Miten reiät tulevat asfalttiin?

Kuvituskuva.

Reikien toistuvat paikat ovat tuttuja Keski-Suomen ely-keskuksen kunnossapitovastaava Markus Simoselle.

Reiät syntyvät toistuvasti samaan paikkaan teillä, jossa on paljon liikennettä. Runsas liikenne, talviajan suolaukset sekä märät kelit yhdessä pistävät koko päällystetyn kerroksen koville, Simonen sanoo.

Reikä syntyy tiehen yleensä tietyllä ja samalla peruskaavalla. Simosen mukaan aluksi tien pintakerrokseen kuluu ura, johon vesi jää seisomaan. Autojen pyörät iskevät lammikkoon painetta, ja massassa olevat kivet alkavat irrota, mikä synnyttää aikaa myöten reiän.

Simosen mukaan talviaikaan kehittyvä vaurio voi mennä hyvin syvälle tierakenteisiin. Talvisella kuumamassakorjauksella saadaan kohtuullinen apu, mutta se ei ole aukoton.

Kunnossapitourakoissa käytetään valua eli kuumaa löysää massaa. Hoitourakoissa reikiä paikataan käytännössä öljysoralla. Öljysora on nopea menetelmä, mutta paikkaus sillä on tilapäisempi.

Perusteellinen korjaus tulee kuitenkin seuraavan päällystekerran yhteydessä. Silloin pohja voidaan kunnostaa paremmin ja tehdään yhtenäinen ja kestävämpi pinta kulutukselle ja rasituksille.

Asiasta kirjoittaa Keskisuomalainen.

Samasta asiasta kirjoittaa YLE näin.

Asfaltin rikkoutumiseen tarvitaan kolme osatekijää: vettä, nollan molemmin puolin vaihteleva säätila ja liikennettä. Kun vettä on asfaltin huokosissa, se jäätyessään laajenee. Päällysteestä irtoaa soraa, ja kun autojen renkaat murjovat pintaa, pienikin reikä laajenee nopeasti isoksi, sanoo päällysteinsinööri Tero Ahokas Varsinais-Suomen Ely-keskuksesta.

Asfalttipintoja korjataan talvella kahdella tavalla: kylmäasfaltilla tai kuumana valuna. Kylmäkorjaus on väliaikainen ratkaisu esimerkiksi katujen hankalimpien kuoppien täyttämiseen. Se ei kuitenkaan tartu niin hyvin, että sopisi moottoritieolosuhteisiin.

Kuumaa asfalttia on talvisaikaan vähän tarjolla.


 

Teiden korjausvelka on jo noin 1,7 miljardia ja joka vuosi se kasvaa. Syynä on tähän korjausmäärärahojen pysyminen ennallaan ja asfaltointikustannusten nousu mm. bitumin hinta.

Esimerkiksi Jyväskylässä talousjohtaja Voutilaisen mukaan päällysteurakoiden tarjoushinta nousi 78% viime vuodesta tähän vuoteen.

Viime vuonna Suomessa uutta asfalttia vedettiin vain 2 300 km, vaikka Väyläviraston mukaan maamme teitä pitäisi päällystää vuosittain vähintään 4 000 kilometriä, jotta väylänpidon korjausvelka ei kasvaisi.

Vuonna 2023 määrärahat riittävät enää noin 1700-1800 kilometrin asfaltointiin eli reikäiset, kuoppaiset ja murenevat tiet lisääntyvät.

Tilanne muodostuu kohta kestämättömäksi vaikka tieliikenteeltä peritään veroja noin 8 miljardia euroa joka vuosi. Siitä palautuu väylien kunnossapitoon vain noin pari miljardia.

Suunnan on muututtava, jotta autoilijat saisivat arvoisensa tiet eivätkä rikkoisi montuissa autojaan.

Jokaisesta vaarallisesta reiästä kannattaa soittaa Tienkäyttäjän linjalle numeroon 0200 2100.

Lisäksi – ELY-keskukset vastaavat toimialueensa tienpidon tehtävien hoitamisesta. Mikäli tienkäyttäjälle tapahtuu maantiellä vahinko, jonka hän katsoo aiheutuneen tien puutteellisesta kunnossapidosta, voi tienkäyttäjä hakea ELY-keskukselta korvausta syntyneistä vahingoista.

Ohjeet tästä: ELY-keskus.

jarmonahkamaki
Perussuomalaiset Jyväskylä

Jyväskylän seudun Perussuomalaisten ex-puheenjohtaja. Kuljetusteknikko, jonka logistiikkainsinööri opinnot jäivät kesken. Työkokemusta monipuolisesti auto- ja kuljetusalalta. Harrastuksena autoilu, video- ja valokuvaus. Kotisivut: https://jarmo-nahkamaki.webnode.fi/

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu