Jyväskylä hakee säästöjä teiden kunnossapidosta turvallisuuden kustannuksella?
Auton lumiketjut. Kuvituskuva.
Jyväskylän kaupunki hakee säästöjä katujen aurauksesta ja lumikasojen kuskaamisesta, kirjoittaa Keskisuomalainen.
”Kaupunkirakennelautakunnan iltakoulussa esiteltiin tiistai-iltana talousarvion valmistelutilannetta. Palvelujen käyttötalouteen on varattu ensi vuodeksi 12,7 miljoonaa euroa, menoleikkauksia on luvassa 1,4 miljoonaa ja tulojen kasvatusta tavoitellaan 3,5 miljoonalla eurolla muun muassa maksuja korottamalla.
Tässä vaiheessa kaupunki kertoo tiedotteessa, että säästöjä aiotaan hakea muun muassa aurauksen lähtötasoa nostamalla. Käytännössä siis lunta saa kertyä ajoradoille jonkin verran enemmän, ennen kuin aurat lähtevät liikkeelle. Kävely- ja pyöräväylien osalta taso pidetään ennallaan.
Talvikunnossapidosta saadaan säästöjä myös vähentämällä aurattujen lumien poiskuljetuksia. Tämä voi aiheuttaa katujen kaventumista ja yksittäisten pysäköintiruutujen käyttämistä läjitykseen.”
Kaupunki on lähtemässä vaaralliselle tielle ihan kirjaimellisesti heikentämällä katujen ja teiden talvikunnossapitoa.
Ei tarvita kuin yksi vakavampi bussionnettomuus huonosti hoidettujen väylien takia niin säästöt valuu hankeen.
Näkemäesteet kasvavat risteyksissä ja tulevat aiheuttamaan vaaratilanteita ja autot liukastelevat lumisilla kaduilla ja teillä.
Uskon tämän suunnitelman jouduttavan vielä perumaan.
Lisäksi on outoa, että pyöräteiden hoitotaso säilytetään. Jos säästetään niin se pitää koskea kaikkia tiellä liikkujia.
Pyöräliikenteen osuus liikkumisesta on vain murto-osa autoliikenteeseen verrattuna, mutta niiden väylien talvikunnossapito maksaa suhteellisesti ottaen paljon enemmän.
Ei voida edellyttää kaupungin järjestävän kesäkelejä talvisin pyöräilijöille, mutta autoilla on pakko liikkua.
Helpoin säästöjä korvaava toimenpide olisi bussilippujen hintojen korotus eurolla. Jos matkoja tehdään 8 miljoonaa vuosittain niin se toisi kassaan heti 8 miljoonaa euroa.
Tämä olisi yksinkertaista ja turvallisuutta vaarantamatonta toimintaa kaupungin isiltä ja äideiltä. Varmasti myös muissa kaupungeissa painitaan samojen säästötavoitteiden kanssa.
Jyväskylän valtuuston voimasuhteet:
– SDP 13 paikkaa
– KOK 13
– Vihreät 12
– Keskusta 9
– PS 9
– Vasemmisto 7
– KD 4
Suomessa on onnistuttu viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana tekemään ylenmäärin poliittisia tieteeseen perustumattomia liikenne infra ja liikenne muoto valintojen ja liikenteen ylläpidon päätöksiä.
Voitteko edes kuvitella niitä säästöjä ja menetettyjä teollisuuden mahdollisuuksia, erityisesti Keski Suomen alueella yllämainitusta johtuen on jätetty tutkimatta ja päätökset tehty pelkästään mutu tuntumalla.
Ja hallinto keskus alue ja paikallistasolla on asetusten ja virastojen avulla sopeutettu toteuttamaan näitä poliittisesti valittuja toimia.
Joita media toitottaa yksipuolisesti oikeina toimina ilman perusteellista paneutumista päätösten takana olevista faktoista ja jopa EU liikennestrategia direktiiveistä ja sopimuksista joita vastaan tehdyt päätökset vaikuttavat.
pari linkkiä joista periaatteet selviävät:
http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.2-Kotka-logistics-2.11.2016.pdf
https://www.bing.com/search?q=merenkulun+m%C3%A4%C3%A4ritelm%C3%A4&form=ANNTH1&refig=42e406d54e6d4ad0a22fbfb493efb0e0
https://www.bing.com/search?q=merenkulun+tutkimus+bionavigaattori&form=ANNTH1&refig=fd29eb801ef24d27b3770c06306a85ec&sp=1&ghc=1&lq=0&qs=HS&pq=merenkulun+tutkimus&sc=4-19&cvid=fd29eb801ef24d27b3770c06306a85ec
https://www.bing.com/search?q=liikennerevoluutio+bionavigaattori&form=ANNTH1&refig=e9e99dc25c6d4da1a79f4e678cd3693b&sp=2&lq=0&qs=HS&pq=liikenne&sk=HS1&sc=10-8&cvid=e9e99dc25c6d4da1a79f4e678cd3693b
https://www.bing.com/search?q=sis%C3%A4vesi+-l%C3%A4himerenkulku+viennin+kustannukset+bionavigaattori&qs=n&form=QBRE&sp=-1&lq=0&pq=sis%C3%A4vesi+-l%C3%A4himerenkulku+viennin+kustannukset+bionavigaattori&sc=2-61&sk=&cvid=ECB97A3300C44CD3A527294E711EBF6D&ghsh=0&ghacc=0&ghpl=
https://www.bing.com/search?pglt=169&q=%C3%A4%C3%A4nekosken+tavaraliikenne+bionavigaattori&cvid=cf73b16eeadf4873966db0f49b01b2f9&aqs=edge..69i57.21079j0j1&FORM=ANNTA1&PC=ASTS
Ilmoita asiaton viesti
–
Tourujokikunnostus pois, säätetään toiset 8 milj. euroa. Jopa 10 milj. euroa (rakentamisen nykyhintatasolla).
Hippos-hanke jäihin, ainakin toistaiseksi. Asian valmistelua voidaan jatkaa perusteellisen YVA-arvioinnin jälkeen. Jättimäisen Hippos-hankkeen pilkkominen pieniin osiin on YVA-direktiivin vastaista.
Ilmoita asiaton viesti
Tourujoki jatkaa juoksuaan ilman tietoa kymmenien miljoonien saamattomista rahoista. Ainakin pitäisi ilman tomppeleita.
Ilmoita asiaton viesti
…Unohtuiko kamreeri Purran ”väyläsäästöt” talousarvioesityksessä…?
Ilmoita asiaton viesti
Nyt se kummansa kuvasi. Joskus on mielenkiintoista tutustua persujen maailmankuvaan. Mites se Pekka Katajan murhayritys.
Tunnetteko olevanne siitä puolueena vapaat?
Ilmoita asiaton viesti
Lienee päivänselvää,että edes jalkaytävät eivät ole kunnossa,kun kärkipuolueen edustajan päkiätkään eivät kestä sillä kulkemista ilman rupia.
Ilmoita asiaton viesti