Ministeri Lulu Ranne (ps.): ”Sähköpotkulautailuun tulossa promilleraja” – riittääkö se?
Sähköpotkulautoja rivissä. Tekijänoikeusvapaa kuva / Pixabay.
Helsingin Sanomat haastatteli liikenne- ja viestintäministeri Lulu Rannetta.
Itse pidän skuutteja tappovehkeinä.
Näin vanhana en nouse sen päälle mistään hinnasta – elastisuuteni on jo kadonnut.
Ne ovat liikkumisvälineinä etenkin nuorten aikuisten suosiossa.
Kova vauhti yhdistettynä vähäiseen liikennekokemukseen ja liikennesääntöjen tuntemattomuuteen sekä mahdollinen päihtymys ovat pelottava yhdistelmä.
Lisäksi skuuttien pysäköinti miten sattuu aiheuttaa kaupungilla epäjärjestystä.
Suomi ja Ruotsi ovat Euroopassa poikkeuksia siinä, ettei promillerajoja ole.
En mitenkään jaksa uskoa, että poliisi kykenisi valvomaan sähköpotkulautailijoiden päihtymystä – resurssit eivät riitä ja autoilijoiden sakottaminen tuntuu olevan mieluisampaa.
Sähköpotkulaudoista tuli laillisia kulkuvälineitä tieliikenteessä 1.1.2016.
Suuri enemmistö sähköpotkulaudoista on ajoneuvolain mukaisia kevyitä sähköajoneuvoja.
Kevyen sähköajoneuvon teho on enintään 1 kW ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa.
Suomessa sähköpotkulautailijoita koskevat tällä hetkellä samat säännöt kuin polkupyöräilijöitä.
Pyöräily humalassa eli tankojuoppous on kiellettyä, mutta promillerajaa siinä ei ole.
Sähköpotkulautailijan ei ole tällä hetkellä pakko puhaltaa poliisin alkometriin.
Vielä ei ole tiedossa, mitä kaikkia liikkumisvälineitä uusi promilleraja tarkalleen koskisi, sillä eri liikkumisvälineitä tuntuu olevan pilvin pimein.
Lisäksi promillerajaa ei ole vielä päätetty, mutta se olisi todennäköisesti 0,5%.
Se vaihtelee tällä hetkellä maittain.
Tänä kesänä Suomessa on tapahtunut kolme kuolemaan johtanutta sähköpotkulautaonnettomuutta ja päivittäin sattuu loukkaantumisiin johtavia onnettomuuksia.
Lujaa kulkevat lähes äänettömät sähköpotkulaudat ovat olleet jo monissa vakavissa onnettomuuksissa, ja lisää tulee aivan varmasti.
Nukkuvat viranomaiset ilmeisesti odottavat kuolonuhreja, joita myös tulee.
Kaikkien sähköpotkulautojen rakenteellista nopeutta on alennettava, ja niissä on oltava jalankulkijoita varoittava äänimerkki.
Ilmoita asiaton viesti
Nopeus on oleellinen onnettomuuksia lisäävä tekijä.
Monet eivät myöskään tiedä, että jos pyöräväylää ei ole, niin sähköpotkulaudalla kuljetaan ajoradan reunassa. Sähköpotkulaudalla ei saa ajaa jalkakäytävillä.
Ilmoita asiaton viesti
Kokeilepa joskus sähköpotkulautaa mukulakivikadulla. Se on elämys.
Olen samaa mieltä monien kanssa siitä, että sähköpotkulaudat voisi kieltää täysin turhina ja muita liikkujia vaarantavina laitteina.
Jos ei haluta kieltää, niin tehdään kuten tilanteissa, joissa halutaan rajoittaa autoilua.
Tehdään sähköpotkulaudoilla ajamisesta niin kallista, ettei niitä käytä enää kukaan. Kun verotuksella nostetaan kilometritaksa samalle tasolle taksien kanssa, niin laudat katoavat kuin pieru Saharaan.
Ilmoita asiaton viesti
Eräs varteenotettava tapa olisi laskuttaa vuokrausfirmaa väärin pysäköityjen lautojen siirtokustannuksista, kuten autoilijoitakin tehdään.
Ilmoita asiaton viesti
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin vuokralautojen suosio hiipuu ja ihmiset hankkivat omia lautoja myös lapsilleen. Syynä on se, että vuokralautojen nopeuksia on rajoitettu ja omien lautojen viritys tappoaseiksi on helppoa.
Ilmoita asiaton viesti
Järjettömiä kapistuksia ja hengenvaarallisia ”kuolleenakin”.
Useamman kerran ollut lähellä törmäys pyörätiellä mutkassa makaavan skuutin raadon kanssa.
Kaupungilla katsellut kauhuissani, kun 3 päällä kauheassa kännissä päästellään miten sattuu. Ja sattuuhan se. Ennemmin tai myöhemmin!
Ilmoita asiaton viesti
Eivät ne nitään raatoja ole. Vuokralaudat vaan voi ilmeisesti jättää ihan mihin haluaa. Kukahan niitä mahtaa keräillä talteen, en ole sattunut kertaakaan näkemään.
