Kirjaudu blogeihin

Tiedote

Seuraa Yhdysvaltain presidentinvaaleja – tilaa maksuton Vaalietkot-uutiskirje

Hallitus peruuttamassa Bernerin (kesk) taksiuudistuksesta

Taksikyltti. Tekijänoikeusvapaa kuva / Pixabay.

Berner vapautti taksialan menoon kuin Villissä Lännessä ja taksitolpalla ollaan kuin Mogadishun torilla.

Samalla kyytien turvallisuus on huonontunut ja kuljettajien kielitaidottomuudesta johtuen perille pääsy hankaloitunut.

Jatkossa lupaa hakevan rikostausta halutaan tiukempaan syyniin, ja hakijoiden koulutusta lisättäisiin.

Lisäksi tunnistettavuutta sekä hintojen selkeyttä halutaan parantaa erilaisten sanktioiden uhalla.

Nämä ovat muutokset, joita halutaan tehtäväksi.

Ennen vuoden 2018 uudistusta taksinkuljettajan tuli läpäistä sekä ammattitaitoa että paikallis­tuntemusta osoittavat kokeet, ja tuolloin kuljettajalta vaadittiin 30 tunnin mittaista peruskoulutusta.

Uudistuksen jälkeen 50 kysymyksen monivalintakokeen läpäisy on riittänyt, mutta nyt pätevyyden saamista halutaan jälleen vaikeuttaa.

Ministeriön muistiossa ehdotetaan pakollisen 21 tunnin koulutuksen sisällyttämistä taksiluvan suorittamiseen.

Muistiossa ei kuitenkaan esitetä esimerkiksi sitä, että paikallis­tuntemus­kokeen suorittaminen lisättäisiin lupavaatimuksiin.

Tämä on sääli, sillä useasti matkustaja joutuu opastamaan kuljettajaa määränpähän.

Kerrotaankin tarinaa siitä miten asiakas, kun oli ottanut taksin rautatieasemalta ja pyytänyt kuskia ajamaan Linnanmäelle niin kuski oli kysynyt missä se on.

Minkälaisen kuvan tämä jättää kuljettajasta ja taksialasta, voidaan vain kysyä.

Mitä, jos potilas menisi sappikiven poistoleikkaukseen ja kirurgi kysyisi, että missä se sappi on?

Herättäisikö tämä luottamusta alaa kohtaan – ei varmaan.

Lähteenä käytetty Hesarin artikkelia.

jarmonahkamaki
Perussuomalaiset Jyväskylä

Jyväskylän seudun Perussuomalaisten ex-puheenjohtaja. Kuljetusteknikko, jonka logistiikkainsinööri opinnot jäivät kesken. Työkokemusta monipuolisesti auto- ja kuljetusalalta. Harrastuksena autoilu, video- ja valokuvaus. Kotisivut: https://jarmo-nahkamaki.webnode.fi/

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu

Kommentit (19)

Kommentoi

Sinun täytyy kirjautua sisään, jotta voit kommentoida.
  1. kosonenjuhapekka

    Ongelmana ei suinkaan ole paikallistuntemuksen puute, koska nykyään käytössä ovat navigaattorit. Ongelmana on se, etteivät kaikki kuljettajat osaa kirjoittaa osoitetta oikein navigaattoriin.

    Myös suunnistamista helpottavat yksityiskohdat, kuten esim. se esim. eläimet, linnut, puut ja vaikkapa entiset presidentit löytyvät omista kaupunginosistaan, ei mene kaikkien kuskien jakeluun ja kirjaimet ä ja ö menevät jo yli hilseen.

    Ilmoita asiaton viesti

    • jarmonahkamaki
      Jarmo Nahkamäki #4207014 Kirjoittaja
      Vastaus kommenttiin: #4206998

      Navigaattori ei kerro kaikkea. Viikonloppuna olin ravintolalaiva Kavaljeerilla. Se on ankkuroituna satamassa laituriin. Sataman osoite on Satamakatu 8. Näpyttelin tämän osoitteen välityskeskuksen Appiin. Auto haahuili satamassa ja vaikka lisätietoihin laitoin laivan nimen niin ei löytänyt perille. Jouduin kävelemään pari sataa metriä autoa vastaan, kun ei löytänyt perille.

