuttaja vai ei-siniset silmät?
Ilmoita asiaton viesti
Luin rivien välistä, mutta nähtävästi yli-tulkitsin. Hyvä, että korjasit sillä olisihan se kauheaa, jos blogissani olisi Elokapinallisia…
Ilmoita asiaton viesti
Erittäin onnistunut vertaus : Elokapina ja putkirikko 😀
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos. Molemmat tukkivat tiet niin ettei pääse ajamaan eteenpäin.
Ilmoita asiaton viesti
Putkirikko jätevesijärjestelmässä aiheuttaa samalla voimakkaan hajuhaitan ja terveysriskin alueelle.
Ilmoita asiaton viesti
Muistaakseni kyseessä oli kaukolämpöputki En huomannut hajua.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt Salakarin muisti varmastikin pätkii.
Puoli vuotta ilman lämmintä vettä ja asuntojen lämmitystä jonkin Helsingin kadun varrella toki täyttää Elokapinan tavoitteet.
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä kuinka paljon lämmitys pätki tuolla kadulla kun en siellä asunut. Helsingissä yleensä nuo korjaushommat hoidetaan niin että tilapäisien putkien asennuksella lämmitys kuitenkin pelaa korjaustyön aikana. Ehkäpä Jyväskylässä ei tilapäisjärjestelyjä tarvita koska ihmiset ovat tottuneita kylmään ilmanalaan.
Liikenteelle puolen vuoden korjausrevohkassa tosin aiheutetaan paljonkin haittaa. Siihen verraten tunnin katko kadunpätkällä Jyväskylässä kuulostaa aika pieneltä harmilta. Mutta pitäähän siitä vouhottaa kun on vouhottamiseen mieltynyt.
Ilmoita asiaton viesti
”Parhaillaan ajetaan MM-rallin ensimmäistä erikoiskoetta Jyväskylän Harjulla. Ruuhkat ovat muutenkin melkoiset ilman pääväylien sulkemista.”
Eikä ajeta, 20:05 Suomen aikaan alkaa EK1 Harjulla.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt polkupyörään vauhtia Mikkonen, alat olla pahasti myöhässä väärän aikataulusi vuoksi.
EK 1 klo 19.05
Ilmoita asiaton viesti
”WRC-kuljettajat aloittavat viikonloppu-urakkansa iltakahdeksan jälkeen. Ensimmäinen reitille ampaiseva WRC-luokan kuski on Jari-Matti Latvala.
Suomalaiset WRC-kuljettajat ampaisevat rallin ensimmäiselle ek:lle seuraavasti:
Jari-Matti Latvala, 20.05
Teemu Suninen, 20.08
Esapekka Lappi, 20.17
Kalle Rovanperä, 20.29”
Ilmoita asiaton viesti
Kymmeniä tuhansia ihmisiä pakkautui parhaillaan Harjun ympäristöön. Tätä kirjoittaessani nyt EK1 on alkanut 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Eikä ole.
Ilmoita asiaton viesti
Vai onko siellä sm-sarjan kuskit nyt, ei ainakaan WRC, tai WRC2 kuskit.
Ilmoita asiaton viesti
”Vai onko siellä…? ”
On siellä EK 1 käynnissä 😂
Huutonaurua !
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole.
Ilmoita asiaton viesti
Seuraan WRC All-Liveä ja ei muuten vittu varmasti ole käynnissä yhtään mitään, minä olen hard core rallifani.
Ilmoita asiaton viesti
Pohjat tällä hetkellä Riku Tahko 2.52,2 kun jo seitsemän autoa EK 1:n maalissa.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, eli jotain sm-tason kuskeja, ei WRC / mm-sarjaa. Eipä paljon tollanen kruisailu kiinnosta. 😀
Ilmoita asiaton viesti
EK 1 on ollut käynnissä klo 19.05 alkaen.
Ei taida Mikkonen vieläkään ymmärtää olleensa väärässä 🤣
Ilmoita asiaton viesti
Ei WRC:n osalta.
Ilmoita asiaton viesti
Mikkosen kannattaa lukea blogi uudestaan jotta ymmärtäisi mitä blogissa sanotaan.
Ilmoita asiaton viesti
Silti Nahkamäki oli väärässä, EK ei ollut käynnissä kun hän tämän blogin kirjoitti, eikä kun minä omani.
