Jussi Halla-aho ”irtisanoutuu mielellään rasismista”
Twiitissään Jussi Halla-aho vaatii sanomalehti Kalevaa pahoittelemaan pääkirjoitustaan vuodelta 2008.
Halla-aho toivoo myös median irtisanoutuvan eriarvoisesta kohtelusta.
– Ja että sanomalehti Kaleva pahoittelee väitettään, jonka mukaan ”päissään tappaminen on suomalaisten kansallinen, ehkä jopa geneettinen erityispiirre”, Halla-aho jatkaa.
Kalevan pääkirjoituksessa mainitaan muun muassa, että Suomi on Länsi-Euroopan väkivaltaisimpia maita ja sanotaan asian kytkeytyvän viinankäyttöön.
Tämän voidaan katsovan olevan vastaus Etelä-Saimaan Sanomien pääkirjoitukseen, jossa vaaditaan Halla-ahoa irtisanoutumaan rasismista.
Jussi Halla-aho ottaa tavoilleen uskollisesti kantaa kärkkäästi asioihin eikä sitä estä Eduskunnan puheenjohtajuus.
Jussi Halla-aho on toiminut myös Perussuomalaisten puheenjohtajana.
EDIT/Lisäys:
Halla-aho jatkaa johdonmukaisella linjallaan, sillä vuonna 2019 Perussuomalaiset jättivät lakialoitteen kansanryhmää vastaan kiihottamisesta koskevan lain täsmentämisestä. Hän pitää puheessaan lakia tällä hetkellä mielivaltaisena sensuurina.
– Some-kommenteista eivät kiihotu muut kuin syyttäjä, vihervasemmisto ja media, Halla-aho totesi tuolloin eduskunnassa.
PS. Näin Jussi Halla-aho jauhottaa median – Mestari osaa.
LÄHTEET: Iltalehti , Ilta-Sanomat.
”Jussi Halla-aho ottaa tavoilleen uskollisesti kantaa kärkkäästi asioihin eikä sitä estä Eduskunnan puheenjohtajuus.”
Ei käyttäydy lainkaan asemansa mukaisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Minusta Puhemiehen juuri kuuluukin vastata esitettyihin kysymyksiin tai vaatimuksiin.
Ilmoita asiaton viesti
Oman kansan arvosteleminen ei ole rasismia.
Ilmoita asiaton viesti
Tein lisäyksen kirjoitukseen EDIT, se vastaa kysymykseesi Halla-ahon näkemyksellä.
Ilmoita asiaton viesti
Miten se vaikuttaa väitteeseeni?
Ilmoita asiaton viesti
Halla-aho ja Perussuomalaiset vaativat lakiin (siinä ei puhuta rasismista) tarkennusta. Siksi Jussi ja PS olivat eri mieltä.
Jussi pitää väitettäsi juuri rasismina. Lue twiitti.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkennan: oman kansan arvosteleminen on sallittua rasismia, samoin kuin muihin kansallisuuksiin kohdistettu positiivinen syrjintä. Esimerkki:
– Somalit ovat epärehellisiä; syrjivästi ilmaistu ja siksi VÄÄRIN.
– Japanilaiset ovat ahkeria; myönteinen lausunto, siis OIKEIN.
Ilmoita asiaton viesti
oman kansan arvosteleminen on sallittua rasismia
———————————-
Ei se ole rasismia lainkaan koska siinä ei syrjitä ketään.
Ilmoita asiaton viesti
Koko vihapuhepykälä on tehty vähemmistöjen suojaksi. Tätä Jussi ja PS kritisoi yhdenvertaisuuden vastaisena.
Ilmoita asiaton viesti
Koko vihapuhepykälä on tehty vähemmistöjen suojaksi. Tätä Jussi ja PS kritisoi.
———————————————
Tietysti se on tehty vähemmistöjen suojaksi koska enemmistö ei sellaista suojaa tarvitse.
Ilmoita asiaton viesti
Esittämäsi perusteella yksilöillä ei pidä olla suojaa vihapuheelta, ainoastaan (vähemmistö)ryhmillä.
Ilmoita asiaton viesti
Esittämäsi perusteella yksilöillä ei pidä olla suojaa vihapuheelta, ainoastaan (vähemmistö)ryhmillä.
———————————
Jos vihapuhe kohdistuu yhteen ihmiseen, kyseessä on esimerkiksi kunnianloukkaus tai laiton uhkaus.
Jos vihapuhe kohdistuu ihmisryhmään, kyseessä on kiihottaminen kansanryhmää vastaan.