      Ilmoita asiaton viesti

  2. KH

    Taksiuudistus toi mukanaan hyvääkin. Taksin tilaaminen sovelluksella yleensä toimii hyvin ja matkan hinnan näkee etukäteen. Myöskään taksien saatavuus ei enää ole ongelma, toisin kuin vanhaan aikaan, jolloin autojen määrää säännösteltiin.

    Ilmoita asiaton viesti

        • kosonenjuhapekka
          Vastaus kommenttiin: #4207040

          Vanhan lain aikaan, kun nousit mihin tahansa taksiin, saatoit olla kunnostasi riippumatta melkoisen varma siitä, että
          a) pääset ilmoittamaasi osoitteeseen
          b) pääset määränpäähäsi turvallisesti joutumatta vaikkapa raiskatuksi
          c) matkan hinta on juuri se, mitä mittari osoittaa
          d) kaikissa takseissa matka maksaa saman verran ilman tarvetta kilpailuttaa kuljettajia.
          e) matkastasi ei veloiteta kortiltasi maksupäätettä manipuloimalla jopa kolmeen kertaan
          f) auto ei hajoa matkalla ja on siisti.
          g) auto on katsastettu
          h) kuljettajalla on voimassa oleva ajo-oikeus ja ammattiluvat kunnossa
          i) kuljettaja hallitsee autonsa myös talviolosuhteissa
          j) kuljettaja maksaa veronsa ja yrittäjä muut yhteiskunnan velvoittamat maksut säädösten mukaisesti

          Ilmoita asiaton viesti

        • jarmonahkamaki
          Jarmo Nahkamäki #4207066 Kirjoittaja
          Vastaus kommenttiin: #4207040

          Se on juuri päinvastoin. Nyt, kun ei ole päivystyspakkoa esim. maalla ei saa autoa tai se kestää.

          Appit ei tulleet Bernerin muutoksen yhteydessä,ne oli ennenkin.

          Ilmoita asiaton viesti

          • KH
            Vastaus kommenttiin: #4207066

            Tosiaan, taksiliitolla oli appi. Siihen saattoi syöttää osoitteen jonka appi muutti tekstiviestiksi ja lähetti taksikeskukseen. Auto sitten tuli milloin tuli (ruuhka-aikaan saattoi jättää tulemattakin). Ja näinkin yksinkertaiseen appiin oltiin onnistuttu ohjelmoimaan bugi, joka katkaisi osoitteen ennen rapun kirjainta. Enpä rinnastaisi nykyisiin.

            Ilmoita asiaton viesti

    • JanneSalonen11
      Vastaus kommenttiin: #4207030

      Appi olisi voitu ottaa käyttöön myös aikaisemman taksilain aikana, ja varmasti olisikin otettu.

      Landella taksin saatavuus on todellinen ongelma sen jälkeen kun päivystysvelvoite lakkasi. No ilmeisesti tämäkään uudistus ei siihen puutu.

      Ilmoita asiaton viesti

  3. hrautomaki

    Taksiuudistus toi alalle villin kilpailun, sillä taksiyrittäjäksi voi periaatteessa alkaa kuka hyvänsä.
    Maksuhuijaukset ovat jokapäiväisiä, sillä lähtömaksuna mittarissa voi olla aivan mitä hyvänsä.
    Kuljettajan asettamalla korkealla lähtömaksulla huijataan eniten.

    Ilmoita asiaton viesti

  4. buimonen

    Jotenkin hymyilyttää tämä persahtava ajatus, että pitäisi palata vanhaan. Todennäköisempi tulevaisuus on autonomisissa takseissa, joissa ei ole sitä huonosti Suomea puhuvaa kuskiakaan. Sellaiseen maailmaan varautuminen olisi paljon tähdellisempää kuin haikailu vanhojen aikojen perään.

    Ilmoita asiaton viesti

  5. jouni jämsä

    Poikamme oli pikkujouluissa Helsingissä ja maksoi yöllä taksimaksun kortilla, johon kuski pian, ettei hänen laite toimikkaan ja pyysi käteistä. Maksoi sitten käteiselle ja huomasi seuraavana päivänä, että korttikone olikin toiminut ja tuplamaksu oli suunniteltu petos.