Ilmoita asiaton viesti
Nahkamäen virhe oli laskettavissa minuuteissa kun taas Mikkosen virhe tunneissa EK 1:n alkamisen suhteen.
Ilmoita asiaton viesti
Vittu sä olet rasittava, ei minua kiinnosta SM-luokka.
Ilmoita asiaton viesti
Minullakin C More Maxi -maksukanava, josta näkyy kaikki MM-osakilpailut suorana.
Ilmoita asiaton viesti
Saapa nähdä millainen päivä huomenna on Kallella aurauksen osalta, toivottavasti pystyy pitämään vauhtia ettei ainakaan liikaa jää, Ott ja EP varmasti pistävät kovaa takana.
Ilmoita asiaton viesti
Äsken haastateltiin Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvalaa. Hän toivoo voivansa pystyvän ajaa rennosti ja hyvällä itseluottamuksella. Lisäksi hän totesi, että neljä vuotta poissa sarjasta on pitkä aika. Hän sanoi sijat 4.-8. olevan haarukassa.
Ilmoita asiaton viesti
Joo, eihän JML kärkisijoja tule hätyyttelemään ellei muilla ongelmia, mutta kunhan saa nauttia.
Ilmoita asiaton viesti
Ilmastonmuutoksen torjunta ratkaistaan jos ratkaistaan tekniikan avulla. Siihen panostetaan miljardeja.
Tämä Greta Jugend on pelkkä ympäristöhaitta.
Ilmoita asiaton viesti
Hassuinta tässä on että perustelut ovat: ”Mielenosoittajat perustelivat MM-rallien aikaan protestointia sillä, että Arton mukaan ralliautoilu edustaa ideologiaa joka pitää yllä fossiilisten polttoaineiden kulutusta, yksityisautoilua ja muuta ilmastolle haitallista toimintaa.”
WRC oli ensimmäinen luokka missä käytetään ns. ”sähköbensaa”.
”Kyseessä on ensimmäinen rallikilpailu maailmassa, jossa auto liikkuu sähköbensiinillä. Se on synteettistä polttoainetta, joka on valmistettu vedestä ja hiilidioksidista sähkön avulla.
– Kyllä tässä itselläkin on tullut epäuskoinen olo, että täällä ajetaan ilmalla, vedellä ja sähköllä, mutta näin se tosiaankin toimii, Matias Henkola kertoo.
Hän on paitsi rallikuljettaja myös Secto Automotiven toimitusjohtaja. Yhtiön päätoimiala on kestävän kehityksen autoilu.
Sähköbensiini otetaan käyttöön alkavalla kaudella myös rallin MM-sarjassa kaikissa WRC-luokissa. Pääluokassa ajetaan hybrideillä, jolloin voimanlähteenä käytetään polttoaineen rinnalla myös sähköä.
– Monte Carlossa kaikki WRC-sarjat ajavat tällä samalla polttoaineella. On äärimmäisen hienoa, että saatiin tämän ensi-ilta täällä Tunturirallissa, Henkola toteaa.”
https://yle.fi/a/3-12271479
Ilmoita asiaton viesti
P2X bensan, josta kai on kyse, volyymeja kasvattamalla saataneen yksikkökustannuksia reilusti alas. Raaka-aineita ainakin riittää.
Ilmoita asiaton viesti
Taikamatto.
Ilmoita asiaton viesti
En ole huomannut mediassa mainintoja kyseisestä tapauksesta. Jos niitä uutisia ei julkaistaisi, niin moinen mielenosoitus olisi turha, koska näitä järjestetään juurikin julkisuuden saavuttamiseksi.
Onko blogisti tiedostanut että julkaisemalla tämän ”uutisen” hän nimenomaan toimii sillä tavalla kuin median toivotaan toimivan ja että hän(blogisti) on siten elokapinalle välttämätön lenkki julkisuuden saavuttamiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Julkaisulla on näyttöjä 1170. Ei tällä ole merkitystä Elokapinan agendalle, josta en ole edes kertonut blogissani, tietoinen valintani.
Julkisuutta he tavoittelevat siinä missä minä ja Vihavainenkin.
Ilmoita asiaton viesti
”Julkaisulla on näyttöjä 1170. Ei tällä ole merkitystä Elokapinan agendalle.”
Vaikka sillä ei olisi paljon merkitystä, niin se kuitenkin edistää Elokapinan tunnettuutta tavalla joka on elokapinan nimenomainen tarkoitus.