Ilmoita asiaton viesti
Uskon, että ne hälyttävät automaatitsesti firmaan kun akku lähestyy loppuaan, ja sitten haetaan lataukseen, jostain kuulin että yöllä, mutta itsekään en ole tainnut koskaan nähdä niiden hakemista!
Ilmoita asiaton viesti
Aivan, kun noita jätetään jalkakäytäville miten sattuu, jopa läjään, niin on tullut kiusaus heittää noita värkkejä paikalliseen koskeen…vielä olen onnistunut vastustamaan kiusausta.
Mutta aivan sanomattoman typerää on, että Suomessa yritys saa terrorisoida ihmisten liikkumista moisella tavalla!
Ilmoita asiaton viesti
Sähköpotkulaudat ovat tulleet jäädäkseen, näin uskon. Tuleva promilleraja tulee osaltaan laskemaan onnettomuustilastoja, kunhan rangaistukset ja seuraamukset ovat tarpeeksi kovia… moni jättää riskin ottamatta… sakot, ajokortin menetys, tapaturmavakuutuksen epääminen, kovat vahingonkorvaukset…
Eihän se kaikkein kovapäisimpiin tehoa, mutta moni kyllä jättää ajamatta humalassa.
Vanhempienkin olisi hyvä ajella skuuteilla, pysyy tasapaino kauemmin….
Ilmoita asiaton viesti
”Vanhempienkin olisi hyvä ajella skuuteilla, pysyy tasapaino kauemmin….”
Tasapainoaistia kannattaa harjoituttaa kyllä jossain aivan muualla kuin liikenteessä. Kyse ei ole pelkästään tasapainosta, vaan liikenteessä tarvittavasta kokonaiskyvykkyydestä.
Iän myöstä näkökenttä kapenee ja refleksit hidastuvat. Ne eivät ole toivottuja piirteitä ajoneuvoa kuljetettaessa. Paremmin kokonaisvaltaista kyvykkyyttä voi ylläpitää ajamalla kartingia.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole kysymys tasapainon harjoittamisesta vaan ylläpidosta… use it or lose it..
Ja järki sanoo kun ei enää ole viisasta lähteä liikenteeseen.
Ilmoita asiaton viesti
”… järki sanoo kun ei enää ole viisasta lähteä…”
– Tarkoitatko vanhenevaa ihmistä yleensä vai humalatilaansa vahvistavaa illanviettäjää? On rutkasti esimerkkejä, joissa järjen ääni ei ole kuulunut.
Kevyen liikenteen sähköistymistä voi olla vaikeaa estää lainsäädännöllä. Seuraavaksi tulevat sähkörullalaudat, ja niiden jälkeen automaattilenkkarit eli sähkökävelimet, joilla sähkökävelysauvojen avustamana iltalenkin voi vetää 12 km/h.
Ilmoita asiaton viesti
Pitäisi tulla kypäräpakko.
Ilmoita asiaton viesti
Tieliikennelain mukaan polkupyöräilijän sekä polkupyörän kyydissä olevan matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää. Johtuen ilmauksesta ”yleensä”, laki ei siis pakota käyttämään pyöräilykypärää. Lain esitöissä todetaan, että säännös on suositusluonteinen ja että ilman kypärää ajamisesta ei rangaista pyöräilijää. Minilex.
Suomessa sähköpotkulautailijoita koskevat tällä hetkellä samat säännöt kuin polkupyöräilijöitä.
Ilmoita asiaton viesti
Joo ko ”yleensä” lainkohta on kyllä maailman turhin lainkohta, vaikka asia olisi oikea.
ps. vaikka liikennesäännöt samat kuin polkupyörälle, niin erilaisia lisäpykäliä silti on kevyille sähköajoneuvolle, esim. että ei saa kuljettaa useampia kuin mille laite on rakennettu (eli ei saa kuljettaa muita ollenkaan).
Ilmoita asiaton viesti
Kannatan lain kiristämistä, mutta se ei yksin riitä, koska valvonta on ongelma. Jo nykyistä lakia rikotaan jatkuvasti. Useampi lapsi samalla laudalla, minkä laki selvästi kieltää.
– Vanhempien pitää kantaa vastuunsa.
– Kouluissa pitää mainita asiasta.
– Sähköpotkulautojen rakenteet ja firmojen tekniset ratkaisut syyniin, mitä voidaan tehdä
– Ilmeisesti sakot voi antaa 15-18-vuotiaalle mutta ei sitä nuoremmalle, ja 15-18-vuotiaankin kohdalla on erilainen harkinta kuio aikuisen kohdalla. Mutta mietin, että pitäisikö alaikäisten huoltajien saada sakot kun alaikäinen tekee liikennerikkomuksen, voisi motivoida kasvatukseen
Ilmoita asiaton viesti
Normaalia kaupunkijärjen vehkeitä.
Ilmoita asiaton viesti
Ei missään nimessä riitä promillerajoite, vaan tarvitaan ikäraja, kypäräpakko ja riittävät nopeusrajoitteet siellä, missä on vaara törmätä jalankulkijoihin.
Eivät kaikki aja ja törmäile kekkulissa, vaan suurin ongelma lienee aivan selvästi alaikäiset, joita on potkulaudan kyydissä useita – sekä hiukset hulmuten ajelijat.
Ilmoita asiaton viesti