Kuljetusrobotin kanssa kolarointi voi osoittautua ongelmalliseksi syyllisyyden ja vastuun suhteen
Ruokarobotti S-Marketin sivulla.
Suomessa on sattunut muutama kolari, jossa osallisina ovat olleet auto ja kuljetusrobotti. Tiettävästi ensimmäinen autolle merkittävät vahingot aiheuttanut törmäys sattui helmikuussa Turussa.
Tapauksen vastuukysymysten selvittely meni vaikeaksi, sillä onnettomuusrobotin omistava ja sitä operoiva Starship-yhtiö kieltäytyi kaikesta vastuusta. Virolaisyhtiö rinnasti auton kylkeen risteyksessä törmänneen robotin jalankulkijaan, ja väitti salolaisen autoilijan siten rikkoneen tieliikennelakia.
Salolaismiehen vakuutusyhtiö ja kuljetusrobotin palveluja ostava suomalainen vähittäiskaupan ketju halusivat myös vetäytyä vastuusta. Vakuutusyhtiön mukaan osapuolten on hoidettava tapauksen aiheuttamat kustannukset itse.
Aiheesta kirjoittaa Keskisuomalainen.
Kuljetusrobotin rooli ja asema liikenteessä on Autoliiton mukaan epämääräinen. Ajoneuvolain mukaan se on etähallittu sähköajoneuvo, mutta ei kuitenkaan kuulu kevyisiin sähköajoneuvoihin, jotka rinnastetaan pyöräilijään.
Kuljetusrobotin määrittely ajoneuvoksi aiheuttaa sen, että sitä ei voida pitää jalankulkijana. Niinpä tieliikennelaissa määritellyt suojatiesäännöt eivät velvoita ajoradan liikennettä väistämään suojatielle pääsyä odottavaa kuljetusrobottia.
Koska kuljetusrobottia ei liikennesäännöissä rinnasteta myöskään pyöräilijään, eivät kääntyvän ajoneuvon kuljettajan väistämissäännöt kevyttä liikennettä kohtaan periaatteessa velvoita väistämään kuljetusrobottia.
Jos kuljetusrobotti kulkee ajorataa pitkin, autoilijan tulee väistää sitä robotin saapuessa oikealta.
Lainsäädäntö on vaillinainen ja näitä robotteja silti ajatetaan.
Niin kuin esimerkissä oli niin vakuutusyhtiö, robotteja operoiva yhtiö ja sen palveluja ostava yritys pesevät kätensä vastuusta.
Ei se näin voi olla.
Ala on yhtä villi kuin skuuteilla.
Entä sitten, kun itseohjaavat ajoneuvot yleistyvät?
Näitä on meillä Laitilassakin. Käyttäytyvät yllättävän nöyrästi ja ovat niin huomiota herättäviä, varovaisia ja sööttejä että jollei autoilija näitä huomaa, niin ongelma on enemmänkin kuskissa. Valitettavasti toimintasäde on niin rajattu, ettei tänne syrjäkylille pääse. Onneksi kohta ilmestyy jakeludroonit.
Lainsäädäntö laahaa kuitenkin aina tiedettä perässä, kuten varmaan arvaat käsittelemistäni aiheista.
Juuri tämänkin takia tarvitaan eduskuntaan nykyaikaisesti ajattelevia poliitikkoja traditionaalisten hurmioaatemie..anteeksi henkilöiden sijaan.
Ihan lähitulevaisuudessa oikeudessa tullaan käsittelemään taivaalta tippuvien pizzojen ja ruokakorien tulvaa.
Siinä olet täysin oikeassa, että lainsäädännön uudistusta varmasti tarvitaan tekoälyllä liikkuvien kuljetusmuotojen suhteen.
Ilmoita asiaton viesti
Taas meni projekti persiilleen! Olisi pitänyt SOK:n ensin selvittää kapistuksen status / juridinen asema liikenteessä ennen sen käyttöönottoa!
Tosiaan on ihan selvä juttu että ennen pitkää käy iso vahinko.
Kun osapuolet vuorollaan kieltäytyvät vastuusta niin voi todeta että osapuolilla on löysät kalsareissa!
Kun ensimmäisen kerran tuollaisen näin täällä Vantaalla niin herätti hilpeyttä. Kun olen apteekin parkissa niin osuuskaupan vieressä näkyy parhaimmillaan 3 robottia, ja välillä sellainen kulkee kaupasta johonkin suuntaan. Jonkinlaista epävarmuutta sen etenemisessä olen havainnut kun sen pitää ylittää suojatie, ikäänkuin se arvuuttelisi eipäs-juupas liikkeelle lähdössä ja valot ehtivät jo vaihtumaan.
Täytyy olla varovainen kun robotti on lähistöllä.
Ilmoita asiaton viesti
Kuljetusrobotit kulkevat erityistä varovaisuutta noudattaen.
Jos kolareita sattuu, syyllinen on aina ihminen
Ilmoita asiaton viesti
Kun robotti ajaa auton kylkeen jalkakäytävältä tullessaan? No ei ole autoilijan syy.
Harvinaista varmasti, ylensä nuo lähinnä aiheuttavat hämmennystä arpomalla menoaan risteyksissä.
Ilmoita asiaton viesti
Minäkin olen kiinnitänyt huomiota siihen, että jos noita autolla väistää suojatien edessä samalla tavalla kuin jalankulkijoita voi joutua 5-15 min odottamaan. Joskus myös jostain syystä jäävät liikenteen jakajalle pitkäksi aikaa seisomaan, vaikka ei olisi liikennettä. Todennäköisesti kyllä kehittyvät paremmiksi tulevaisuudessa. Ei nuo ainakaan vielä osaa niin sujuvastikulkea että niillä pitäisi olla jalankulkijan oikeudet
Ilmoita asiaton viesti