Ilmoita asiaton viesti
Vai ei tarvitse. Intian kastittomat, Etelä-Afrikan mustat. Herra ei ole tainnut kuulla taloudellisesta tai kulttuurillisesta, koulutuksellisesta eriarvoisuudesta. Ei tässä aritmetiikka eli enemmistö-vähemmistö pelaa paitsi niillä, jotka kääntävät huomion sivuseikkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Tai sitä, että muutti suomalainen sanan somaliksi omaan blokiin, jonka jälkeen kirjoitus muuttui kiihottamiseksi kansanryhmää kohtaa?
Ilmoita asiaton viesti
Etelä-Afrikan mustat ovat enemmistö. Samoin Intian kastittomat. Ja Suomen suomenkieliset.
Jos kyseessä olisi vähemmistön suojeleminen, niin laissa sanottaisiin vähemmistön suojeleminen.
Voimakkuus ja valta ei ratkea pelkästään lukumäärällä, vaan taloudellisilla eduilla.
Rikas musta nainen päihittää aina köyhän valkoisen miehen.
Ilmoita asiaton viesti
Kuinka voisi esittää ei-suomalaiseen kansanryhmään kohdistettua terävää kritiikkiä syyllistymättä rasismiin – varsinkaan 2020-luvun keskusteluilmapiirissä?
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä – tämäkin kommenttini piilotettiin tänään eräässä keskustelussa:
”Balkanin maanteillä taivaltaa korkeakoulutettu joukko”.
Mia Kumpula-Natri (sdp)
8.3.2016.
– Niitä tulikin sitten Suomeen pilvin pimein…
Ilmoita asiaton viesti
”Puolet Välimeren yli kiikkerissä kumiveneissä saapuvista syyrialaisista turvapaikanhakijoista voisi olla akavalaisia, kirjoittaa europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri kolumnissaan.
Niin monella Eurooppaan päässeellä oli YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n tutkimuksen mukaan valmis tai keskeneräinen tutkinto yliopistosta. Tälläkin hetkellä balkanilaisen maantien laitaa taivaltaa jalan joukko matematiikanopettajia, arkkitehtejä, taloustieteilijöitä ja hammaslääkäreitä. Erityisen paljon on liikkeellä opiskelijoita. Tämän vuoden alusta enemmistö on ollut naisia.”
https://web.archive.org/web/20160903210620/https://akava.fi/akavalainen/mielipiteet/kohti_parempaa_eurooppaa/balkanin_maanteilla_taivaltaa_korkeakoulutettujen_joukko
Ilmoita asiaton viesti
Kuinka voisi esittää ei-suomalaiseen kansanryhmään kohdistettua terävää kritiikkiä syyllistymättä rasismiin
————————————-
Ei se tuota ongelmia muille kuin rasisteille. Tässä on hyvä artikkeli missä käsitellään aihetta asiallisesti.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009675585.html
Ilmoita asiaton viesti
Ei tarvitse olla ulkomaalainen, että voi olla asiallinen.
Asenteellisuutesi on silmiinpistävää.
Ilmoita asiaton viesti
Hesari ei ole ulkomaalainen lehti. Ja millä tavalla olen asenteellinen?
Ilmoita asiaton viesti
”Ei se tuota ongelmia muille kuin rasisteille.”
– Tekikö siis kysymyksen esittäminen minusta rasistin?
Ilmoita asiaton viesti
Kysymys itsessään laittoi epäilemään.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö Halla-aho ole puhunut samoista kulttuurieroista kuin tuo Mansour?
Onko taas niin että valkoihoinen ei voi olla asiantuntija kun puhutaan maahanmuuttajien aiheuttamista ongelmista.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö Halla-aho ole puhunut samoista kulttuurieroista kuin tuo Mansour?
————————————–
Saattaa olla. Mutta tapa millä hän niistä kulttuurieroista puhuu ovat loukkaamistarkoituksessa tehtyjä.
Ilmoita asiaton viesti
Löysin aikoinaan isovanhempieni jäämistöstä suomalaisen maantieteen oppikirjan 1910-luvulta.
Siinä kerrottiin suurinpiirtein niin, että meistä etelämpänä elävät viekkaat eestiläiset, heistä etelämpänä laiskat puolalaiset j.n.e.
Ilmoita asiaton viesti
Jos kirja määritteli kansallisuuksia tuohon tapaan myös Välimeren eteläpuolelta, on n-sana varmasti ollut todella herkässä.
Ilmoita asiaton viesti
N-sanaa käytettiin mm. Aapisessa ja tietosanakirjoissa vielä 1970-luvulla.
Ilmoita asiaton viesti
Nsuukko muutti nimensä vasta 2001.
Ilmoita asiaton viesti
Onpas Mikkosesta nyt tullut tapainturmeluksen vastustaja.!