Jos kukaan ei puhuisi tästä asiasta julkisuudessa mitään, se jäisi vain autoruuhkassa odottelevien autoilijoiden ja poliisien harmiksi, eikä se millään tavalla toimisi sillä tavalla kuin elokapina on tarkoittanut, levittämään julkisuudessa elokapinan sanomaa.
No, en minä blogistia näistä ruuhkista syytä, enkä ralliväkeäkään. Kyllä tässä asiassa elokapinalla on se suurin vastuu.
Nämä rallit ja kaikki taivastelijat, kuten blogisti, niin ja minäkin, ovat vain välineitä joita elokapinalliset käyttävät hyväkseen julistuksensa esiin tuomisessa.
Ilmoita asiaton viesti
Kun helsinkiläiset nuoret luontoaktivistit ottivat aikoinaan Koijärvellä yhteen paikallisten maanviljelijöiden pussihousupataljoonan kanssa ja uhmasivat maajussien ikiaikaista omistajan määräysvaltaa-ja oikeutta maahan, metsiin ja vesistöihin, niin heitäkin yritettiin pitkään pilkata joutilaiksi kaupunkilaiskakaroiksi. Jopa pari ministeriä ja Forssan poliisi yrittivät saada heitä kuriin, järjestykseen ja herran nuhteeseen, mutta vaikeaa oli.
– Syntyi vihreä puolue, jonka jäseninä ensimmäiset puolueen edustajat, Komsi ja Könkkölä marssivat eduskuntaan.
Sen jälkeen on ollut vihreitä ministereitä-jopa presidenttigallupien suosikki- Koijärvi-veteraani!
– Uutisissa kerrotut elokapinallisten perustelut mielenosoitukselleen olivat perusteltuja ja oikeita-Jyväskylässäkin.
Vaikka itsekin seuraan tiedotusvälineistä ko rallia, niin sitä sirkusta voi hyvin verrata ja rinnastaa fossiilisiin polttoaineisiin ja kivihiileen – elokapinallisia aurinko -ja tuulienergiaan.
Rallisirkus edustaa vanhaa ja väistyvää-elokapinalliset nuoruutta ja tulevaisuutta.
Ilmoita asiaton viesti
Jyväskylän MM-ralli alkoi torstai-iltana 3,48 kilometrin mittaisella Harjun erikoiskokeella.
Nopeinta vauhtia kisan avauspätkällä piti Fordin virolaiskuski Ott Tänak.
Hallitseva maailmanmestari ja MM-sarjan kärkinimi, Toyotan Kalle Rovanperä jäi Tänakista 0,7 sekuntia. Miesten väliin kiilasi Hyundain Thierry Neuville.
– Kun tietää, millainen tunnelma auton ulkopuolella on, niin on siellä (Harjulla) magea ajaa. Vaikka ei Harju lempipätkäni olekaan, Rovanperä kertoo.
Ajon Rovanperä sanoo maistuneen heti Jyväskylän MM-rallin avauskilometreillä.
– Harjuksi hyvä ajo. En tosiaan ole ikinä pätkästä hirveästi tykännyt. Nytkin menimme yhdessä paikassa vähän leveäksi ja hävisimme aikaa.
Perjantaina Rovanperä nähdään auramiehen roolissa, kun ralli jatkuu yhdeksällä erikoiskokeella.
– Mietteet ovat ihan hyvät. Katsotaan yön jälkeen, mikä on aamulla keli. Siitä se lähtee liikkeelle.
Tänak oli suhteellisen niukkasanainen perjantaisista odotuksistaan.
– Ei oikeastaan ole odotuksia, sillä en ole ajanut tällä autolla näillä teillä. Sen takia en oikein tiedä, mitä odottaa.
Hyundain Esapekka Lappi oli Harjun ek:n neljäs. Eroa Tänakiin kertyi 1,8 sekuntia.
– Kisa on nyt avattu, ja nyt lähdemme valmistautumaan huomiseen, jolloin laitetaan kunnon attack päälle.
Keskisuomalainen
https://www.ksml.fi/urheilu/6114726
Ilmoita asiaton viesti
EK2 alkaa näillä näppäimillä… Ylen ralliradio seuraa sitä, kuuluu netissäkin sekä C More Maxi -maksukanava television puolella.
Ilmoita asiaton viesti
Katsuta ajoi pohjat Laukaassa. Evans toinen ja Rovanperä kolmas.
Ilmoita asiaton viesti