    Eräs tuntemani ja Helsingissä laajastikin tunnettu henkilö otti torin laidalta taksin ja sanoi osoitteen, kunnes kuski alkoi ajaa torilla ympyrää. Asiaksi sanoi n. kymmenennen kierroksen jälkeen, että nyt lähdet jo ajamaan tielle. – Koska ihmiset seuraa, miksi tuo (tuntemansa) mies ajattaa taksilla ympyrää torilla, eikö rikkailla ole muuta tekemistä?

    Kuski ei siis tuntenut Helsinkiä ja navi ei päivittynyt, jolloin kuski ei tiennyt edes mihin suuntaan lähtisi ajamaan.

    Ilmoita asiaton viesti

  6. jgagarin56
    Juha Kuikka #4207154

    Ennen vanhaan ei taksia juuri saanut kuin tuntikausia jonottamalla, jos oli vesisade tai pikkujouluajan ilta t.m.s. Eli mitä tärkeämpää taksin saaminen oli sitä kauemmin sitä joutui odottelemaan.

    Ajatus siitä, että sama hinta kaikilla takseilla olisi automaattisesti kuluttajalle parempi vaihtoehto on myös paikkansa pitämätön. Emmehän enää sähköstä tai puheluistakaan maksa kaikille palvelun tarjoajille samaa hintaa, kuten oli asian laita vielä 80-luvulla.

    Taksilakiuudistuksen ”epäonnistumisen” yksi syy on myös kuluttajapuolella. Taksin käyttäjät eivät tiedostaneet, että vapaan kilpailun vallitessa heidän pitää tehdä valintoja niin kuin kaikissa muissakin ostoksissa. Jos olisi olemassa riittävän suuret markkinat Mersu-takseille uniformuisine suomalaisine kuljettajineen, jotka hallitsevat joka kadun nimen ja paikantamisen koko pääkaupunkiseudun alueelta ilman GPS:ää, niin sellaisen palvelun tarjoajia olisi olemassa.

    Tehdyn uudistuksen viilaus nyt suunnitellulla tavalla on kuitenkin paikallaan. Eritoten rikollisen aineksen kitkeminen alata tulee toteuttaa tehokkaasti. Lupa pitää peruuttaa kerrasta, jos korttihuijauksista tai mittarihuijauksista käryää ja siihen päälle tuhdit sakot sekä korvaukset.

    Ilmoita asiaton viesti

  7. JussiNummelin
    Jussi Nummelin #4207167

    ” Berner vapautti taksialan menoon kuin Villissä Lännessä ja taksitolpalla ollaan kuin Mogadishun torilla.”

    Ei Berner mitään vapauttanut vaan eduskunta joka äänesti lain puolesta äänin 100-50, 49 edustajan ollessa poissa. Lain puolesta äänestivät myös perussuomalaiset, mm Ritva ”kike” Elomaa, Laura Huhtasaari ja Jani Mäkelä.

    Sinänsä laki kaipaa taas uudistusta, hiukan eri syistä maaseudulle ja kaupungissa. Ihan kokonaan huono se ei ole, vanhan systeemin taksilupaprosessi oli monelta osin ummehtunut järjestely.

    Ilmoita asiaton viesti

    • JussiNummelin
      Jussi Nummelin #4207176
      Vastaus kommenttiin: #4207167

      Todettakoon tasapuolisuuden vuoksi että nykyisen hallituksen puolueista Kokoomus ja RKP äänestivät lain puolesta. Kristilliset olivat vastaan, mutta sen aikainen pj on tullut tunnetuksi ”ei!” kannoistaan… 😉

      Keskusta tietenkin, nykyisin oppositiossa, oli lain puolesta.

      Ilmoita asiaton viesti

  8. JussiNummelin
    Jussi Nummelin #4207189

    Itsellä oli Helsingissä jokunen vuosi sitten ihan omakohtainen kokemus. En ollut menossa Linnanmäelle vaan Hartwall areenalle. Rautatieasemalta taksi, kuskilla ei mitään käsitystä missä sellanen paikka on.. eikä oikein englantikaan taipunut, naputtelin herran navigaattoriin määränpään ja matkaan päästiin.

    Viime viikolla käytin taksia neljä kertaa Helsingissä, mitään ongelmia ei ollut.

    Ilmoita asiaton viesti