Ilmoita asiaton viesti
En vaadi muilta siviileiltä enempää kuin itseltäni, mutta tuossa asemassa pitää osata jo olla perseilemättä. Presidentistä seuraava ja hakeekin siihen virkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kalevan pääkirjoitus on turvallisella puolella, ja vieläpä reilulla marginaalilla. Kaikkihan TIETÄVÄT, että suomalaismiehen cv:hen kuuluu kännisurma.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, suomalainen heteromies ei ole kansanryhmä ja siitä voi sanoa negatiivisia piirteitä. ”Manjana kansan”, hollantilaisten, brittien tai jenkkien negatiivisten piirteiden kuvaaminen ei ole kiihottamista kansanryhmää kohtaan.
Olen vihapuhemiehen kanssa samaa mieltä siitä, että lakiin pitäisi määritellä ne kansanryhmät, joiden tunteita ei saa loukata.
Ilmoita asiaton viesti
Muuten… ovatko Risikko ja Filatov varavihapuhemiehiä vai vihavarapuhemiehiä, vai ihan vain varapuhemiehiä tai -vihamiehiä?
Ilmoita asiaton viesti
Nyt tuli vaikea kysymys. Vastauksen pystyy antamaan natsi, rasisti ja vihapuhetutkimuksen asiantuntija Tapio Tuomaala.
Tapio, jos olet langoilla, päästä meidät epävarmuuden piinasta.
Ilmoita asiaton viesti
Tahallaan romuttaa yhden parlamentarismin tärkeän instituution.
Ilmoita asiaton viesti
Olet siis sitä mieltä ettei rasismista tarvitse irtisanoutua? Hienoa, että kerroit mielipiteesi – pistetään korvan taakse.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä on säälittävää vääntelyä ja kääntelyä teillä persuilla kun muut aseet ovat menneet.
Ilmoita asiaton viesti
Argumenttisi ovat jo köykäiseksi havaitut.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi et sitten jätä niitä näkyville, jos ne on niin ”köykäisiä”? Oli aika noloa kun kommentteja oli kadonnut siitä kun vastasin auto-aiheseen kysymykseesi.
Ilmoita asiaton viesti
Usarin ylläpito poisti! En minä. Kysy niiltä.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä kyllä.
Ilmoita asiaton viesti
Eli et usko? Voit nyt sitten poistua blogistani.
Ilmoita asiaton viesti
Harvoinpa tuollainen ilman ilmiantoa katoaa, eikä minullekaan tullut niitä varoitusilmoituksia, mutta älä nyt noin suutu. Aika outoa jos noin vain katoaa.
Mutta hyvät illanjatkot, olen tästä lähdössä muutenkin illanviettoon.
Ilmoita asiaton viesti
En ole tehnyt ilmiantoakaan. Usko nyt jo äläkä ole vainoharhainen… Olen paksunahkainen. Hyvää illanjatkoa.
Ilmoita asiaton viesti
Ilmeisesti, seuraavaksi sitten pressaksi. Ei helvetti tätä touhua.
Ilmoita asiaton viesti
”… sitten pressaksi.”
– Se on ihan äänestäjistä kiinni.
Ilmoita asiaton viesti
Siis HALUAA ja ilmeisesti motiivit samat.
Ilmoita asiaton viesti
https://www.adressit.com/jussi_halla-ahosta_presidentti_-_kannatusadressi
Ilmoita asiaton viesti
Ja tuon linkin luettuani,minun olisi pitänyt siirtyä maksamaan.
Olen kyllä ennenkin ilmaissut kyseenalaistavani toimintaanne. Tietysti aina voi pyytää…
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole pakko maksaa senttiäkään. Adressit.comissa on mahdollisuus ostaa adressille lisänäkyvyyttä, ja monessa muussakin adressissa on se mahdollisuus otettu käyttöön.
Ilmoita asiaton viesti
Ok. Kiitos tietoiskusta.Tämä oli minulle uutta.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä Mestarit osaa:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/tatu-tyni/onko-perussuomalaiset-rasistinen-puolue/
Ilmoita asiaton viesti
Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainaa vastaan – kumpikohan siellä harrastaa rasismia…
Ilmoita asiaton viesti
”Katsomme, että on täysin vastuutonta sallia yhdenkään venäläisen saapua maahamme Venäjältä. Kannatamme linjaa, jossa riskit minimoidaan ja rajojemme turvallisuus maksimoidaan, Perussuomalainen Nuoriso toteaa tiedotteessaan.”
Ilmoita asiaton viesti
Vaikuttaa järkevältä linjaukselta suurimmaksi osakseen. Ehkä joitakin poikkeustapauksia voisi olla, mutta tuskin kovinkaan monia. Fasistisen ja imperialistisen Venäjän hyökkäyssodan tukeminen on melko hirveää toki taikuriltakin. Edes taikatempulla et saa kantojasi järkevän oloisiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Ylimielisyyttä, mutta kannattajat ovat haltioissaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kalevan kirjoitus vain mukaili ironisesti Halla-ahon kirjoitusta somaleista.
Minulla on vähän kaksijakoinen suhde Jussiin. Oli erinomainen ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja ja kirjoitin täälläkin että kyllä hän myös puhemiehen tehtävän hoitaa kunnialla. Vaikka hänen tulkintansa siitä olisiko eduskunta pitänyt kutsua koolle äänestämään luottamuksesta Purralle oli sinänsä hänen toimivaltansa rajoissa, niin se oli jo toinen kerta kun hänen lyhyen puhemiehenä olonsa aikana hänen puolueettomuutensa saatettiin kyseenalaistaa. Eli vähän pettynyt olen kuitenkin. Arvelen, että Jussin puhemieskautena, hänen sananvapauskäsityksensä perusteella, puhujanpöntöstä saatetaan kuulla niin hurjaa puhetta että sitä ei ole kuultu kymmeniin vuosiin. Katsotaan. Hänen aloitettaan holomodorin tuomitsemisesta eduskunnassa kansanmurhaksi pidän sen sijaan aivan erinomaisena.
Kun Jussi ei ole ilmoittanut katuvansa vanhoja rasistisia kirjoituksiaan, niin on kai nähtävä että valtakunnan kakkos- ja nelospaikalla on tällä hetkellä rasisti. Kun eduskunnan puhemies ei kuitenkaan tee aktiivisesti politiikkaa kuten hallitus ja sen ministerit, niin en Jussin kohdalla näe tätä ongelmaksi. Sen sijaan en valtiovarainministerinä haluaisi nähdä Riikka Purran taustan omaavaa henkilöä. No kyllä minä pärjään täällä persujen hallituksessa olonkin ajan, kun olen jo eläkkeellä opettajan toimesta enkä ole maahanmuuttaja 😁.
Ilmoita asiaton viesti
Itse toivoisin Halla-ahon olevan provosoitumatta ja pysyttelevän rasismi- ja natsikohun ulkopuolella. Se kävisi paljon paremmin puhemiehen rooliin kuin vittuiluksi laskettavissa oleva twiitti.
Jos vielä sattuisi käymään niin, että Halla-aho ja Haavisto olisivat toisella kierroksella vaalissa…
Ilmoita asiaton viesti
Haavistoa olen kerran äänestänyt, mutta tuossa tilanteessa kyllä valinta olisi Halla-aho.
Lievän vittuilunkin siedän sopivissa tilanteissa. Ei aina voi kääntää vain toista poskea tai ulkonäkö ja terveys alkaa mennä heikoksi.
Ilmoita asiaton viesti
Monelle olisi aika kova paikka tuo Haavisto vai Halla-aho presidentiksi, jos noin pääsisi käymään. Itse en erityisemmin pidä Halla-ahon persoonasta enkä haluaisi hänestä presidenttiä, mutta ylioppilas Haavistoa en voisi äänestää ikinä.
Ilmoita asiaton viesti
Aikanaan äänestin Niinistöä kun vaihtoehtoa ei ollut.
Ilmoita asiaton viesti
Olisi vaikea tilanne monelle äänestäjälle, jos Haavisto ja Halla-aho tulisivat toiselle kierrokselle. Siksi en sitä toivo. Tulisi myös repivät vaalit toisella kierroksella, kun Twitter ja muut somet elämöisivät inhokkiaan vastaan. Tietysti kansa antaa äänensä kuin parhaaksi näkee.
Ilmoita asiaton viesti
”Kalevan kirjoitus vain mukaili ironisesti Halla-ahon kirjoitusta somaleista.”
Jussi Halla-aho mukaili Kalevan pääkirjoitusta. Kyseinen pääkirjoitus julkaistiin 20.5.2008 ja Halla-ahon blogi 3.6.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos oikaisusta Pasi! Huomaan että olet usein joutunut oikaisemaan niin minua kuin muitakin, jotka kirjoittelelemme tänne tarkistamatta asioita.
Muuten, kävin katsomassa tänään Oppenheimer-elokuvan. Suosittelen!
Ilmoita asiaton viesti
Eipä kestä. Olen katsonut Oppenheimerin trailereita juutuubissa, vaikuttaa tosiaan katsomisen arvoiselta leffalta.
Ilmoita asiaton viesti